Sludge (smurrie) aan peilstok

Gestart door Paul Arnold 0101009, 24-12-2002 05:59:23

Vorige topic - Volgende topic

Paul Arnold 0101009

Heb gisteravond oliegepeild. moest een half litertje bij na 5000km, niets bijzonders dus, doch wat opviel is dat er sludge aan de peilstok zat ( bruin/beige mayo achtige substantie plus olie ) Het zit alleen zichtbaar aan de peilstok en in de peilstokbuis, maar niet aan de olievuldop en nokkenas. Hier is niets te zien, behalve olie. Geen koelwaterverlies, motor loopt als een zonnetje, wel veel korte ritje, ( 2 x dgs 7 km) en soms wat meer. Wat is hier aan de hand??

Wil

Antwoord geef jezelf al : Veel korte stukken; vocht in je olie

Lees anders topic: LosRijden; een keer de snelweg op en op z'n staart trappen......

Rene

Als je dat gaat doen ververs dan eerst effe de olie.

gert850

He die Paul, had ik ook met mijn 850 10V, advies van Combigarage: om de 7500 km olie verversen+filter. En inderdaad,  :Dweg sludge. We rijden te korte eindjes voor zo'n groot blok. Ze gooien er dan ook even wat Forte door.
Kost een paar centen, maar dan hebje ook wat.
Groetjes, je broer. 8)
PS. nog beter.....fietsen..  ;D
Gert 850

als je klein bent, komen de enge geluiden onder je bed vandaan, als je groot bent, van onder je motorkap

Aad

CiteerHeb gisteravond oliegepeild. moest een half litertje bij na 5000km, niets bijzonders dus, doch wat opviel is dat er sludge aan de peilstok zat ( bruin/beige mayo achtige substantie plus olie ) Het zit alleen zichtbaar aan de peilstok en in de peilstokbuis, maar niet aan de olievuldop en nokkenas. Hier is niets te zien, behalve olie. Geen koelwaterverlies, motor loopt als een zonnetje, wel veel korte ritje, ( 2 x dgs 7 km) en soms wat meer. Wat is hier aan de hand??

Hallo Paul,
Wil heeft het antwoord al gegeven, inderdaad is zoiets te wijten aan korte stukjes rijden echter raad hij je aan losrijden en op de staart trappen???? Hier moet je voorzichtig mee zijn, ja ook met een dikke 5 pitter van 2,5 liter.
Het beste wat je kunt doen is je olie vervangen voor een syntetische olie en in plaats van blazen gewoon een een lekker lang stuk gaan rijden waar je rustig mee begint. Jij denkt (en ziet) alleen drap aan je peilstok maar geloof me binnen zit er nog veel meer van die bende.
Raadzaam is dus gewoon eens een lekker lang stuk te toeren en het rustig op te bouwen.
Groeten en nog veel plezier van je tuf.
Aad

jcws

Citaat van: Wil op 24-12-2002 18:24:10
Antwoord geef jezelf al : Veel korte stukken; vocht in je olie

Lees anders topic: LosRijden; een keer de snelweg op en op z'n staart trappen......

Ik zit met hetzelfde probleem, ik heb een paar keer extra olie ververst. opvallend is daarna, dat na een paar maanden soms  veel olie weg is heftig tikkende kleppen, kan natuurlijk niet anders..maar als ie warm is perfect lopen he...maak allleen maar grote afstanden..blijf sludge zien..kmstand 285.000 wat moet ik....?

Dus aan het los rijden licht het niet..en volgens de garage niets aan de hand..vertrouw het alleen dus niet!
Performance matching the application.

daytonawim

Syntetische olie in een motor doen die altijd op normale olie heeft gereden = per definitie vragen om problemen !!
De altijd dunne olie heeft de neiging om olie restanten te verwijderen, waardoor je  mogelijk (sneller) last krijgt van lekkage op bijvoorbeeld olie keerringen!! en kans loopt op verstoppingen.

Mischien bied een half sysntetische olie wat oplossingen.

Echter het sludge probleem moet je wel oplossen, want (zeker met vorst) loopt je extra risico's om door verstopte carterontluchtings leidingen, je keerringen van je krukas er uit te blazen, en die aan de koppelingszijde is een hele dure reparatie!!

daytonawim

@jcws  als je sludge hebt en veel lange afstanden rijd dan is er ook iets mis, sludge ontstaat door vocht of condens in de olie ( als ik het niet mis heb), moet je ook af en toe koelwater bijvullen mischien ???

Ik rijd dagelijks 100 km heen en 100 km terug, en de olie ziet er verder prachtig en schoon en zwart uit
(moet wel bekennen dat ik dringend effe olie moet gaan wisselen want ik was effe vergeten dat ik dat nu vaker moet doen dan de 1 x in de 40 of 50000 km bij de golf IV met long life synt olie)

thuur

Na mijn oliewissel (van synth naar mineraal) deden de stoters ook veel heftiger tikken. Na 2 lange ritten (op 1 tank totaal) heb ik ze niet meer gehoord.

Misschien heb je er wat aan..

Gr 8)

italia

Ik heb ook last van Sludge aan de peilstok, nu schijnt dat met Gas wel vaker voor te komen, echter, met de kilometers die ik maak lijkt het me wat onwaarschijnlijk. (ww 35 heen en terug en dan nog werk, 80 per keer.)

Nu valt het me wel op dat de peilbuis appart van het blok is, kan het zijn dat de sludge zich ophoopt in alleen de peilbuis? (kouder, stilstaande olie.....)

Grammatikale edit.

mr T

Citaat van: italia op 28-01-2005 11:37:10
Ik heb ook last van Sludge aan de peilstok, nu schijnt dat met Gas wel vaker voor te komen, echter, met de kilometers die ik maak lijkt het me wat onwaarschijnlijk. (ww 35 heen en terug en dan nog werk, 80 per keer.)

Nu valt het me wel op dat de peilbuis appart van het blok is, kan het zijn dat de sludge zich ophoopt in alleen de peilbuis? (kouder, stilstaande olie.....)

Grammatikale edit.

Met gas komt een lekke koppakking ook vaker voor. Inderdaad, met jouw kilometers zou er geen vocht in de olie mogen komen, je rijdt twee keer per dag je auto goed warm. Heb je je koelsysteem al eens onder druk gezet?
Gr. Marcel

ed

Precies! Doordat de peilbuis los van het blok is wordt deze niet zo warm als het blok zelf, en daar condenseert dus het vocht uit het blok. Dat wordt zichtbaar als sludge. Het kan ook zijn dat de O-ringen aan de peilstok ontbreken.

Overigens is een kapotte koppakking bij een 850 een zeldzaamheid, ook op LPG, dus dat gaat hier niet op.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

mr T

Klinkt logisch, maar bij regelmatig gebruik waarbij de auto goed warm wordt heb ik mijn twijfels. Bij onze auto's zit geen sludge aan de peilstok, ben net speciaal wezen peilen om te kijken ;) Zelfs de V70 2.5 van de makelaar in de straat(was net zijn auto aan het uitzuigen) heeft een schone peilstok en dat terwijl hij altijd kleine afstanden rijdt. Als de o-ringen ontbreken weet ik niet wat de gevolgen zijn.
Gr. Marcel

mehn

Citaat van: mr T op 28-01-2005 14:34:51
Als de o-ringen ontbreken weet ik niet wat de gevolgen zijn.

Dan kan er vocht de pijlstokopening inlopen...

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

mr T

Citaat van: mehn op 28-01-2005 14:43:48
Citaat van: mr T op 28-01-2005 14:34:51
Als de o-ringen ontbreken weet ik niet wat de gevolgen zijn.

Dan kan er vocht de pijlstokopening inlopen...

Is dat reƫel of vergezocht?
Gr. Marcel