uitvallen vd motor

Gestart door Freakybaby, 20-04-2007 03:48:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

@®-

Citaat van: Freakybaby op 20-04-2007 15:27:30
Citaat van: @®- op 20-04-2007 15:22:23
Citaat van: Freakybaby op 20-04-2007 14:39:28
Ik ga eens aan het lezen.

Ben net met de auto naar Breda gereden, vanaf Sittard zo'n 135 km. Geen stotter, of wat voor geks dan ook te bekennen.. Liep gewoon perfect.

Omdat ie vannacht bij het stationair draaien nog weleens wilde uitvallen, daarnet op de oprit stationair laten draaien en hij is idd uitgevallen, opnieuw starten en hij liep weer normaal. Dit alles op benzine. Tijdens de rit heb ik afwisselend op LPG en benzine gereden.
Zou het niet iets met de temperatuur of een temperatuur sensor te maken kunnen hebben?
Aangezien die nu goed warm is en nu weer uitvalt.

Wibo gaf afgelopen zondag aan dat hij vond dat mijn auto erg lang bleef na-blazen, en dat hij dat nooit had op die van hem. Mijn temperatuur meter staat goed, en vertoont geen gekke waarden. Auto komt netjes op temperatuur.

Rody zei vannacht dat de auto zichzelf stationair verzuipt, maar dat verklaart volgens mij het uitschakelen van die toerenteller niet.
Ik bedoel hiermee niet je temperatuur meter op je dashboard, maar een temperatuur sensor die verkeerde waarde meet of iets dergelijks.

Ludo

Citaat van: @®- op 20-04-2007 15:36:38
Ik bedoel hiermee niet je temperatuur meter op je dashboard, maar een temperatuur sensor die verkeerde waarde meet of iets dergelijks.

ik denk dat je dan eerder andere symptomen krijgt.
ook al is er een of andere sensor die verkeerde waardes meet, het kan nooit zo zijn dat als er verkeerde waardes geremeten worden dat daarom de motor word stilgelegd.


Freakybaby

Citaat van: thuur op 20-04-2007 15:34:14
Citaat van: Freakybaby op 20-04-2007 14:39:28
Ik ga eens aan het lezen.

Ben net met de auto naar Breda gereden, vanaf Sittard zo'n 135 km. Geen stotter, of wat voor geks dan ook te bekennen.. Liep gewoon perfect.

Omdat ie vannacht bij het stationair draaien nog weleens wilde uitvallen, daarnet op de oprit stationair laten draaien en hij is idd uitgevallen, opnieuw starten en hij liep weer normaal. Dit alles op benzine. Tijdens de rit heb ik afwisselend op LPG en benzine gereden.

Valt hij in 1 klap uit, of 'sterft' ie langzaam?


Gr :-\

Slaat in 1 klap uit, soms slaat ie weer met een klap nog even aan om daarna weer met een klap uit te vallen. In sommige gevallen is het uitvallen zo kort dat je een schok voelt en de toerenteller even op en neer ziet klappen. Toerenteller klapt ineens naar 0 toe
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

thuur

Citaat van: Freakybaby op 20-04-2007 15:46:02
Citaat van: thuur op 20-04-2007 15:34:14

Valt hij in 1 klap uit, of 'sterft' ie langzaam?


Gr :-\

Slaat in 1 klap uit, soms slaat ie weer met een klap nog even aan om daarna weer met een klap uit te vallen. In sommige gevallen is het uitvallen zo kort dat je een schok voelt en de toerenteller even op en neer ziet klappen. Toerenteller klapt ineens naar 0 toe

Ik zou toch nog maar eens goed naar dat ECU relais kijken :eusa_think:


Gr ???

Freakybaby

ECU relais bedoel je dat grijze relais mee onder de kap op de radiateur?
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Ludo

ja, dat is de hoofdrelais van het brandstofsysteem.
controleer die aansluitingen van het relais en kabels eens goed, of maak ze eens schoon.

Marc O.

Ik vind het vooral vreemd dat die toerenteller ineens naar 0 terugvalt. Wat zou er gebeuren als je tijdens het rijden de motor uitschakelt op een zodanige manier dat het contact nog wel aanstaat maar de motor wordt gestopt? De motor blijft nog toeren maken omdat deze door de wielen wordt aangedreven (uitgaande van een handgeschakelde auto), dus in principe moet deze langzaam en evenredig met de snelheid terugzakken naar 0. Of valt ie dan ook ineens terug naar 0?
...The Nile isn't just a river in Africa...

llinssen

als er iets met je ecu mis is, geeft die niets meer door. De motor draait nog wel, maar je toerenteller valt stil. Gebeurt meen ik ook als je auto van contact haalt tijdens rijden. Probeer maar eens (voorzichtig).
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Marc O.

In dat geval zou het inderdaad ook een defect contactslot kunnen zijn. Of wellicht een startonderbreker die iets te enthousiast is.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ludo

Citaat van: Marc O. op 20-04-2007 15:59:24
Ik vind het vooral vreemd dat die toerenteller ineens naar 0 terugvalt. Wat zou er gebeuren als je tijdens het rijden de motor uitschakelt op een zodanige manier dat het contact nog wel aanstaat maar de motor wordt gestopt?

waarom zou het vreemd zijn dat de toerenteller plots naar 0 valt.
er heeft immers een stroom onderbreking plaatsgevonden.

als je 's nachts thuis de hoofdschakelaar van de stroom afzet, word ook alles donker, ook al laat je het knopje van de lamp aanstaan. ;)

llinssen

LOL (Ludo's Onvolprezen Logica).  ;)

Maar inderdaad, het zou ook het contact kunnen zijn toch?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Marc O.

Citaat van: Ludo op 20-04-2007 16:08:34
Citaat van: Marc O. op 20-04-2007 15:59:24
Ik vind het vooral vreemd dat die toerenteller ineens naar 0 terugvalt. Wat zou er gebeuren als je tijdens het rijden de motor uitschakelt op een zodanige manier dat het contact nog wel aanstaat maar de motor wordt gestopt?

waarom zou het vreemd zijn dat de toerenteller plots naar 0 valt.
er heeft immers een stroom onderbreking plaatsgevonden.

als je 's nachts thuis de hoofdschakelaar van de stroom afzet, word ook alles donker, ook al laat je het knopje van de lamp aanstaan. ;)


Zo onlogisch is het niet, want de stroomvoorziening blijft in tact, blijkt uit het feit dat de lampjes op zijn dashboard gaan branden. Dan zou ik verwachten dat de toerentellen ook stroom krijgt en dus het juiste toerental aanwijst.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Freakybaby

Citaat van: llinssen op 20-04-2007 16:06:06
als er iets met je ecu mis is, geeft die niets meer door. De motor draait nog wel, maar je toerenteller valt stil. Gebeurt meen ik ook als je auto van contact haalt tijdens rijden. Probeer maar eens (voorzichtig).

gaat idd op dezelfde manier als bij contact uitzetten tijdens het rijden. alleen blijft mijn dash verlichting bij het uitschakelen wel branden.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Ludo

een onderbreking wil zeggen dat er even geen stroom geweest is.
omdat je niet het contact afzet gaan idd alle lampjes branden, net zoals je het contact opzet om de motor te starten.
niks vreemds dus.

Marc O.

Citaat van: Ludo op 20-04-2007 16:21:27
een onderbreking wil zeggen dat er even geen stroom geweest is.
omdat je niet het contact afzet gaan idd alle lampjes branden, net zoals je het contact opzet om de motor te starten.
niks vreemds dus.

Wat je dus wil zeggen is dat als er een stroomonderbreking is geweest de toerenteller naar 0 valt en pas weer een normale waarde aangeeft als de auto normaal is gestart. Als dat het geval is heb je idd gelijk. Maar dat zou betekenen dat als een auto wordt aangeduwd (of opgesleept) de toerenteller eveneens niet functioneert. En dat kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen. Of zie ik iets over het hoofd??  ???
...The Nile isn't just a river in Africa...