Chippen tdi

Gestart door Gert, 24-01-2003 08:51:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bert 02.02.159

Ik weet niet of ik deze vraag hier op het 850 forum nog mag stellen, maar ik toer nu dus rond in mijn D5 en dat is wel even wennen! Ik popel dus om er een ander chipje in te laten zetten, maar wat is verstandig? Moet ik daar nu een paar duizend km mee wachten of kan dat nu ook al?

Johann

Tuurlijk kan dat!
Ze staan hier bij de dealer zelfs voor afleveren al klaar met chippie.
Valt of staat met je rechter voet. ;)

rogier

Bert, is je R al verkocht dan?

BenC70ES


Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Bert 02.02.159

Rogier,

Ik krijg de indruk van wel. Weet het fijne er ook niet van. Zal eens navragen vandaag.

Bert

Ramon

Alhoewel het echte inrijden zoals je vroeger moest doen met een nieuwe auto (speciale olie etc....) tegenwoordig niet meer hoeft, zou ik toch de motor toch eerst een kleine 10.000 km "losrijden" voordat je gaat "chippen".

Ik heb laatst overigens met een D5 gereden en was zeer te spreken over de soepelheid van de motor.

Ik kan me wel voorstellen dat je moet wennen na een "R".

Veel geluk met je auto !

Ramon
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Zippo

Wat moet je 'losrijden' Ramon ???
Het vliegwiel?  8)

Een D5 moet je vollepolle (volgas) mee inrijden.
Anders gaat ie echt veel olie verbruiken!

Dus conclussie---------->Rica-chip erin! ;D ;)

Zippo

[size=0,1]Bert, jouw kende wil jij dat ook!! ;D[/size]

L@rs


Ramon

Zippo,

Ik denk niet dat je bij de dealer het advies zal krijgen om met een nieuwe auto vol te gaan trappen......

Ik weet niet hoe "krap" een D5 motor af fabriek is ....

(en daarmee bedoel ik b.v. de toleranties tussen zuiger(veren) - cilinderwand, slotspeling zuigerveren etc....

Mijn eigen ervaring met "nieuwe" (gereviseerde) motoren is dat je in het begin even wat rustiger moet doen (echter niet als een bejaarde rijden)  

Ik ben benieuwd naar je uitleg over de relatie "volgas" inrijden en olieverbruik......

Ramon ;D
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Johann

Ramon,

Volgens de wet van weet ik veel wie is het beter om met hoge compressie the zuigerveren in the slijten om een betere afdichting te verkrijgen.

Betere afdichting is hogere compressie is meer vermogen en tevens dus minder olie verbruik omdat er minder olie langs de veren gaat.


BartRas

#25
Citaat van: Johann op 17-10-2003 12:27:53
Ramon,

Volgens de wet van weet ik veel wie is het beter om met hoge compressie the zuigerveren in the slijten om een betere afdichting te verkrijgen.

Betere afdichting is hogere compressie is meer vermogen en tevens dus minder olie verbruik omdat er minder olie langs de veren gaat.



?? Hoge compressie  in rijden is toch niet hetzelfde als hoog vermogen inrijden, of mis ik iets ???
there is no substitute for PK's

Johann

Vollast inrijden drukt de veren beter aan.
Vollast = hoge compressie.
Sommige mensen zeggen dat de juiste afdichting alleen in de eerste slagen van een nieuwe motor tot stand komt.

Ramon

Nogmaals, alles hangt af van de toleranties die Volvo gebruikt bij de produktie van de motor !

Feit is dat je een motor liefst zo "krap" mogelijk moet maken.

Minimale "speling tussen zuigers en cilinderwand, dito voor de slot-speling tussen de zuigerveren en passing van de veren in de zuiger.....

Zeker met een diesel is een hoge compressie verhouding zeer welkom , dus ik ga er vanuit dat ze nauwe toleranties gebruikt hebben

(zou ik doen tenminste  :))    

Om deze reden moet de motor dus "loskomen".

Van "trappen" met nieuwe/gereviseerde motoren heb ik hierdoor een hoop ellende gezien.....

Hiermee bedoel ik dus niet dat je duizenden km's als een bejaarde moet rijden  ;D

Ik vraag me af welke TDI rijder de "vol-gas" stelling heeft bedacht.


Ramon ;D
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

ed

#28
Zippo heeft zeker geen gelijk als je stelt je een moderne diesel volgas moet inrijden. Te zacht is ook niet goed.

Ik zal proberen uit te leggen waarom.
Het inrijden is niets anders dan het inslijten van de zuigers op de cilinders. Deze zijn altijd iets anders van vorm, waardoor ze zich op elkaar moeten zetten voor een juiste afdichting.
Omdat de zuiger en cilinder bij nieuw nog enigzins ruw zijn raken de oppervlakken elkaar sneller. Tijdens het inlopen worden deze ruwigheden eraf gereden. Als dit te snel gebeurt ontstaat er schade.
Een belangrijk aspect hierbij zijn de hoongroeven die zich in een cilinder bevinden. Deze zorgen ervoor dat er tussen de zuiger en de cilinder een oliefilm ontstaat waardoor er geen contact ontstaat tussen zuiger en cilinder.
Als er "vollegas" zou worden ingereden zou de zuiger op bepaald punten de cilinder kunnen raken (door warmte of druk). Er ontstaat dan in de eerste kilometers schade met als gevolg olieverbruik en erger.
Maar waarom mag een diesel nu niet te zacht ingereden worden? Wat ik al eerder stelde is dat de hoongroeven in de cilinder een belangrijke rol spelen in de instandhouding van de oliefilm. Als de auto alleen maar met 90 op de snelweg zou worden ingereden is de druk op de zuigers te laag. Er gaat zich in de hoogroeven een laagje kool afzetten, waardoor het cilinderoppervlak te glad wordt, en geen olie meer vasthoudt. Hierdoor ontstaat dan weer schade door olietekort.
Je ziet beide methodes is niet goed voor een motor.
Overigens is druk op de zuigers niet veel toeren (de druk neemt dan juist af bij een diesel), maar veel gas bij lage toeren (koppel). Aangezien de moderne diesels zo'n hoog vermogen hebben rijd je ze eerder te ruw in dan te zacht.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Marc 0101.001

Het lijkt mij dat je hoge toerentallen niet hoeft te mijden maar wel het volgas wegtrekken. Je kunt ook geleidelijk naar de 6500 tpm gaan. Het lijkt me beter dat e.e.a. op elkaar in is gelopen voordat je de volle 400Nm wilt aanspreken.