Volvo 850 2.3 T5 ex van SvK

Gestart door Luz, 12-10-2016 22:53:31

Vorige topic - Volgende topic

Luz

Gezien ik het voorsteltopic al aardig had vol gespamt toch maar besloten een topic bij te houden.

Zoals bekend heb ik de oude volvo van SvK overgenomen.

Ik heb de auto feitelijk "blind" gekocht. Ik heb hem alleen horen lopen en een rondje om de auto heen gelopen. De afspraak was dat Stijn een nieuwe turbo zou plaatsen, een kleine beurt zou doen, de auto een nieuwe apk zou geven en er verder voor zou zorgen dat de auto zou rijden zoals hij hoorde te rijden.

Zo gezegd zo gedaan!

In de eerste weken direct de distributie (incl waterpomp, spanner, multiriem, etc), vacuüm slangen en de ruitenwissers vervangen. Dingen die voor aankoop bekend waren. Verder zit er nog een lijst aan kleine dingen aan een auto die je kunt verwachten wanneer je een oude auto koopt (nu ben ik ook wel erg kritisch..).

To do list:
-Installeren dashcam
-Sigarettenaansteker repareren (geeft geen stroom)
-Los latende bekleding linker deur
-Reinigen interieur (wil niet weten wat Stijn allemaal heeft uitgespookt daar  :eusa_silenced:)
-Gaskabel afstellen
-Cruisecontrol afstellen (kan dit?)
-Uitlaat rammelt soms
-Stoelverwarming bestuurder
-Parrot
-Tandwiel van de km teller repareren + tellerverlichting
-Iets verzinnen op de hendel van de motorkap, schijnt vaak af te breken, is nu afgebroken
-Radio stoort soms
-Koppeling kraakt zo nu en dan
-ABS Storing links voor
-Lambdasonde storing
-Detailen interieur en exterieur
-Grille wisselen voor een beter exemplaar
-Trekhaak monteren?
Schutten tuning
Bougies vervangen
Spiegelverwarming rechts
Stoelverwarming bestuurder
Nieuwe Accu
Uitlaatdemper + sierstuk
peilstok + pijlstokhouder
Dop KVS reservoir
V70 deurgrepen monteren

"A great pleasure in life is doing what people say you cannot do."

Thunderstruck

Nou, mooi lijstje met werkzaamheden. Ik blijf die velgen mooi vinden onder een 854!

Luz

Zeker een mooi lijstje, ben ik wel even zoet mee. En bedankt! Al moet ik wel zeggen dat ze het comfort niet ten goede doen.

Zojuist even bij forumlid Prefect langs geweest voor wat bekabeling voor de ABS storing, een lambdasonde (idd, nieuw is beter maar niet geschoten altijd mis), en ook nog een eindstuk van de uitlaat. Was er niet naar op zoek, maar de huidige is redelijk aan zijn eind.

Eens kijken of ik dit weekend nog tijd heb om onder de auto te liggen..

Luz

Van de week bij forumlid Prefect langs geweest voor wat onderdelen. Dit weekend dan ook tijd gemaakt om er mee aan de slag te gaan.

Allereerst de grille en lambdasonde gewisseld voor een gebruikt exemplaar. De lambdasonde zal ik helaas toch nieuw moeten bestellen. Vervolgens was kleine dingen gedaan.

Deze kabel hing los bij mijn pedalen. Ik heb gezocht naar een losse stekker, genoeg gevonden.. Echter niets waar deze in paste.  Heeft iemand een idee?

Vervolgens op de grond de uitlaat gewisseld. Deze had ik bij forumlid prefect vandaan. Dit is een exemplaar dat onder een diesel had gezeten. 
Het wisselen van de uitlaat is nog best een k klus als je geen brug hebt.. Het eindstuk moet schuin over de achterbrug worden geschoven. Al met al ben ik zo'n 1,5 uur bezig geweest om deze te wisselen. Vloeken, gooien met gereedschap en overwegen om hem in 2e te slijpen en weer aan elkaar te lassen inbegrepen.

De oude demper was niet in topstaat. Omdat de ophangpunten niet optimaal waren verlast rammelde de uitlaat stationair tegen het hitteschild aan. Dit is nu opgelost.

In eerste instantie dacht ik dat het misschien wel leuk zou staan. Ondertussen mezelf toch overtuigd dat er weer een rond einstuk op moet komen.
Ook geleerd dat je zo'n oude diesel uitlaat niet eerst binnen moet starten. Ben naderhand nog een uur bezig geweest met dwijlen. Ook onderweg naar huis geen last gehad van bumperklevers :eusa_whistle:

Tot slot.. Vandaag m'n dashcam geinstalleerd.  De mini 0806. Nog niet kunnen testen hoe hij werkt maar hij komt in ieder geval goed uit de tests. Montage is ook relatief simpel. De steun van de camera zit letterlijk op de voorruit geplakt. Netjes achter de spiegel. Het was wel even zoeken naar de juiste kabels. Deze heb ik uiteindelijk bij de radio vandaan gehaald.

elianmars

Thunderstruck

Dashcam netjes weggewerkt  :eusa_clap:

cornelis-b

Maar waarom een uitlaat van een diesel onder je T-5?
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Luz

Ik heb zaterdag na die roetvlek de loods even gedweild.. Dit werkt dus niet. Vanavond nog 3 uur aan het schrobben geweest om die vloer weer knap te krijgen  ;D. Wat een ellende..

Dank voor het compliment over de dashcam. Heb tijdens het rijden nu ook geen last van extra lampjes naast m'n spiegel oid. Als bestuurder zie je niet eens dat hij er in zit.

Ik heb de diesel uitlaat en benzine uitlaat naast elkaar zien staan bij forumlid Prefect, identiek op het eindstuk na. De benzine had een kleine knik ergens, had weinig uitgemaakt. Maar voor mijn OCD toch voor een diesel gekozen. Als ik een mooi eindstuk tegenkom dan knutsel ik die er wel onder.

850blues

Citaat van: elianmars op 17-10-2016 20:01:11
Die roetvlek op de vloer  ;D ;D

Idd  ;D
't Lijkt trouwens net of er iemand met wat stout vuurwerk heeft lopen spelen... (en nee, dat t-shirt heb ik niet)

Citaat van: Luz op 18-10-2016 00:06:29
Ik heb zaterdag na die roetvlek de loods even gedweild.. Dit werkt dus niet. Vanavond nog 3 uur aan het schrobben geweest om die vloer weer knap te krijgen  ;D. Wat een ellende..

Heb je "Dasty" gebruikt? Meestal is dat het wondermiddel om allerlei viezigheid aan te pakken.
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

Luz

Ik heb 3 flessen allesreiniger ongemengd zo op de vloer leeg gegoten. Had eigenlijk nog een fles tekort, maar dit werkte wel.

Luz

Afgelopen weekend niet meer kunnen doen dan het instellen van de dashcam en het ontvangen van een tandwiel voor in de teller van een sympathiek forum lid. De camera wordt nu geactiveerd voor een minuut zodra hij beweging om de auto detecteert terwijl hij geparkeerd staat.
Helaas had ik het te druk met repareren van auto's van vrienden. Zo lang zij VAG of franse wagens blijven rijden zal dit nog wel even zo blijven.. :')

Voor komen weekend wil ik proberen om de teller te repareren en ook mee gespoten handgrepen aan de deur te monteren. Deze heb ik bij de verkoop mee gekregen en liggen al tijden in de hoek.

Luz

Gisteravond met SvK even gekeken naar de ABS storing links voor die ik er samen met Henk niet uit kreeg dmv het reviseren van de ABS computer. Tijdens deze zoektocht ook nog een loze vacuümslang gevonden onder de inlaat. Deze hoorde vast te zitten op het gaskleppenhuis. Vacuümslang vervangen en weer netjes aangesloten waar het hoort. Met rijden overigens geen merkbaar verschil te voelen.

Nadat Henk de ABS computer onder handen had genomen gaf de auto enkel nog storing op het linker voorwiel. Mijn eerste vermoeden, vuil bij de sensor of een afgebroken nok. Geen vuil kunnen constateren, ook alle nokken nog intact. Alsnog even schoon geblazen met lucht en remmen reiniger.

Vervolgens; ABS sensor zelf vervangen. Geen resultaat.

Gisteravond de bekabeling van de sensor naar de computer doorgemeten (ja, dit had eigenlijk stap 1 moeten zijn geweest). Bingo! Draadbreuk gevonden. Deze gerepareerd dmv een nieuwe kabel, opnieuw doorgemeten en geconstateerd dat hij goed was. Echter.. Nog steeds een kerstboom op het dashboard, en nog steeds geen werkende ABS...

Wie o wie? Heb ik iets over het hoofd gezien?

RoelNL

Is die al gereset? Andere sensoren met draadbreuken?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Luz

Niet niet gereset. En zou hij dat dan niet aan moeten geven met uitlezen?

RoelNL

Ik weet niet wat de monteur gedaan heeft. Maar resetten is niet heel veel werk, als je laatst bij de garage ben geweest zou ik daar gewoon naar toe gaan en vragen of ze het even willen resetten.

Je zou het ook zelf kunnen doen met het obd1 apparaatje vlak voor de ECU, als je die hebt?

Zie hier hoe het moet.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15927.0.html
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023