Hoeveel olie gebruikt die van jou?

Gestart door Basbb, 16-10-2006 22:11:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Enno

Citaat van: Racingbrick op 27-11-2007 14:55:22
Citaat van: killerbee op 27-11-2007 14:51:10
Hoef je ook niet zo vaak olie te verversen  ;D ;D ;D

Ja, ironisch gezien is dat wel zo..


Dat was bij mItsubishi een argument vroeger. Ook nieuwere mitsubishi's lustten een aardige slok olie ( 1 op 3500 KM). De achterliggende gedachte was : onze auto's worden ook gebruikt in achtergebleven gebieden, waar de kwaliteit olie niet van dusdanig peil is dat wij er een goed gevoel bij hebben. Door de auto af fabriek olie te laten gebruiken was je er zeker van dat na 15000 KM er in ieder geval 4 liter versie olie in zat. Helaas werd het oliefilter vergeten....

ed

Idiote redenatie. Een auto die olie verbruikt vervuilt ook veel sneller, dus die vlieger gaat niet op.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

HJ850

Citaat van: rody op 22-09-2007 20:59:30
Citaat van: HJ850 op 22-09-2007 20:54:50
Citaat van: rody op 22-09-2007 20:40:50
klepseals vervangen zal rond de 300,= zijn.

Klinkt als de 'klepsteel rubbers'. Is dat het zelfde?  Daar was ik al op uitgekomen. 'Slechts' 300? Dealer of non-dealer denk je?


bij mercedes heb ik dat betaald voor het vervangen van distributieketting en de kleprubbers. 230E.
t was een 8-klepper, maar deze prijs moet je toch een indicatie geven. (2003)

mijn 850 gebruikte 1l/3000km. de 740 is inmiddels zuiniger met olie.

Even op een oud stukje terugkomen: klepsteelruibbers vervangen.

Net bij motor revisie bedrijf geweest. Heeft ook even kenis bij Volvo dealer gebeld.

Alleen klepsteelrubbers vervangen: niet aan beginnen.
Ten eerste moet kleppendeksel er af en dan is er geen steun meer om de kleppen in te zetten. Maar daar is speciaal gereedschap voor, dus dat is geen probleem.
Maar volgens dealer is het met 850's met dit soort km standen steevast ook de geleiders (de hulzen waar de kleppen in zitten) die op zijn, bekende kwaal.
Dus dat betekend koprevisie.

Ook geen probleem, alleen meer kosten. En ja, dan nog steeds risico dat ook de olieschraapveren gaar zijn. En dat betekent carter er onder vandaan + kop er af om cylinders er uit te halen en schraapveren te vervangen. Dus kun je beter niet alleen kop aanpakken, want als de olieschreaapveren gaar zijn, moet alles weer helemaal los.

Inderdaad, zo bevestigde revisie bedrijf, mercedes 8cyl. is stuk eenvoudiger om seals te vervangen.


VolvoDeMio

Beetje laat (pagina 7)......

maar door olieverbruik aan motortype en kilometerstand te koppelen kan je er beter conclusies uit trekken.

Daarnaast hebben ook rijstijl en ritlengte er behoorlijk invloed op.



Mijn vorige T5-D, 500 dkm, vlotte rijstijl, lange én korte ritten: geen meetbaar verbruik.

Mijn huidige T5-D, 363 dkm, vlotte rijstijl, lange én korte ritten: geen meetbaar verbruik.

HJ850

OK, meteen maar update van mijne:

'92 GLT benzine, nu 297.500km

Hoog olieverbruik al lang, zeker flink sinds rond de 260.000 km toen ik motor met motor olie reiniger heb behandeld. Zeker ook wat vuil los gekomen waar dat beter had kunnen blijven zitten...

Rijstijl: vaak rustig, soms fel, maar altijd pas met warme motor.
Meer kortere ritten stadasverkeer dan lange.

Motor is in verleden niet altijd goed onderhouden denk ik: heeft zeker al eens de bakkeerring uit gelegen waarbij waarschijnlijk alle olie verloren is, aan de onderkant van de auto te zien  ;) ;D  (nu wel grotendeels schoongemaakt)

Zeker het aantal start-stops lijkt van invloed op olieverbruik; bij lange vakantieritten was dit goed merkbaar.

En nu komt ie,
Laatst gemeten olie verbruik: 1 l op 1500 km (nee, geen typefout 0 vergeten)

Lijkt nu wel weer iets minder te zijn, tijdje sinds laatste oliewissel en 2e keer motorreiniger gebruik 2 olieverversingen geleden.

thuur

Citaat van: HJ850 op 25-01-2008 16:32:02
OK, meteen maar update van mijne:

'92 GLT benzine, nu 297.500km

Hoog olieverbruik al lang, zeker flink sinds rond de 260.000 km toen ik motor met motor olie reiniger heb behandeld. Zeker ook wat vuil los gekomen waar dat beter had kunnen blijven zitten...

Rijstijl: vaak rustig, soms fel, maar altijd pas met warme motor.
Meer kortere ritten stadasverkeer dan lange.

Motor is in verleden niet altijd goed onderhouden denk ik: heeft zeker al eens de bakkeerring uit gelegen waarbij waarschijnlijk alle olie verloren is, aan de onderkant van de auto te zien  ;) ;D  (nu wel grotendeels schoongemaakt)

Zeker het aantal start-stops lijkt van invloed op olieverbruik; bij lange vakantieritten was dit goed merkbaar.

En nu komt ie,
Laatst gemeten olie verbruik: 1 l op 1500 km (nee, geen typefout 0 vergeten)

Lijkt nu wel weer iets minder te zijn, tijdje sinds laatste oliewissel en 2e keer motorreiniger gebruik 2 olieverversingen geleden.


Heb je ook een andere oliedikte nu?

Kun je de volgende keer eens proberen. Ik ben van 5W40 naar 10W40 gegaan (met spoelen) en mijn olieverbruik is nu ca. 0,25L op 3.000km :o Dat is wel eens 4x zo hoog geweest...


Gr :eusa_think:

HJ850

Hallo Thuur,

Ja, na 1e keer motor spoelen 5w40, dat liep 'm "dun door de broek", inderdad hoog verbruik.
Langzaam aan weer terug naar 10W40, na 2e motor olie reinigingsspul alleen maar 10W40, maar hoge olieverbruik bleef aanvankelijk. Die 1 l  per 1500 km was met alleen 10W40 en gemeten over 6000 vakantie km's.
Olieverbruik lijkt nu pas iets minder te worden.

wplas1

Mijn 850 sedan, 1995, 2.5 20v (172k) gebruikt geen spat olie. Sterker nog als ik peil ziet het eruit alsof het er net ingedaan is. Rijstijl fors.

Ludo

ik vraag me eigenlijk af hoe je een olieverbruik meet. ???

olie aflaten en in een literpot meten ofzo?. (klinkt misschien gek ;D maar is een serieuze vraag)

breakman

na reparatie van keering en andere zweetplekjes is het verbruik bijna nihil !!  :eusa_clap: 2.5 10v olie = 10w40 half syntheet

mitchelli

Citeerik vraag me eigenlijk af hoe je een olieverbruik meet.

Oliepeil op max bijvullen,dan bv 1000 km rijden,dan weer olie bijvullen tot max.Moest je dan 0.5 l bijvullen,dan gebruik je 1 liter olie op de 2000km.
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Ludo

Citaat van: mitchelli op 26-01-2008 14:47:07
Citeerik vraag me eigenlijk af hoe je een olieverbruik meet.

Oliepeil op max bijvullen,dan bv 1000 km rijden,dan weer olie bijvullen tot max.Moest je dan 0.5 l bijvullen,dan gebruik je 1 liter olie op de 2000km.

:eusa_naughty:
dat is eigenlijk net wat ik bedoel, op die manier blijf je liters er in kiepen.
zoek maar eens op het forum, het is meestal zo dat er tot de helft tussen max en min er al onmiddelijk uitgegooid word na een ritje, en dat dan het peil constant blijft.

bij mijn auto word zelfs die helft tot minimum er nog uitgegooid, al kiep ik er 5x een liter bij.
nu blijft ie op minimum staan en er is dus geen olieverbruik.

wplas1

Citaat van: Ludo op 26-01-2008 14:38:11
ik vraag me eigenlijk af hoe je een olieverbruik meet. ???

olie aflaten en in een literpot meten ofzo?. (klinkt misschien gek ;D maar is een serieuze vraag)


Bij olieverversen opletten dat het in het midden staat, dus tussen min en max in. Bij het peilen centimeter ernaast houden en je weet het. Maar op het oog lukt het ook al aardig.

Ronbroek

#103
Citaat van: Ludo op 26-01-2008 14:52:31

bij mijn auto word zelfs die helft tot minimum er nog uitgegooid, al kiep ik er 5x een liter bij.
nu blijft ie op minimum staan en er is dus geen olieverbruik.



Doet mijn blokje ook als ik het zo lees

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

mitchelli

Tja da`s waar.Als het zo is dan moet je maar het minimum als maatstaf nemen...
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....