Geen (noemenswaardige) lekstroom, toch een lege accu

Gestart door llinssen, 13-01-2008 13:22:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

llinssen

#60
Update tijd:

Zelf:
-De test van de accuklemmen levert geen warme handen op.

Dealer:
-Accu aan de lader gezet, ontladen (hoe ze dat doen, geen idee), en getest: Accu in orde

AC/DC
-De leenaccu was niet denderend
-De lekstroom aan de hoge kant (maar niet extreem).
-De dynamo levert niet voldoende om niet dagelijks gebruik versus lekstoom bijgelaad te krijgen
Advies: nieuwe dynamo in ieder geval, als de problemen aanhouden dan ook nieuwe accu (maar dat was gebaseerd op mijn leenaccu waarvan ik wist dat die zozo is.

Prijsopgave AC/DC: 440 in btw ex montage voor een Bosch ruil-dynamo
Prijsopgave Dealer: 500 in btw, in montage. (Dynamo los is 340 ex btw en ex 15% korting) Bij montage krijg ik geen korting op het onderdeel.

Ik ga zo de Vadis erop naslaan hoe lastig het is om zelf de dynamo te vervangen.
Dan weer plan de campagne maken.

Ik heb van mijn voornemen om zelf de dynamo te vervangen maar een ander topic gemaakt, want hoewel het een gevolg is van dit topic, is het toch een ander onderwerp. Link naar het nieuwe topic


Ik ga mijn sticky later nog aanpassen aan de laatste ervaringen....


EDIT foutje in het overnemen van de prijzen, typefout en link opgenomen.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

pwassink

Typo ??

Voor 340.- ex btw lever ik je 2 volvo-accu's en kan ik van wat ik overhoud nog wat leuks doen ..  ;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Geertje

Ik spring er weer effe in: een "volle" accu meet 12,5 volt en meer.
Elke 0,1 volt lager dan 12,5 volt kost 10% van het vermogen. Een accu die 12,3 volt meet is dus 20% leeg. Beneden de 10,5 volt loopt een accu onherstelbare schade op.
Verder wordt door Bosch een max. lekstroom van 100 mA aangegeven, daarboven moet je eigenlijk niet komen.
Alles staat of valt natuurlijk ook met het gebruik, veel korte stukjes met veel verbruikers aan, lang stilstaan etc.

Gr. Geert

Geertje

CiteerIk spring er weer effe in: een "volle" accu meet 12,5 volt en meer.
Elke 0,1 volt lager dan 12,5 volt kost 10% van het vermogen. Een accu die 12,3 volt meet is dus 20% leeg. Beneden de 10,5 volt loopt een accu onherstelbare schade op.
Verder wordt door Bosch een max. lekstroom van 100 mA aangegeven, daarboven moet je eigenlijk niet komen.
Alles staat of valt natuurlijk ook met het gebruik, veel korte stukjes met veel verbruikers aan, lang stilstaan etc.

Oeps, foutje gemaakt. Heb het even nagekeken:

Enkele stellingen:

*   Bosch houdt 50 mA aan als maximum.
*   Voor te starten heb je plm. de helft v/d capaciteit nodig. (bij std. accu)
*   Een volledig geladen accu meet 12,7 Volt, elke 0,1 Volt lager kost 10% van de capaciteit.

thuur


Ronbroek

Zit er een regensensor op de elektrische kap ?

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

llinssen

Citaat van: Ronbroek op 02-02-2008 16:20:45
Zit er een regensensor op de elektrische kap ?

Nee. Niet dat ik weet tenminste. Wat zou dat ding moeten doen? Automatisch het dak inklappen als het regent?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Geertje

#67
Citaat van: thuur op 02-02-2008 16:11:13
Heb je dat soms HIER gevonden?

Nee, het zijn Bosch richtlijnen.
Dacht alleen ze uit het hoofd te kennen, begon achteraf te twijfelen en ben het toen na gaan kijken.

Gr. Geert

Ronbroek

Citaat van: llinssen op 02-02-2008 16:59:32
Citaat van: Ronbroek op 02-02-2008 16:20:45
Zit er een regensensor op de elektrische kap ?

Nee. Niet dat ik weet tenminste. Wat zou dat ding moeten doen? Automatisch het dak inklappen als het regent?


Ja zoiets, in combinatie met een defecte eindsensor zou de elektronica je kap willen gaan sluiten terwijl deze reeds gesloten is, met als gevolg een flink aantal Amperes door je electrische-kap-motor totdat de thermische beveiliging het zaakje onderbreekt.

Of draaf ik nu te ver door  :eusa_shifty:

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

thuur

Citaat van: Ronbroek op 03-02-2008 17:49:21
Citaat van: llinssen op 02-02-2008 16:59:32
Citaat van: Ronbroek op 02-02-2008 16:20:45
Zit er een regensensor op de elektrische kap ?

Nee. Niet dat ik weet tenminste. Wat zou dat ding moeten doen? Automatisch het dak inklappen als het regent?


Ja zoiets, in combinatie met een defecte eindsensor zou de elektronica je kap willen gaan sluiten terwijl deze reeds gesloten is, met als gevolg een flink aantal Amperes door je electrische-kap-motor totdat de thermische beveiliging het zaakje onderbreekt.

Of draaf ik nu te ver door  :eusa_shifty:

Volgens mij weet de kap wel of ie open of dicht is..


Gr ;)

viking_in_shorts

Citaat van: Ronbroek op 03-02-2008 17:49:21
Citaat van: llinssen op 02-02-2008 16:59:32
Citaat van: Ronbroek op 02-02-2008 16:20:45
Zit er een regensensor op de elektrische kap ?

Nee. Niet dat ik weet tenminste. Wat zou dat ding moeten doen? Automatisch het dak inklappen als het regent?


Ja zoiets, in combinatie met een defecte eindsensor zou de elektronica je kap willen gaan sluiten terwijl deze reeds gesloten is, met als gevolg een flink aantal Amperes door je electrische-kap-motor totdat de thermische beveiliging het zaakje onderbreekt.

Of draaf ik nu te ver door  :eusa_shifty:

Nou dát zou een uitvinding zijn! Gelukkig kan leer wel tegen een druppeltje regen :eusa_shifty:

scania164

heb al bij 2 volvo's gehad dat er een slechte verbinding was voor de accu klem....

llinssen

Is hier doorgemeten, en op basis van de metingen, was verbinding goed. Weinig verschil tussen wat de dynamo leverde en wat er bij de accu aankwam.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: KIM op 13-01-2008 13:48:17
Je kunt je regelaar controleren door de spanning op je accu te meten terwijl je deze zo zwaar mogelijk belast (achterruitverwarming, verlichting, kachelaanjager e.d. in schakelen).
De geleverde dynamospanning dient dan zeker boven de 13,2 Volt uit te komen. Doet deze dat niet, kun je je toerental verhogen tot 2000 toeren. Als dan de juiste spanning nog niet gehaald wordt, is dit het gevolg van een defecte regelaar.
Wordt bij dit toerental wel de juiste spanning gehaald, kunnen de koolborstels de veroorzaker zijn (deze kunnen versleten zijn, maar in jouw geval misschien wel blijven hangen)

Exact wat ik zocht!

Mijn net gereviseerde dynamo geeft 13,3V met alle gebruikers (behalve de motor..) uitgeschakeld, zowel bij stationair als bij 3000 toeren. Schakel ik stoelverwarming, verlichting en radio in dan zakt de spanning naar 12,8V, wederom bij stationair als bij 3000 toeren. Na het plaatsen van de "nieuwe" dynamo blijft het acculampje ca. 1 tot 2 seconden branden nadat de motor is aangeslagen. Ik lees in het verhaal van Zippo dat het lampje via de D+ erg belangrijk is. Heeft het eigenlijk nog zin deze aansluiting te controleren?

Ter bevestiging: Dit gedrag is dus het gevolg van een defecte regelaar begrijp ik?


Ik heb zo'n prul hier liggen, een BR15-0 14V met nrs 1197311520 en 0272220206. Technico in Deurne levert ze voor zo'n 106 euri. Maar nu vind ik op eBay ook een imitatie voor 50 euro (APV Autoteile), model APVRB-229.

Uiteraard ga ik eerst terug naar de dynamoboer (de stroompik :eusa_snooty:), mocht ik hier niet uitkomen:
Is zo'n imitatieding af te raden?
Of weet iemand een goedkoper adres?


Gr :-\

Geertje

Thuur, de D+ (controlelamp) bekrachtigt de dynamo waardoor ie begint te laden. Hij zal aangesloten zijn anders brandt ie altijd.
Een regelaar regelt af bij max 14-14,4 volt.
ik wil wel even voor je kijken wat de mogelijkheden zijn vwb een regelaar of ruil- /nieuwe dynamo.
Heb ik ff het art nr voor nodig op het typeplaatje/sticker. Niet het 11973.... nr, dat is de regelaar zelf. Je kunt niet elke regelaar monteren die "lijkt" te passen, vandaar dat we altijd zoeken vanuit het hoofdaggregraat zoals ze bij Bosch zeggen.

Groet, Geert