3D printer ervaringen.

Gestart door razorx, 28-04-2016 18:49:45

Vorige topic - Volgende topic

volvobug

Wat een heerlijk spul om mee bezig te zijn  :D Ben benieuwd wat je allemaal gaat voortbrengen!
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Woger

Kun je nu ook een nieuwe 3D printer printen, want dan zie ik wel een lucratief handeltje  :eusa_think:

razorx

Het is waanzinnig leuk Ruud.

Als eerste echte toepassing denk in aan een behuizing voor de poor mans car scope.
Daarnaast is het wel heel leuk om een echt mooie behuizing of inlay in een rooster te maken voor de diverse extra metertjes.

@Woger: Dat is op de metalen delen na zeker lonend en mogelijk en wordt ook gedaan.
Vandaar de naam Reprap printer. Er zijn modellen waarbij het frame ook uit geprint kunststof bestaan, maar ik heb liever dit stalen beest die veel duurdere commerciële modellen overtroeft.

razorx

Ach en als je dan toch met parameters aan het spelen bent en je test prints moet maken. Waarom niet wat nuttigs van Thingiverse plukken als proef object:

Ik begin maar net te beseffen wat er allemaal mogelijk is.

Douwe

Mooi  hoor, een nieuwe hobby is geboren?
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

classicT5

Mooi spul Yits!

Kun je letterlijk wat in je hoofd zit omzetten in tastbaar product. Dat zal bij jou wel veel gaan opleveren.

razorx

Noah, meer een nieuw gereedschap met heel veel mogelijkheden. ;)
Zeg maar ter ondersteuning van die overweldigende auto en elektronica hobby. En misschien ook wel als hulpmiddel bij het herstel van Philips dingetjes met afbreeknokjes, of ikea rolgordijnen waar her en der wat dingetjes breken. ;)

razorx

Citaat van: classicT5 op 14-05-2016 22:15:31
Mooi spul Yits!

Kun je letterlijk wat in je hoofd zit omzetten in tastbaar product. Dat zal bij jou wel veel gaan opleveren.
Het is exact wat je in je tweede zin zegt Jeroen.
Ontwerpen als een ikwilalleswetenmeter, eindigden in het verleden puur op de mechanische complexiteit van het integreren in de auto. De vele uren dat ik moest veilen en schuren om een metertje passend in een rooster te krijgen worden vervangen door reproduceerbaar CAD/CAM werk. Dit schept leuke mogelijkheden.

Verwacht alleen niet dat een geprint deel dat in het zicht komt al klaar is
Wat nabewerking blijft nodig.

maruska

hoe is de ruwheid van het eindproduct Yits ?
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

razorx

Je ziet en voelt de horizontale lagen wel. Dus als het in het zich komt, moet je nabewerken.

classicT5

Als je ideeen nodig hebt om te testen, wil je wel helpen Yits :)

Ook maar eens in gaan verdiepen, nog speelgoed erbij, altijd goed.

razorx

Ik kan het je aanraden Jeroen. Het is én leuk én handig. Vertel aan je vrouw hoeveel Ikea en Philips apparaten thuis binnenkort waardeloos zijn door een afgebroken dingetje dat jij kan herstellen en zij is ook blij.  :evil:

Als het goed is krijg ik morgen een rol van 750 gram ABS binnen.

Mijn eerste experimenten waren met PLA. Vandaag is het ABS test dag met een proefstukje van een paar meter.
Zoals bekend is ABS heel sterk en het print ook nog eens fijn, mits je printer er goed mee om gaat.

Net als bij PLA blijkt haarlak weer een prima fixatiemiddel voor de eerste laag op de glasplaat. 0,89 cent bij de Lidl. Wat leuker dan die zogenaamd speciaal gemaakte goedjes zoals kapton tape en zo. In het land der blinden is eenoog koning moeten de voorlichters hebben gedacht.

Ik typ hier alles in wat ik tegenkom, dus tijd voor een tipje.
Koop wat extra nozzles en ook het interne kokertje dat in het koelelement zit dat heet een heatbreak. Deze willen wel eens verstopt raken. Kost niets maar je kan wel meteen verder. Let wel even op waar je die dingen koopt, scheelt veel in de prijs.

Tja verder zal ik misschien nog wat tweaken aan de printer voor een nog beter eindresultaat.

Een overtemperatuur alarm in de buurt van een onbeheerde printer lijkt me overigens geen overbodige luxe.

UserID6342

Citaat van: razorx op 15-05-2016 19:47:25
Je ziet en voelt de horizontale lagen wel. Dus als het in het zich komt, moet je nabewerken.
Dus als ik het god begrijp Yits en je zou zo'n roostertje maken waar de IWAW meter in komt, moet je deze nog even lichtjes opschuren om die lagen glad te krijgen ?

triton

Mooi werk Yits , ik vroeg me alleen af wat jij met haarlak moet? :eusa_whistle:
Heb zelf tijdje gespeeld met de leapfrog en de ultimaker maar die hadden te veel fouten .
Dus deze maar teruggestuurd. Softwarematig was dit ook niet alles.

Edit : let op tocht dit beinvloed het resultaat ook erg.

Professioneel raddraaier

razorx

Citaat van: Dirk342 op 16-05-2016 08:33:00
Citaat van: razorx op 15-05-2016 19:47:25
Dus als ik het god begrijp Yits en je zou zo'n roostertje maken waar de IWAW meter in komt, moet je deze nog even lichtjes opschuren om die lagen glad te krijgen ?
Exact!