Verbruik

Gestart door Roller, 18-12-2005 11:49:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter

 ;)Sinds ik het EGR-slangetje heb afgeknepen loopt ie weer een stuk zuiniger. Zit nu na 2000 km op een gem. verbruik van 5,6 volgens de boordcomputer. Daarvoor was het ca. 6.3 . Dit is incl. kleine stadsritten en ook af en toe ruim 205 echte km/uur op de Duitse autobahn (dankzij de powerbox).

De zwarte rookpluim is ook bijna geheel verdwenen. Echt super. Dit alles dankzij de adviezen (EGR) en discussies  op dit forum.

gr. Peter

onnaj

Uit ervaring kan ik vertellen dat de boordcomputer niet klopt. Scheelt soms behoorlijk wat. Mijne gaf zonder powerbox altijd 6,3/100 aan ofterwijl 1:15,8, werkelijk reed ik toen altijd rond de 1:14. Nu rijd ik met powerbox volgens de boordcomputer 6,5/100, dus 1:15,3 werkelijk is dit 1:14 ongeveer. Dus scheelt aanzienlijk.

Ik heb nog wat vakantiegeld over na me vakantie na Mexico dus ga de auto denk ik binnenkort laten chippen kijken wat t verbruik dan doet.

Peter

Ja klopt. Maar zonder powerbox had ik een verbruik van tussen de 7,1 en 7,5. Na de powerbox daalde dat tot rond de 6,5 en nu zit ik dik onder de 6. Als ik getankt heb, geeft de boordcomputer aan dat ik nu 1200 km zou kunnen rijden. Ook dat is meer dan het werkelijk kan. Maar de percentages dat het verbruik is afgenomen, kloppen volgens mij in ieder geval wel. Dit was trouwens niet de reden van aanschaf. De extra acceleratie geeft het meeste rijplezier. De reden om EGR af te knijpen, was om van die enorme rookpluim af te komen.

Ben trouwens benieuwd wat het verschil straks in verbruik na chippen bij jou is geworden.

tdidude

5.5 op de 100 met 2 vingers in de neus... 8)

5 cilinders is meer dan 4

markvanloo

Ik zat op 1 op 15.0 met de V70 Classic TDI met snelweg en stadsverkeer, Airco aan. Meerverbruik bij lage snelheiden is vaak aanzienlijk ivm snelwegtempo (vwb de airco). Boordcomp zegt altijd 5.8-6.0. Verschilletje dus.

Er gaat niets boven een rit in de Zoevende Zweed naar Zwolle.

RenéV70

Sinds een klein jaar ben ik in bezit van een V70 2.5 TDi en heb vanaf het begin het verbruik bijgehouden. De boordcomputer geeft gemiddeld zo'n 5 liter per 100 km en als ik echt ga rekenen met kilometers delen door getankte liters kom ik op 1:18 wat ik een aangenaam getal vind.
Moet ik er wel bijzeggen dat ik geen haast heb en heel vaak met cruisecontrol tussen 100 en 120 rijdt in de 'nieuwe rijden' stijl.
Olieverbruik is nihil en de km stand is zo'n 316 dkm.

mehn

Citaat van: RenéV70 op 22-01-2007 12:26:53
Moet ik er wel bijzeggen dat ik geen haast heb en heel vaak met cruisecontrol tussen 100 en 120 rijdt in de 'nieuwe rijden' stijl.

Blijf je dan a.u.b. wel op de rechter baan? ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

onnaj

Sinds ik hem gechipt hebt en ik het verbruik sinds medio november/december in exel bijhoudt kom ik op een gemiddeld verbruik van 1:13,2.

Waarbij ik moet vermelden dat winterband voor heel veel meerverbruik zorgen, ik denk dat het minimaal 1 kilometer per liter scheelt, ook trekt ie met de winterbanden iets minder

Ron850tdi

Citaat van: mehn op 22-01-2007 12:28:44

Blijf je dan a.u.b. wel op de rechter baan? ;D

mehn! rechts rijden doen we altijd, zeker met cc - al die losers die op de linkerbaan op elkaar af jakkeren en dan weer moeten remmen wegens te hoge verkeersdichtheid per strekkende meter A-weg, kun je met constante snelheid dan weer fijn op de rechter baan voorbijtokkelen - lachend  :D

Volvokoen

Hmmm, met een gem. van 140km/u gedurende 300km autosnelweg kom ik echt niet onder 7.7l/100km volgens boordcomputer. Ik geraak eigenlijk nooit onder de 7l, behalve als ik 80 km/u rij met CC, dan zit ik rond de 5.5-6l/100km.
Hoe doen jullie dat toch om aan zo'n laag verbruik te geraken? Ik rij automaat en laat de versnelling naar 140km/u via de CC verlopen.

Groeten,

Koen
V70 TDI bj 1998 Automaat Exclusive Line >430d km
764 GLE bj 1990 V6 AW-71 197d km
geschiedenis: Citroen BX 1.9 TDI < 744 bj 1991 TD 190d km

kyro

#40
zit met veel snelweg kilometers + afgeknepen
EGR-klep op zo,n 6 liter per/100 km !

bij 90 constant over een langere afstand
verbruikt tie 4.1 ltr op 100 km
maar dat was laatst een probeersel  !
banden maat 205/16 inch

dit alles wel volgens BC

gr

Esveldt

Ik heb 6,5 gemiddeld. En daar zit veel snelweg bij.

Gunnar

Bredere bqnden scheelt enorm hoor.

Ik gebruik nu aceton en heb gisteren mijn egr ook afgekoppeld door het slangetje dicht te maken op mijn s70.
Bij aankoop zat ik  op 7,9 liter,  met aceton ind de tank een liter minder en ik ga morgen tanken om te zien wat de egr nu gedaan heeft.
Trouwens die egr help tegen roet behalve als je hem helemaal op zijn staart trapt dan braakt hij nog steeds wat.

215 banden op 17 duims velgen.

www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Volvokoen

#43
Ik rijd ook met 205/16-banden en op gewone diesel. Ik slaag er echt niet in om onder de 7.5l te geraken op autosnelweg. Ik denk dat ik met 120 km/u aan zo'n 7l zit, maar ik rijd eigenljk altijd sneller, dus ik zal het toch ns moeten checken. Dit alles volgens bc, he.

Wat is die EGR? Waar zit die? Wat doet die? Waarvoor dient die? Is er een verschil in rijden als je die afknijpt? Waarom hebben ze dat erop gezet als je er meer door verbruikt en je er meer roet door produceert?

Zoals je merkt, ben ik niet zo'n autospecialist, maar ik wil ook minder verbruiken, net zoals jullie  :'(

Alvast bedankt voro jullie antwoorden!

Koen
V70 TDI bj 1998 Automaat Exclusive Line >430d km
764 GLE bj 1990 V6 AW-71 197d km
geschiedenis: Citroen BX 1.9 TDI < 744 bj 1991 TD 190d km

kyro

lees dit topic maar is door koen
wordt je al een stuk wijzer van  ;)

http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=4562.0

gr