OBDII volvo software en hardware voor diagnose

Gestart door Gunnar, 30-07-2007 21:21:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ton

Citaat van: -D©©©L- op 04-08-2007 01:41:00

modeljaar 96- 850 en modeljaar 97-98 s/v70
Fenix 5.2 of Motronic 4.3/4.4 - pen 3
Cruise Control, pen 13
ECC, pen 6

Hierin ontbreken dus AT bak codes, SRS codes, power-seat codes en nog wat klein grut.

Om e.a. nog ingewikkelder te maken. Na het lezen van de haynes manual, heb ik altijd al gedacht dat ik een Bosch LH3.2-Jetronic systeem had, en niet de fenix of motronic systemen.
En dat zie ik ook terug als mijn modal/bouwjaar/motortype  ingeef in vadis, kan dan namelijk kiezen tussen LH3.2 en M4.3(of M4.4)

elmarconi

Citaat van: Gunnar op 02-08-2007 19:27:09
Vol-fcr lijkt alsof het geschreven is in een vrij weekend...

Hahaha, ja da's idd een goeie omschrijving!
--
Autogas Inside . . .

Gunnar

Ok, heb de seriele KKL kabel getest, deze kabel werkt met vag-com maar geeft melding van foute protocollen in communicatie.

Bij vol-fcr echter kon ik al mijn foutcodes uitlezen en resetten. Ik heb tevens mijn servicelampje kunnen resetten.

De foutclodes die ik had waren :

AT-121 Shift Solenoid S1, Short Circuit to ground           
EFI-721 Glowplug indicator lamp signal     
ECC-211 Driver's side temp damper motor position sensor signal high   

Eerste geen idee, de tweede lijkt me een kapot lampje. De derde lijkt me iets met een motortje in het dashboard.
Iemand tips hiervoor?
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

BennieV70T

Ik hoop vandaag de kll-usb interface binnen te krijgen, zodat ik met vol-fcr op de laptop de storingcode`s uitlezen en resetten.
Volvo 850 2.5 glt, Volvo V70 2.5t, Volvo 850 T5, Volvo S80 2.9, Volvo S80 2.4T, Volvo S70 10V, Volvo 850 T5R
Huidige auto`s= Volvo S80 3.2 en C70 T5

Gunnar

Ik heb hier ondertussen :

KWP2000plus , OBD-diag met 6 protocols (usb) , elmscan 5 serieel en een gewone seriele kkl kabel.

Als er iemand in de buurt van turnhout in belgie een keer zijn codes uitgelezen of gereset wil hebben, geef me dan maar een seintje, doe het gratis en voor niets.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

volvoc70T5

waar heb je zo`n RS232 serieel obdII KKL kabel weggehaald?

Junggg

Ik heb ook zo'n blauwe KKL kabel en kan met FCR codes uitlezen. Lukt me alleen niet om andere real-time monitoring software aan de praat te krijgen en dat is jammer! Heb je suggesties en programmatjes die ik kan kopen die eea via deze KKL usb kabel aan de praat te krijgen zijn?

Veel dank!


---  S70 T5   ---

VolvoDeMio

#22
Wat is de standaard werkwijze voor het uitlezen van OBD 2.

concreter:
1. eerst stekker in laptop en dan pas in OBD-stekker?
2. auto van contact als OBD-stekker er ingaat?
3. uitlezen met auto op contact?....stand contact op 1 of 2?

???


Hij werkt!!   ;D

Kabel VAG KKL-USB (€20 van pagershop.nl).

Eerst de meegeleverde software (WinXp.rar) uitgepakt.

Toen de kabel aangesloten op een usb-poort. Windows xp ontdekt hardware, en vervolgens windows xp zelf laten zoeken. De meegeleverde software (zipp; zelf uitgepakt) wordt gevonden, en daarmee wordt het apparaat vanaf dan herkend.

Om communicatie met de auto goed te laten verlopen de verbinding met de kabel lopen als Com1. Bij mij werd deze door xp op Com4 gezet, en heb ik zelf als volgt gewijzigd in Com1:
(In Windows xp door op start te klikken, kies Configuratiescherm, kies Systeem, klik op tab Hardware, klik op knop Apparaatbeheer [vanaf hier moet de kabel in de usb-poort zitten!], klik op de + voor Poorten (Com& Lpt), klik met je rechtermuisknop op Usb Serial Port en selecteer Eigenschappen, klik op tab Port Setting, klik op knop Advanced, en selecteer Com1 onder Com Port Number.)

(Edit: bij tweede keer gebruiken onthoudt xp dat het Com1 is..!)

En toen werkte de (al eerder geïnstalleerde) vol-fcr software!!!!   ;D


llinssen

Welke col-fcr software gebruiken jullie? De free ware versie?
Wat kun je daar allemaal mee uitlezen en wat niet. Kun je ook dingen wijzigen (vb stoelwarmte?).

Hebben jullie ook al geprobeerd om vadis met die kabel aan de gang te krijgen?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

VolvoDeMio

Citaat van: llinssen op 03-02-2008 21:12:05
1. Welke col-fcr software gebruiken jullie?
2. De free ware versie?
3. Wat kun je daar allemaal mee uitlezen en wat niet. Kun je ook dingen wijzigen (vb stoelwarmte?).
4. Hebben jullie ook al geprobeerd om vadis met die kabel aan de gang te krijgen?

1. volfcr0706.rar
2. geloof ik wel...
3. zie op http://www.ilexa.co.uk/content/view/38/19/
4. Nee, geen idee dat dat kon...

mikes70

is er iemand in de buurt van Heerlen die de foutcodes van mijn '98 S70 TDI kan uitlezen en service lampje kan resetten ? Tegen een redelijke vergoeding uiteraard.

Ik heb iets met de luchtkleppen van het climate systeem.

En misschien nog wel iets anders.

Groetjes,

Mike.


llinssen

Citaat van: VolvoDeMio op 04-02-2008 00:37:09
Citaat van: llinssen op 03-02-2008 21:12:05
1. Welke col-fcr software gebruiken jullie?
2. De free ware versie?
3. Wat kun je daar allemaal mee uitlezen en wat niet. Kun je ook dingen wijzigen (vb stoelwarmte?).
4. Hebben jullie ook al geprobeerd om vadis met die kabel aan de gang te krijgen?

1. volfcr0706.rar
2. geloof ik wel...
3. zie op http://www.ilexa.co.uk/content/view/38/19/
4. Nee, geen idee dat dat kon...

Ik weet ook niet of dat kan, behalve dat de dealer het wel kan met een VTS adapter tussen de computer en de kabel.
Wat die adapter allemaal doet, geen idee. Wellicht zit er software (embedded?) in, misschien is het ook gewoon een ingewikkeld verloopje.
Die dingen (VTS) worden soms voor heel veel geld (er is een verkoper in het VK die er met enige regelmaat 2000 GBP voor wil krijgen) aangeboden worden.

Ludo probeert ook al een tijdje de handheld versie in bezit te krijgen.

Maar ikvroeg me gewoon of één van jullie knutsleaars dit al geprobeerd had.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.


rene 850

bij bepaalde type auto's is er ook nog obd 1.5 deze hebben een stekker die gelijk is aan obd2.
weet niet of dit bij volvo ook het geval is

razorx

Citaat van: rene 850 op 14-02-2008 22:53:05
bij bepaalde type auto's is er ook nog obd 1.5 deze hebben een stekker die gelijk is aan obd2.
weet niet of dit bij volvo ook het geval is
Leuke benoeming.

Een 850 uit '96 is in ieder geval absoluut niet volledig ODB II compliant.

Heeft te maken met milieu eisen. Corrigeer mij pls. waar ik fouten maak.
In de V.S. was vanaf 1996 ODB II een vereiste, niet om diagnose makkelijker te maken, maar omdat de auto een signaal moest geven als ie niet meer aan de milieu eisen voldeed. De rest wad leuke bijzaak.

In Europa is dit pas vanaf 2000 doorgevoerd.

Vandaar de incomplete implementatie van ODB II op onze oudere roffels.
Zo is bij mijn roffel de ECU niet ODB II compliant maar de ECC weer wel dit geldt voor meerdere controllers. Gezellig.

Daarnaast om het complexer te maken heeft iedere fabrikant ook nog eens de vrijheid om een superset boven ODB II te maken.

Het goedkope devies:
ODB I: Stekertjes en draadjes.
semi ODB II zoals mijn roffel uit '96: Koop een liefst seriele interface, gebruik VOL-FCR voor de ECC ABS instrumenten paneel en gebruik het ledjes verhaal met schakelaar voor de rest (ECU e.t.c.).

Mocht iemand wat mooiers en betaalbaars vinden vind ik dat leuk om te horen!

Ennuh je kan via die 16 polige steker ook diverse componenten activeren voor tests!