Sludge (smurrie) aan peilstok

Gestart door Paul Arnold 0101009, 24-12-2002 05:59:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

The Demon

Citaat van: Peultje op 25-01-2016 17:42:13
Als er condensatie optreedt aan de binnenkant van de peilstokbuis dan wil dat zeggen dat er vocht uit de lucht in die buis op de wand van die buis condenseert. Er zal door isolatie van dat stukje pijp niet meer of minder vocht in de olie komen. Ik zie dus niet waarom ik die pijp zou moeten isoleren.  Dit aannemende dat er langs de afdichting van de peilstok aan de bovenzijde bij dat rode oogje geen grote hoeveelheden buitenlucht die peilstokbuis instromen.

Kortom; wat er in zit blijft er in, ook met isolatie.
Condens ontstaat wanneer vochtdeeltjes in de lucht neerslaan op een koud oppervlak, de peilstokbuis zit vol in de rijwind.
Door de isolatie blijft de buis warmer en dus is die neerslag van vocht minder met als gevolg dat er minder sludge in de buis ontstaat.

Blok70

Citaat van: The Demon op 25-01-2016 19:23:13
Citaat van: Peultje op 25-01-2016 17:42:13
Als er condensatie optreedt aan de binnenkant van de peilstokbuis dan wil dat zeggen dat er vocht uit de lucht in die buis op de wand van die buis condenseert. Er zal door isolatie van dat stukje pijp niet meer of minder vocht in de olie komen. Ik zie dus niet waarom ik die pijp zou moeten isoleren.  Dit aannemende dat er langs de afdichting van de peilstok aan de bovenzijde bij dat rode oogje geen grote hoeveelheden buitenlucht die peilstokbuis instromen.

Kortom; wat er in zit blijft er in, ook met isolatie.
Condens ontstaat wanneer vochtdeeltjes in de lucht neerslaan op een koud oppervlak, de peilstokbuis zit vol in de rijwind.
Door de isolatie blijft de buis warmer en dus is die neerslag van vocht minder met als gevolg dat er minder sludge in de buis ontstaat.

...dus is het zaak er geen vocht/waterdamp toe te staan; hence de buis goed af te sluiten!

volvobug

Citaat van: Blok70 op 25-01-2016 19:48:15
Citaat van: The Demon op 25-01-2016 19:23:13
Citaat van: Peultje op 25-01-2016 17:42:13
Als er condensatie optreedt aan de binnenkant van de peilstokbuis dan wil dat zeggen dat er vocht uit de lucht in die buis op de wand van die buis condenseert. Er zal door isolatie van dat stukje pijp niet meer of minder vocht in de olie komen. Ik zie dus niet waarom ik die pijp zou moeten isoleren.  Dit aannemende dat er langs de afdichting van de peilstok aan de bovenzijde bij dat rode oogje geen grote hoeveelheden buitenlucht die peilstokbuis instromen.

Kortom; wat er in zit blijft er in, ook met isolatie.
Condens ontstaat wanneer vochtdeeltjes in de lucht neerslaan op een koud oppervlak, de peilstokbuis zit vol in de rijwind.
Door de isolatie blijft de buis warmer en dus is die neerslag van vocht minder met als gevolg dat er minder sludge in de buis ontstaat.

...dus is het zaak er geen vocht/waterdamp toe te staan; hence de buis goed af te sluiten!

Denk dat een deel van het vocht van binnenuit komt. Bij verbranding komt water vrij in de cilinders, zeker als de motor nog niet warm is komt dit langs de zuigerveren in de olie terecht. Om daar weer bij opwarming als waterdamp in het blok te hangen.
In de buis is het relatief koud en de waterdamp slaat neer. Daardoor neemt de luchtvochtigheid ter plekke af hetgeen de toestroom van waterdeeltjes uit het onderblok versnelt. Immers, deeltjes verplaatsen zich van plekken met een hoge concentratie naar plekken met een lage concentratie.

Zo maar een theorietje.

En nu praktijkervaring:

- ik heb gereden met wat men hier dure/goede olie noemt (Kroon Emperol) en slechte/goedkope olie (Action): allebei sludgevorming.
- ik heb zonder en met isolatie gereden: allebei sludgevorming
- ik heb enkele, dubbele en geen ring gebruikt: je raadt het al, sludgevorming.

Enige verband dat ik zie is buitentemperatuur. Afgelopen jaar is de sludge aan de peilstok volledig weggebleven. Tot de afgelopen week waarbij het weer eens 1 - 2 dagen stevig vroor en overdag rond 0 was. taadaa, sludge terug. En inmiddels ook weer weg.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

KIM

Ik heb al jouw opties ook uitgeprobeerd. Uiteindelijk heeft bij mij de dubbele O-ring het gewenste effect opgeleverd en heb ik geen sludge meer.

volvobug

Citaat van: KIM op 25-01-2016 22:56:30
Ik heb al jouw opties ook uitgeprobeerd. Uiteindelijk heeft bij mij de dubbele O-ring het gewenste effect opgeleverd en heb ik geen sludge meer.

Correctie op mijn "dubbele ring": ik heb een peilstok met enkele ring voorzien van een tweede ring bovenaan, die dan in de "kelk" op het uiteinde van de peilstokbuis aansluit. Dat kan geen goede extra afsluiting zijn geweest.

Als jij een nieuwe peilstok met standaard 2 ringen hebt gebruikt, lijkt me dat beter.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Blok70

Citaat van: KIM op 25-01-2016 17:10:49
De pest is alleen dat die enkele O-ring niet lang goed blijft.
Overigens is die O-ring ook los te koop: Daar hoef je geen nieuwe peilstok voor aan te schaffen.

Gewoon iedere winter een nieuwe o-ring dus!

rpakuypers

Citaat van: volvobug op 25-01-2016 20:46:11
Citaat van: Blok70 op 25-01-2016 19:48:15
Citaat van: The Demon op 25-01-2016 19:23:13
Citaat van: Peultje op 25-01-2016 17:42:13
Als er condensatie optreedt aan de binnenkant van de peilstokbuis dan wil dat zeggen dat er vocht uit de lucht in die buis op de wand van die buis condenseert. Er zal door isolatie van dat stukje pijp niet meer of minder vocht in de olie komen. Ik zie dus niet waarom ik die pijp zou moeten isoleren.  Dit aannemende dat er langs de afdichting van de peilstok aan de bovenzijde bij dat rode oogje geen grote hoeveelheden buitenlucht die peilstokbuis instromen.

Kortom; wat er in zit blijft er in, ook met isolatie.
Condens ontstaat wanneer vochtdeeltjes in de lucht neerslaan op een koud oppervlak, de peilstokbuis zit vol in de rijwind.
Door de isolatie blijft de buis warmer en dus is die neerslag van vocht minder met als gevolg dat er minder sludge in de buis ontstaat.

...dus is het zaak er geen vocht/waterdamp toe te staan; hence de buis goed af te sluiten!

Denk dat een deel van het vocht van binnenuit komt. Bij verbranding komt water vrij in de cilinders, zeker als de motor nog niet warm is komt dit langs de zuigerveren in de olie terecht. Om daar weer bij opwarming als waterdamp in het blok te hangen.
In de buis is het relatief koud en de waterdamp slaat neer. Daardoor neemt de luchtvochtigheid ter plekke af hetgeen de toestroom van waterdeeltjes uit het onderblok versnelt. Immers, deeltjes verplaatsen zich van plekken met een hoge concentratie naar plekken met een lage concentratie.

Zo maar een theorietje.

En nu praktijkervaring:

- ik heb gereden met wat men hier dure/goede olie noemt (Kroon Emperol) en slechte/goedkope olie (Action): allebei sludgevorming.
- ik heb zonder en met isolatie gereden: allebei sludgevorming
- ik heb enkele, dubbele en geen ring gebruikt: je raadt het al, sludgevorming.

Enige verband dat ik zie is buitentemperatuur. Afgelopen jaar is de sludge aan de peilstok volledig weggebleven. Tot de afgelopen week waarbij het weer eens 1 - 2 dagen stevig vroor en overdag rond 0 was. taadaa, sludge terug. En inmiddels ook weer weg.

Bij mij idem. Rij zelfs vaak bijna 800km op één dag en zelfs dan sludge ......

Groet,
Roger

Peultje

Ter verhoging van de feestvreugde:

In mijn R had ik enige tijd geleden een aan de bovenkant lekkende peilstok: geen mayonnaise (wel wat olie uitstoot). Nu een goed afsluitende peilstok met twee o-ringen en ook geen mayo of wat er op zou moeten lijken.

Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Miyel

Citaat van: Peultje op 27-01-2016 17:04:55
Ter verhoging van de feestvreugde:
In mijn R had ik enige tijd geleden een aan de bovenkant lekkende peilstok: geen mayonnaise (wel wat olie uitstoot). Nu een goed afsluitende peilstok met twee o-ringen en ook geen mayo of wat er op zou moeten lijken

Is je carterventilatie wel ok? Lijkt mij dat als olie aan de pijlstokbuis er uit wordt gedrukt dat je overdruk in je carter hebt.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

RoelNL

Citaat van: Miyel op 27-01-2016 19:17:25
Citaat van: Peultje op 27-01-2016 17:04:55
Ter verhoging van de feestvreugde:
In mijn R had ik enige tijd geleden een aan de bovenkant lekkende peilstok: geen mayonnaise (wel wat olie uitstoot). Nu een goed afsluitende peilstok met twee o-ringen en ook geen mayo of wat er op zou moeten lijken

Is je carterventilatie wel ok? Lijkt mij dat als olie aan de pijlstokbuis er uit wordt gedrukt dat je overdruk in je carter hebt.

Was ook het eerste wat bij mij op kwam zetten, beter even eraf laten anders  nog meer kans op lekke keerringen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

janpy

Bij mij ook sludge, lijkt wel of er een pak vla in leeg gekieperd is.
Nee hij verbruikt geen koelvloeistof.
Was vorige winter ook zo, in de zomer weer goed.

Maar het peilt niet echt handig  ;D

Groet Jan
Volvo 850 R automaat lpi Groen

janpy

Citaat van: -D©©©L- op 28-01-2016 17:53:10
Citaat van: janpy op 28-01-2016 17:22:19
Bij mij ook sludge, lijkt wel of er een pak vla in leeg gekieperd is.
Nee hij verbruikt geen koelvloeistof.
Was vorige winter ook zo, in de zomer weer goed.

Maar het peilt niet echt handig  ;D

Groet Jan

Sludge = neerslag in het carter, donker van kleur.

Dan is het geen sludge maar vla :-)
Volvo 850 R automaat lpi Groen

volvobug

Citaat van: -D©©©L- op 28-01-2016 17:53:10
Citaat van: janpy op 28-01-2016 17:22:19
Bij mij ook sludge, lijkt wel of er een pak vla in leeg gekieperd is.
Nee hij verbruikt geen koelvloeistof.
Was vorige winter ook zo, in de zomer weer goed.

Maar het peilt niet echt handig  ;D

Groet Jan

Sludge = neerslag in het carter, donker van kleur.

= Black sludge.  Hier hebben we het over witte sludge.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Blok70

#178
Citeer= Black sludge.  Hier hebben we het over witte sludge.

Met Volvobug eens  :) :mayo aan de peilstok wordt hier bestreden!

jan2016

Ik heb gisteren een olie pompje bij de Aldi(of was het Lidl?) gekocht.
Handig voor olieverversen staat erop.
Zijn er oon nadelen aan deze manier van olie uitzuigen ipv aftappen?
JAn
Een probleem is pas een probleem als jij het ervan maakt.