Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

razorx

Citaat van: ulkeman op 13-03-2012 23:17:10
Citaat van: razorx op 13-03-2012 23:12:44
Citaat van: ulkeman op 13-03-2012 23:09:36
hoe oud is je cv ketel?

je kunt energie gaan besparen door zonneboiler,
of de verwaming snachts niet of nauwlijks lager te zetten.
Thanx Stephan,

De ketel heb ik een jaar terug geplaatst.
De ketel is gereed voor een zonneboiler, een goede, maar ingrijpende optie. Staat wel in het plan, Ik weet alleen nog niet genoeg.

Als ik me goed herinner hebben jullie aardig wat slimme voorzieningen, of ben ik abuis?

er is idd genoeg qua aanbod ja.
zal is kijken of ik je wat informatie en dergelijke kan opsturen.

verder aan extra schakelaars druk sensoren of iets dergelijks gaat niet werken denk ik.
bij elke beweging slaat de ketel aan wat denk ik gaat lijden tot meer verbruik.
Graag!

ulkeman

Citaat van: razorx op 13-03-2012 23:20:00
Citaat van: ulkeman op 13-03-2012 23:17:10
Citaat van: razorx op 13-03-2012 23:12:44
Citaat van: ulkeman op 13-03-2012 23:09:36
hoe oud is je cv ketel?

je kunt energie gaan besparen door zonneboiler,
of de verwaming snachts niet of nauwlijks lager te zetten.
Thanx Stephan,

De ketel heb ik een jaar terug geplaatst.
De ketel is gereed voor een zonneboiler, een goede, maar ingrijpende optie. Staat wel in het plan, Ik weet alleen nog niet genoeg.

Als ik me goed herinner hebben jullie aardig wat slimme voorzieningen, of ben ik abuis?

er is idd genoeg qua aanbod ja.
zal is kijken of ik je wat informatie en dergelijke kan opsturen.

verder aan extra schakelaars druk sensoren of iets dergelijks gaat niet werken denk ik.
bij elke beweging slaat de ketel aan wat denk ik gaat lijden tot meer verbruik.
Graag!

pb je adres even dan laat ik wat informatie opsturen.


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

pwassink

#2012
Citaat van: Azirafl op 13-03-2012 23:11:56
Citaat van: razorx op 13-03-2012 23:01:03

Wie oh wie oh wie heeft een leuk idee om te bepalen of de CV warmte moet geven of niet? Een bewegingsdetector is geen optie. Ik kan ook twee uur stil zitten. Ik wil hier absoluut geen PC voor reserveren die dit slim aanpakt. Eigenlijk wil ik alleen weten hoe je bepaalt of er behoefte aan warmte is, zodat je kan bepalen of de thermostaat haar werk wel of niet mag doen.

Bedankt voor het meedenken!

-edit- ik weet dat er slimme en dure thermostaten te koop zijn, maar ik wil even van scratch denken.

Iets met rf-id? (geen idee of het werkbaar zou zijn)

Maar stel dat ik nu dat ene gezamelijke vrije weekeinde niet mijn standaard onderbroek aan wil hebben op de zondag,
ben niet van plan een rfid transponder vrijwillig in te nemen zolang het niet door Big brother verplicht wordt ..

Voor wat betreft sensoren, die moderne kantoren moet je ook af en toe zwaaien, als t weer donker wordt ..

Denk dat een combinatie van IR beeld, wat warmte (lees) persoon opmerkt door aanwezigheid, eventueel middels druksensoren ion de stoelen om stilzitters ook op t emerken ..

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

elmarconi

Citaat van: pwassink op 13-03-2012 23:52:21
Maar stel dat ik nu dat ene gezamelijke vrije weekeinde niet mijn standaard onderbroek aan wil hebben op de zondag,
ben niet van plan een rfid transponder vrijwillig in te nemen zolang het niet door Big brother verplicht wordt ...

Onderbroeken wissel je toch tegelijk met de zomer/winderbanden?  ;D
--
Autogas Inside . . .

razorx

Citaat van: pwassink op 13-03-2012 23:52:21
Citaat van: Azirafl op 13-03-2012 23:11:56
Citaat van: razorx op 13-03-2012 23:01:03

Wie oh wie oh wie heeft een leuk idee om te bepalen of de CV warmte moet geven of niet? Een bewegingsdetector is geen optie. Ik kan ook twee uur stil zitten. Ik wil hier absoluut geen PC voor reserveren die dit slim aanpakt. Eigenlijk wil ik alleen weten hoe je bepaalt of er behoefte aan warmte is, zodat je kan bepalen of de thermostaat haar werk wel of niet mag doen.

Bedankt voor het meedenken!

-edit- ik weet dat er slimme en dure thermostaten te koop zijn, maar ik wil even van scratch denken.

Iets met rf-id? (geen idee of het werkbaar zou zijn)

Maar stel dat ik nu dat ene gezamelijke vrije weekeinde niet mijn standaard onderbroek aan wil hebben op de zondag,
ben niet van plan een rfid transponder vrijwillig in te nemen zolang het niet door Big brother verplicht wordt ..


Met je eens een gechipte reet is het niet. ;)
Even serieus: Aanwezig betekent niet dat je warmte wilt.

pwassink

#2015
Citaat van: razorx op 13-03-2012 23:54:19
Citaat van: pwassink op 13-03-2012 23:52:21
Citaat van: Azirafl op 13-03-2012 23:11:56
Citaat van: razorx op 13-03-2012 23:01:03

Wie oh wie oh wie heeft een leuk idee om te bepalen of de CV warmte moet geven of niet? Een bewegingsdetector is geen optie. Ik kan ook twee uur stil zitten. Ik wil hier absoluut geen PC voor reserveren die dit slim aanpakt. Eigenlijk wil ik alleen weten hoe je bepaalt of er behoefte aan warmte is, zodat je kan bepalen of de thermostaat haar werk wel of niet mag doen.

Bedankt voor het meedenken!

-edit- ik weet dat er slimme en dure thermostaten te koop zijn, maar ik wil even van scratch denken.

Iets met rf-id? (geen idee of het werkbaar zou zijn)

Maar stel dat ik nu dat ene gezamelijke vrije weekeinde niet mijn standaard onderbroek aan wil hebben op de zondag,
ben niet van plan een rfid transponder vrijwillig in te nemen zolang het niet door Big brother verplicht wordt ..


Met je eens een gechipte reet is het niet. ;)
Even serieus: Aanwezig betekent niet dat je warmte wilt.

Stimmt

Maar de aanwezigheid is een van de paramaters op basis waarvan er eventueel behoefte kan zijn aan licht/warmte,
dit zou je met een aanvullend stel sensoren die temp en zonnestraling meten  en kunnen omgaan met direct instraling, lees opwarming door zonlicht , maar dan neigt t alweer naar een putertje of piccie om al dat soort signalen te combineren en er handelend mee op te treden indien aan alle voorwaarden is voldaan ..


Op zich een hele leuke casus ..

En geeft waarsch veel gelegenheid om na werktijd je huis te debuggen als t weer es nie werkt ..  ;D
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

razorx

Citaat van: pwassink op 14-03-2012 00:01:03
Citaat van: razorx op 13-03-2012 23:54:19
Citaat van: pwassink op 13-03-2012 23:52:21
Citaat van: Azirafl op 13-03-2012 23:11:56
Citaat van: razorx op 13-03-2012 23:01:03

Wie oh wie oh wie heeft een leuk idee om te bepalen of de CV warmte moet geven of niet? Een bewegingsdetector is geen optie. Ik kan ook twee uur stil zitten. Ik wil hier absoluut geen PC voor reserveren die dit slim aanpakt. Eigenlijk wil ik alleen weten hoe je bepaalt of er behoefte aan warmte is, zodat je kan bepalen of de thermostaat haar werk wel of niet mag doen.

Bedankt voor het meedenken!

-edit- ik weet dat er slimme en dure thermostaten te koop zijn, maar ik wil even van scratch denken.

Iets met rf-id? (geen idee of het werkbaar zou zijn)

Maar stel dat ik nu dat ene gezamelijke vrije weekeinde niet mijn standaard onderbroek aan wil hebben op de zondag,
ben niet van plan een rfid transponder vrijwillig in te nemen zolang het niet door Big brother verplicht wordt ..


Met je eens een gechipte reet is het niet. ;)
Even serieus: Aanwezig betekent niet dat je warmte wilt.

Stimmt

Maar de aanwezigheid is een van de paramaters op basis waarvan er eventueel behoefte kan zijn aan licht/warmte,
dit zou je met een aanvullend stel sensoren die temp en zonnestraling meten  en kunnen omgaan met direct instraling, lees opwarming door zonlicht , maar dan neigt t alweer naar een putertje of piccie om al dat soort signalen te combineren en er handelend mee op te treden indien aan alle voorwaarden is voldaan ..

Een pic smeekt hier om, maar oh wat lastig is het om in een thuis situatie te bepalen, wanneer er warmtetoevoer mag zijn.

volvobug

Citaat van: razorx op 14-03-2012 00:03:52
Een pic smeekt hier om, maar oh wat lastig is het om in een thuis situatie te bepalen, wanneer er warmtetoevoer mag zijn.
Er mag warmtetoevoer zijn als je het zelf koud hebt, daarom: permanente thermometer erin en draadloos doorseinen naar regelunit.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

elmarconi

Citaat van: razorx op 13-03-2012 23:01:03
Eigenlijk wil ik alleen weten hoe je bepaalt of er behoefte aan warmte is, zodat je kan bepalen of de thermostaat haar werk wel of niet mag doen.

Citaat van: razorx op 13-03-2012 23:54:19
Even serieus: Aanwezig betekent niet dat je warmte wilt.

IF aanwezig AND "geheim criteria/logica" THEN Thermostaat=TRUE

Zou her en der een drukknop met countdownfunctie iets zijn?
Elk uur drukken anders gaan we in de spaarstand.
Maar dat kan overal door getriggerd worden, licht, toilet, koffiezetter, bewegingsmelder...
2 uur stilzitten is lastig. Dan moet je maar een keer vaker naar de pot. ;)
--
Autogas Inside . . .

razorx

@Marco(ni)
Dit idee heeft mijn onmiddelijke sympathie, gecombineerd met wat slimmigheid kan het comfortabel werken zonder te veel poespas.
Inmiddeld ook in onderhoud met "de Ulk" ;) die ervaringsdeskundige is.

razorx

#2020
Citaat van: elmarconi op 14-03-2012 00:07:30
..
Zou her en der een drukknop met countdownfunctie iets zijn?
Elk uur drukken anders gaan we in de spaarstand.
Maar dat kan overal door getriggerd worden, licht, toilet, koffiezetter, bewegingsmelder...
2 uur stilzitten is lastig. Dan moet je maar een keer vaker naar de pot. ;)
Die countdown functie is een heel goed idee. De triggers:

-licht
-handmatig

absoluut geen beweging, 's nachts ga je immers naar de wc of heb je het leuk. Dit zou ook overkill worden in het ontwerp.
Uiteraard in een slimme combinatie met een bestaand heel strak ingestel klokschema, ook om de temperatuur niet te veel te laten dalen (kost ook weer centen: vocht dat verwarmd moet worden)
Dank je voor de input.

De rest van de besparingszaken hoop ik dit jaar ook te realiseren.
-Dak (gedaan)
-Kruipruimteisolatie
-spouwruimte
-CV buizen

-Zonneboiler, ketel is er klaar voor
-Misschien hemelwaterhergebruik wc of zo

Stapje voor stapje, op sommige vlakken moet ik echt wat inleren, maar het blijft gewonnen geld.
Met name terugkomende kosten zijn een aardige post.

Broabander

Trigger op deurklinken? Voordeur, slaapkamerdeur, schuurdeur, achterdeur oid?
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

razorx

Citaat van: Broabander op 14-03-2012 00:36:33
Trigger op deurklinken? Voordeur, slaapkamerdeur, schuurdeur, achterdeur oid?
Niet te doen. Ik heb het ook overwogen, tot en met een personenteller.
Maar binnen zijn betekent niet dat er warmte behoefte is. 'snachts vind ik warmte naar.

Desalniettemin blijf meedenken. Vooralsnog denk ik dat de elmarconi richting een pure, en daar gaat het me om, richting is om resultaat te berijken.

haasje

een criterium geven aan de detectietijd na een bepaalde tijd. Bv tussen 00.00 en 0600 uur mag de kachel alleen aangaan als er minstens 5 minuten beweging is gedetecteerd, eventueel te overrulen met een schakelaar. Of niet inschakelen als er binnen 1 minuut van bewegingsdetectie de badkamerlamp aangaat.

razorx

Citaat van: haasje op 14-03-2012 00:46:36
een criterium geven aan de detectietijd na een bepaalde tijd. Bv tussen 00.00 en 0600 uur mag de kachel alleen aangaan als er minstens 5 minuten beweging is gedetecteerd, eventueel te overrulen met een schakelaar. Of niet inschakelen als er binnen 1 minuut van bewegingsdetectie de badkamerlamp aangaat.
Yep!= een goede.
En nu even werken aan mijn eigen energie. ;)