EGR-klep op Tdi

Gestart door denkweb, 27-03-2004 18:58:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

denkweb

Citaat van: BasV70 op 30-03-2004 13:16:06
Dus als ik het goed begrijp, Denkweb, gaat er op korte termijn een Tie-wrap omheen en horen we binnenkort wat de bevindingen zijn. Zelf ben ik nog steeds nieuwsgierig naar de gevolgen voor de temperatuur van het blok.

Bas


De tie-wrap zit er al om... wat betreft de temperatuur van het blok, die is NIET VAN BELANG in deze, er wordt zelfs een betere verbranding gegeven naar mijn idee. Er komt geen warme lucht maar alleen koude lucht binnen, dus te temperatuur van het blok is niet relevant...

BasV70

#16
CiteerDe tie-wrap zit er al om...

En? merkbaar verschil of storm in een glas water?


Citeer
wat betreft de temperatuur van het blok, die is NIET VAN BELANG in deze, er wordt zelfs een betere verbranding gegeven naar mijn idee. Er komt geen warme lucht maar alleen koude lucht binnen, dus te temperatuur van het blok is niet relevant...

Zoals ik het begrijp van jouw links naar het Seat- en Tdi-forum en de uitleg van het VAG Tdi-blok (p22) is het enige doel van die klep om de verbranding een beetje te 'verstikken' door uitlaatgas toe te voegen, zodat de temperatuur minder hoog oploopt en er dus minder schadelijke gassen ontstaan. Als je die klep op non-actief zet vind er dus een zuiverder verbranding plaats. Meer energie = meer warmte. Dat beetje extra koude lucht doet daar denk ik weinig aan af. Of zit ik nou helemaal mis?

Ik ben dus nog steeds erg benieuwd hoeveel dit in de temperatuur scheelt en wat de gevolgen daarvan op langere termijn zijn........

Groeten,
Bas


-- edit   teksten uit citaat gehaald  --edit-- >:(

mark20v

#17
Citaat van: BasV70 op 30-03-2004 22:16:06

Ik ben dus nog steeds erg benieuwd hoeveel dit in de temperatuur scheelt en wat de gevolgen daarvan op langere termijn zijn........




Geen effect op langere termijn, Als motoren zonder egr klep eerder kapot zouden lopen door dat beetje extra hitte dan zouden de fabrikanten zeker weten een egr klep monteren op iedere motor.

Voor je motor is een constante temperatuur van ongeveer 100+ graden C juist goed. dit wordt bereikt door een koelsysteem onder druk, dan gaat je koelwater niet bij 100 graden C aan de kook.

Geen zorgen gewoon afstoppen die slang.

   mark
Volvo separates men from the boys  

denkweb

BAS V70, je hebt gelijk. Echter de verschillen zijn minimaal te noemen. Afgaande op de monteurs die ik (allen afzonderlijk) gesproken heb mag ik concluderen dat het idd geen kwaad kan.

Derhalve ben ik nu proefondervindelijk begonnen om dit te proberen. Het eerste wat mij de laatste twee dagen is opgevallen, is dat de auto aanzienlijk minder rookt... nu moet ik de brandstofpomp nog even af laten stellen een dezer dagen en wellicht dat het dan helemaal afgelopen is!

volvomen

Hoi, waar zit het slangetje bij een V70 2.5D van 1999 ?

denkweb

op dezelfde plek als voorheen bij de 2.5 Tdi uit 1996... hij loopt vanaf het ventiel dat met een metalen buisje bovenop de turbo staat (ziet eruit als een klein zilveren platgeslagen schoteltje) naar een vacuümverdeelklep.

Heb tot op heden (al rijdt ik wat weinig recent...) nog geen klachten gehad...

Kan trouwens zijn dat de V70 2.5D in noodloop gaat omdat er een sensor in de inlaat zit die de toelaat van gassen controleert. Als dit het geval is ben ik bang dat je of: de sensor ook uit moet schakelen ofwel de vacuümslang weer aan dient te sluiten.... kan iig geen kwaad.

volvomen

Hoi, Het gele slangetje al gevonden, deze loopt naar een verdeelblokje links-voor net voor de veerpoot. Hier zou je dus e.e.a. kunnen afstoppen. Maar wanneer de EGR klep al heeeel lang (194.000 km) z'n werk doet, zal de boel aardig vuil zijn en misschien wel doorlaten ??? Dus een blindplaatje ertussen !!

volvomen

Hoi, ik las onderstaand op WWW.TDICLUB.NL en kom aan het tweifelen, wat voor soort turbo zit er op een Volvo TDI of 2.5D ?

Arie.

"Hallo allemaal

Ik heb zojuist nog iets ontdekt wat sterk van invloed kan zijn bij het afdoppen van de EGR.

Het volgende:

Om EGR te kunnen toe passen moet je in het uitlaat spruitstuk voor de turbine dus een hogere druk hebben dan in je inlaat spruitstuk anders kan er nooit geen gas instromen.

Bij lage belasting is dit geen enkel probleem omdat de druk in het isp dan laag is (Turbodruk)
Bij hoge belasting hoge turbodruk wordt het echter een probleem om nog uitlaat gassen in te laten stromen.

Dit is mede een van de reden dat er turbo's met variabele geometrie worden toegepast.
Turbo's met een wastegate hebben na het opensturen een veel lagere weerstand waardoor de druk in het usp daalt.
Als deze turbo's zijn toegepast is het dus niet mogelijk om EGR bij hoge belasting te laten plaats vinden en dit gebeurd ook niet. De EGR wordt dan volledig dicht gestuurd.

Bij een VG turbo is het echter een ander verhaal.

Een VG turbo zoals bv. de Garret VNT15 heeft meer een constante weerstand.
De uitlaat gassen worden altijd langs de schoepen van de turbine geleid er is geen bypass die de weerstand verlaagt.

Dit maakt het mogelijk om zelfs nog bij de hoogste belasting EGR te laten plaats vinden en de EGR klep staat dan ook bijna helemaal open.
Waardoor tevens wordt voorkomen dat de druk in het USP te hoog oploopt waardoor weer pompverlies kan ontstaan.

Ga je dus afdoppen bij een turbo met variabele geometrie dan loopt dus de druk in het uitlaatspruitstuk veel hoger op dan met de constructie van de motor rekening is gehouden.
Met als gevolg pompverlies.

Bij een wastegate turbo heb je hier veel minder of geen last van.

Conclusie is dus:
Heb je een motor met een wastegate turbo afdoppen die handel.
Maar heb je een variabelegeometrie turbo dan is mijn advies. Blijf er gewoon af."


evert

Er zijn nog artikelen te vinden (met foto's) over dit onderwerp op het VW transporter forum: http://www.weetjewel.com/home.html
Kijk maar eens onder tips en trucs voor de T4.
De 5 cylinder TDI en 2.5D motor is qua basis hetzelfde als de Audi motor, echter de Audi had een turbo met variabele geometrie, de Volvo motor niet. Andere details kunnen ook verschillen zoals de motormanagement software.
Voor zover ik weet gaat de EGR klep niet open bij bv voluit accelereren. Hierdoor zou een te groot "lek" ontstaan tussen inlaatspruitstuk en uitlaatsysteem waardoor geen turbodruk opgebouwd kan worden. Je moet meer denken aan recirculatie van uitlaatgassen zodra je je gas loslaat en de motor niet of nauwelijks belast wordt.
Grootste probleem is m.i. de koolaanslag in het inlaatsysteem die kan lijden tot vermogensverlies door verkleinen diameter  inlaatsysteem en niet meer volledig afsluiten van EGR klep.

volvomen

Waarom de brandstofpomp afstellen bij uitschakelen EGR klep ? of is dit een toevallige bijkomstigheid ???

denkweb

Citaat van: volvomen op 04-05-2004 03:19:11
Hoi, ik las onderstaand op WWW.TDICLUB.NL en kom aan het tweifelen, wat voor soort turbo zit er op een Volvo TDI of 2.5D ?

Arie.

"Hallo allemaal

Ik heb zojuist nog iets ontdekt wat sterk van invloed kan zijn bij het afdoppen van de EGR.

Het volgende:

Om EGR te kunnen toe passen moet je in het uitlaat spruitstuk voor de turbine dus een hogere druk hebben dan in je inlaat spruitstuk anders kan er nooit geen gas instromen.

Bij lage belasting is dit geen enkel probleem omdat de druk in het isp dan laag is (Turbodruk)
Bij hoge belasting hoge turbodruk wordt het echter een probleem om nog uitlaat gassen in te laten stromen.

Dit is mede een van de reden dat er turbo's met variabele geometrie worden toegepast.
Turbo's met een wastegate hebben na het opensturen een veel lagere weerstand waardoor de druk in het usp daalt.
Als deze turbo's zijn toegepast is het dus niet mogelijk om EGR bij hoge belasting te laten plaats vinden en dit gebeurd ook niet. De EGR wordt dan volledig dicht gestuurd.

Bij een VG turbo is het echter een ander verhaal.

Een VG turbo zoals bv. de Garret VNT15 heeft meer een constante weerstand.
De uitlaat gassen worden altijd langs de schoepen van de turbine geleid er is geen bypass die de weerstand verlaagt.

Dit maakt het mogelijk om zelfs nog bij de hoogste belasting EGR te laten plaats vinden en de EGR klep staat dan ook bijna helemaal open.
Waardoor tevens wordt voorkomen dat de druk in het USP te hoog oploopt waardoor weer pompverlies kan ontstaan.

Ga je dus afdoppen bij een turbo met variabele geometrie dan loopt dus de druk in het uitlaatspruitstuk veel hoger op dan met de constructie van de motor rekening is gehouden.
Met als gevolg pompverlies.

Bij een wastegate turbo heb je hier veel minder of geen last van.

Conclusie is dus:
Heb je een motor met een wastegate turbo afdoppen die handel.
Maar heb je een variabelegeometrie turbo dan is mijn advies. Blijf er gewoon af."




Wie gaat er nou benzine-motoren in de Tdi discussie betrekken? Beetje onzin dit...

Waste-gate hek nie...

volvomen

Sorry Denkweb, maar ik heb wel een TDI en de vraag was toch niet zo vreemd over het afstellen v/d pomp ?

denkweb

Nee dat wel, maar het stukje tekst gaat over een benzine turbo vergelijken met een dieselturbo (als je het mij vraagt...).

zwaandekulas


I heb de onderdrukleiding naar mijn Exhaust Gas Recirculation klep al dichtgemaakt, niet dat het veel zal uitmaken met al 293d km op de teller (Alle beetjes helpen zei de vlieg en plaste in  de zee).
By the way die E.G.R. zat ook op de 6cyl lijnmotor en de V8 van mijn oude Chevrolets dit om aan de verstrengde milieunormen van 1977 in de states te kunnen voldoen.
Ik heb ooit van die V8 de carburator eens opengegooid en er zat zeker een glasvol roetophoping in de kanalen.  

Zo zie je maar ofwel denk je groen en verbruik je meer omdat je luchtinlaat vol zit ofwel relativeer je de boel en denk je aan de roetuitstoot van zeeschepen, vliegtuigen. Ik zie die nog niet naar de APK varen/vliegen om een roetmeting te doen.


Groeten
Follow the smoke trail

huibjan

 Hallo,

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een V70 2.5D uit 2000 een fout detecteert bij het afsluiten van het EGR slangetje. Het motormanagement lampje licht op. Noodloop programma gaat niet in!

HJ