609 R sedan & op naar de 500.000+ km

Gestart door -D©©©L-, 14-11-2006 12:07:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

-D©©©L-

#750
Na vorige week de tellerklok van de 10V vervangen te hebben omdat ik last had van het "vallende wijzer syndroom", was het zaterdag alweer raak met de 10V.  >:(
Stotteren op LPG en benzine, geen vermogen willen maken, afslaan, raar pendelen, soms weer goed lopen etc etc. Eerst maar eens een paar verse kaarsen erin. Het leek al een stuk beter te gaan, totdat ik er wat langer mee reed... Stotteren op LPG en benzine, geen vermogen willen maken, afslaan etc etc. Goed dan, een paar verse kabels eraan dan maar (liggen meestal wel op het schap).... Het leek nu echt beter ! Helaas.... totdat ie warm werd etc. etc...
Wel potverdorie... Schijthok.  >:( :eusa_snooty:   Verderkap los, EUREKA !!  :eusa_clap: Die was aardig verbrand en lang niet vers meer. Even rekenen leerde dat ie er al 60.000 km op zit. De rotor had ook zijn beste tijd gehad. Vers spul erop geduwd... Jaaaa hij liep rond. Totdat hij warm....  :eusa_wall:

Goed, ik besloot mij Zondag niet te laten verknooien door een zweed stuk plaatijzer in de vorm van een auto. Ben dan ook lekker verder gegaan met de 422R en heb voor maandag een andere wagen voor het woon-werk verkeer van mij ega geregeld. Maandag verder met de 10V.

Een paar uurtjes eerder vrij genomen om vastberaden te winnen van deze praktijk versie van de wet van murphy. Ik begon nu echt de Gasinstallatie te verdenken.
De kniptang en een paar AMP wurgklemmen later was ie er elektrisch gezien helemaal tussenuit.
Starten... En lopen.... moooooooi zo. oorzaak gevonden.  :eusa_clap: :eusa_clap:

Garage deur open om proef te rijden, dus ik zet hem in R, draai achteruit, laat hem buiten nog even draaien zet hem in D en geef een straal gas. Nog voor ik de inrit af ben (50 meter) Bok-Haper-schok. Ahum...
Even rustig adem halen. Even geprobeerd of het een injector was die haperde door 1 voor 1 de stekkers los te nemen. Geen verschil.
Een sensor kon het niet zijn, dan zou het storingsbeeld veel regelmatiger zijn.
Visoenen met kreten als "relais 103, Map sensor, Lambda sonde, ECU massa en start blokkering" schoten door mijn hoofd. Codes uitlezen resulteerde steevast in 1-1-1.

Een heldere ingeving (ze zijn schaars) en 5 boutjes later: stuurmodule van de bobine vervangen. Dat bleek het te zijn.

@murphy: Deze was voor mij  ;D



KMvrtr

Knap gevonden.

'Stuurmodule van de bobine'. Da's er een die ik nog niet op het forum voorbij heb zien komen.
Wat is dat voor ding?

Als ik dit zo lees lijkt me dat namelijk ook weer een toevoeging voor de stage 0 lijst.

mehn

Dat is dat kastje dat bij de bobine op dezelfde bracket zit. Zit met 2 kabeltjes aan de bobine vast :P

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Enno

Citaat van: KMvrtr op 03-06-2008 12:05:19
Knap gevonden.

'Stuurmodule van de bobine'. Da's er een die ik nog niet op het forum voorbij heb zien komen.
Wat is dat voor ding?

Als ik dit zo lees lijkt me dat namelijk ook weer een toevoeging voor de stage 0 lijst.

Verse bobine......zou een oplossing kunnen zijn...Een losse stuurmodule is bijna net zo duur als een complete bobine.

-D©©©L-

#754
Citaat van: Enno op 03-06-2008 13:48:04
Citaat van: KMvrtr op 03-06-2008 12:05:19
Knap gevonden.

'Stuurmodule van de bobine'. Da's er een die ik nog niet op het forum voorbij heb zien komen.
Wat is dat voor ding?

Als ik dit zo lees lijkt me dat namelijk ook weer een toevoeging voor de stage 0 lijst.

Verse bobine......zou een oplossing kunnen zijn...Een losse stuurmodule is bijna net zo duur als een complete bobine.

Uit de rommelbak.  :eusa_shhh:

Enno

Zo'n rommelbak heb ik ook, maar als ik oud door oud ga vervangen dan is er geen pijl op te trekken of dit nu de oplossing van een probleem is of dat ik er weer andere problem mee ga creeeren.

Ik weet bijna 100% zeker dat mijn bobine / ontstekingsmodule toch gaar is.....maar nog niet zo ver heen als de 10 Klepper bij jou dit weekend...

Dan zit er uiteindelijk maar een ding op, en dat is toch een aantal onderdelen op stage-0 terug te tunen. Dit soort storingen zijn wel heel storend...maar goed hij doet het weer...de 10 Klepper.




-D©©©L-

Een beetje prutsen aan de wagen van schutten en natuurlijk lekker dom ouwehoeren op een warme zaterdagmiddag (het was goed dooi):

De oude stuurpomp d'r af:


Beetje beschaafde "bling" onder de kap is best mooi, ook op de wagen van schutten  ;):


Netties toch ?


Uiteraard mag een groepsfoto niet ontbreken:


-D©©©L-

#757
Ik kom vanmiddag terug van een familie BBQ en zie de 10V op de parkeerplaats staan. Even schiet er door mijn hoofd "heej, 1 nivomat is minder aan het worden, die zakt sneller".
Maar ik corrigeerde die gedachte met de wetenschap dat de LPG tank nokvol zit en ook de kofferbak niet bepaald leeg is. Dan zakken ze gewoon in na 2 dagen staan, heel normaal.

nee he... dacht ik meteen.  :-\
De eerst volgende logische oorzaak van het parmantig met de linker hoek van de kont omstaan was immer een lege band rechtsvoor.
En ja hoor... leeg was ie.  Natuurlijk was mijn buurjongen, een piloot van de ergste soort rijdend in een KPN groene civic met veel polyester en mee dreunende nummerplaten, zo vriendelijk geweest om ook nog eens aardig krap te parkeren (ergo; de 10 was vastgezet). Ik kon er gewoon niet bij om te wisselen. Meestal doe ik daar niet zo moeilijk over. Krik eronder en even een metertje opzij zetten, liefst dwars voor z'n woning. Helaas kon ik door de lekke band het potentiele plaats delict niet snel ontvluchten. vandaag dus maar even niet.

Plan twee dan maar.
Compessor op druk gezet en met de nodige koppelslangen de band met teveel lucht aan de verkeerde kant kunnen bereiken. Even oppompen tot een bar of 3 en (relatief) snel de wagen er tussen uit gehaald (12 keer steken). Naast het huis neergezet om te wisselen. Een paar minuten later werd het duidelijk. een rvs schroef had gemeend ruimte op te moeten eisen aan de binnenrand van het loopvlak. helaas net te ver op de rand, dus non-reparabel (althans, niet veilig). 

Omdat ik pas woensdag weer tijd heb om iets met de kapotte band te doen, en mijn ega 250 km moet rijden, is een thuiskomertje geen optie.
Het is dus een reserve volan (ex 422R) geworden, en omdat de omtrek net anders is als de 16" rainsport die op de 10V lag, linksvoor ook maar gewisseld.  Het ziet er naar uit dat ik net voordat de 10V het wagenpark gaat verlaten, er nog even een tweetal 205/50R16 banden onder de 10V mag leggen. zo gaat dat dan.

BartusKN


-D©©©L-

#759
Citaat van: BartusKN op 15-06-2008 22:42:16
ik ben verliefd op je velgen :D

ehm... welke ?


Vanavond eens even de wielen van de 609R gewisseld en de remmerij aan de voorkant bekeken.
De stand is nu bijna 390.000 km, deze schijven en blokken zijn er bij ca 343.000 onder gekomen (eind april 2007).
Blokken (mevius/CTF special) zijn nog 65%  De schijven aan beide kanten nog 25,4 mm dik (nieuw 26 mm).
Lang geen slechte score voor 47.000 km, met een loodzware R automaat, ook met regelmaat flink ankeren op de autobahn.
Remolie (DOT 5.1) gaf nog een perfecte score op de meter. Wel even de olie uit de klauwen geduwd en bij gevuld, daar heeft de olie immers het meeste te lijden.

'T is dus wel duidelijk welke combinatie er onder de 422R gaat komen.  :eusa_clap:

BartusKN

Citaat van: -D©©©L- op 16-06-2008 22:39:51
Citaat van: BartusKN op 15-06-2008 22:42:16
ik ben verliefd op je velgen :D

ehm... welke ?


Van je 10v de comets ( :eusa_think: dat was toch de naam van deze velgen? hmmz)

-D©©©L-

Citaat van: BartusKN op 17-06-2008 08:49:33
Citaat van: -D©©©L- op 16-06-2008 22:39:51
Citaat van: BartusKN op 15-06-2008 22:42:16
ik ben verliefd op je velgen :D

ehm... welke ?


Van je 10v de comets ( :eusa_think: dat was toch de naam van deze velgen? hmmz)

Ehm nee, dat zijn persusen.


FGG

Citaat van: -D©©©L- op 17-06-2008 08:55:08
Citaat van: BartusKN op 17-06-2008 08:49:33
Citaat van: -D©©©L- op 16-06-2008 22:39:51
Citaat van: BartusKN op 15-06-2008 22:42:16
ik ben verliefd op je velgen :D

ehm... welke ?


Van je 10v de comets ( :eusa_think: dat was toch de naam van deze velgen? hmmz)

Ehm nee, dat zijn persusen.


Ik denk dat ie de Comets op de "wagen van schutten" bedoelt.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:


-D©©©L-