Olielampje blijft branden bij vol olie, ook af en toe tikkend gleluid

Gestart door RichardRoffel87, 14-04-2016 13:13:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

RichardRoffel87

He iedereen, zit nu al een week met een probleem met de 10 kleppert.. olielampje brand praktisch constant. Bij toeren onder 2000 bij warme motor niet, daarboven wel.. dit was eerst alleen met koude motor, nu echter ook met een warme..

Daarnaast heb ik af en toe een vrij harde tik in de motor zitten als het lampje brand, deze verdwijnt weer als het lampje uitgaat.. wat naar mijn idee betekend dat er ook echt niet genoeg druk is en dat de sensor waarschijnlijk goed is..

Omdat ik bang ben dat mijn oliepomp aan zijn einde is durf k nu niet harder dan 75 te rijden bij 1700-1800 toeren :eusa_think:

Kan iemand bevestigen dat dit de oliepomp is, of zijn er andere opties die evt. Het euvel kunnen zijn.

Heb al wel gezien dat er bij de keerringen een kleine olie aanslag zit, echter geen grote lekkage of druppels onder de auto. Heb dus het idee dat dit nog niet een groot probleem is. Tevens latexhandschoen op de olievuldop gedaan en deze blaast niet op bij lopende motor en gas geven..

Heb al op het forum gezocht maar afgelopen dagen nog geen situatie zoals deze gevonden...

volvobug

Aangezien je het niet schrijft eerst maar eens de vraag: zit er genoeg olie in het blok?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

RichardRoffel87

He Volvobug,

Ik check hem wekelijks en vul bij als t nodig is..  zit nu ook tegen maximaal aan

Rij al vanaf januari zonder waarschuwingslampje, ga er dus vanuit dat de peilstok de goede lengte is.. laatste weken begon hij echter te knipperen, en dat in samenwerking met een nare tik ertussendoor..  :eusa_think:


Ries van de Zilverschuit

Kan een oliepomp de geest geven, met tikkend geluid? Nooit van gehoord eigenlijk, wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

RichardRoffel87

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 14-04-2016 13:43:18
Kan een oliepomp de geest geven, met tikkend geluid? Nooit van gehoord eigenlijk, wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan.
Weet t ook niet precies.. het getik kom waarschijnlijk van de klepstoters die niet goed genoeg gesmeerd worden denk ik dan.. dus volgens mij een duidelijk teken dat het olielampje waarschijnlijk niet voor niks brand..  :eusa_think:

remeeus

Als de oliepomp te weinig druk levert kunnen je klepstoters wel gaat tikken volgens mij als gevolg

Lunadust

aanzuigbuis in het carter gescheurd?
zeef verstopt?


Zit er bij deze auto een sensor in het carter? Ik heb het al meegemaakt dat de drijver daarvan vergaat en de zeef blokkeert.
Techneut, geen dichter.

RoelNL

Misschien de oliepomp pakkingen die gaar zijn en er hierdoor geen voldoende vacuum ontstaat? Het olielampje gaat branden als de oliedruk te laag is, daarom brand het lampje niet als de oliepijlstok onder het minimum aangeeft en er te weinig olie inzit. Want de aanzuigleiding zit nog in de olie en kan voldoende olie aanzuigen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Peultje

Misschien zit ik er naast maar een brandend olielampje geeft zoals gezegd een te lage gemeten oliedruk aan. Dit kan komen door:

- Een werkelijk te lage oliedruk (foute boel)
- Een werkelijke oliedruk boven de limietwaarde die fout gemeten wordt (dus het is goed maar de meting is fout)

De oorzaken lijken mij te kunnen zijn:
- Een defecte oliedruksensor
- Een fout in de signaaloverdracht tussen de sensor en de computer
- Een te dunne olie die druk opbouw onmogelijk maakt. De oliepomp levert een debiet welke door de oliekanalen een drukval opbouwt. Deze drukval meet je. Bij te dunne olie stroomt de olie te gemakkelijk door de kanalen en bouw je geen druk op
- Een oliepomp die te weinig debiet levert om voldoende drukval op te bouwen
- Te weinig olie in het system waardoor de oliepomp geen debiet kan leveren
- Verstopte oliekanalen tussen de oliepomp en de plek van de druksensor
- Etc.


Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

RichardRoffel87

#9
Citaat van: RoelNL op 14-04-2016 15:01:40
Misschien de oliepomp pakkingen die gaar zijn en er hierdoor geen voldoende vacuum ontstaat? Het olielampje gaat branden als de oliedruk te laag is, daarom brand het lampje niet als de oliepijlstok onder het minimum aangeeft en er te weinig olie inzit. Want de aanzuigleiding zit nog in de olie en kan voldoende olie aanzuigen.

Als de pakkingen lek zijn moet er toch ook olie lekken?

En als het een verstopte zeef is dan zou dit met een motorflush toch al beter moeten worden..

Gezien het geleidelijke karakter waarmee dit erin sloop heb ik het idee alsof de pomp steeds minder wordt.. de sensor geeft in ieder geval wel aan wanneer er minder druk wordt opgebouwd en dit was eerst echt alleen eerste 2 minuten bij koude motor.. onderhand 2 weken verder nu ook met warme motor als ik boven de 2000 toeren kom. Net nog een stukje gereden en onder de 2000 toeren loopt ie mooi... daarboven ook, maar dan gaat me lampie gelijk knipperen ;D

Edit:
Zal in ieder geval eens een flesje forte erdoorheem gooien en olie en filters eens wisselen..

RichardRoffel87

Citaat van: Peultje op 14-04-2016 15:11:27
Misschien zit ik er naast maar een brandend olielampje geeft zoals gezegd een te lage gemeten oliedruk aan. Dit kan komen door:

- Een werkelijk te lage oliedruk (foute boel)
- Een werkelijke oliedruk boven de limietwaarde die fout gemeten wordt (dus het is goed maar de meting is fout)

De oorzaken lijken mij te kunnen zijn:
- Een defecte oliedruksensor
- Een fout in de signaaloverdracht tussen de sensor en de computer
- Een te dunne olie die druk opbouw onmogelijk maakt. De oliepomp levert een debiet welke door de oliekanalen een drukval opbouwt. Deze drukval meet je. Bij te dunne olie stroomt de olie te gemakkelijk door de kanalen en bouw je geen druk op
- Een oliepomp die te weinig debiet levert om voldoende drukval op te bouwen
- Te weinig olie in het system waardoor de oliepomp geen debiet kan leveren
- Verstopte oliekanalen tussen de oliepomp en de plek van de druksensor
- Etc.



He Peultje, door de tikkende motor had ik het idee dat ie wel een goede melding geeft.. op het moment dat ie dit deed liet ik hem even stationair lopen waarna het lampje weer uitging en het getik 2 seconden later ook..

RoelNL

De grote platte pakking voor de oliepomp is geen keerring deze zit in of achter pomp in het blok. Krukaskeerring  zou je wel moeten zien als deze lek is inderdaad lekkage net als de de grote O-ring die over de pomp heen getrokken wordt. Op het moment dat je de pomp eruit zou gaan halen moet je toch alle pakkingen daar vervangen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

jkV70

De allerbelangrijkste opmerking in dit verband lees ik hier tot mijn verbazing niet:

Laat de motor niet draaien met dit verschijnsel, laat staan dat je met de auto gaat rijden!

Wil je kostbare motorschade? Rijd er dan gewoon mee door.
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

RichardRoffel87

Citaat van: jkV70 op 14-04-2016 15:35:52
De allerbelangrijkste opmerking in dit verband lees ik hier tot mijn verbazing niet:

Laat de motor niet draaien met dit verschijnsel, laat staan dat je met de auto gaat rijden!

Wil je kostbare motorschade? Rijd er dan gewoon mee door.

Ik heb idd door dat dit niet iets is waarmee ik kan doorrijden.. echter bij weinig toeren geeft ie nog geen waarschuwing. zal er ook niet veel mee rijden voordat dit aangepakt is..

kevinwalter

Klopt, niet mee doorrijden!
Geen oliedruk = geen smering op je lagers = kapotte lagers (en erger: KRUKAS!) = veel werk.
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020