HOW TO: Verdamper vervangen

Gestart door BasV70, 24-04-2007 22:05:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

BasV70

Omdat het stijgen van de temperaturen momenteel veel lekkende verdampers aan het licht brengt heb ik mijn ervaringen bij het vervangen van de verdamper van afgelopen jaar maar eens aan het digitale papier toe vertrouwd. Ik heb er aan de hand van VADIS een stap-voor-stap verhaal van gemaakt. Mijn foto's staan hier.
Let op. De beschrijving is voor een S/V/C70. Ik weet niet in hoeverre het voor een 850 afwijkt.

Een paar algemene tips:
Het is handig om een ruimte te hebben waar je alle verwijderde spullen neer kunt leggen. Heb je een estate en kun je je bank neerklappen, dan ben je al een heel eind.
Zorg voor een looplamp
Neem voldoende tijd. Dit is typisch zo'n klus die bij haast net een beetje fout gaat.
Je haalt een heleboel dingen los. Ik zie dat altijd als een mooi moment om dingen schoon te maken waar je normaal niet makkelijk bij komt
Het kunststof van sommige onderdelen is niet meer vers. Bji al te stevig aandraaien bij de montage wil er nog wel eens iets kraken of knappen

Stap 1: Voorbereiding
Zorg eerst dat alle koelmiddel en dus de druk, uit je aircosysteem is verdwenen. Voor een check zou je even langs de dealer of een airco-specialist kunnen rijden. Als laatste controle heb ik toch nog even met een kleine platte schroevendraaier het service-ventiel, rechts vooraan in de motorruimte op de draagbalk (staat iets van ' 6 Nm' op), in gedrukt. Doe een handschoen aan, want als er toch middel ontsnapt, kan dit opeens erg koud worden.
Tot zover de voorbereiding. Nu moet het dashboard er uit, te beginnen bij het stuur.

Stap 2: Het stuur
- Verwijder de afdekking van het stuurhuis (pag.1)
- Draai je stuur een kwartslag (eventueel starten)
- Maak de accupool los
- Draai de twee torx-bouten aan de achterkant van je stuur los. De airbag-unit in het midden van je stuur komt nu los
- Maak voorzichtig het groene stekkertje van de airbag los en leg de unit met de voorkant boven ergens rustig weg
- Volgens de afbeelding op pag. 3 moet je nu een special tool bevestigen. De tool is een weerstandje (?) die aanwezigheid van de airbag simuleert. Als je nu de auto op contact gaat zetten krijg je een airbag-storing, maar die kun je bij de dealer wel laten wissen.
- Draai nu de grote centrale moer los, maar laat hem handvast zitten. Kan erg vast zitten.
Start de auto (accupool aansluiten) en draai je stuur weer recht. Rij de auto een paar meter heen en weer als het kan om de wielen 'exact' recht te zetten. Accupool weer loshalen
- Contactring op de stuuras borgen met de schroef aan het lintje die je in de binnenkant van je stuur vindt. Losjes vastzetten.
- Centrale moer loshalen en je stuur verwijderen. Let op hier kan nogal wat vet zitten en voordat je dat door je hele auto smeert.....
- Verwijder de richtingaanwijzer/ruitenwisserbediening. 2x 2 torx boutjes en 2x 2 stekkers loshalen
- Op  pag. 5 staat ook nog dat je de contactring kunt verwijderen, maar dat is hier niet nodig
- Het terug bouwen is precies het omgekeerde en staat verder ook beschreven. Let op het aanhaalmoment voor de centrale bout in het stuur. 40 Nm!
- Let op bij het weer aansluiten van de accupool nadat de airbag weer is aangesloten. Contactsleutel op contact en dan pas de accupool aansluiten. Niemand in de auto. Gaat het wel fout (zou mij verbazen) dan heb je zelf in ieder geval niets. ;-) Zie ook laatste blad!

Stap 3: De passagiers-airbag en het bovendek van het dashboard
- Verwijder de binnenkant van het dashboard kastje (6x torx)
- Haal het groene stekkertje van de airbag-unit los. Zorg dat de accupool los is!!!
- Draai van onderen af de 3 M6 boutjes los (looplamp is handig)
- Verwijder de speaker roosters (voorzichtig met een kleine platte schroevendraaier)
- Verwijder de ventilatie-roosters door een haak (torx of inbus-sleutel) achter de metalen strip in het rooster te haken en voorzichtig te trekken. Het middelste rooster heeft 2 strips!
- Schroef de 11 torx-boutjes los, zie afbeelding.
- Til nu voorzichtig het bovendek een beetje op en trek het naar je toe. Het zit bij het raam in een sleuf geklemd en kan daar iets knellen. Als het bovendek los is voorzichtig tussen de beide raamstijlen naar je toe trekken.
- Het bovendek ergens rustig wegleggen, vanwege de airbag-unit die er nog op zit.
- Onderaan blad 2 staat dat je de unit nog los kunt halen, maar dat is niet nodig.
- Het terug bouwen is precies het omgekeerde van het verwijderen, maar ook hier het contact aansluiten zoals bij het stuur is omschreven.

Stap 4: De middenconsole
- Schroef het scharnier van de middenarsteun los (2x torx)
- Schuif het kunstofplaatje van de bekleding rond de handrem naar buiten en trek de bekleding van de handgreep
- Wip het muntenbakje los en duw de beide schakelaars van de stoelverwarming omhoog (als die er zijn). Maak de beide stekkers los
- Trek voorzichtig de bekleding rond de versnellingspook los en vouw deze omhoog
- Wip in het bakje onder de armsteun het plaatje los (zi tekening) en maak de twee boutjes daaronder los
- Maak de 3 (bij stoelverwarming) resterende stekkers onder de middenconsole los (tussen versnellingspook en handrem)
- Trek voorzichtig de voorkant, het deel onder de asbak (al verwijderd?), ca. 2 cm omhoog. Je trekt dan twee pennen uit twee gaten, maar dat zie je wel wanneer alles er uit is.
- Pak nu de achterkant van de middenconsole vast. Til iets op en trek naar achteren. Met een beetje wrikken komt alles nu los. Wees voorzichtig met dit deel, want zo los vind ik het niet het meest degelijke deel van de auto.
- Het terug bouwen is precies het omgekeerde van het verwijderen

Stap 5: Het dashboard
*** Onder de motorkap
- Verwijder de ruitenwissers. Markeer eventueel waar de wissers nu op het raam liggen. Dat maakt montage alleen maar makkelijker. Draai voor demontage de moer op de as van de wisser iets los (niet helemaal loshalen) en pers mbv een waterpomptang de wisser los van de as. Draai nu de moer helemaal los en verwijder de wisser.
- Verwijder het deksel van de zekeringenkast onder de motorkap
- Verwijder de 5 torx-bouten in de paravaan (plaat onderaan je raam) en trek de paravaan naar voren. Het raam zit hier in een sleuf gedrukt en kan ook wat klemmen.
- Verwijder de twee bouten van het wissermechanisme en maak de stekker los. Verwijder het mechanisme
- Verwijder de 4 schroeven die door het cabine-schot het dashboard fixeren (zie afbeelding)
- (let niet op pag 2 in de beschrijving)
*** In het interieur
- Verwijder je radio (radiocode!) en eventueel het bakje daaronder.
- Verwijder de ECC-besturingsunit. Zie pag. 4. Als de radio er uit is twee handen achter de unit en even stevig de unit naar buiten duwen.
- Verwijder het knieschot onder het stuur (1x torx) en bij de passagierskant (2x torx)
- Verwijder de 2 torx schroeven onderaan het dashboard bij de instap van de deur (zie afbeelding). Trek hiervoor de afdekstrip van de vloerbedeking voorzichtig los (naar achteren trekken). Je ziet de schroef zitten.
- Verwijder de 4 torx schroeven in de middenconsole. Volgens tekening en beschrijving zijn het er maar 2, maar ik moest er toch echt 4 loshalen.
- Maak aan de bestuurderskant de grote gele stekker los. Grendel uitschuiven en je pakt de stekker er zo af.
- Het dashboard staat nu los. Je kunt de bovenkant iets naar je toe trekken en het dan optillen en uit de auto pakken. Hierbij is hulp van iemand wel erg handig. Leg het op een veilige plek weg.
- Laatste tekening op pag. 3 negeren
- Het terug bouwen is precies het omgekeerde van het verwijderen

Stap 6: De Kachelunit
*** Onder de motorkap
- Haal eventueel (mocht je die hebben) je veerpootbrug even tussen de bevestigingspunten uit. Dit werkt wel zo prettig
- Haal je brandstof-filter los (3 moertjes bij de rechter veerpoot) om meer ruimte te creeren voor het loshalen van de aircoleidingen. Ik weet niet of alle auto's het filter daar hebben zitten. Mijn 2.5D in ieder geval wel.
- Zet twee klemmen (klem-tangen of in mijn geval brede lijmklemmen) op de koelwaterleidingen tussen het motorblok en het cabine-schot. Klik de twee leidingen los. Wel even een bak er onder houden. Eenvoudig kliksysteem. Gele klemmen indrukken, beetje verdraaien en trekken. Onthoud welke boven en welke onder zit.
- Schroef de plaat waar het service-ventiel op vastzit los van de draagbalk, dit vergemakkelijkt het ontkoppelen van de airco-leiding
- Ontkoppel de aircoleidingen. Je hebt twee maten van de speciale 'sleutels' nodig. Vouw deze ovder de leiding (klinkt gek, maar als je de sleutels ziet snap je het direct). Dikke rand onder de flens van de koppeling duwen en na enig trekken en duwen moeten de koppelingen los klikken. Zorg wel dat de leidingen voldoende speling hebben, de verdamper zit tenslotte nog vast. Het kan best een beetje vast zitten. Ik heb de sleutels een beetje moeten helpen door ze voorzichtig met de waterpomptang onder de flens te dwingen en toen klikte het bij mij gewoon los.
- Tussen de twee airco-leidingen zit een moertje. Draai deze los. Let op deze kan nogal vast zitten of zelfs doldraaien. Met een beetje pech ben je hier langer mee bezig dan je hoopt. Wellicht een of twee dagen van tevoren even met WD40 oid. Inspuiten. Zo'n zelfde moertje zit ook tussen de koelwaterslangen.
- Als je een pollenfilter hebt (zal wel) deze ook verwijderen, inclusief houder/bak. Deze zit rechts onderaan je raam (onder de paravaan). Als je de bak verwijderd hebt de rubber 'sponning' naar binnen vouwen.
*** In de auto
- Verwijder de zijpanelen onderaan de middenconsole.
- Verwijder het schuimrubber achter de zwarte pijpen
- Maak de twee zwarte pijpen los van de kachelunit
- Trek de afvoer van de kachelunit voorzichtig los. Deze zit met een rubber dop door de middentunnel gevoerd. Let Op. Als deze verstopt is (vochtig in de auto??) kan er water uit lopen waneer je deze loshaalt. Zorg dat je voldoende kranten of een handdoek bij de hand hebt voor het geval dat....
- De vacuumregelator en de rechter steun zoals die in de beschrijving staan heb ik niet aangetroffen. Ik heb wel mijn (elektronisch) gaspedaal even moeten verwijderen. Dat staat verder niet in VADIS beschreven, maar spreekt voor zich. Zijn 3 moeren of bouten. Je kunt er alleen erg lastig bij.
- Ik heb ook de grote roze stekker een de rechterkant naast het kachelhuis los gemaakt. Staat verder niet beschreven, maar was wel handig.
- Maak verder de grote kabelboom los van het kachelhuis. Ik geloof dat er één wat grotere stekker los moet, maar zeker weten doe ik dat niet meer. Er blijft in ieder geval een klein kabelboompje op de unit zitten. Kijk maar even, het spreekt voor zich. Bij het terugbouwen even op letten dat je alles weer vast zet. Anders heb je kans op rammels
- Hier was het goed dat ik ECC heb. Bij ECC wordt de klepbediening met motortjes geregeld. Zonder ECC schijnen dat allemaal stangetjes te zijn.
- Verwijder de 4 bouten waarmee de kachelunit aan het chassis vastzit.
- Als het goed is de unit nu los en kun je deze met een beetje wrikken uit de auto pakken
- Het terug bouwen is precies het omgekeerde van het verwijderen. Let alleen even op hoeveel koelvloeistof er weggelekt is en vul dit even bij. Was bij mij nog geen halve liter. Denk ook aan nieuw ringetjes voor de sluitingen. Ik heb de mijne bij de dealer gekregen uit de assortimentsbak. Smeer ook een beetje (compressor-) olie op de ringetjes. De koelwaterslangen kun je zo weer zonder nieuwe ringetjes terug klikken

Stap 7: De verdamper
- Zet de kachelunit rechtop.
- Verwijder de recirculatieklepmotor, let op het stangetje
- Verwijder de schroeven (6x) en de klemmen (ca 6 st)
- Pak de bovenkant van de kachelunit af.
- Verwijder de verdamper
- Zet de isolatie van de oude verdamper zo nodig over op de nieuwe (als deze dat niet heeft. Wel doen, want anders heb je denk ik rammels op den duur. Zorg eventueel voor andere schuimrubber randen
- Maak eventueel de kachelunit van binnen schoon en plaats de nieuwe verdamper. Sluit de unit.

Stap 8: De droger
- Schroef de plaat waar de droger aan hangt los van de draagbalk
- Ontkoppel de klik-leiding met het speciale gereedschap. Deze zat bij mij duidelijk vaster dan die bij de verdamper
- Om de leiding naar de pomp los te maken kun je de slang losdraaien. Bij mij zat de slang zo vast op de droger dat ik de slang bij de compressor heb losgemaat (Inbus 6) en de droger met slang uit de auto heb gepakt.
- Verwijder de droger vanaf de onderkant. Daarvoor de auto zo nodig op steunen zetten en de zwarte plaat net achter de bumper losmaken (2 boutjes aan de zijkant  bij de mistlampen). Je kunt dan zo bij de droger en ook bij de compressor-slang
- Verwijder de klem-houder van de droger. Probeer de slang los te halen van de droger. Inspuiten met WD40 helpt, maar de koppeling kan binnenin redelijk verroest zijn en heel moeilijk los gaan. (zie ook mijn foto's op het 850forum)
- Monteer de nieuwe droger in de houder en de slang op de droger.
- Monteer de nieuwe droger ook van onder af in de auto en de slang aan de compressor. Ik zou een origineel Volvo droger monteren. Zelf had ik geen originele en de verdraaiing van de hals was net te weinig om deze 'mooi' te monteren.
- Verder afmaken zoals e.e.a. ook los gekomen is

Al het goed is is je systeem nu klaar om afgeperst en afgevuld te worden. Geef bij je airco-man even aan dat je een nieuwe verdamper en eventueel droger hebt gemonteerd. Hij weet dan of en hoeveel compressor-olie (PAG- of Esterolie) er nog in het systeem bij moet. Vullen met koudemiddel en klappertanden maar!!

Voor wie er deze zomer aan moet geloven en besluit het zelf te doen: Succes er mee en een koele groet!!

Bas  8)

Vertigo

:eusa_clap:

Heb 'm gelijk uit geprint... nu nog op zoek naar een verdamper

Ricardo

mee eens

Eindelijk de perfecte how to voor dummies met 2 linkse handen. Geweldig Bas ga ik ook maar eens aan het werk. Super Bas!

Herminator

Wat zijn de kosten ongeveer geweest en hoeveel tijd was je eraan kwijt?

Ricardo

Verdamper en vullen van de airco. Reken op 150 en 100, maar zoals je weet prijzen zijn overal anders.

Racingbrick

Er zou trouwens wel een verschil zijn tussen de orig verdampers en ander merken, die van Volvo worden het koudst, ( veel ijs,  dus en hij kan weer lekker wegrotten dus lekraken door het smeltende ijs en ander vocht)

Zou het niet de moeite waard zijn om een verdamper te laten poedercoaten vraag ik me af.... als dat al zou kunnen trouwens...

Waar zal het record op staan wbt doorrotten? ik hoorde pas van 3-4 jaar...

ed

Citaat van: Racingbrick op 07-05-2007 10:07:37
Er zou trouwens wel een verschil zijn tussen de orig verdampers en ander merken, die van Volvo worden het koudst, ( veel ijs,  dus en hij kan weer lekker wegrotten dus lekraken door het smeltende ijs en ander vocht)

Zou het niet de moeite waard zijn om een verdamper te laten poedercoaten vraag ik me af.... als dat al zou kunnen trouwens...

Waar zal het record op staan wbt doorrotten? ik hoorde pas van 3-4 jaar...


Waarom zou een Volvo verdamper kouder worden?Er zit een drukschakelaar in die de temperatuur van het gas regelt, dus daar is volgens mij echt geen relatie met de levensduur.

Van poedercoaten zal het rendement van de verdamper erg achteruit gaan, en op warme dagen zal de installatie niet meer voldoende kunnen koelen. Ik heb wel eens gehoord dat de verdamper van binnenuit wegteert, maar of dat waar is weet ik niet.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

BenC70ES

Citaat van: ed op 07-05-2007 11:48:30
Ik heb wel eens gehoord dat de verdamper van binnenuit wegteert, maar of dat waar is weet ik niet.

Ik denk het wel... hier op de oude zie ik van buiten niets, buiten die geel/groen vloeistof.
Er zit nu één in van Waeco, hopelijk gaat die wat langer mee.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Taranis

Citaat van: ed op 07-05-2007 11:48:30
Waarom zou een Volvo verdamper kouder worden?Er zit een drukschakelaar in die de temperatuur van het gas regelt, dus daar is volgens mij echt geen relatie met de levensduur.

Volgens mij wel... in de 850 kon ik de ijsdampen uit de luchtroosters krijgen met de originele verdamper. Met de Deltamil verdamper lukt dat niet, de uitstroomtemperatuur is duidelijk hoger. In de 850 kan ik nog geen oordeel vellen over de levensduur, maar in de V70 ging de originele verdamper niet eens 4 jaar mee. Daar is toen een Hella verdamper in gegaan en die doet het naar verluidt nog steeds prima.

Turbo-Geek

Hoe komt het dat zoiets als de verdamper bij Volvo gewoon regelmatig stuk (lek) gaat ?????
Bij andere merken gaat zoiets vaak een autoleven mee maar ik verbaas me hier over de problemen met de volvo verdamper en heb geen beeld bij het stuk gaan ervan, hoe kan dat in Godsnaam ?????
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Taranis

Citaat van: Turbo-Geek op 27-06-2007 13:58:43
Hoe komt het dat zoiets als de verdamper bij Volvo gewoon regelmatig stuk (lek) gaat ?????

Verkeerde leverancier gekozen. Zelfde verdamper zit sowieso ook in Volkswagen Sharans en daar gaan ze ook om de haverklap stuk. Volgens mij heeft Porsche ze ook nog gebruikt...

mehn

Het schijnt zo te zijn dat de verdamper die in onze Volvo's niet goed tegen wisselende temperaturen kan.
Aangezien de compressor niet altijd meedraait (magneetkoppeling) varieert de temperatuur van de luchtstroom nogal sterk en daar kan de verdamper blijkbaar niet tegen.

Bij modernere systemen loopt de compressor wel altijd mee en doet zich dit probleem niet meer voor.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Turbo-Geek

Echt bagger dus.
Zit die verdamper in een 'tight fit' ?? (zit de behuizing er strak om heen, is er geen plaats meer over ?) of zou een verdamper met ongeveer dezelfde afmetingen ook passen ?
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

elianmars

Citaat van: Turbo-Geek op 27-06-2007 14:31:33
Echt bagger dus.
Zit die verdamper in een 'tight fit' ?? (zit de behuizing er strak om heen, is er geen plaats meer over ?) of zou een verdamper met ongeveer dezelfde afmetingen ook passen ?


De verdamper past precies, daar kun je niet makkelijk eventjes een andere voor in de plaats bouwen.

Turbo-Geek

Ok, jammer ... Daar was ik al bang voor.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------