KMvrtr's T-5R blog

Gestart door KMvrtr, 16-12-2007 23:03:32

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Beetje olie in de leidingen/buizen is normaal.

BenC70ES

Citaat van: KMvrtr op 29-10-2008 17:00:35Probleem is echter dat ik de stekker gewoon niet kan vinden. Kabel verdwijnt ergens aan de onderkant van de turbo. En daar kan ik zelfs op de tast de kabel niet meer volgen, laat staan dat ik hem nog zie. Uitgebreid van boven staan turen en onder de auto gelegen, maar zelfs met een zaklamp raak ik het spoor bijster.

De stekker zit ergens bovenaan de versnellingsbak, vastgeklikt in een houdertje... als je de kabel volgt moet je deze normaal tegenkomen.
Bij mij zat rond de stekker nog een U-vormig houdertje dat rond de pinnetjes van beide stekkers geklemd zit zodat deze dicht blijft. (twee weken geleden nog zelf vervangen, maar is wel een prutswerkje, langs boven zie je inderdaad niets.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

KMvrtr

Citaat van: BenC70ES op 30-10-2008 21:12:40
Citaat van: KMvrtr op 29-10-2008 17:00:35Probleem is echter dat ik de stekker gewoon niet kan vinden. Kabel verdwijnt ergens aan de onderkant van de turbo. En daar kan ik zelfs op de tast de kabel niet meer volgen, laat staan dat ik hem nog zie. Uitgebreid van boven staan turen en onder de auto gelegen, maar zelfs met een zaklamp raak ik het spoor bijster.

De stekker zit ergens bovenaan de versnellingsbak, vastgeklikt in een houdertje... als je de kabel volgt moet je deze normaal tegenkomen.
Bij mij zat rond de stekker nog een U-vormig houdertje dat rond de pinnetjes van beide stekkers geklemd zit zodat deze dicht blijft. (twee weken geleden nog zelf vervangen, maar is wel een prutswerkje, langs boven zie je inderdaad niets.

Oké, wordt het alweer wat duidelijker.
Probleempje: langs onder zie ik ook he-le-maal niks. Ook op de tast raak ik de kabel ergens bij de turbo kwijt, kom niet eens tot aan de stekker.
Ik denk dat ik hiervoor luchtfilterhuis en een stel buizen maar even los ga halen. Dan kan ik letterlijk en figuurlijk mijn licht erover laten schijnen. ;)

Radiateur
Het goede nieuws: ik heb de intercooler op de nieuwe vastgezet, en het geheel van onderaf de auto in geschoven.
Het slechte nieuws: hij zit nog niet vast. De radiateur wordt met rubber bussen aan de auto vast gezet. Bij zat er maar een zo'n bus aan de oude radiateur, en dan ook nog helemaal vastgekit en gescheurd. Aan de andere kant zat de radiateur vast met een hoekijzer.... :-X
In heel Nl was alleen in Houten één bushing op voorraad, dus ik moet nu even wachten tot ze uit het centrale magazijn in Maastricht geleverd worden. Met een beetje mazzel is dat morgen al.
Schiet niet bepaald op zo, maar t'is even niet anders. :-\

Stationairregelaar
Ik heb maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de stationairregelaar eens goed schoon te maken. Kan er nu prima bij tenslotte. Die zwemt vannacht in een badje remmenreiniger. Zal na 13 jaar, 310.000km en een lekkende turbo wel aardig wat troep uit komen verwacht ik zo.

Liefst had ik de gasklep ook nog even los gehaald, maar ik realiseerde me te laat dat ik dan daarvoor ook een pakking had moeten bestellen. Nou ja, daar maar ik dan maar een keer een apart klusje van. Heb er wel aardig wat remmenreiniger in gespoten. Daar knapte ie al wat van op. Maar ik verwacht dat ook daar aardig wat meuk in zit.
Edit: net even zitten zoeken op het forum. Bruine aanslag op de gasklep is oké, zwarte is fout. Bij mij zat er bruine. :) Waarschijnlijk is mijn gasklephuis dus niet al te vervuild. Dit klusje krijgt dus een wat lagere prioriteit op de to-do list.

Nog altijd geen foto's helaas. Daar baal ik wel flink van. Had het liefst vandaag een ander camera'tje gekocht.
Helaas wordt ik geteisterd door een behoorlijk krappe beurs en het voornemen van schoonmama om voor mijn verjaardag een toestelletje cadeau te geven. En schoonmoeders moet je natuurlijk niet in de wielen rijden.
(zeker niet als het zo'n toffe schoonmama is!)

BenC70ES

Citaat van: KMvrtr op 31-10-2008 21:24:13Oké, wordt het alweer wat duidelijker.
Probleempje: langs onder zie ik ook he-le-maal niks. Ook op de tast raak ik de kabel ergens bij de turbo kwijt, kom niet eens tot aan de stekker.
Ik denk dat ik hiervoor luchtfilterhuis en een stel buizen maar even los ga halen. Dan kan ik letterlijk en figuurlijk mijn licht erover laten schijnen. ;)

Zit zeker niet zo hoog als de turbo, loopt ergens vlak naast de stuurkolom en direct over de versnellingsbak, dus als je onder de motor staat en naar voor kijkt -> linksschuinboven  ;)

Succes!

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

KMvrtr

Radiateur
Gisteren kwam het er niet van ivm KMvrtr-vrjrdg.
Dus vandaag maar weer eens onder de auto gekropen. Het wordt langzaamaan een vertrouwd gezicht voor de buren. :D

Operatie is nu grotendeels afgerond. De radiateur zit erin, intercooler en condensor zitten er ook weer keurig aan vast, alle slangen zijn aangesloten.
Olieleidingen zijn voorzien van nieuwe klemmen, O-ringetjes en afdichtring (geen idee hoe zo'n ringetje in het echt heet).
Helaas was één O-ring tijdens transport naar de dealer foetsie geraakt -zakje zat niet goed dicht- dus moet ik één leiding van de week nog even in orde maken met nieuwe ringetjes. Nu maar even vast gezet met de oude ringetjes.
En ik kan met gepaste trots melden dat ik géén boutjes of klemmetjes over heb gehouden.  ;D

Ergens ben ik wel blij dat dit nu gebeurde, en niet midden in de winter. Ik heb even moeten leren in welke volgorde ik alles los moest maken. En -minstens zo belangrijk-  in welke volgorde (en hoe) ik het weer vast moest zetten.... :eusa_shifty:
Maar het is wel een prettige gedachte dat alles nu comme il faut gemonteerd is. Was niet echt leuk om te ontdekken dat de oude radiateur erin was geMacGyverd.  :eusa_silenced: Eén ophangpunt bestond uit een hoekijzer dat aan de radiateur was gebout. Andere ophangpunt was afgebroken met een of andere kit weer aan de radiateur geplakt.  :eusa_sick: Geheel zat aan een kant zonder rubber vast, aan de andere kant met een oude en gescheurde rubber bus.  ???
Op zich niet zo heel vreemd dat de radiateur dan een keer gaat lekken. Eigenlijk best goed dat ie dat nu pas is gaan doen....

Ik heb het koelsysteem ook nog even goed gespoeld met een reinigingsmiddel en daarna drie keer nagespoeld met water. Daarbij nog één vreemde situatie gehad. Tijdens de reinigingssessie kwamen de meters van de benzine en koelvloeistoftemperatuur niet van hun plaats. Bleven stijf onderin liggen.  ??? ??? Dus ik alles nog drie keer nagelopen. Snapte er niks van. Ik had geen enkele stekker los gehad, er was geen zekering overleden, geen loshangende draden te vinden onder de auto of onder de kap. Vreemd....
Uiteindelijk de motor weer uit gezet, spoelmiddel afgetapt, weer gevuld met water en weer gestart. En toen deden de meters het wel weer ineens!!! ??? :eusa_dance: Weird... Geen idee waar dat nu aan lag. Voorlopig hoop ik er maar op dat dat een eenmalige bug was.
Mevrouw KMvrtr voelde zich niet zo best vanmiddag, dus ik heb verder op het nageslacht gepast. Koelvloeistof en ontluchten doe ik morgen wel.

Ik heb in ieder geval weer een boel geleerd van mijn auto. En dat is altijd erg leuk.  :)
Als ik nog eens een keer in die buurt moet sleutelen gaat het zeker een stuk sneller. Vooropgesteld dat ik in één keer de goede onderdelen krijg, en dat ik niet weer van die gekkigheid aantref..

Stationair regelaar
Na een nachtje laten zwemmen in remmenreiniger de regelaar weer leeg laten lopen, nagepoetst en een heel klein beetje olie op de klep gespoten. Voor de volledigheid de contactjes schoon gemaakt en het stekkertje netjes gevuld met zuurvrije vaseline.
Niet dat ik klachten had over de stationair loop overigens, maar dan weet ik tenminste zeker dat die ook weer helemaal in orde is.

adwo

Lambda sensor vervangen:

http://volvospeed.com/vs_forum/index.php?showtopic=65824

Ik heb dit gisteren gedaan, vervelend werkje..  Het helpt als je de aanzuigbuis van de turbo naar de luchtmeter verwijderd...

Bij mij ligt alles eraf, er zat nogal wat achterstallig onderhoud op mijn ' nieuwe'  850R..

Suc6,

Adwo

johan283

Citaat van: KMvrtr op 02-11-2008 21:03:33
Radiateur

Tijdens de reinigingssessie kwamen de meters van de benzine en koelvloeistoftemperatuur niet van hun plaats. Bleven stijf onderin liggen.  ??? ??? Dus ik alles nog drie keer nagelopen. Snapte er niks van. Ik had geen enkele stekker los gehad, er was geen zekering overleden, geen loshangende draden te vinden onder de auto of onder de kap. Vreemd....
Uiteindelijk de motor weer uit gezet, spoelmiddel afgetapt, weer gevuld met water en weer gestart. En toen deden de meters het wel weer ineens!!! ??? :eusa_dance:

Volgens mij moet er dan ergens wel een los contact zitten of een kabel breuk. Dit soort vage verschijnselen zijn vaak tekenen dat er ergens een slecht contact cq kabel breuk zit .....FF afwachten dan maar en dan eens de bekabeling controleren

thuur

Citaat van: johan283 op 03-11-2008 19:23:15
Radiateur

Tijdens de reinigingssessie kwamen de meters van de benzine en koelvloeistoftemperatuur niet van hun plaats. Bleven stijf onderin liggen.  ??? ??? Dus ik alles nog drie keer nagelopen. Snapte er niks van. Ik had geen enkele stekker los gehad, er was geen zekering overleden, geen loshangende draden te vinden onder de auto of onder de kap. Vreemd....
Uiteindelijk de motor weer uit gezet, spoelmiddel afgetapt, weer gevuld met water en weer gestart. En toen deden de meters het wel weer ineens!!! ??? :eusa_dance:

Volgens mij moet er dan ergens wel een los contact zitten of een kabel breuk. Dit soort vage verschijnselen zijn vaak tekenen dat er ergens een slecht contact cq kabel breuk zit .....FF afwachten dan maar en dan eens de bekabeling controleren

Of het begin van het 'vallende meters' syndroom..

Gr :-\

KMvrtr

Citaat van: johan283 op 03-11-2008 19:23:15
Radiateur

Tsja, het is de allereerste keer dat ik dit probleempje had. En tot nu toe heeft het zich dus ook maar één keer voorgedaan. Hopelijk blijft dat zo.  :eusa_pray:

Citaat van: thuur op 03-11-2008 21:43:53

Of het begin van het 'vallende meters' syndroom..

Gr :-\

Het wàt?  ???

Enno

Daar is vast meer over over vinden. Als ex ;) 740 bestuurder moet het jou overigens niet vreemd overkomen dat metertjes het niet meer doen.

De fabrikant van de Turboklokkenwinkel & de 10V/20V klokkenwinkels met boordcomputer is VDO. Daar schijnen wel eens contactjes in defect te gaan (sorry uitgedrukt in lekentaal) waarrdoorr meterrs niet meer functioneren.

Thuur gebruikt hiervoor de terrm "het vallende meterrs syndroom" Overigens lijkt het er op dat de Yazaki klokkenwinkels totaal van opzet zijn en dat die er geen last meer van hebben. Niet voor niets is Volvo overgestapt op Yazaki als leveranciek kijkende naar de classic 70 modellen.

Enno

Citaat van: KMvrtr op 05-11-2008 08:41:57
Weet je, er is maar één ding mis met dit blog.
Marco doet alles wat ik ook wil doen.
Alleen, hij doet alles eerder en alles beter dan ik.....  :)

Straks is mijn Volvo een soort van slap aftreksel van de DCCCL 850....  :eusa_shifty:

;D

Goed kijken, opletten en dan komt het ook goed met de T5-R......

Ik verwacht veel van de wissel van de hydraulische motorsteunen op jouw auto. Daarmee gaat hij weer een stuk strakker aanvoelen. De V70 had destijds hetzelfde gevoel met verse dempers & veren als ik deze week bij jou heb mogen ervaren.

Mij is nog steeds onduidelijk waarom de Nivomats bij jouw T5-R  zover inzakken. Blijkbaar zitten er soepeler veren onder de T5-R dan onder mijn V70 destijds.

Na de aanstaande Turbo wissel heb je het meeste wel gehad qua activiteiten op technisch gebied. Dan komt de beheersfase en kun je weer lekker gaan genieten van de roffel met goede wegligging.

Taranis

Citaat van: Enno op 05-11-2008 09:48:40
Goed kijken, opletten en dan komt het ook goed met de T5-R......

Ik verwacht veel van de wissel van de hydraulische motorsteunen op jouw auto. Daarmee gaat hij weer een stuk strakker aanvoelen. De V70 had destijds hetzelfde gevoel met verse dempers & veren als ik deze week bij jou heb mogen ervaren.

Mij is nog steeds onduidelijk waarom de Nivomats bij jouw T5-R  zover inzakken. Blijkbaar zitten er soepeler veren onder de T5-R dan onder mijn V70 destijds.

Na de aanstaande Turbo wissel heb je het meeste wel gehad qua activiteiten op technisch gebied. Dan komt de beheersfase en kun je weer lekker gaan genieten van de roffel met goede wegligging.

"When I snap my fingers you will all wake up"

::)

KMvrtr

Flushen en olie verversen
8-11-08
310.750km

Olie was aan verversen toe. In verband met het forse olieverbruik heb ik daarom eerst de motor geflushd.
Werkje van niks.
Warm gereden, inhoud flesje erin gekieperd, ruim half uur stationair laten draaien.
Daarna gewoon verder als bij een normale oliewissel.
Netjes een nieuw alu ringetje op de carterplug en olie op de rubber ring van het nieuwe filter.  :)

Er kwam héle zwarte olie uit. En dat voor een auto die al 45.000km op LPG heeft gelopen.
Ben benieuwd wat het oplevert. Meeste keerringen zijn al vervangen, dus al te veel gedonder hoef ik uit die hoek niet te verwachten.

Verder even de voorbereidingen voor morgen gedaan. Hitteschild turbo verwijderd, alle draadeinden/moeren van de turbo en de uitlaat ruim in de kruipolie gezet.
Morgen weer verder. Heb er zin in!! :eusa_dance:

R o b

Was het allemaal goed gegaan?

johan283

Citaat van: Enno op 05-11-2008 09:48:40
Citaat van: KMvrtr op 05-11-2008 08:41:57

He daar heb ik nog nooit van  gehoord ???  Waar zitten die, ik heb gewoon rubberen motorsteunen voor zover ik weet