Geen (noemenswaardige) lekstroom, toch een lege accu

Gestart door llinssen, 13-01-2008 13:22:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

reMARKable

Heb ook een Varta (gekregen bij aanschaf bij een vage autohandelaar...) en die had t vandaag ook gehad... Had ook het vermoede dat deze minder krachtig was dan moet zijn... Hup Varta Hup... :(

Kees.R.S

Aan je verhaal is te lezen dat er wat aan de hand is met je elec.systeem, dit zul je moeten laten testen.
Hier in Amsterdam zit zo'n bedrijf wat daarin is gespecialiseerd: AC/DC en zo zullen er meer zijn.
Hier testen ze de dynamo op 'n testbank en wanneer nodig de rest van de wagen, deze lui hebben meer ervaring dan de dealer en wanneer je zo'n langdurig probleen hebt gebruik dan die ervaring anders ben je nog een jaar aan het schipperen en accu's groeien niet aan de boom.

succes,

Kees   

VolvoDeMio

Twee vragen...
1. Is 60 Ah voldoende voor je wagen?
2. Hoe vaak gebruik je de (elektrische) kap?


Citaat van: llinssen op 13-01-2008 19:19:12
Van mijn 600Ah was nog maar 350 over.

factor 10....?

llinssen

@ Kees.R.S
Waar zit dat bedrijf? Heb je een idee van de kosten?


@ VolvoDeMio:
60Ah is wat Volvo voorschrijft.
Ik doe de kap nu niet vaak open en dicht, in de zomer wel. Dan zorg ik wel dat ik de auto extra toeren laat maken en ik doe de kap nooit open/dicht zonder de motor te laten draaien.

Inderdaad factor 10.....
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Kees.R.S

AC/DC zit in Zuid-Oost bij die grote Praxis, Schepenbergweg 24, als je daar bij de grote kruising richting de Praxis rijdt ga je niet rechts naar de Pr. maar links en rijd je er min of meer tegenaan. (Tom-Tom?)
De prijzen naar mijn ervaring redelijk, recentelijk een dynamo voor een R 5 en een startmotor voor een bmw, maar het totaal dat zal afhangen van je probleem.
Ze reviseren en testen zelf, het is een bedrijf waar mijn vader al kwam en ze hebben een vracht aan ervaring.

succes,

Kees 

llinssen

Vandaag bij de dealer geweest. Ook zij hebben net als de ANWB een magisch kastje dat aan de accu wordt gezet en dat dan metingen uitvoert. Dat kastje wordt bij de dealer aan de diagnose computer gehangen, en die bepaalt dan of de accu nog in orde is of niet.

In mijn geval was de accu (volgens dat systeem) nog goed. Welke waarden ze meten is onbekend, behalve een spanning van 12,1 volt.
Gezien mijn aanpak en de meting van de ANWB (die overigens wel 350A was, gerelateerd aan de 600A van de accu), vond ik dit wel heel erg kort door de bocht. Alleen een spanning zegt niets over staat van den accu en zonder info over de rest van de metingen weet ik nog niets. Maar die metingen kan zelfs de dealer niet zien.

Afspraak met de dealer: ik zet de auto daar neer. Zij zetten de accu 24 uur aan de lader en testen het geheel opnieuw.
De dealer denkt (gezien de uitkomst van de meting):lekstroom (ondanks mijn metingen) of kapotte dynamo/regelaar.

Oh ja, de monteur zei dat een lekstroom niet meer mocht zijn dan 50milliAmpere!

Ik word hier niet blij van.....

Even dealer afwachten met oordeel over de accu, anders naar AC/DC.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Turbo-Geek

Dit soort zaken laten doen door specialisten ... Die hebben hier dagelijks mee te maken en zijn veel objectiever.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

VolvoDeMio

Ik ben net pas wakker    :eusa_whistle:   en heb niet de tijd genomen het hele draadje opnieuw te lezen (niet helder genoeg voor), maar toch even dit...

Citaat van: llinssen op 19-01-2008 13:02:24
In mijn geval was de accu (volgens dat systeem) nog goed. Welke waarden ze meten is onbekend, behalve een spanning van 12,1 volt.

Het lijkt me dat je de spanning op de accu meet, en vervolgens kijkt wat de spanning doet als je dan start. Afhankelijk van de daling in de spanning zou dat iets kunnen zeggen over de staat van de accu....?   :eusa_think:

llinssen

Citaat van: VolvoDeMio op 19-01-2008 14:06:09
Ik ben net pas wakker    :eusa_whistle:   en heb niet de tijd genomen het hele draadje opnieuw te lezen (niet helder genoeg voor), maar toch even dit...

Citaat van: llinssen op 19-01-2008 13:02:24
In mijn geval was de accu (volgens dat systeem) nog goed. Welke waarden ze meten is onbekend, behalve een spanning van 12,1 volt.

Het lijkt me dat je de spanning op de accu meet, en vervolgens kijkt wat de spanning doet als je dan start. Afhankelijk van de daling in de spanning zou dat iets kunnen zeggen over de staat van de accu....?   :eusa_think:


Ik weet het ook niet, maar ik vond het als enige melding op het testformulier van de accu nogal kort door de bocht.

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: llinssen op 19-01-2008 13:02:24
Vandaag bij de dealer geweest. Ook zij hebben net als de ANWB een magisch kastje dat aan de accu wordt gezet en dat dan metingen uitvoert. Dat kastje wordt bij de dealer aan de diagnose computer gehangen, en die bepaalt dan of de accu nog in orde is of niet.

In mijn geval was de accu (volgens dat systeem) nog goed. Welke waarden ze meten is onbekend, behalve een spanning van 12,1 volt.
Gezien mijn aanpak en de meting van de ANWB (die overigens wel 350A was, gerelateerd aan de 600A van de accu), vond ik dit wel heel erg kort door de bocht. Alleen een spanning zegt niets over staat van den accu en zonder info over de rest van de metingen weet ik nog niets. Maar die metingen kan zelfs de dealer niet zien.

Afspraak met de dealer: ik zet de auto daar neer. Zij zetten de accu 24 uur aan de lader en testen het geheel opnieuw.
De dealer denkt (gezien de uitkomst van de meting):lekstroom (ondanks mijn metingen) of kapotte dynamo/regelaar.

Oh ja, de monteur zei dat een lekstroom niet meer mocht zijn dan 50milliAmpere!

Ik word hier niet blij van.....

Even dealer afwachten met oordeel over de accu, anders naar AC/DC.

Vreemd verhaal zeg. Een volle accu geeft echt wel meer dan 12,1 Volt. Aan de lader hangen bewijst niets behalve dat de accu nog opgeladen kan worden en geeft dus geen indicatie waar het euvel zit. Kan idd een brandend kofferbaklampje zijn of een defecte dynamo... Dus wat gaan ze dan opnieuw meten ???

Het aantal Ampere uur (Ah) is wel degelijk te meten. Neem de temperathuur op en hang een vaste last aan de accu. Meet de tijd die nodig is voordat de accu plat gaat en voila. Er zijn ook vast wel tabelletjes met hoeveel % bij hoeveel ontlading dus dan hoef je geen uren te wachten. De maximale koudstartstroom is moeilijk te meten (want kortsluiting=mucho ampere) en bovendien niet relevant. Iedere autobezitter hoort of de startmotor met normale snelheid rondgaat of beduidend langzamer.


Gr ;)

llinssen

De accu was ongetwijfeld niet helemaal vol toen die 12,1 gemeten werd.
Die ochtend heb ik met een powerpack moeten starten, toen van utrecht naar woerden gereden.
De accu was dus zo vol als de dynamo hem krijgt met een ritje van 25 km.

De opzet van het bij de dealer neerzetten van de accu (en auto) dat zij de accu aan de lader kunnen zetten en dan na 24 uur de accu testen. Het is niet de bedoeling om een mogelijk euvel aan de auto te bepalen.
(Daarvoor ga ik wel naar AC/DC toe). Als dus na compleet laden de Ah niet goed is, dan weten we dat het aan de accu was....

Als je een vaste last (een lamp?) aan de accu hangt en dan wacht tot de accu plat gaat, dan is dat toch niet bevorderlijk voor de accu.
Even over die tabel: hoeveel % wat bij hoeveel ontlading?

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: llinssen op 20-01-2008 17:20:57
De accu was ongetwijfeld niet helemaal vol toen die 12,1 gemeten werd.
Die ochtend heb ik met een powerpack moeten starten, toen van utrecht naar woerden gereden.
De accu was dus zo vol als de dynamo hem krijgt met een ritje van 25 km.

Da's wel vol hoor ;)

Citeer
De opzet van het bij de dealer neerzetten van de accu (en auto) dat zij de accu aan de lader kunnen zetten en dan na 24 uur de accu testen. Het is niet de bedoeling om een mogelijk euvel aan de auto te bepalen.
(Daarvoor ga ik wel naar AC/DC toe). Als dus na compleet laden de Ah niet goed is, dan weten we dat het aan de accu was....

Ah ok, sorry dat had ik niet zo begrepen.

Citeer
Als je een vaste last (een lamp?) aan de accu hangt en dan wacht tot de accu plat gaat, dan is dat toch niet bevorderlijk voor de accu.
Even over die tabel: hoeveel % wat bij hoeveel ontlading?

Capaciteit. Zeg bij 21 graden geeft de accu nog 11,1 Volt na een belasting van 25 Ampere gedurende een uur betekent dat er nog 45% over is. 25A * 1h is dan 55%, dus zou de accu nog ca. 45Ah hebben. Let wel: deze getallen zijn fictief! Zo kan al redelijk snel worden ingeschat of de accu nog aan de opgegeven 60Ah komt.


Gr ;)

llinssen

Alsjeblieft langzaam voor mij:

1) Start met volle accu
2) Hang er een belasting van 25A aan, gedurende een uur.
3) Meet spanning: 11,1 V
Hoe kom je dan op 45%? Hoe bepaal je die?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: thuur op 20-01-2008 17:30:40
Let wel: deze getallen zijn fictief!

Ik bedoelde eigenlijk dat er vast wel slimmere manieren zijn om de capaciteit te bepalen. Dus gebruikmakend van tabellen oid.


Gr ;)

llinssen

#29
Ik snap dat het fictieve getallen zijn. Maar begrijp ik goed dat je op basis van de beginspanning en de eindspanning (na een uur 25A eraan te hebben gehangen, dus 25Ah verbruik) kunt berekenen wat de werkelijke capaciteit is die over is (en waarmee je dus begonnen bent), met behulp van een tabel?

Deze tabel op camperforum gevonden (ik neem aan een forum voor mensen met een camper):

Poster Rienk:
Het volgende lijstje is nu handig:

12.72 volt = accu 100 % vol
12.60 = 90 %
12.48 = 80 %
12.36 = 70 %
12.24 = 60 %
12.12 = 50 %
12.00 = 40 %
11.88 = 30 %
11.76 = 20 %
11.64 = 10 %
11.52 = 0 %

Met deze meting kun je dus heel vlot de ladingtoestand van je accu vaststellen.



Varta heeft zo goed als dezelfde tabel (alleen gaat die niet onder de 50%):
12,7V =100%
12,5V=80%
12,4V=70%
12,3V=60%
12,2V=50%

Nog een lijstje....
100%       12,72
80 %       12,51
60 %        12,30
40 %        12,09
20 %            11,88
0 %             11,64



Dus nu vraag aan thuur:
1) Meten spanning om vast te stellen hoe vol de accu is.
2)Dan ontladen door een vaste last.
Maar hoe krijg ik iets met een vaste last?
W/V=ampere. Watt kan ik constant houden, maar Volt niet, omdat dat terugloopt gedurende het ontladen (zie tabel).
Is het een veilige manier om een formule te maken V begin, V eind => per minuut een andere V waarde, vaste Watt, dan verbruik per minuut (gegeven Watt en Volt) dan A optellen. en in die totale verbruik berekenen?

EDIT: dat kan simpeler: begin-eind is gemiddelde volt. Dus: 50W lamp / (laten we zeggen 12,66 Volt), 4A.  Gedurende 30 minuten is 2Ah?

3) Dan weet ik hoeveel A ik onttrokken heb (in het voorbeeld 2Ah), en dan kan ik weer met de V metingen en de tabel (in het voorbeeld dus van van 12,72 naar 12,6 is van 100% naar 90%) berekenen met welke capaciteit dat overeenkomt. 10% is 2Ah, 100% is 20Ah Dat zou betekenen dat mijn accu een capaciteit heeft van 20Ah?

Klopt dit?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.