Motor schokt soms en houdt in bij vol gas.

Gestart door Reinier850, 30-11-2021 13:03:22

Vorige topic - Volgende topic

Reinier850

Als mayoballen ook kunnen valt het inderdaad nog wel mee, haha.

Ruw lopen is misschien wat vaag, maar ik weet het niet goed anders te benoemen.
Ergens loopt hij prima, geen misfires oid, alle cilinders doen mee, gas geven en stationair gaan netjes, lpg werkt zonder morren.
Maar de hele motor schokt/beweegt meer dan normaal en er komt nog steeds na een paar seconden rook uit.

Is er nog iets wat ik zelf kan checken, of wordt de nokkenas de volgende stap?

hilko73

Geen brandend motormanagement lampje?
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

Reinier850

Reinier850

UPDATE

Gisteren bij Hilko langs geweest om de nokkenaskeerring te vervangen (nogmaals bedankt Hilko!) en daar wel geconstateerd dat de carterventilatie nog steeds verstopt zit.
Ik ben bij het schoonmaken van de twee gaten bij het potje de vorige keer niet 90 graden de hoek om geweest, grote kans dat daar nog wat zit.

Ik ben vanochtend meteen maar even aan de slag gegaan en het alles is weer open.
Ik ga kijken of ik wat kan vinden/doorprikken bij die twee gaten, zijn er daarnaast verder nog dingen om even te checken waar de verstopping kan zitten?

Reinier850

Bij de onderste kon ik niet echt lekker de hoek om met iets, maar als test even wat perslucht erin gespoten en dat klonk hol/vrij.

Bij de bovenste hoorde ik niet zo'n diep geluid met perslucht, zou dat ook erg hol moeten klinken of is het daarachter minder ruim?
Bij allebei een ijzeren kabeltje een stuk erin gedaan, kwam bij beide gaten met ongeveer 10cm verse olie eruit.

Filmpje van de gaten nu: https://streamable.com/f2k8ps

hilko73

Citaat van: hilko73 op 07-05-2022 18:26:03
Ik verdenk de aansluiting op de luchtaanzuigbuis, net voor de gasklep. Dat is toch al een rotding om goed vast te krijgen.

Die was het dus inderdaad.
Na dat allemaal gefixed te hebben was het roken weg, maar nog altijd redelijke drukopbouw. De oliedop werd er bijna afgeblazen.
Ik heb nu ook geen ideeën meer, behalve gewoon rijden. De krukaskeerring is al lek, de nokkenaskeerring is nu goed, gaat die weer lek dan weet je hoe het moet ;)

Verder was het best even gezellig. Hopelijk vind je nog een bitje of wat terug :D

Rijdt 'ie nou ook beter? Want daar was het allemaal om begonnen, natuurlijk...

Reinier850

Heb wel een oude dop 10 teruggevonden, maar nog geen bitjes helaas ;D

Hij lijkt wel wat beter te rijden, zeker op gas, maar je voelt hem nog wel duidelijk schokken in stationair.
Hij rookt natuurlijk ook nog als een stoomtrein zodra je de peilstok eruit haalt, dus ergens zit er nog iets niet lekker.
Maar verder loopt hij eigenlijk prima.

Heb het potje en alles wat eraan zit met perslucht gechecked, maar dat lijkt ook schoon gebleven.
Alleen die buis aan de rechterkant vond ik wat raar zitten, even opnieuw gedaan, maar kan er eigenlijk alleen wat schuin op, voelt verder wel stevig.

Is er nog iets om even te checken, of maar weer in elkaar zetten?

hilko73

Dat bonken op stationair toerental wijt ik echt aan één of meer motorsteunen.

LeoZandvliet

Ik had ook lange tijd last van gestotter/'onrustig' rijden bij bijv. filerijden of net wel/net niet aandrijven van de wielen. Op een gegeven moment ook last van:
- onregelmatig stationair lopen
- na starten en aanslaan netwel/net niet afslaan
- rodeo rijden na een koude start voor ongeveer een 1km
- af en toe van onderuit optrekken stotteren
- plotseling op de snelweg bij constante snelheid een paar keer stotteren en verder niets meer

Soms ook enkele tientallen tot soms honderden kilometers nergens last van.
Na vervangen van de gaskleppositiesensor door een orignele Bosch de problemen opgelost en een compleet andere auto teruggekregen, in goede zin dan hè :)
Geen idee uiteraard of je hier wat aan hebt.
Volvo 850 2.3 T-5R DOP - 1996

Reinier850

Wellicht iets om naar te kijken, maar verder gedraagd hij zich eigenlijk prima. Het is meer een soort kloppen wat je in de pedalen merkt als je stil staat. Tijdens het rijden is alles ok. Zouden ook de motorsteunen kunnen zijn zoals Hilko denkt. Maar eerst nog even uitvinden waardoor hij die druk opbouwt, anders is het neem ik aan een kwestie van tijd voor hij elke keerring eruit perst. Kwam ondertussen bij het in elkaar zetten een losse stekker tegen, iemand een idee wat dit is en waar die hoort?

LeoZandvliet

Oké, het ging mij voornamelijk om de problemen die je in de openingspost had gesteld, ik had gedacht dat je na al deze pagina's dat ook nog niet echt helemaal had opgelost.
Volvo 850 2.3 T-5R DOP - 1996

Reinier850

Nou, de handel zit weer in elkaar, maar helaas... https://streamable.com/bot75v
Toch nog een verstopping oid ergens, maar echt geen idee waar.

Hij loopt ondanks dat verder wel prima.

Helpt het voor het moment om de peilstok gewoon iets omhoog te laten om die gassen eruit te laten, of maakt dat niet uit?

volvobug

Heb je al eens een compressiemeting gedaan? Zou zo maar kunnen dat je overmatig "blow by" van gassen langs de zuigers hebt als gevolg van versleten of gebroken zuigerringen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

NinaPaul

Ik zou ook een cilinderlektest aanbevelen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

pcpg.janssen

Citaat van: Reinier850 op 30-05-2022 13:04:15
Kwam ondertussen bij het in elkaar zetten een losse stekker tegen, iemand een idee wat dit is en waar die hoort?
Komt me niet bekend voor, deze layout. Zit deze stekker in de kabelboom van je auto of in de kabelboom van de LPG installatie?