Tips en truuks inbouwen Cruise Control 850 GLE `94 2.5i 10V

Gestart door Jak, 09-05-2006 00:43:21

Vorige topic - Volgende topic

haasje

Heb je de mogelijkheid om te meten of je na de schakelaar wel spanning hebt? Er is een mogelijkheid om te meten of alle signalen op het relais aankomen, maar weet zo de pinbezetting niet van het relais. In het relais 101/102 zit een relais die het pompje aanstuurt, mogelijk is dit relais defect. Mocht je hier uit de buurt komen, kan ik wel even een keer meekijken.

lionart

probleem is dat de cruisecontrol ook werkend uit een andere automaat is gekomen. alle zekering en relais zijn goed en aanwezig....

haasje

Dan kan het nog een kabelbreuk of slechte connectoren in jouw auto zijn. Dit is ook wel uit te zoeken, alleen een hoop werk. En zorg voor de schema's of een andere auto als referentie.

ghertzberger

Wat een goede uitleg op dit forum!!

Ben om 20.00 begonnen en heb nu een werkende CC.

Goed werk!

rpakuypers

Onlangs samen met JackV in mijn 850 10V automaat ingebouwd en dat ging heel voorspoedig. Enkele de lange stugge slang door het rubber drukken was best wel een klus en alleen bijna niet te doen. Jack hield zich bezig met het materiaal in de auto en ik heb de boel onder de motorkap gemonteerd en tot nu toe werkt het perfect.

Overigens staan mijn draden op het pompje dat nu deels onder de accu hangt echt niet strak, kwestie van het pompje omdraaien met het slangetje naar de radiateur wijzend  ;)

Groet,
Roger

Julius C.

Extra aanvulling: Test voor werking balg bij het gaspedaal en juiste aansluiting van de vacuümpomp.

De aansluiting (3 aderig) voor de vacuümpomp zit meestal niet in de juiste volgorde in de grijze houder, conform aansluit schema moet de blauw/zwarte links de wit/zwarte midden en de groen/zwarte rechts. Is dit niet het geval, Maak de houder open met een schroevendraaier en druk de correcte kleuren in de juiste volgorde op de pomp.

Maak 2 overbrugging aansluitingen: een enkeldraads en een dubbeldraads (splits een eind en maak twee aansluitingen, andere eind samenbinden en er één aansluiting van maken. Plaats je relais 101-102 nog niet, of verwijder deze uit de houder.

Sluit je accu aan.

Sluit de enkeldraads aan op de oranje cirkels op de afbeelding, dus overbrug 7T en 1S.
Sluit een gesplitste eind aan op 3S (groene cirkel).

Zet je auto op kontakt. Sluit nu 9S (groene cirkel)aan, als je vacuümpomp in orde is, zal deze 1 of 2 keer klikken.
Sluit nu 7S aan (groene cirkel) als je draden goed zitten zal de vacuümpomp gaan pompen (schrik niet, komt flinke ratel uit) en de balg bij het gaspedaal HELEMAAL vacuüm trekken! Doet deze dat niet, zitten je drie draden op de pomp zelf niet in de goede volgorde aangesloten...verwijder de overbruggingen en verander de volgorde van aansluitingen op de pomp. Net zolang tot alles correct werkt.

We gaan uit van een volledig vacuüm gezogen balg. Verwijder overbrugging uit 9S. Balg moet vacuüm blijven voor minimaal 30 seconden. Je weet dan ook meteen of je balg luchtdicht is en je alle vacuümslangen juist hebt aangesloten.

Verwijder ook aansluiting 7S en zet je wagen van contact. De balg moet nu leeglopen. Balg, aansluitingen relais/vacuümpomp zijn in orde.

Op deze wijze kun je ook je schakelaars van de koppeling en de rem testen! Aansluiten conform plaatje, 9S losmaken, rem indrukken...balg moet vollopen met lucht. Herhaal stappen en doe dit ook met de koppeling.
Succes!
Her name is Victoria and she has many secrets!
Jij mag Vicki zeggen...

Ries van de Zilverschuit

Ben hier ooit ook mee bezig geweest. Daar doorverbinden ging prima. Pomp klikte en ratelde naar lievelust. Alleen de balg reageerde niet, althans ik zag bij de gaskabel bij gasklephuis geen reactie. De auto stond op het contactslot.

Toen ik mijn auto startte, deed de balg het ineens wel met deze doorverbindproef en de motor klom heel snel in zijn toeren ;D. Toen de draden maar losgetrokken.

Onder het rijden functioneert de cc goed, heel sporadisch laat hij het af weten na een poosje gebruik. Bij de volgende rit doet-ie dan weer.

Heb het voorlopig maar laten rusten, maar het is nog wel een van de vele aandachtpunten op mijn lijstje. De pedaalschakelaars heb ik al vervangen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Julius C.

Citaat van: R-man T op 28-06-2011 13:49:38
Toen ik mijn auto startte, deed de balg het ineens wel met deze doorverbindproef en de motor klom heel snel in zijn toeren ;D. Toen de draden maar losgetrokken.

Balg moet dus helemaal vacuüm zuigen. Als deze maar half gaat zal je gaskabel niet bewegen namelijk. Verwissel anders de blauw/zwart van plaats met de groen/zwart en doe de test nogmaals.
:eusa_whistle: doe de test wel met je lichten uit...voorkomt nare verrassingen zoals niet willen starten later op de dag!

Jij mag Vicki zeggen...

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Julius C. op 28-06-2011 15:07:02

:eusa_whistle: doe de test wel met je lichten uit...voorkomt nare verrassingen zoals niet willen starten later op de dag!

Ik weet er alles van... Ik zal je suggestie eerdaags eens uitproberen. Door de garage is ook al eens de vacuümleiding op de verkeerde aansluiting gezet na een bakwissel. Doet de cc echt niets. Misschien zitten de aansluitingen inderdaad ook niet goed.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

haasje

Je zou de eerste zijn waarvan ik hoor dat de stekker verkeerd bedraad is. Indien het bij jou inderdaad verkeerd zat vermoed ik eerder dat iemand het bij jouw auto het aangepast heeft, niet dat dit een structueel probleem is.

Julius C.

;D Erwin, je weet dat mijn auto van Pipo de Clown is geweest.
Aangezien ik al meerdere keren heb gelezen dat de CC het pas deed na omwisselen bedrading op het motortje heb ik uit dat engelse PDF doc op pagina 6 een wat leesbaarder dingetje gemaakt. Geeft meteen wel aan of alles goed is aangesloten en de oorzaak van niet functioneren alleen nog in het relais zelf kan zitten of in de hendel!

Uiteindelijk bleek de aansluiting die blauw-wit-groen hoort te zijn bij mij wit/blauw/groen te zijn...
Dus maar één aansluiting op de juiste plaats.

Ik kan ook voor het eerst de storingen uitlezen namelijk. Zit nu op 2-1-1 dus fout in circuit bedieningsunit. Donderdag komt er een nieuwe hendel in de stuurkolom.

Jij mag Vicki zeggen...

patrick uit oss

is een cc van een 850 alter 2 in een 850 alter 1 tebouwen ?
2.0 10v -------------> 2.5 10v bijde zijn hand geschakeld

haasje

ja hoor, mits de relaisvoeten aanwezig zijn in de zekeringskast

Piere

Afgelopen avond ook even CC ingebouwd die ik uit m'n sloper had gehaald. Dat was een AT, dus ik heb nog een voetschakelaar te kort maar dat komt in orde.

Maar iets belangrijker waar ik me echt wel vragen bij stel;
Ben ik werkelijk de enige stakker waarbij op die fameuze vacuumpomp de zwarte aansluiting dicht is en de witte open? Bij de sloper zat de vacuumslang dus ook op de witte en niet op de zwarte...

Ik heb net heel het topic afgelezen maar kon zo geen geval vinden... Zwarte aftakking opengeknipt en daar toch maar de vacuumdarm opgezet, nu nog wachten op die verrekte voetschakelaar en een andere pinkerstengel want nu heb ik geen pinkers meer  :eusa_doh:
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Piere

Citaat van: Piere op 13-01-2012 22:39:59
Zwarte aftakking opengeknipt en daar toch maar de vacuumdarm opgezet, nu nog wachten op die verrekte voetschakelaar en een andere pinkerstengel want nu heb ik geen pinkers meer  :eusa_doh:

And that's the way the cookie cumbles, het werkt dus
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/