The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stuuraandeverkeerdekant

#195
Citaat van: RoelNL op 29-08-2016 11:40:43
Als ik zie wat je al allemaal aan de auto gedaan hebt is de CV ook goed te doen.
Nou, dan haal ik dat vraagtekentje dat bij de carterventilatie op mijn to-do lijstje stond ook maar eens weg...Zal er in de toekomst eens mee aan de slag gaan...  ;D  :o
Dank voor het vertrouwen Roel!

En Miyel, alleen maar goed dat jullie tegelijk aan het schrijven waren, zo heb ik alleen maar meer info  :eusa_clap:

Ook fijn om te weten dat de gasklep van messing is (en dus niet vuil) en ook om van meerdere kanten te horen dat de motorsteun zijkanten er niet toe doen. Ook goed te weten dat je de grote slang die voor het blok langs loopt beter kan schoonmaken dan opnieuw kopen. Deze bedoel je toch? (plaatje van internet en dus niet mijn blok)



Ik wilde mijn motorblok ook een keer gaan flushen met Forte. Weet nog niet of ik dit vóór de CV vernieuwing ga doen (want dat zal nog wel wat maanden op zich laten wachten) of dat het beter is om het achteraf te doen. Ideeen daarover?

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

RoelNL

Zou het erna doen want. Met 1x flushen haal je een hoop los en als alles vrij is gaat het makkelijker. Zelf heb ik mijn 850 geflushed met Automaten olie van volvo (ATF). Ik wist niet wat ik meemaakte toen ik de nieuwe olie erin gooide en daarna starte, zoveel rustiger en soepeler dat de motor ging, ik stond er echt van te kijken.

Ik had het flushen op deze manier gedaan.
1. oliepeil gechecked had ik op de helft van de peilstok.
2. motor door en door warm gereden.
3. 1 ltr ATF erin gooien. Dan weet ik dat de olie overal kan komen op het moment dat ik er 1 ltr ATF in gooi want het pijl is dan hoger dan het maximum van de peilstok
4. vervolgens heb ik het +- half uur 3 kwartier erin gelaten met af en toe een verhoogt toerental (max2500 tpm max 20 seconden) het toerental heb ik denk zon'n 3 a 4 keer herhaald.
5. vervolgens de warme olie afgelaten met alle zooi die erin zat.
6. nieuwe olie en filter gemonteerd.

Echt ik wist niet wat ik mee maakte toen ik dat gedaan had, de motor maakte gewoon veel minder herrie dan toen ik ervoor deed starten ook als de olie warm was hoorde je gewoon dat het blok meer herrie maakte (stoters enzo).

Die slang had ik doorgeknipt en was bijna verstopt, vervangen kan altijd maar goed schoonmaken is ook een optie om het goedkoper te houden. Ik hoop dat je met schoonmaken alles eruit krijgt.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Miyel

Ja, die leiding.. Bij een ME7 loopt er een koelwaterleiding bij door, vanaf de kop naar de thermostaat. Dit om deze leiding warm te houden (en zo verstoppingen tegen te gaan). Deze leiding zit ronde de €200,-

je kunt ook delen ervan vervangen;
http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-repair/crankcase-breathing/repair-kit-crankcase-breather/1056299/
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

stuuraandeverkeerdekant

#198
Klinkt logisch ja, flushen nadat alles schoon en weer vrij is. Zal me dus eerst focussen op de CV. Daarna een flush goedje in de olie, aflaten en dan nieuwe erin  :)

En delen vervangen klinkt als een goeie optie. Zo'n pijpje is behoorlijk prijzig! Hoe maak je dat goed schoon, dunne en lange rager er doorhalen of heb je daar ook nog een goedje voor?

EDIT: heb alweer een filmpje bekeken (https://www.youtube.com/watch?v=otzkZ_f3Y3s) en de stappen beginnen me al wat helderder te worden.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Miyel

Ik heb erg goede ervaring met ontvetter van de Wibra (dasty) i.c.m. heet water.. eerst met heet water doorspoelen en dan dasty er door.. lange, dunne strook stof van een oud shirt erdoor trekken of blazen met de compressor zal ook goed helpen..
Voor €200 kun je wel een uurtje aan het klooien zijn lijkt me ;)
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

stuuraandeverkeerdekant

Dat is een uurtarief waarvoor ik wel mijn bed uit kom ;D
Zal eens gaan zoeken naar de Engelse variant van dat schoonmaakmiddeltje.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

RoelNL

Een hogedruk stoom apparaat? Als je zo'n apparaat hebt of even mag gebruiken?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: RoelNL op 30-08-2016 10:51:51
Een hogedruk stoom apparaat? Als je zo'n apparaat hebt of even mag gebruiken?
Zo eentje heb ik zeker niet. Ik zat meer te denken aan lucht er doorheen spuiten. Lucht compressor heb ik ook niet, maar zal me eerst focussen op onderdelen en me inlezen. Wellicht dat ik het ook wel doe wanneer ik rond de kerst in Nederland ben, en dan rij ik misschien wel even langs de doe-het-zelf garage of doe een oproepje hier :)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

peteRRR

#203
Of in/met koud-ontvetter en blijven poeren met een lange satestok,breinaald,stuk dubbel/omgebogen ijzerdraad op de boortol,
dun stuk rond alu gordijnrails met een kartelrand er aan in de tol,...als het er maar uitgaat,....wees creatief. ;D

Groet

Edit: doe je jaren mee met zo,n bus,...https://www.hbm-machines.com/producten/eurol-koudontvetter-hf-plus-5-liter
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: peteRRR op 30-08-2016 14:33:54
wees creatief. ;D
Moet lukken, toch jaren op de kunstacademie gezeten he ;)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

volvobug

Pijpje niet schoonmaken maar vervangen. Mag dan wel schoon worden maar kunststof is verouderd en breekt een keer. Dan wil je niet weer je spruitstuk loshalen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

stuuraandeverkeerdekant

Tsja, zit ook wel weer wat in... Decissions, decissions! Hebben jullie in t verleden sets gekocht of alles los? En is er ook een onderdelenlijstje voor de B5244S2 motor online? Heb gezocht maar nog niet gevonden.. IPD heeft een set, maar noemt de losse onderdelen niet bij naam.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

classicT5


stuuraandeverkeerdekant

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

KIM

In jouw geval is de buis niet van kunststof maar van lichtmetaal (ME7).
Je kunt m gerust schoonmaken. Wees wel voorzichtig met de- en monteren en monteer overal even nieuwe koperen ringetjes.