Geen (noemenswaardige) lekstroom, toch een lege accu

Gestart door llinssen, 13-01-2008 13:22:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

thuur

Citaat van: llinssen op 27-01-2008 15:55:48
Spanning bij aankomst (alleen deuren open gedaan): 12,08 volt. Dat zou duiden op een accu die nog maar 50% vol is. Het starten ging prima.

13,10V  - lampen uit - 700 toeren
13,30V  - lampen uit - 2000 toeren
12,78V  - lampen aan - 700 toeren
13,10V  - lampen aan - 2000 toeren
12,70V  - veel verbruikers aan* - 700 toeren
12,90V  - veel verbruikers aan* - 2000 toeren
*) Veel verbruikers: fan, stoelverwarming, lampen, achterruitverwarming


Wow, das inderdaad erg magertjes... Je dynamo levert te weinig vrees ik. Zodoende laadt de accu niet voldoende op (= niet best voor de accu). Als je de koplampen aan hebt en je drukt een raam naar beneden, zie je dan de lampen heel duidelijk even dimmen? En weer feller worden als je de knop loslaat?

Ik weet niet of de spanningsregelaar ook voor zo'n laag voltage kan zorgen.


Gr :-\

llinssen

Ik zal  de test eens uitvoeren.

De accu staat inmiddels bij de dealer, eens kijken waar zij mee op de proppen komen.

En ik zal met AC/DC een afpsraak maken.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

Maar Thuur,  na een rit van 200km zou de accu toch wel helemaal vol moeten zitten?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

KIM

Het lijkt er inderdaad op dat de dynamo niet aan de afgeregelde spanning komt. Gevolg hiervan is dat je in de loop der tijd de accu te zwaar hebt belast en deze ook is overleden >:(.

llinssen

Het wordt steeds duidelijker.
Nu is het de vraag tot welke conclusie de dealer komt.

Ik ga zaterdag langs bij AC/DC om te kijken wat er aan de dynamo schort.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: llinssen op 28-01-2008 13:58:41
Maar Thuur,  na een rit van 200km zou de accu toch wel helemaal vol moeten zitten?

Precies. 12,08 Volt lijkt in de verste verte niet op een volle accu.


Gr ;)

llinssen

Nee, maar dat was na twee dagen....


Diagnose samenvatting:

De dynamo zal niet meer de beste zijn.
De accu is een keer helemaal leeggetrokken door het kofferlampje
De accu heeft daar een behoorlijke tik van gehad.
De accu is vervolgens maar zelden echt goed vol geladen door de matige dynamo.
De accu heeft meer en meer te lijden gehad door het niet vol laden.

Situatie nu: matige / slechte dynamo + slechte tot kaduuke accu.

Beide vervangen / repareren.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

Citaat van: llinssen op 28-01-2008 11:20:59
Ik zal  de test eens uitvoeren.
Gedaan: inderdaad de lampen gaan iets minder fel branden als ik mijn raam omhoog doe (meer dan omlaag) of als ik de blower in één keer vol aanzet. Ik kan alleen niet goed zien of het een blijvend effect heeft, maar ik denk het wel. In ieder geval is een dip te zien.


Citaat van: llinssen op 28-01-2008 11:20:59
En ik zal met AC/DC een afpsraak maken.

Zaterdag ga ik langs!
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: llinssen op 28-01-2008 22:24:09
Citaat van: llinssen op 28-01-2008 11:20:59
Ik zal  de test eens uitvoeren.
Gedaan: inderdaad de lampen gaan iets minder fel branden als ik mijn raam omhoog doe (meer dan omlaag) of als ik de blower in één keer vol aanzet. Ik kan alleen niet goed zien of het een blijvend effect heeft, maar ik denk het wel. In ieder geval is een dip te zien.

Dan is er duidelijk te weinig 'over' van de dynamocapaciteit. Hoe sterker dit effect, hoe minder de dynamo levert. Nathuurlijk is dit geen echte test met nulpunten en keiharde cijfers, maar een indicatie dat we in de goede richting zitten.

Citeer
Citaat van: llinssen op 28-01-2008 11:20:59
En ik zal met AC/DC een afpsraak maken.

Zaterdag ga ik langs!

Ik ben benieuwd!


Gr ;)

-D©©©L-

of gewoon een paar rotte accupool klemmen.

VolvoDeMio

Citaat van: -D©©©L- op 28-01-2008 23:17:19
of gewoon een paar rotte accupool klemmen.

Kan inderdaad zo simpel zijn........
Maar dat had er toch eerder uit moeten komen....bij de dealer bijvoorbeeld?

llinssen

Citaat van: -D©©©L- op 28-01-2008 23:17:19
of gewoon een paar rotte accupool klemmen.

Die zien er gelukkig zeer solide uit. Ik neem inderdaad aan dat de dealer die de accu geplaatst heeft of de ANWB man of de dealer die de accu gecontroleerd heeft dit wel zou zijn opgevallen.  :eusa_think:

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

tackle

dan vraag ik me weer af, wat heeft een dynamo met een lekspanning te maken?

llinssen

Alle twee bron van een lege (niet volle) accu?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: llinssen op 29-01-2008 09:18:09
Citaat van: -D©©©L- op 28-01-2008 23:17:19
of gewoon een paar rotte accupool klemmen.

Die zien er gelukkig zeer solide uit. Ik neem inderdaad aan dat de dealer die de accu geplaatst heeft of de ANWB man of de dealer die de accu gecontroleerd heeft dit wel zou zijn opgevallen.  :eusa_think:



De snelste controle is na een rit van >20 minuten even aan de accuklemmen voelen. Pas op, ze kunnen heet zijn! In dat geval is er sprake van een slechte verbinding.


Gr ;)