The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Lunadust

Zomaar een hersenspinsel;

Waar kwam de wind vandaan?
En inderdaad wat er hiervoor gezegd werd.
Ik zal vanaaf eens kijken bij de mijne, die is al even niet gewassen.  :eusa_whistle:
Techneut, geen dichter.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: jkV70 op 19-08-2016 19:14:51
de spaken zijn schroefvormig met beide de spoed in dezelfde richting (anders had Volvo twee uitvoeringen moeten maken, één voor links en één voor rechts).
Dit betekent dat het linkerwiel de ene draairichting heeft en het rechterwiel de andere.
Het stof wordt bij het linkerwiel anders weggeslingerd dan bij het andere.
Kan dat het zijn?
Das een interessante theorie. Was er zelf nog niet op gekomen! Ga ik eens een nachtje over  :eusa_think: :eusa_think: :eusa_think:

Bij mijn achterwielen is het verschil trouwens minder groot. Moet eens even kijken hoe die spaken daar lopen.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Lunadust

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 19-08-2016 19:25:15
Citaat van: jkV70 op 19-08-2016 19:14:51
de spaken zijn schroefvormig met beide de spoed in dezelfde richting (anders had Volvo twee uitvoeringen moeten maken, één voor links en één voor rechts).
Dit betekent dat het linkerwiel de ene draairichting heeft en het rechterwiel de andere.
Het stof wordt bij het linkerwiel anders weggeslingerd dan bij het andere.
Kan dat het zijn?
Das een interessante theorie. Was er zelf nog niet op gekomen! Ga ik eens een nachtje over  :eusa_think: :eusa_think: :eusa_think:

Bij mijn achterwielen is het verschil trouwens minder groot. Moet eens even kijken hoe die spaken daar lopen.

Achter zitten  je spaken hetzelfde als voor.
Voor heeft zo'n 70% van je remmend vermogen.
Daardoor zal het achter minder opvallen.
Techneut, geen dichter.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Lunadust op 19-08-2016 19:20:29
Zomaar een hersenspinsel;

Waar kwam de wind vandaan?
En inderdaad wat er hiervoor gezegd werd.
Ik zal vanaaf eens kijken bij de mijne, die is al even niet gewassen.  :eusa_whistle:

Windrichting... Zou t? Ff kijken hoor, dinsdag 15 augustus kwam die uit het Noord Oosten wat betekend dat ie van links achter blies... Door de richting van de spaken lijkt er dan wel een soort van luwte te kunnen ontstaan wat meer stof kan laten liggen. Best plausibel dit....
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Lunadust op 19-08-2016 19:30:34
Voor heeft zo'n 70% van je remmend vermogen.
Daardoor zal het achter minder opvallen.
Heel logisch eigenlijk.

Dus geen probleem met de rem aan de linkerkant (ben bij de proefrit ook keihard op de remmen gaan staan om te zien of ie netjes rechtdoor ging, en dat deed ie) maar invloeden van buitenaf. Fascinerend dit.

Ben trouwens benieuwd of meer mensen LV viezer hebben dan RV, dus erg blij dat je al een tijdje niet gewassen hebt  ;D ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

jkV70

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 19-08-2016 19:33:42
Citaat van: Lunadust op 19-08-2016 19:20:29
Zomaar een hersenspinsel;

Waar kwam de wind vandaan?
En inderdaad wat er hiervoor gezegd werd.
Ik zal vanaaf eens kijken bij de mijne, die is al even niet gewassen.  :eusa_whistle:

Windrichting... Zou t? Ff kijken hoor, dinsdag 15 augustus kwam die uit het Noord Oosten wat betekend dat ie van links achter blies... Door de richting van de spaken lijkt er dan wel een soort van luwte te kunnen ontstaan wat meer stof kan laten liggen. Best plausibel dit....

Ik denk dat de draaiing van de wielen en de daarmee corresponderende hoeksnelheid veel meer invloed heeft dan de wind(richting) die immers verandert met elke bocht in de weg?

Vergelijk deze wielen met getordeerde spaken met wielen met niet-getordeerde spaken en kijk of je dan ook zoveel verschil ziet tussen linksvoor en rechtsvoor.

De achterwielen worden altijd nauwelijks vuil vergeleken bij de voorwielen, enerzijds door de geringere rembelasting achter en anderzijds door de luchtstroming in de langsrichting van het voertuig.
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

SB T-5R

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 19-08-2016 19:42:09
Citaat van: Lunadust op 19-08-2016 19:30:34
Voor heeft zo'n 70% van je remmend vermogen.
Daardoor zal het achter minder opvallen.
Heel logisch eigenlijk.

Dus geen probleem met de rem aan de linkerkant (ben bij de proefrit ook keihard op de remmen gaan staan om te zien of ie netjes rechtdoor ging, en dat deed ie) maar invloeden van buitenaf. Fascinerend dit.

Ben trouwens benieuwd of meer mensen LV viezer hebben dan RV, dus erg blij dat je al een tijdje niet gewassen hebt  ;D ;D

Mijn persoonlijke ervaring is dat Rechts, en met name Rechts voor het vieste is en hardste slijt.
Ik vermoed dat het te maken heeft met de berm kant. (Woon in het binnenland).
Alle wiel lagers die ik kapot heb gehad zijn altijd rechts voor geweest.
Banden slijten daar ook harder.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: jkV70 op 19-08-2016 19:44:34
De achterwielen worden altijd nauwelijks vuil vergeleken bij de voorwielen, enerzijds door de geringere rembelasting achter en anderzijds door de luchtstroming in de langsrichting van het voertuig.
Ook dat nog ja, natuurlijk.

Met getordeerde spaken zou je dus eigenlijk de linkerwielen en de rechter de andere kant op gedraaid moeten hebben (maar dan kun je je wielen niet meer wisselen). Nu alle vier de wielen de spaken dezelfde kant op hebben is het eigenlijk een beetje onzin dit.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Lunadust

Citaat van: jkV70 op 19-08-2016 19:44:34
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 19-08-2016 19:33:42
Citaat van: Lunadust op 19-08-2016 19:20:29
Zomaar een hersenspinsel;

Waar kwam de wind vandaan?
En inderdaad wat er hiervoor gezegd werd.
Ik zal vanaaf eens kijken bij de mijne, die is al even niet gewassen.  :eusa_whistle:

Windrichting... Zou t? Ff kijken hoor, dinsdag 15 augustus kwam die uit het Noord Oosten wat betekend dat ie van links achter blies... Door de richting van de spaken lijkt er dan wel een soort van luwte te kunnen ontstaan wat meer stof kan laten liggen. Best plausibel dit....

Ik denk dat de draaiing van de wielen en de daarmee corresponderende hoeksnelheid veel meer invloed heeft dan de wind(richting) die immers verandert met elke bocht in de weg?

Vergelijk deze wielen met getordeerde spaken met wielen met niet-getordeerde spaken en kijk of je dan ook zoveel verschil ziet tussen linksvoor en rechtsvoor.

De achterwielen worden altijd nauwelijks vuil vergeleken bij de voorwielen, enerzijds door de geringere rembelasting achter en anderzijds door de luchtstroming in de langsrichting van het voertuig.

Ik ga een heel eind met je mee, zeker als je woon werk verkeer bedoelt.
Stuuraandeverkeerde kant heeft echter net een ritje naar de overkant gemaakt en daardoor de wind van 1 kant gehad.
Vandaar mijn hersenspinsel.
Mijn N met pegasus velgen heeft beide voorwielen egaal zwart.
Voor een vergelijk zijn die te lang niet gewassen.

Techneut, geen dichter.

Lunadust

Het was mij nog nooit opgevallen.

Maar bij mijn Perfo velgen is rechtsvoor schoner als linksvoor
Die auto rijd 's ochtend heen en 's middags terug.
Windrichting is daar dus niet van toepassing.
Techneut, geen dichter.

volvobug

Citaat van: Lunadust op 20-08-2016 09:04:41
Het was mij nog nooit opgevallen.

Maar bij mijn Perfo velgen is rechtsvoor schoner als linksvoor
Die auto rijd 's ochtend heen en 's middags terug.
Windrichting is daar dus niet van toepassing.


Dan is de draairichting van de spaken niet zo'n gek idee. Rechtsvoor blaast de lucht naar binnen en linksvoor zuigt de lucht uit het wiel naar buiten. Mits je vooruit rijdt  ;)
Dan zou rechtsvoor aan de binnenkant zwarter kunnen zijn dan linksvoor.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: volvobug op 20-08-2016 10:49:09
Rechtsvoor blaast de lucht naar binnen en linksvoor zuigt de lucht uit het wiel naar buiten.
Extra koeling van de motor :eusa_clap: Ik zal eens aan de binnenkant van mijn wielen kijken om te zien of jouw theorie klopt!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#162
Citaat van: Lunadust op 20-08-2016 09:04:41
Het was mij nog nooit opgevallen.

Maar bij mijn Perfo velgen is rechtsvoor schoner als linksvoor
Die auto rijd 's ochtend heen en 's middags terug.
Windrichting is daar dus niet van toepassing.

Dan zijn onze auto's echt wel heeeel erg identiek, tot t vuil aan toe!
Die spoiler heb je er zelf een keer opgezet? En blog jij ook over je wagen? Heb een beetje gezocht maar ben t nog niet tegengekomen.

EDIT: andere manier gezocht en gevonden! www.volvo850forum.nl/index.php/topic,77871.0.html
EDIT 2: Jammer dat veel van de foto's op de eerste pagina's niet meer linken, maar leuk om te lezen!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: SB T5-R op 19-08-2016 19:48:22
Mijn persoonlijke ervaring is dat Rechts, en met name Rechts voor het vieste is en hardste slijt.
Ik vermoed dat het te maken heeft met de berm kant. (Woon in het binnenland).
Das hier in Engeland dan weer precies andersom :) Zolang ik vaak genoeg het kanaal oversteek moeten ze dus gelijk vies worden en slijten. Ik ga mijn best doen!  ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Lunadust

De spoiler is er inderdaad later opgekomen.
Dakdragers hebben er nooit opgezeten, die vind ik ook niet mooi maar zonder spoiler word het dan wel een hele kale auto.

Ik blog inderdaad ook af en toe wat. De laatste tijd meer over de Mini en de Smurf. (Die volvo's mankeren bij mij te weinig)
Techneut, geen dichter.