Tellerbak snelheid blijft steken

Gestart door fieldhof, 30-11-2018 10:33:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fieldhof

Dag mede forummers,

Ik heb sinds kort het probleem dat mijn snelheidsmeter niet hoger gaat dan 90 km/h (Ja ik rijd wel eens harder dan 90  ;) ). Soms springt die wel eens naar 100 of 110, maar dan blijft die daar ook hangen. Daarbij komt nog eens dat de dagteller / tripteller er mee op is gehouden, alsmede de totale kilometerteller. Ik kan zien dat de dagteller nog probeert om verder te komen, ik zie het nummertje een beetje op en neer springen, maar daar houd het bij op. De digitale tripteller werkt wel gewoon. De makkelijkste oplossing lijkt me om er een andere tellerbak in te doen, maar dat zou ik zonde vinden, ik ben net de magische 3 ton gepasseerd.

Het gaat om een 850 A1 station uit '94. De tellerbak is diegene met de tripteller en totale kilometerstand onder de naald.

Nu ik toch aan het vragen ben, is er nog een manier om het afgebladderde zwarte gedeelte in de tellerbak te vervangen of te repareren?

MvG
fieldhof

de Boeing



De bovenste? dan heb je wellicht een VDO tellerbak (die zijn wat couranter...)

Dagteller/odo is bekend probleem, krijgen ze allemaal last van vroeg of laat. Er breekt een tandje af van kunststof tandwiel, ergens even nieuw tandwiel bestellen en je kan gaan knutselen:

bv: https://www.ebay.com/itm/15-tooth-odometer-gear-speedometer-cog-for-Volvo-850-etc-/271688756887

https://www.youtube.com/watch?v=eiprQft6ZmA

Probleem met niet harder dan 90 ken ik dan weer niet, zou het te maken kunnen hebben met de snelheidsgever? Dat is de rechter abs sensor dacht ik (of bij latere modellen een sensor in de versnellingsbak)

Spin!

Citaat van: fieldhof op 30-11-2018 10:33:27



Nu ik toch aan het vragen ben, is er nog een manier om het afgebladderde zwarte gedeelte in de tellerbak te vervangen of te repareren?


Dit is je probleem. De onderkant van de naald blijft hangen op het bladderende deel.

www.vm-parts.nl

fieldhof

Citaat van: de Boeing op 30-11-2018 11:16:52

De bovenste? dan heb je wellicht een VDO tellerbak (die zijn wat couranter...)

Dagteller/odo is bekend probleem, krijgen ze allemaal last van vroeg of laat. Er breekt een tandje af van kunststof tandwiel, ergens even nieuw tandwiel bestellen en je kan gaan knutselen:


Het is inderdaad de bovenste. Ziet er uit als een leuk klusje. Is het handiger om een plastic of metalen tandwieltje te bestellen?

Citaat van: Spin! op 30-11-2018 11:26:16
Dit is je probleem. De onderkant van de naald blijft hangen op het bladderende deel.

Het bladderen lijkt nog niet zo erg te zijn dat het een naald zou kunnen tegenhouden, maar als ik de tellerbak eruit heb kan ik altijd even kijken.

fieldhof

Nadat ik de post op het forum had geplaatst, zijn de kilometerteller en tripteller weer gaan lopen. Geen idee wat het was, maar het werkt weer. Nu ben ik wel benieuwd wat de echte km stand is. Binnenkort maar een keer uitlezen.

Citaat van: Spin! op 30-11-2018 11:26:16
Dit is je probleem. De onderkant van de naald blijft hangen op het bladderende deel.

Ik snapte eerst niet wat je bedoelde met de onderkant van de naald, maar na de tellerbak nog een keer bekeken te hebben snapte ik 'm. Je bedoeld de andere kant van de naald, dus niet diegene wat de snelheid aangeeft, maar wat er aan de andere kant zit. En bij nader inzien zit hier idd een stukje omhoog gebogen dus dit is wel het probleem. Ik heb nog geen tijd gehad om het spul uit elkaar te halen, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of ik nog ergens zo'n zwarte achtergrond kan vinden. De huidige is dus aan het afbladderen en er zitten al behoorlijk wat gaten waar het licht direct doorheen komt. Is het misschien mogelijk om de achtergrond van een alter 2 over te bouwen?

volvobug

Citaat van: fieldhof op 05-12-2018 11:29:09
Nadat ik de post op het forum had geplaatst, zijn de kilometerteller en tripteller weer gaan lopen. Geen idee wat het was, maar het werkt weer. Nu ben ik wel benieuwd wat de echte km stand is. Binnenkort maar een keer uitlezen.
....

De kracht van het forum  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Spin!

Ik heb exact hetzelfde gehad, sterker nog...het heeft me 90 euro gekost. Ik dacht dat ik cruise 90 reed bij wegwerkzaamheden, paar dagen later kreeg ik de rekening. Ik snapte er al niks van. Ik reed 102 na correctie. Daarna gedacht aan een tellerafwijking, zelfs nog met GPS gereden om de exacte snelheid te meten en daar kwam ik achter dat die erg variabel was. Toen ik op een gegeven moment de naald zag blijven steken op 90, en daarna ineens naar de 110 zag schieten en andersom ook, hij bleef op 110 hangen bij afremmen. Toen zag ik dat de naald bleef hangen aan de onderkant op het krommende/bladderende deel. Het achtermateriaal is relatief stug en de naald erg gevoelig.

Ik weet ook niet wat de trigger is waarop de achterplaat dat afbladderen doet. Ik zie 850's met 700.000km en een schadevrije tellerplaat, maar ook jongere modellen met minder km's en hetzelfde euvel. Zeg het maar? Productiefout? Beperkte uitgave?

Het stilvallen van km-teller en snelheidsmeter kan ook te maken hebben met je ABS controller. Keer opsturen naar Henk (CornelisB) om door te laten solderen, kan sowieso geen kwaad.

www.vm-parts.nl

fieldhof

Probleem opgelost. Heb de tellerbak eruit gehaald en van een andere tellerbak de plaat overgezet. Ziet er weer prachtig uit, helemaal nu alle verlichting het ook weer doet  ;D

cornelis-b

Citaat van: Spin! op 05-12-2018 11:55:18
Ik heb exact hetzelfde gehad, sterker nog...het heeft me 90 euro gekost. Ik dacht dat ik cruise 90 reed bij wegwerkzaamheden, paar dagen later kreeg ik de rekening. Ik snapte er al niks van. Ik reed 102 na correctie. Daarna gedacht aan een tellerafwijking, zelfs nog met GPS gereden om de exacte snelheid te meten en daar kwam ik achter dat die erg variabel was. Toen ik op een gegeven moment de naald zag blijven steken op 90, en daarna ineens naar de 110 zag schieten en andersom ook, hij bleef op 110 hangen bij afremmen. Toen zag ik dat de naald bleef hangen aan de onderkant op het krommende/bladderende deel. Het achtermateriaal is relatief stug en de naald erg gevoelig.

Ik weet ook niet wat de trigger is waarop de achterplaat dat afbladderen doet. Ik zie 850's met 700.000km en een schadevrije tellerplaat, maar ook jongere modellen met minder km's en hetzelfde euvel. Zeg het maar? Productiefout? Beperkte uitgave?

Het stilvallen van km-teller en snelheidsmeter kan ook te maken hebben met je ABS controller. Keer opsturen naar Henk (CornelisB) om door te laten solderen, kan sowieso geen kwaad.

Rutger het betreft hier een Alter 1 met de aluminium controller die zelden fouten veroorzaakt. Ik ben ze nog nooit tegen gekomen in elk geval.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien