Is het normaal dat mijn auto eerst op benzine start? (maar rijdt op gas)

Gestart door CharlieFox, 19-02-2008 09:21:24

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Ik kwam daar toevallig achter omdat m'n auto steeds slechter begon te starten. Normaal was het bij 1 poging (sleutel omdraaien) raak en liep de motor, maar gedurende de dagen erop moest ik vaak tot 3 tot 6 pogingen doen. Uiteindelijk startte die helemaal niet meer. Overgeschakeld op benzine lukt ook niet. En tja, toen begon het kwartje te vallen ...

Na benzine erin gedaan te hebben startte die weer  :eusa_dance: Gelukkig, ik begon 'm nl al te knijpen en zag (nog meer) werk op me afkomen (verbouwing thuis). En ik heb nu ook ontdekt dat tijdens starten het gas/benzine LEDje eerst op rood gaat (is benzine) en na het starten op groen springt (is gas). Het zal waarschijnlijk allemaal wel zo horen neem ik aan.

Dit betekent wrs ook dat af en toe op benzine rijden ook niet nodig is om de pakkingen en carburateur etc. gangbaar te houden? Immers, bij iedere startbeurt loopt de motor al even op benzine.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

)()()sT

Citaat van: CharlieFox op 19-02-2008 09:21:24
Ik kwam daar toevallig achter omdat m'n auto steeds slechter begon te starten. Normaal was het bij 1 poging (sleutel omdraaien) raak en liep de motor, maar gedurende de dagen erop moest ik vaak tot 3 tot 6 pogingen doen. Uiteindelijk startte die helemaal niet meer. Overgeschakeld op benzine lukt ook niet. En tja, toen begon het kwartje te vallen ...

Na benzine erin gedaan te hebben startte die weer  :eusa_dance: Gelukkig, ik begon 'm nl al te knijpen en zag (nog meer) werk op me afkomen (verbouwing thuis). En ik heb nu ook ontdekt dat tijdens starten het gas/benzine LEDje eerst op rood gaat (is benzine) en na het starten op groen springt (is gas). Het zal waarschijnlijk allemaal wel zo horen neem ik aan.

Dit betekent wrs ook dat af en toe op benzine rijden ook niet nodig is om de pakkingen en carburateur etc. gangbaar te houden? Immers, bij iedere startbeurt loopt de motor al even op benzine.

850 / *70 ::)

En ja, hij start op benzine... Als je LPi hebt rijd je de eerste kilometer sowieso op benzine met deze vrieskou. Niet echt handig ook om een lege benzinetank te hebben; de pomp loopt ook gewoon door.

;D

CharlieFox

Dank voor de reactie. Ik zie dat carburateur vet gedrukt staat. Tja, wrs zit die r dus niet in?  :eusa_wall: Beetje sullige opmerking van mij dus. Ik heb sinds ik de auto heb (juni 2007) wel gesleuteld maar nog niet aan het motorgedeelte (anders dan bougies en wat kleine dingen), vandaar.

Ik heb een 2.5 GL met B5252S motor. Dat zal injectie zijn dan? Ik heb trouwens geen idee of mijn LPG installatie een LPGi is. Ik zie wel een normale verdamper hangen links voor in de motorruimte.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

)()()sT

Bij een verdamper schakelt ie heel snel om geloof ik.
Bij LPi zijn de gasinjectoren in het spruitstuk geboord...

Maar iets in de tank laten dus  :police:

;)

joebar

Het starten op benzine is standaard bij auto's met injectie, dit is ontworpen omdat injectiemotoren nogal last hebben van backfire......
Vooral auto's met gedeelde bobines ( dus bobines waar 4 bougiekabels op zitten , of penbobines) vonken n.l ook op de uitlaatslag , en stel je voor wat er gebeurt als je gas aan het instromen is in je inlaatspruitstuk, en je uitlaatkklep ( en dus ook je inlaatklep ) open staat, dan kun je dus gas ontsteken wat in het inlaatspruitstuk zit, met als gevolg een explosie in je inlaatspruitstuk, met als direct gevolg , LMM naar de klote, luchtfilter gebarsten enz...
Dus starten op benzine, en als de boel eenmaal op gang is kun je veilig overschakelen naar LPG....

Vooral de eerste generatie INJECTIEauto's sneuvelden bij bosjes.....en was zo erg, dat er bij inbouw LPG al standaard explosieluijes in de luchtfilters werden gebouwd.....
Mijn 850 komt uit ITALIE, en daar zit o.a. een explosieluik op, een terugslagklep voor de LMM, en een gasstroombeveiliging net voor het mengstuk

FGG

Citaat van: )()()sT op 19-02-2008 09:43:51

Ook dat hangt af van de weersomstandigheden. Bij deze temperaturen schakelt ie bij mij na ca. 2km om naar LPG.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

joebar

;)

niet altijd.....
mijn LPG installatie is ook temperatuur gestuurd, koelwater moet boven de 60 graden zijn voor die omschakeld  ( italiaanse renzo landi)

de boekhouder

Ik heb een verdamper; die schakelt idd. vrijwel direct om. Als de de brandstofpomp niet droog wilt laten lopen moet je er geloof ik ongeveer 20 -  30 ltr. benzine in laten (ook handig als je eerder door je gas dan door je reisafstand heen bent  ;)  )
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

Ludo

Citaat van: joebar op 19-02-2008 09:51:14
Het starten op benzine is standaard bij auto's met injectie, dit is ontworpen omdat injectiemotoren nogal last hebben van backfire......

het starten op benzine heeft te maken met de mengselverrijking bij koude motor.
lpg heeft geen verrijking nodig.
je motor zou gewoon verzuipen als je op lpg zou starten.

Ludo

Citaat van: joebar op 19-02-2008 09:53:15

;)

niet altijd.....
mijn LPG installatie is ook temperatuur gestuurd, koelwater moet boven de 60 graden zijn voor die omschakeld  ( italiaanse renzo landi)

je moet dus eerst een kilometer of 5 op benzine rijden?.
::)

Snellebaksteen

Mijn LPG installatie schakelt na circa 1 seconde om. Altijd. Koud of warm.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

joebar

Citaat van: Ludo op 19-02-2008 10:02:36
Citaat van: joebar op 19-02-2008 09:51:14

het starten op benzine heeft te maken met de mengselverrijking bij koude motor.
lpg heeft geen verrijking nodig.
je motor zou gewoon verzuipen als je op lpg zou starten.

Onzin.....
Mengselverreiking op benzine heeft alleen te maken met het feit dat benzine die via sproeiers verdampt wordt, niet fijn genoeg is om als damp te reageren, en dus zijn de druppeltjes te grooet. gevolg, benzinecondensatie op de cilinderwanden, inlaatspruitstuk enz....en een niet startende auto. daarom wordt er dus extra benzine toegediend bij starten met koude motor.....
hierom gingen ook steeds meer fabrikanten inlaatspruitstukken verwarmen al of niet electrisch of dmv koelwater, zodat de benzine fijner verneveld werd....

Auto's starten prima op LPG, alle niet geregelde auto's op LPG starten direct op LPG, en mits de slang van verdamper naar mengstuk niet te lang was/is, kun je hem ook starten zonder even de handchoke in te drukken, zoals dat vroeger altijd moest....
Benzine startsysteem is er alleen maar om backfire te voorkomen, en later ook om het MM even te laten inregelen/systeemherkenning

GeertG

Ten eerste ligt het eraan of je een verdamperinstallatie (in de volksmond LPG of AMS) of een LPi installatie hebt.
Van LPi heb ik begrepen dat ze inderdaad eerst een paar km op benzine rijden (en dus starten) omdat eerst een bepaalde temperatuur bereikt moet worden.
Voor een verdamper verschilt het per installatie. Die van mij start automatisch op benzine maar schakelt altijd ongeacht de omstandigheden binnen de seconde over op LPG (net als heer Snellebaksteen). Bij anderen is het dat dit weer een paar km of minuten kan duren, al dan niet afhankelijk van weersomstnadigheden.
Starten op LPG is ook mogelijk (en ik weet dat er mede-forummers dat ook doen/deden) alleen duurt het dan altijd even omdat het vloeibare LPG eerst verdampt moet worden, maar het lukt zeker (spreek uit ervaring).

Het is sowieso wel een aanrader om wat benzine in je tank te laten (men zegt zo'n 20 a 30 lietr) omdat de benzinepomp onder normale omstandigheden gewoon draait en die wordt dus warm. De aanwezige benzine zorgt dan iets voor koeling ter bescherming van de pomp.

LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

joebar

Er heerst hier een groot misverstand over verdampers......
LPG zit onder druk in de tank, als je die vrijlaat, dan wordt dat uit zichzelf gasvormig....
De enigste reden waarom je een verdamper gebruikt, is om warmte toe te voegen aan dit proces, omdat anders de boel zou bevriezen.
Dus hoe koud het ook is, zolang je koelwater vloeibaar is zal deze altijd voldoende warmte genereren om het vloeibare gas te verdampen.....

Hoe kan een verdamper dan bevriezen......
* Koelwater bevat niet voldoende antivries om vloeibaar te blijven.
* koeloppervlak van de verdamper is te klein
* te veel vermogen vragen als de boel nog koud is ( hoeveelheid gas is dan te groot)
* niet de juiste watercirquit genomen bij aansluiten verdamper
* lekke menbraan in de verdamper
* knik in je waterslang
* kapotte thermostaat.

Dus er zit geen vertaging in het verdampen van gas.
Er is geen mengselverrijking nodig
Eigenlijk is gas dus de minst gevoelige brandstof die er is, maar de electronica is vaak de boosdoener

GeertG

Je verklaring klinkt logisch maar.........toch duurt starten met koude motor op gas net iets langer (ca. 5-10 sec) dan starten op benzine (gelijk aanslaan). Met warme motor gaat starten op gas wel vlotjes.

Dat gas eigenlijk de minst gevoelige brandstof is ligt er maar helemaal hoe je het uitlegt  :eusa_whistle:
Het is wel een feit dat bij een mindere ontsteking, een vacuumprobleempje, een lekke brandstofdrukregelaar en nog wat dingetjes het op benzine niet gelijk een probleem hoeft te zijn om te rijden maar op gas er wel ongemakken optreden.......

LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)