Tips en truuks inbouwen Cruise Control 850 GLE `94 2.5i 10V

Gestart door Jak, 09-05-2006 00:43:21

Vorige topic - Volgende topic

c70cabrio2001

Heeft iemand enig idee hoe makkelijk een elektronische cruise control in te bouwen is? Dit is namelijk de enige cruise control inbouwbeschrijving die ik op deze site ben tegen gekomen. Al vast dank.

UserID6342

In principe heb je alleen de handel aan het stuur nodig en dan kun je naar de dealert om de ECU om te laten programmeren tegen meestal een tarief van 300-400 euro.  Het zit als het goed is al in je ECU, moet alleen 'aan' gezet worden door de dealer dus.

Soms, afhankelijk van welk type ECU, kan het dat als je een andere ECU erin zet van hetzelfde type, waar de CC al op in is geprogrammeerd het ook werkt.  Hier moet je echter wel voorzichtig mee zijn want je hebt kans dat je auto helemaal niet meer loopt als dit fout gaat.

c70cabrio2001

300-400 euro om software aan te passen?? Klinkt als een boel geld. Is er geen omweg?

UserID6342

Dat staat dus in het 2e alineaatje beschreven, kijken op de sloop voor eenzelfde ECU met CC, deze omprikken en kijken of tie wilt.  Maar dat is dus een gok die je neemt.

lionart

Ik heb vanmiddag een goed werkende cruise control in mijn auto ingebouwd maar ik krijg geen stroom op de stekker van de pomp.
Het een en ander doorgemeten, ik heb wel stroom op de zekering (nr28), ik heb ook stroom op de stekker op het stuur maar geen stroom op de stekker voor de pomp...
Heeft iemand een idee hoe ik dit moet oplossen? Zou ik bijv. Direct stroom kunnen trekken van de accu?

Hans Duiven

Citaat van: lionart op 25-09-2010 23:39:44
Ik heb vanmiddag een goed werkende cruise control in mijn auto ingebouwd maar ik krijg geen stroom op de stekker van de pomp.
Het een en ander doorgemeten, ik heb wel stroom op de zekering (nr28), ik heb ook stroom op de stekker op het stuur maar geen stroom op de stekker voor de pomp...
Heeft iemand een idee hoe ik dit moet oplossen? Zou ik bijv. Direct stroom kunnen trekken van de accu?

Ook het relais ingebouwd?

Hans

lionart

UserID6342

Het eerste wat mij dan te binnen schiet en wat vrij makkelijk te controleren is, is of alle J-relais er wel inzitten ?  Als het goed is moet je er 3 hebben zitten in je zekeringkast waar je ook het 101/102 relais hebt gedrukt.

Zitten er hier minder heb je hoogstwaarschijnlijk het probleem al te pakken.  Bij sommige auto's zijn namelijk niet alle 3 de relais geleverd.  Waarom weet ik ook niet, vind het zowiezo een raar iets.

Matthieu123 heeft ook zo'n auto met slechts 2 J-relais erin en die kan het ook schudden met zijn CC.  Het is wel te maken dan, maar word een erg duur geintje.

haasje

De auto van mattieu123 heeft helemaal geen relaisvoeten voor het cc relais. De 3 J relais heeft hij inmiddels wel.

UserID6342

OK Erwin, thnx, ik weet dat jij toen dat 3e J-relais erin hebt gebouwd bij Matthieu, is die ook niet dan toevallig gelijk voor de CC, buiten de 101/102 om ?

thuur

Citaat van: Dirk342 op 24-09-2010 21:50:31
Soms, afhankelijk van welk type ECU, kan het dat als je een andere ECU erin zet van hetzelfde type, waar de CC al op in is geprogrammeerd het ook werkt.  Hier moet je echter wel voorzichtig mee zijn want je hebt kans dat je auto helemaal niet meer loopt als dit fout gaat.

Wat bedoel je precies Dirk met dat de auto helemaal niet meer loopt ???

Citaat van: Dirk342 op 26-09-2010 08:56:13
Zitten er hier minder heb je hoogstwaarschijnlijk het probleem al te pakken.  Bij sommige auto's zijn namelijk niet alle 3 de relais geleverd.  Waarom weet ik ook niet, vind het zowiezo een raar iets.

Het zijn hulprelais' om de stroomvoorziening goed op te delen. Als je dus een auto met weinig opties hebt, heb je ook weinig J-relais. Eentje is de minimale installatie, drie de maximale.

Gr 8)

haasje

Zit zekering 12 er ook in?

CC gebruikt geen van de J-relais.

Edit:
En misschien een iets voor de hand liggende, staat je cc schakelaar wel op ON.

lionart

zekering 12 zit er ook in en is goed,
natuurlijk is de schakelaar on  :)

wat mij ook opvalt is dat ik dus wel stroom heb op de schakelaar en de zekering maar dat ook de balg geen druk opbouwt maar dat is volgens mij logisch als de pomp niet werkt.

kan ik gewoon stroom trekken van de accu?

UserID6342

Citaat van: thuur op 26-09-2010 16:01:07
Citaat van: Dirk342 op 24-09-2010 21:50:31
Soms, afhankelijk van welk type ECU, kan het dat als je een andere ECU erin zet van hetzelfde type, waar de CC al op in is geprogrammeerd het ook werkt.  Hier moet je echter wel voorzichtig mee zijn want je hebt kans dat je auto helemaal niet meer loopt als dit fout gaat.

Wat bedoel je precies Dirk met dat de auto helemaal niet meer loopt ???
Dat als je een complete ECU haalt op de sloop dat het niet altijd het geval is dat je auto meteen loopt / start / rijd of dat hij de ECU (icm startonderbreker, etc.) wilt accepteren.  Denk aan het verhaal wat ik had met de Rica chip in de Bosch 4.4 ECU.  Maar dit heeft niets met de auto van Lionart maken maar met de post van de vorige TS.  Dus icm een electronische CC en geen vacuumgestuurde.

Citaat van: thuur op 26-09-2010 16:01:07
Citaat van: Dirk342 op 26-09-2010 08:56:13
Zitten er hier minder heb je hoogstwaarschijnlijk het probleem al te pakken.  Bij sommige auto's zijn namelijk niet alle 3 de relais geleverd.  Waarom weet ik ook niet, vind het zowiezo een raar iets.

Het zijn hulprelais' om de stroomvoorziening goed op te delen. Als je dus een auto met weinig opties hebt, heb je ook weinig J-relais. Eentje is de minimale installatie, drie de maximale.

Gr 8)
Mee eens, ik dacht dat de CC ook via een van deze relais zou lopen.  Erwin heeft dat nagekeken en blijkt niet zo te zijn.  Dus mijn antwoord was voorbarig in deze want daar kan het dan niet aan liggen.