Sludge (smurrie) aan peilstok

Gestart door Paul Arnold 0101009, 24-12-2002 05:59:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ed

Is zeker niet vergezocht. Heb het namelijk zelf gehad. Mijn peilstok was afgebroken, net bij de O-ringen. Met een tang moest ik hem eruit halen. Er zat nog één O-ring in ipv twee. Dat was blijkbaar niet voldoende, want ik kreeg direct witte sludge aan de peilstok. Nieuwe peilstok, en het probleem was vrijwel direct weg.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

sas

#16
M'n schoonvader heeft altijd witte sludge aan de peilstok gehad van zijn 10v. Er worden altijd lange stukken gereden...
Nu na gasinbouw sinds een maand: Weg sludge!

Ik denk door de warmere verbranding van lpg. Naar mijn weten zijn er erg veel 10v's ddie dit hebben en meestal is er noppes aan het handje...

DaMenaCe

Ik heb ook een 10V en heb er ook last van. Ook ik rijd alleen lange stukken en er zit altijd wel smurrie aan mijn stokkie. Gekke is dat de laatste 2 keer dat ik het gecontroleerd heb, dat er geen smurrie aan zat.. Misschien te maken met minder vochtig weer?

de boekhouder

Op soortgelijke topic's op dit forum is hierover al aardig wat geschreven (zoek maar eens op mayo). 10v hebben er wel meer last van. Een niet goed afsluitende peilstok wil ook wel eens de reden zijn, naast natuurlijk korte stukjes. Heb je ook sludge bij je vuldop ?
Ik heb ook sludge aan de peilstok, na een paar keer de peilstok uit de buis te trekken blijkt de olie zelf gewoon schoon.

Citaat van: ed op 28-01-2005 12:56:26
Overigens is een kapotte koppakking bij een 850 een zeldzaamheid, ook op LPG, dus dat gaat hier niet op.

Die heb ik dus wel gehad en dat werd pijnlijk duidelijk nadat ik 'm op lpg had gezet. Mijn koelsysteem bleek niet goed te werken, daar heeft de kop niet van genoten.....
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

thuur

Nadat ik de complete carterontluchting van een verstopte 10V heb vervangen bleef er maar sludge zichtbaar op de peilstok. Dit is vanzelf weggegaan een paar maanden na de vervanging, ondanks dezelfde rijstijl (veelal korte ritten). De stok is nu al meer dan een jaar schoon, zij het iets roestig helemaal bovenaan, dus wel degelijk vochtig.


Gr 8)

mehn

Dat heb ik ook. Sludge onder aan de peilstok en voor de rest vooral veel roest :P

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

b0nkolok

Citaat van: mehn op 31-07-2008 10:38:11
Dat heb ik ook. Sludge onder aan de peilstok en voor de rest vooral veel roest :P

Heren, rij toch es een 1000 km's achtereen. Je motor geniet ervan en dan zul je dit soort blup etc. echt niet zien.  Dat leert mijn ervaring.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

keesf

Citaat van: sas op 21-06-2008 17:07:57
M'n schoonvader heeft altijd witte sludge aan de peilstok gehad van zijn 10v. Er worden altijd lange stukken gereden...
Nu na gasinbouw sinds een maand: Weg sludge!

Ik denk door de warmere verbranding van lpg. Naar mijn weten zijn er erg veel 10v's ddie dit hebben en meestal is er noppes aan het handje...

ik weet zelf niet beter of de kop/verbrandings temparatuur bij gas is lager dan bij benzine. het gas heeft geen smerende werking en is daardoor funest voor de meeste cylinderkoppen. ze gaan kapot door de slijtage opde klepzittingen en klepzetels niet omdat ze te warm worden.

RRRRR_Ramon

Citaat van: keesf op 07-08-2008 00:17:49
Citaat van: sas op 21-06-2008 17:07:57
M'n schoonvader heeft altijd witte sludge aan de peilstok gehad van zijn 10v. Er worden altijd lange stukken gereden...
Nu na gasinbouw sinds een maand: Weg sludge!

Ik denk door de warmere verbranding van lpg. Naar mijn weten zijn er erg veel 10v's ddie dit hebben en meestal is er noppes aan het handje...

ik weet zelf niet beter of de kop/verbrandings temparatuur bij gas is lager dan bij benzine. het gas heeft geen smerende werking en is daardoor funest voor de meeste cylinderkoppen. ze gaan kapot door de slijtage opde klepzittingen en klepzetels niet omdat ze te warm worden.

De verbrandingstemperatuur bij LPG is juist hoger dan bij benzine. Vandaar ook het verdwijnen van de sludge bij 850 van de schoonvader van sas.  ;)
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Enno

Citaat van: keesf op 07-08-2008 00:17:49
Citaat van: sas op 21-06-2008 17:07:57
M'n schoonvader heeft altijd witte sludge aan de peilstok gehad van zijn 10v. Er worden altijd lange stukken gereden...
Nu na gasinbouw sinds een maand: Weg sludge!

Ik denk door de warmere verbranding van lpg. Naar mijn weten zijn er erg veel 10v's ddie dit hebben en meestal is er noppes aan het handje...

ik weet zelf niet beter of de kop/verbrandings temparatuur bij gas is lager dan bij benzine. het gas heeft geen smerende werking en is daardoor funest voor de meeste cylinderkoppen. ze gaan kapot door de slijtage opde klepzittingen en klepzetels niet omdat ze te warm worden.

Jammer alleen dat de roffels bijna allemaal prima tegen gas kunnen ;) kilometerstanden van 5 ton zijn geen uitzondering.

tackle

die sludge is volkomen normaal op een 10v.

daytonawim

Ik heb het ook regelmatig aan de peilstok van de T5 (Lpi) rij toch minimaal 300km per dag ?

Zal idd eens naar de O ringen van de peilstok kijken.

razorx

Heb het bij mijn 10 klepper ook, als het wat kouder is.
Bij mij niet helemaal verwonderlijk, de ring van de peilstok sluit niet meer perfect.
En condens bij lagere temperatuur doet de rest.


Ben benieuwd wat er in de winter gaat gebeuren.
(10klepper heeft sinds januari dit jaar LPi en een verse carterontluchting.)
@daytonawim: je was me voor  ;)

Kizzy

#28




[/quote]
Citaat van: daytonawim op 26-01-2005 21:28:36
Syntetische olie in een motor doen die altijd op normale olie heeft gereden = per definitie vragen om problemen !!
De altijd dunne olie heeft de neiging om olie restanten te verwijderen, waardoor je  mogelijk (sneller) last krijgt van lekkage op bijvoorbeeld olie keerringen!! en kans loopt op verstoppingen.

Mischien bied een half sysntetische olie wat oplossingen.

Echter het sludge probleem moet je wel oplossen, want (zeker met vorst) loopt je extra risico's om door verstopte carterontluchtings leidingen, je keerringen van je krukas er uit te blazen, en die aan de koppelingszijde is een hele dure reparatie!!



Indien je daarvoor met halfsynthetische olie reed kan je dan omschakelen op synthetische olie?

3581

Ja ook ik die smurrie aan peilstok hangen, maar er is natuurlijk meer aan de hand.
Blok heeft inmiddels dik 480.000 km gelopen met eerste koppeling en ook het keeringetje is nog niet vervangen.
Moet ik gezien de leeftijd en de kmeters het blok niet laten reviseren en gelijk dan ook maar voorzien van de nodige andere zaken, of loop ik dan toch echt te hard van stapel. Bouwjaar 1996 en het is een ongeblaze versie.
®©