609 R sedan & op naar de 500.000+ km

Gestart door -D©©©L-, 14-11-2006 12:07:17

Vorige topic - Volgende topic

daytonawim

Neem een leuke oldtimer, vaste kosten 60 euro per jaar :-)

Starbuck

Citaat van: elianmars op 06-06-2010 14:00:56
De Seicento van mijn vrouw kost écht geen drol.

Met zo'n gebakje kun je wel degelijk besparen op de autokosten.
Onderhoud per jaar, inclusief de apk keuring blijft onder 500 euro. Verzekering (all risk) 20 euro per maand en de houderschapsbelasting is, dacht ik, 14 euro.
Verbruik ligt rond 1 op 15.

Of je in zoiets wil gaan rijden, is natuurlijk een ander verhaal ;D

Moet je me eens vertellen waarom je vrouw daar dan in wil rijden? ;D

Vulk

Zolang de 609R maar een goed baasje vindt. Wat denkt uw wederhelft te gaan rijden?

elianmars

Citaat van: Starbuck op 06-06-2010 14:03:37

Onderhoud per jaar, inclusief de apk keuring blijft onder 500 euro. Verzekering (all risk) 20 euro per maand en de houderschapsbelasting is, dacht ik, 14 euro.

Moet je me eens vertellen waarom je vrouw daar dan in wil rijden? ;D

Tja, zij vindt het een heerlijk wagentje. Ik heb al 100 keer gezegd dat ik graag een 854 voor haar wil kopen, maar dat wil ze niet ::)

Vulk

Sbv

Nee, die van mijn wil geen truttenschudder hebben en voelt zich juist in een 850/S70 erg prettig. Ze zal wel raar zijn, moet ook wel anders zou ze gillend bij me weggelopen zijn  ;D

-D©©©L-

De directie behoeft na de R verwennerij wel graag een wagen met airco (lieft een klimaatregeling), een cruisecontrol, 4 of 5 deurs, een beetje vermogen en iets dat lijkt op wegligging. Alleen de combinatie klimaatregeling & kleine auto sluit kleine benzinemotoren zo goed als uit (daar is niet mee te rijden), met een diesel gaat het al een stuk beter. Eigenlijk heb ik haar veel liever in de R dan in een kleiner wagentje. Ze is nogal eens onderweg in de polder etc. om het uitgebreide sociale leven in stand te houden. Nu staat ie bij vliegveld Düsseldorf, even een paar dagen met een vriendin naar Barcelona...  Donders, wat hebben we het slecht.   ;D 8)

Relaxed

Citaat van: -D©©©L- op 06-06-2010 12:27:57
Ik heb vanmorgen eens even verder zitten rekenen aan autokosten.  Monique gaat minder rijden (nu 35.000 per jaar, straks 20.000).
Wat schetst mijn verbazing: je moet van goede huize komen om echt heel veel te besparen t.o.v. zo'n oude volvo.  (veel = meer dan 1000 euro per jaar).  :eusa_think: :eusa_think:
Citaat van: -D©©©L- op 06-06-2010 16:45:18
Eigenlijk heb ik haar veel liever in de R dan in een kleiner wagentje.

Lekker houden die R!

UserID6342

Misschien beter de R houden Marco en kijken of je iets anders kunt vinden waarop je kunt bezuinigen ak tijd dan ? Zoals je zelf al zegt moet je van goede huize komen om......

razorx

Ik kan alleen maar zeggen wat ik en Saskia kweit zijn, all in.

Ik zit op een kleine 15 ct./km 14 jaar oude roffel
Saskia's roffel staat met haar 17 jaar op de zaak en kost all in zo'n 9 ct/km.

verbruik afschrijvingen, verzekering, belasting e.t.c. meegeteld.

We maken per persoon zo tussen de 20 á 30 dkm per jaar.
Uiteraard G3 voor de kosten.

Volgend jaar komt mijn roffel ook op de zaak (15 jaar).

Ze zijn inderdaad niet zo duur, mits je het onderhoud zelf kan en wil doen.

pwassink

Citaat van: razorx op 06-06-2010 21:51:28
Ik kan alleen maar zeggen wat ik en Saskia kweit zijn, all in.

Ik zit op een kleine 15 ct./km 14 jaar oude roffel
Saskia's roffel staat met haar 17 jaar op de zaak en kost all in zo'n 9 ct/km.

verbruik afschrijvingen, verzekering, belasting e.t.c. meegeteld.

We maken per persoon zo tussen de 20 á 30 dkm per jaar.
Uiteraard G3 voor de kosten.

Volgend jaar komt mijn roffel ook op de zaak (15 jaar).

Ze zijn inderdaad niet zo duur, mits je het onderhoud zelf kan en wil doen.

En sommigen van ons gaan gewoon met "grauwe klauwen" naar de klant of het werk ..
en hebben geen hekel aan afwisselende soms ingrijpende sleutelklussen, dat ook wel ja ..  :eusa_whistle:

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

razorx

Citaat van: pwassink op 06-06-2010 22:05:12
..
En sommigen van ons gaan gewoon met "grauwe klauwen" naar de klant of het werk ..
..
;D In het begin keken klanten wat verwonderd naar mijn nagels, het lijkt er op dat ze wennen.  :eusa_whistle:

-D©©©L-

Citaat van: razorx op 06-06-2010 22:14:11
Citaat van: pwassink op 06-06-2010 22:05:12
..
..
;D In het begin keken klanten wat verwonderd naar mijn nagels, het lijkt er op dat ze wennen.  :eusa_whistle:

Past uitstekend bij een "hands-on" benadering van projecten. Spijkerbroek/overhemd en geen stropdas gaan er goed mee samen.

-D©©©L-

Ondertussen in overleg met de directie besloten dat de 609R blijft. Dit houd in dat er "groot" onderhoud gaat plaatsvinden. Op die manier genieten we zo lang mogelijk van de vernieuwde delen.

Ik heb een 1996 Blok/bak combinatie gekocht die in het voor-onder gaat. Natuurlijk weer het bekende verhaal:

- Alle keerringen (2 x krukas, 4 x nokkenas)
- Complete distributie met waterpomp
- Complete ontsteking
- Complete carterventilatie
- Alle pakkingen (oliepomp, oliethermostaat, spruitstukken, misschien ook een koppakking)
- Een "Japanifold" spruitstuk erop
- Een versere turbo (de huidige heeft 400.000+ gedaan !) ik heb er nog 1 liggen met nog geen 100k erop.
- Verse LMM en lambda sonde
- Samco slangenset in het intercooler circuit
- Koetswerk nazien op roestschade en indien nodig behandelen.
- HID setje in de koplampen.
- Klakson ring nazien
- Overwegen of de MTE software blijft of dat deze vervangen mag worden door een FT versie.

Weer wat te doen dus... 

)()()sT

:eusa_clap:

Heb je al redenen om "even" een andere motor+bak erin te lepelen,  of is het uit voorzorg (als je toch bezig bent met wat onderhoud  ;D)

Wij vermoeden met meerderen dat de turbo die op mijn V70 zit ook al richting de 4 ton gaat.
Heb jij al last van rooksignalen? Ik nog (bijna) niks.