3D printer ervaringen.

Gestart door razorx, 28-04-2016 18:49:45

Vorige topic - Volgende topic

BBS

Schuim kan wel. Maar een poederblusser is funest voor alles wat elektronica bevat. Het tast alles aan en vreet overal op in.
Een poederblusser moet je alleen in een allerlaatste noodgreep gebruiken.

Heb je de brandblusser alleen in de keuken Yits? Dan zou ik een blusdeken ook adviseren. ;)
Volvoloos....

maruska

deze blusser staat op het voorraad stallingsding, en die staat zo te zien direct naast de deur van de werkkamer :P
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

hilko73

Citaat van: razorx op 21-03-2017 21:46:19
Ok Hilko, dank je.
Wat raad je mij aan als blusser?
Een schuimblusser is al veel beter. Veroorzaakt veel minder nevenschade. Wil je echt iets voor elektronica, dan zou ik ook nog een CO2 blusser bij de hand houden. Maar dat is wel afhankelijk ban hoe professioneel je het hebben wilt natuurlijk.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

UserID6342

Zo idd voor een CO2 blusser gaan, zeer effectief.  Al die poederblussers zijn in mijn ogen niets en geven verschrikkelijke bij schade... Klinkt lullig, maar in mijn ogen zouden die dingen eigenlijk gewoon niet verkocht mogen worden...  Maar dat is natuurlijk wel heel zwart/wit weer eens gesteld.

Even als voorbeeld hoe ik bovenstaande bedoel; ik heb zo'n poederblussertje in de auto, als ik daar brand mocht krijgen open ik de klep(wat je al beter niet kunt doen ivm zuurstof), flikker die blusser in zijn geheel onder de klep en druk deze weer dicht en ga op de brandweer wachten.....

V70 classic

Zo een goedkoop poederblussertje wat in de meeste autos's ligt heb je niets aan.
Als je nooit geblust heb is ie leeg voor je bij de brand bent.
En zelfs een ervaren persoon krijgt er een autobrandje niet mee uit.
Ze zijn gewoon te klein.

Voor binnen co2 of schuim.
Ligt aan de situatie.
Ik kan me voorstellen zo van de foto bij yits dat schuim t beste is.
Veel vaste stoffen.
Dan is schuim effectiever.
T blust makkelijk, verstikt niet ( de blussert blijft ook gewoon staan als de raampjes dicht zijn en de bus leeg is.
T fabeltje schuim en 240v niets van an trekken.

Een deken is leuk als je ermee kunt werken.
Koop een goede bij de speciaalzaak.
Zo een ding van de Action is leuk maar je kunt er weinig mee.
Ze zijn vaak gewoon te klein.
Leer er ook mee werken.
Weinig krijgen er een brandje mee uit als ze m voor de eerste keer zien.
Ook zitten we wat risico's an.
Je bent zo wat wenkbrauwen en meer kwijt.

Ik heb enkel co2 hangen trouwens.
Is zo gegroeid.

Nog een tip.
Als t een beperkt brandje is.
Prullenbak of iets anders.
Zelfs een auto die binnen staat.
Als t enigszins te verplaatsen is.
Flikker t buiten.

Groet 
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Marc O.

CO2 is minder effectief voor een brand in een woning. Daar kun je het beste een (sproei)schuimblusser voor nemen. Poederblussers zijn het meest effectief en breedst inzetbaar, maar richten inderdaad erg veel nevenschade aan.
...The Nile isn't just a river in Africa...

razorx

Dank voor jullie adviezen!

Als "bodem" waarop je print is glas met sterke haarlak ideaal. Nog fijner is het als je die "bodem" uit een spiegel snijdt.
Ik kocht een wat groter stuk spiegel bij de Gamma en sneed die op maat. Na de randen met schuurpapier te hebben behandeld kon de spiegel op het "heated bed" van de XL printer gelegd worden. Het begint wat te worden met dat ding. Morgenavond hoop ik een duurbelasting en snelheidstest te kunnen doen.

Nogmaals dat glas met Action Ultra Hold haarspray is ideaal als bodem voor PLA, ABS en PETG. Zeker ABS heeft de neiging krom te trekken als de bodemhechting niet goed genoeg is.

Met mijn printer, echter, wilde ik eens wat anders proberen: Een bodem van Aluminium. De reden is dat ik toch uiteindelijk toe wil naar een perfecte automatische calibratie. Voordat ik dat perfect voor elkaar heb zal even duren, dus dit ga ik niet toepassen op de XL printer. Al kan die optie altijd later toegevoegd worden.

Aluminium is goed detecteerbaar met een "inductieve proximity" sensor. Hiervan heb ik verschillende besteld.
Wat haarlak op het aluminium en printen maar. Dacht ik. PLA ging redelijk, ABS ook, maar het PETG wilde niet goed hechten. Raar.

Ik had net als met de glazen bodem vijf lagen haarlak gebruikt. Dan moet die laag daaronder toch geen verschil meer maken zou je zeggen. Wel dus.
Dan maar wat anders. De aluminium tussenlaag bedekt met blauwe schilderstape.

Hiermee kon ik met dat superieure PETG meteen goed printen.

Dit heeft wel gevolgen voor het aanzien van de onderste laag:

Links aluminium met blauw schilderstape en rechts glas met haarlak.
Het knaagde. Sinds Cavia Franz Joseph heb ik een hekel aan knagende zaken. Gelukkig kwam er vandaag wat met de post binnen:

Dit is een hitte bestendige zelfklevende kunststof dinges die je op een glazen of aluminium tussenlaag kan plakken. Veel soorten kunststof zouden hier goed of zelfs te goed aan hechten.

Ik ben het nu al een paar uur aan het uitproberen en het bevalt bovengemiddeld goed. Het materiaal is meervoudig te gebruiken en niet extreem duur.

Met dit op de aluminium plaat moet het automatisch calibreren en goed calibreren gaan lukken.

The Demon

Ik vind dat patroon van de schilderstape er voor sommige dingen best kunnen.

razorx

Citaat van: The Demon op 23-03-2017 19:52:11
Ik vind dat patroon van de schilderstape er voor sommige dingen best kunnen.
Ik ben het met je eens.
Mooier nog zou het zijn als de onderlaag, die je bij behuizingen of frontpanelen graag als zichtlaag gebruikt neutraal oogt.
Gewoon glad en mat. Hoogglans is door polijsten altijd nog te bereiken.

Het mooie is dat ik dat resultaat nu met die zelfklevende kunststof dinges bereik. Buildtak is het merk. Opvallend is dat met dit spul het printpatroon zo goed als onzichtbaar is geworden.

classicT5

razorx

Citaat van: classicT5 op 23-03-2017 22:13:53
http://www.geckotek3d.com/
Je wees me er al eerder op. Ga ik ook testen. Wordt een beetje tijd voor een vlog geloof ik. ;)

classicT5

Was just as a reminder, was niet zeker of je die nog in je achterhoofd had zitten als nog een optie.

Ik heb er geen ervaring mee, maar vriend van me wel en die is heel enthousiast. Heb ook geen aandelen ;)

razorx

Ik ga maar eens naar je luisteren Jeroen, de hoogste tijd.
Dat Buildtak als printbed print mooi. Heel mooi. Totdat ik wat groters printte.

Man oh man wat heb ik zitten meppen en rossen om het object van het printbed te krijgen. Niet los te krijgen. ;D

Piet

razorx

Goedenavond!

In het komende filmpje zien jullie, of beter horen jullie hoe mooi kunststof lagers kunnen lopen als ze op de juiste spanning staan.
Dit is zeker niet de maximale mechanische snelheid maar zeker wel een zinnige print limiet. ;)
Prusa i3 Steel XL in actie