Einde C70 inzicht ? Auto slaat af.. start niet. Soms wel

Gestart door c70_ibo, 28-01-2018 17:50:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

c70_ibo

Beste medeforumleden,

Sinds vandaag heb ik een probleem met mijn c70 uit 1998 t5 handbak.

Auto start niet : de koelventilator begint te draaien. Ondanks dat de auto warm staat komt mijn temperatuur meter niet mee omhoog. Ik hoor allerlei klik geluiden relais??? Zekeringen ? Brandstofpomp ? Auto lijkt op hol geslagen. Tijdens rijden valt hij plots uit.

Auto start wel : wanneer er geen klik geluiden te horen zijn. En waneer de koelventilator niet aanspringt en wanneer de temperatuur meter binnenin wel omhoog klimt.

Iemand een idee ? Help  :-[

leons850

Waarschijnlijk is je ecu overleden.
Gebeurt niet vaak maar komt wel eens voor.

Oplossing is een andere ecu vinden en eventueel de boel clonen of startblokkering laten uitschrijven.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

c70_ibo

Oei dat klinkt best heftig .... Maar als de startblokkering eruit geschreven zal worden is de probleem ook opgelost ? Weet u misschien een adres voor mij waar ik eventueel de ecu kan laten klonen of uitschrijven?

leons850

Niet heel heftig hoor, gewoon sluiting gehad oid.

Als je auto gechipt is, kun je de ecu er zo uit halen.

Voor een andere std kun je hier op t forum de volgende mensen benaderen:
Piet
Maarten-T5
Razorx
Schutten

1 van hen kan je vast helpen.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

c70_ibo

Oke, ja ik maak het voor het eerste keer mee. Auto is natuurlijk wel 20 jaar oud ook.

Auto is op maat gechipt bij fasttech... zou toch dan een ecu moeten kopen en klonen ergens waarschijnlijk...

Maar is het dan ook normaal dat hij soms wel gewoon eventjes rijdt zonder problemen ?

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

c70_ibo

Het is even schrikken, heb van alles meegemaakt met mijn c70 maar vind dit heel raar... Ik heb zojuist hem gestart en rondje ermee gereden nu is er niks aan de hand... Maar ik ben bang dat het terug komt. Zijn er nog andere zaken wat ik ook moet of kan controleren ?

arjenT5R

Is het niet gewoon de temperatuur sensor of de plus kabel oid?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

c70_ibo

Daar zit ik zelf dus ook heel erg aan te twijfelen of het de temperatuur sensor kan zijn... Maar slaat dan de auto ook af? Ik krijg enkel de auto gestart met warm motor wanneer de temperatuur meter in dashboard werkt anders start hij gewoon niet

arjenT5R

Nee, ik denk ook dat leon wel eens gelijk zou kunnen hebben. Hij zegt het ook met een bepaalde stelligheid alsof ie t symptoom kent.

Heb je ME7 of M4.4? Anders is een computer scoren en de startonderbreker uit programmeren misschien sowieso wel een goed idee.

Een ecu heb je voor een ongeveer €100 beide varianten.

Is de auto gechipt of heb je std software? Als je 'm gechipt hebt zou je de oude kunnen laten klonen.
Maar makkelijker is een ecu zonder startonderbreker.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

c70_ibo

Auto is van 1998 ik denk dat ik de 4.4 hebt. Ja auto is op maat gechipt bij fasttech. Waar zou ik de startonderbreking kunnen laten uitschrijven ? Wat zou zoiets kosten ?

arjenT5R

Ah juist ja zie bovenstaand bericht van leon.

Dan moet de EPROM los gesoldeerd worden, in de EPROM reader en dan gekopieerd naar een andere ecu incl bin zonder start onderbreker.

Het proberen waard dus. Ja kosten ga ik maar geen uitspraken over doen, gewoon eens informeren dus. De nieuwe ecu zelf zal een 100 euro zijn en dan nog wat uurloon etc.

98 is m4.4 ja, electronische gasklep is ME7.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjen850

Volgens mij heb je het probleem met Fan al langer als ik je bericht uit 2014 zie. Is het toen al eens opgelost geraakt?


Citaat van: c70_ibo op 18-11-2014 16:11:32
Beste medeforumleden,


Mijn C70 T5 uit 1998 op G3 Brc met 195 000km zit met de volgende probleem:


Binnen een jaar tijd heb ik 2x kachelradiateur mogen vervangen omdat deze lekte, uiteraard door orgineel exemplaar vervangen, wat mij toch aan denken zet hoe dit mogelijk is :eusa_think:

Tot mijn ontdekking wanneer de motor warm is en of als ik de auto heb uitgezet is de bovenste radiateur slang heel erg hard, niet in te knijpen zelfs. Wanneer ik de expansie dop open komt er vrij veel lucht vrij en ontspan de slang zich weer.
Volgende dag heb ik de auto aangezet , dop eraf motor warm laten draaien met de kachel volop aan tot de fan aanging en alle koelvloeistof begon er uit te lopen.

uitlees apparatuur aan gehangen met live data gegevens, opvallend is dat de fan pas aanspringt als de koelvloeistof een temperatuur van 104 bereikt vervolgens gaat hij afkoelen tot 94 graden.

Ik heb de thermostaat maar meteen vervangen, er zat een orginele in met een openingstijd van 90 graden deze exemplaar vervangen voor 87 graden bij ET tuning. >>> zonder resultaat

ik moet wel koelvloeistof bijvullen steeds, maar het kan te maken hebben met de kachelradiateur die ik pas heb vervangen (omdat de vorige lekte en ik contunu beslagen ruiten kreeg had ik een weekje tot aan de vervanging water bijgevuld) het kan zijn dat de water dat er nog inzit eruit kookt en of verdampt.

Wat denken jullie ervan? is de koppaking verdacht alsnog? of iets mis met de koelsysteem?

wat ook erg opmerkelijk is sinds ik de auto al heb, de fan gaat enkel aan als de motor draait zet ik motor uit gaat fan ook uit. na een lange rit als ik auto uitzet en na 15min weer start gaat de fan meteen weer draaien en ook is de druk op dat moment aanwezig.

ik wil graag de koelmiddel temperatuur sensor vervangen, maar heb geen idee waar deze zit :eusa_wall: iemand een idee?

alle tips/reacties zijn welkom ;D ;D ;D

c70_ibo

Citaat van: arjenT5R op 28-01-2018 19:53:20
Ah juist ja zie bovenstaand bericht van leon.

Dan moet de EPROM los gesoldeerd worden, in de EPROM reader en dan gekopieerd naar een andere ecu incl bin zonder start onderbreker.

Het proberen waard dus. Ja kosten ga ik maar geen uitspraken over doen, gewoon eens informeren dus. De nieuwe ecu zelf zal een 100 euro zijn en dan nog wat uurloon etc.

98 is m4.4 ja, electronische gasklep is ME7.

Bedankt voor de info ik ga daar eens mee aan de slag.

c70_ibo

Citaat van: arjen850 op 28-01-2018 19:57:06
Volgens mij heb je het probleem met Fan al langer als ik je bericht uit 2014 zie. Is het toen al eens opgelost geraakt?


Citaat van: c70_ibo op 18-11-2014 16:11:32
Beste medeforumleden,


Mijn C70 T5 uit 1998 op G3 Brc met 195 000km zit met de volgende probleem:


Binnen een jaar tijd heb ik 2x kachelradiateur mogen vervangen omdat deze lekte, uiteraard door orgineel exemplaar vervangen, wat mij toch aan denken zet hoe dit mogelijk is :eusa_think:

Tot mijn ontdekking wanneer de motor warm is en of als ik de auto heb uitgezet is de bovenste radiateur slang heel erg hard, niet in te knijpen zelfs. Wanneer ik de expansie dop open komt er vrij veel lucht vrij en ontspan de slang zich weer.
Volgende dag heb ik de auto aangezet , dop eraf motor warm laten draaien met de kachel volop aan tot de fan aanging en alle koelvloeistof begon er uit te lopen.

uitlees apparatuur aan gehangen met live data gegevens, opvallend is dat de fan pas aanspringt als de koelvloeistof een temperatuur van 104 bereikt vervolgens gaat hij afkoelen tot 94 graden.

Ik heb de thermostaat maar meteen vervangen, er zat een orginele in met een openingstijd van 90 graden deze exemplaar vervangen voor 87 graden bij ET tuning. >>> zonder resultaat

ik moet wel koelvloeistof bijvullen steeds, maar het kan te maken hebben met de kachelradiateur die ik pas heb vervangen (omdat de vorige lekte en ik contunu beslagen ruiten kreeg had ik een weekje tot aan de vervanging water bijgevuld) het kan zijn dat de water dat er nog inzit eruit kookt en of verdampt.

Wat denken jullie ervan? is de koppaking verdacht alsnog? of iets mis met de koelsysteem?

wat ook erg opmerkelijk is sinds ik de auto al heb, de fan gaat enkel aan als de motor draait zet ik motor uit gaat fan ook uit. na een lange rit als ik auto uitzet en na 15min weer start gaat de fan meteen weer draaien en ook is de druk op dat moment aanwezig.

ik wil graag de koelmiddel temperatuur sensor vervangen, maar heb geen idee waar deze zit :eusa_wall: iemand een idee?

alle tips/reacties zijn welkom ;D ;D ;D


Ja dat is opgelost , ik had de auto toen nog niet zolang en toendertijd viel het mij altijd op wanneer de fan draaide (warm motor) de fan weer uitviel wanneer ik de auto uitzette.

Tijdens vakantie met super warm weer heb ik toen gemerkt dat de fan weer wel doordraaide wanneer de motor werd uitgezet