Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

UserID6342

Netjes Yits, ziet er weer perfect uit en zal ook wel "lekkerder" voelen nu je weet dat het met het electra weer in orde is en er niets kan gebeuren.

big ben

Knap gedaan Yits!! :o......... en "hij" staat er weer strak bij :eusa_clap: ;)

Grt Ben

SirRutte

#542
Yits,

Hulde voor je weblog, ik heb alles met veel plezier en interesse doorgelezen!! Veel van je verslagen zijn trouwens erg leerzaam, duidelijke foto's afgewisseld met leuke stukjes proza ;D.

Ga zo door, ik blijf je belevenissen zeker volgen  :eusa_clap:

P.S. Mooi werk die nieuwe bedrading! Wat een ouwe bende was dat zeg..  :o

razorx

Ik denk dat ik eindelijk achter de oorzaak ben van een oud probleem van Fred, de zilveren van Thyzerrr.

Voor de bekende voorgeschiedenis lees hier:
http://www.volvo850forum.nl:80/index.php/topic,20976.0.html

Problematiek van nu tot vroeger.
Vrij recent een paar keer onbruikbaar gedrag van de LPG computer gehad. Knipperen, foute  indicaties geven, niets doen e.t.c.
Lees stilvallen op de snelweg, niet prettig. De bedrading gecontroleerd. Onacceptabele zaken geconstateerd en gecorrigeerd.
Volledig random gedrag was over. Had het één keer in de week dus lastig om de vinger op te leggen.

Het zat me om één of andere reden niet lekker. De oriiginele kabel van de LPG schakelaar naar de lpg computer onder de motorkap nog niet gechecked.
Draaiend op lpg, daar eens wat aan gaan duwen en trekken. Hey tankinhoudmeter gedraagt zich random, nog even later afslag. Grapje drie keer kunnen herhalen. Nog niet 100% zeker want er ligt nog een andere kabel tegenaan maar ik zit in de buurt.

Zodirect gaat het interessant worden, nog even geduld  :evil:.
Goed deze kabel moet ik dus ook vervangen.
Allemaal best, ik ben elektonicus en automatiseerder en (onbescheiden) verdomde goed hier in.
Er zit me gewoon nog wat dwars.

Denkende aan het afgelopen weekend, het gezellige geklets met Thijs.
Tja allebij hadden wij wel het gevoel dat de backfires die hij had met zijn ex roffel wel direct te relateren was aan die rottige bekabeling. Rottigheid was er zoals jullie zagen genoeg, maar nog geen bevredigend patroon of logica.

Nog even een opsomming:
Recent:
-Paar keer afslag en willekeurige indicatie op LPG schakelaar. Ook niet meer te starten op benzine behalve als de LPG zekeringen er uit gehaald worden.
Opgelost door het door iemand anders gelegde deel van de bekabeling op te schonen en te vervangen.
Vertrouw de boel doodgewoon nog niet.

-Wat genuanceerd trekken aan de kabel voor de lpg schakelaar levert een snel dalende tankinhoud op en afslaan.
Laat door deze bundel nou net wat cruise control werk achteraf aangelegd zijn. Verdacht dus op het lijstje vervangen.

Lastige problemen komen nooit alleen. Ik wordt dan erg onrustig en ga denken.
Laat ik de voorgeschiedenis van deze roffel nog een s bekijken:
http://www.volvo850forum.nl:80/index.php/topic,20976.0.html
Mijn dank Thijs, het helpt zo als je zaken vastlegt.

Kort samengevat: 2 * backfire en twee maal de kleppen van cylinder 4.
Twee maal verbrandde klep.
Één van de eigenaren daarvoor heeft dat ook gehad.

Waarom cylinder 4?
Mijn vermoeden is dat de injectieonderbreking (die OMVL module heet Pythagoras) of de bedrading daar vandaan niet kosher is. Ik denk zelfs dat er met de oude motor niet zoveel mis was.

Wat ik vermoed is dat cylinder 4 van tijd tot tijd doodgewoon benzine geinjecteerd krijgt terwijl hij op LPG draait.

Goed het klinkt allemaal wat dramatisch, maar elektronica is naast automatisering mijn vak.
Aanmoediging voor mij zelf  ;) En de aanhouder wint.

Gr. Yits.

UserID6342

Ikke niet echt een electronicaboer, maar kan het over het algemeen wel vrij aardig volgen... als injector nr 4 benzine geïnjecteerd zou krijgen tegelijk met gas, zou in mijn bescheiden mening er iets niet goed moeten zijn met een van de computers want als je op LPG rijd is het benzine systeem compl. afgesloten.  voor zover ik weet bepaalt de computer dit ??  Een verbande klep zou eerder komen door een te arm als te rijk mengsel, wat dan ook weer niet logisch is met je verklaring dat 1 cylinder beide brandstoffen tegelijk krijgt, of zie ik het nu helemaal mis ?

Misha

Citaat van: Dirk342 op 19-06-2009 07:38:49
Ikke niet echt een electronicaboer, maar kan het over het algemeen wel vrij aardig volgen... als injector nr 4 benzine geïnjecteerd zou krijgen tegelijk met gas, zou in mijn bescheiden mening er iets niet goed moeten zijn met een van de computers want als je op LPG rijd is het benzine systeem compl. afgesloten.  voor zover ik weet bepaalt de computer dit ??  Een verbande klep zou eerder komen door een te arm als te rijk mengsel, wat dan ook weer niet logisch is met je verklaring dat 1 cylinder beide brandstoffen tegelijk krijgt, of zie ik het nu helemaal mis ?

Nee, de spanning wordt zodanig verlaagd dat de injector wel gestuurd blijft, maar net niet meer opengaat.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Om even op het voorgaade in te haken: Één van de injectoronderbrekers of de bedradig daarnaartoe zou wel ééns minder kunnen zijn, waardoor die cylinder in meer of mindere mate benzine krijgt terwijl gas de bedoeling was.  ;)

Gisteravond en een beetje vandaag:
Het gedeelte van de bekabeling dat van OMVL/AEB zelf is oogt goed, maar kwam toch wat mindere connectors tegen.
Het gaat hier in basis om de zelfde connectoren die in een PC voeding gebruikt worden.

Dus gisteravond draadje voor draadje het binnenwerk van de connectors vervangen. Een hoop gepriegel met een veiligheidsspeld om de veertjes van de oude kontakten in te drukken, om zo de kontakten netjes uit de plastic behuizing te krijgen.

Langs de linkerdeur loopt de draad voor de tanksensor. Daar was zo'n standaard auto knijp connector gebruikt.
Leek goed tot ik beter keek. het koper bleek vertind te zijn voordat de connector geknepen werd. Weer zo iets wat absuluut niet mag. Zoals te verwachten viel die met relatief gemak los te trekken.

De andere kant van die connector was ook verkeerd geknepen:


Waarom ik zo lang doorzeur over die draadjes: Heel veel mensen kennen de regels voor een goede bedrading niet. Ik heb het ook van een ander moeten leren.
Wat wel mag: Knijpen en dan solderen, of alleen solderen. Morgen als laatste stap de kabels naar de injectoronderbreker en die naar de TPS sensor onderhanden nemen.

De kabels voor de gasniveaumeter en de LPG schakelaar via een minder "druk" kanaal door de parafaan geleid.
En testen maar.

Weer gesjord aan de bekabeling. Nu geen uitval. Maar dat zegt mij voorlopig niets. Ik juich wel eens vaker te vroeg bij zo nu en dan klachten.  :)
Dus mochten jullie een zilveren sedan op een hopeloze plek het verkeer zien blokkeren ben ik dat en heb ik mijn werk niet goed gedaan  ;D

razorx

#547
Goedenavond edel volk!

In het kader van het contoleren/vervangen van de bekabeling voor de verdampercomputer, waren vandaag de volgende zaken aan de beurt:
-Bekabeling naar de injectoronderbrekers
-Aftapping op de gaskleppositiesensor
Als je zoals roffel Fred behebt bent met een verdamper dan zit je met allemaal slangen en een mixer die ongelofelijk in de weg zitten. Besloten de mixer er ook maar uit te halen zo kon ik mooi wat andere zaken er mij pakken.

De aansluitingen van de TPS connector zijn niet okselfris meer, hier moet een nieuwe komen, samen met een wat langere bedrading.


Zoals je ziet is het een vettige boel daarbeneden. De Dasty was op dus maar een sopje van AH afwasmiddel en water gemaakt. Werkt prima!

Uiteraard de bedrading eerst opzij gelegd.
Voordat ik bestormd wordt met vragen: Limoen was de geur.

Terwijl het sopje haar nuttige werk deed, kon ik kijken naar de bekabeling van de injectoronderbrekers.
Wat vettig maar prima in orde. De kabelbeschermslangen waren echter volledig vergaan:


De injectoronderbrekers zaten ook niet echt op hun plek gefixeerd waardoor die tegen het blok zouden kunnen komen.
Ze netjes met trekband gefixeerd. Iedere onderbreker netjes tussen twee injectors.
Meteen wat nieuw beschermslang er omheen. Heerlijk spul!


Ach omdat de boel toch openlag maar even een blikje op de carterventillatieterugvoer:

Uit dit blok kan je eten  :eusa_drool:.

Even wat anders ghe-ghe-ghe-ghe:

T.z.t. een grotere mixer plaatsen.
Ik val in herhaling, Nrfh had de zelfde behandeling gehad.

Pakking voor het gasklephuis gemaakt:


Het gasklephuis was van binnen nog redelijk schoon, maar de buitenkant kon wel een badje gebruiken.


Dit is nou míjn beunmaat, meer van het delegerende type:

Hij vindt terecht dat verdampers en mixers uit de vorige eeuw zijn en wendt zijn blijk in walging af.

Deze mixer heeft haar gas aansluitingen heel ongelukkig: De ene kant zit in de weg met de TPS, de andere kant krijgt geheid ruzie met de carterventillatie en de gasklepbediening zelf.

Bij het er in frotten een paar keer Brezhnev en Palin geroepen, met als resultaat een flinke regenbui.
Voortaan maar één van de twee als vloek gebruiken.

Een half uur later was ik tot inkeer gekomen en ging het gasklephuis met de mixer er wel in.
Starten en genieten van de "klepverdunning" bij het wegrijden (iets eerder oppikken van de motor en een heel lichte vermogenswinst), weer een restrictie minder. Het geheel is de optelsom der delen.

Todo:
-Langdurig testen van het gedrag van de verdamper computer. Wel het e.e.a. gevonden, maar zo nu en dan klachten zijn nou eenmaal lastig.
-Wat grotere mixer, deze is wel erg nouw. Eerst me maar eens in die materie verdiepen.
-Genieten van een heerlijk blik gekoelde gekookte lijnolie,
Proost!

)()()sT

Mooi werk alweer  :eusa_clap:
Net als vele anderen lees ik je logje met veel plezier :)

Claudia

Citaat van: )()()sT op 21-06-2009 18:53:58

Net als vele anderen lees ik je logje met veel plezier :)

Nou en of!
Heb geen idee wat je allemaal aan het doen bent, en waaróm....maar ik vermaak me prima met je verhalen!
Geweldige beunmaat trouwens! ;)
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

razorx

Ik begrijp nu waarom míjn beunmaat er niet zo bij was vandaag:



Laten de andere katten dit niet horen of zien.

Taranis

 ;D ;D ;D

Mooi werk weer! Knap dat je het geduld hebt voor het gepiel met al die draden ;)

razorx

Citaat van: Taranis op 21-06-2009 20:19:30
;D ;D ;D

Mooi werk weer! Knap dat je het geduld hebt voor het gepiel met al die draden ;)
Ik vind het nog wel leuk ook (mits niet te vaak).
Alleen de connector bij de TPS vervangen wordt wat minder, de draden zijn daar zo kort.
Je kan er eigenlijk niet goed bij.

SirRutte

Wederom een mooi verslag Yits!

Vraagje (off-topic): Hoe bevalt je 2-DIN DVD/navigatie/etc. apparaat? Is het een volwaardige vervanger (qua functionaliteit, het uiterlijk staat buiten kijf ;)) voor bijvoorbeeld een TomTom Go, een 'gewone' autoradio en een Parrot?


Rutger.

razorx

Citaat van: SirRutte op 21-06-2009 22:19:32
Wederom een mooi verslag Yits!

Vraagje (off-topic): Hoe bevalt je 2-DIN DVD/navigatie/etc. apparaat? Is het een volwaardige vervanger (qua functionaliteit, het uiterlijk staat buiten kijf ;)) voor bijvoorbeeld een TomTom Go, een 'gewone' autoradio en een Parrot?
Rutger.
Na wat spelen met diverse apparaten kan ik alleen maar concluderen dat ze zelfs die lage prijs niet waard zijn.
Allen hebben wel op een puntje wat hinderlijke mankementen.
Verschil niveau dvd versus radio. Of een ander, niet werkende achterruitrij camera bij navigatiemodus.
Ongevoelige tuners, ga zo maar door.

Grrr en groeten,  ;)
Yits