Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

haasje

Als het zo lang duurt voor er iets uit je sproeier komt, is de kans groot dat 1 van de terugslagklepjes in je leiding defect is.

mac

Het is nu zo dat de wissers 1 veegbeweging heen en terug maken voor het sproeivocht op de ruit komt, die terugslagklepjes ga ik eens bekijken dat zou best kunnen helpen. Bedankt voor de tip.

haasje

Een optie is om het systeem te gebruiken dat ook op de X70 gebruikt wordt (zitten meerdere terugslagkleppen in), makkelijkste is gewoon even een paar nieuwe klepjes bestellen en dan even bij een x70 kijken hoe het hoort te zitten (of even de magazijnman vragen om het uit te printen).

Vulk

Citaat van: haasje op 26-05-2012 15:26:31
Een optie is om het systeem te gebruiken dat ook op de X70 gebruikt wordt (zitten meerdere terugslagkleppen in), makkelijkste is gewoon even een paar nieuwe klepjes bestellen en dan even bij een x70 kijken hoe het hoort te zitten (of even de magazijnman vragen om het uit te printen).

Bij mijn 850 sproeit dat ook "instant", ik heb wel één van de laatste modellen, dat is al een halve V70.

mac

Ik had het op het Razorx' blog gepost omdat Yits al een paar electronische tweaks op z'n naam heeft staan, de klepjes is natuurlijk ook een verbetering maar mijn idee was het sproeien echt bewust eerder te laten starten. Het kan in ieder geval handmatig door de wissermotor los te koppelen van de sproeistand. Een bepaald VW relais schijnt ook te werken voor de variabele interval. Daar ga ik ook nog even naar kijken.
Wat maken we ons eigenlijk druk om een oude kar nog te perfectioneren... maar ja, gek op 850 dus.

thuur

Citaat van: Vulk op 27-05-2012 08:24:02
Citaat van: haasje op 26-05-2012 15:26:31
Een optie is om het systeem te gebruiken dat ook op de X70 gebruikt wordt (zitten meerdere terugslagkleppen in), makkelijkste is gewoon even een paar nieuwe klepjes bestellen en dan even bij een x70 kijken hoe het hoort te zitten (of even de magazijnman vragen om het uit te printen).

Bij mijn 850 sproeit dat ook "instant", ik heb wel één van de laatste modellen, dat is al een halve V70.

Bij mij ook "instant". Maar ik heb dan wel een hele vroege V70.


Gr :D

Vulk

Citaat van: thuur op 27-05-2012 13:47:19
Citaat van: Vulk op 27-05-2012 08:24:02
Citaat van: haasje op 26-05-2012 15:26:31
Een optie is om het systeem te gebruiken dat ook op de X70 gebruikt wordt (zitten meerdere terugslagkleppen in), makkelijkste is gewoon even een paar nieuwe klepjes bestellen en dan even bij een x70 kijken hoe het hoort te zitten (of even de magazijnman vragen om het uit te printen).

Bij mijn 850 sproeit dat ook "instant", ik heb wel één van de laatste modellen, dat is al een halve V70.

Bij mij ook "instant". Maar ik heb dan wel een hele vroege V70.


Gr :D

Onze auto's stonden volgens mij gewoon na elkaar op de band.

razorx

#2197
Fred, 418dkm remvloeistof vervangen
Goedenavond knorhanen!

@Mac, dank je voor je waardering. Over de sproeier: Normaal hoort je sproeiinstallatie direct water te geven. Aanpassing naar de V70 versie, inclusief sproeiers is een verdere verbetering.

Gisteren zijn wij met zijn tweetjes naar Maastricht gegaan. Het blijft een heerlijke stad met vriendelijke inwoners. Je krijgt in Limburg het gevoel dat stress niet bestaat of op zijn minst heel dom is. Lekker langs de Maas gewandeld. In de Rechtstraat in de "Wiek" genoten van een biertje op het terras van een rock café.

Langzaam aan werd het tijd om te eten. Vorig jaar in die zelfde straat in visrestaurant "O" gegeten. Niet de goedkoopste, maar je krijgt waar voor je geld. We besloten daar nogmaals te genieten. Het gerecht van de dag was knorhaan in hollandaise saus met asperges. Verukkelijk. Het vlees van een knorhaan is relatief stevig.

Verbazend genoeg staat dit hemelse gerecht in een duidelijke relatie met de 850 en dit forum. Sterker nog het eten van gisteren zal zodirect naadloos over vloeien in een werkzaamheid aan roffel Fred. Ik zal proberen dit uit te leggen.
Het begon allemaal hiermee:
Citaat van: j3r03n op 25-05-2012 16:49:33
.. What the @$#% is een KNORHAAN? ..
Hij duidde op het rechter tooltje dat ik bij gebrek aan woorden benoemde als knorhaan. De echte naam is zelfspannende haaksleutel.


Toen de chef ons knorhaan aanbeviel, schoot j3ro3n zijn post me te binnen. In de overtuiging dat dit een teken van de sleutelgoden was, besloten Saskia en ik die knorhaan op te eten. Een knorhaan, zoals de Vlamingen die noemen, heet bij ons een rode Poon.


Veel te vroeg moesten wij vandaag weer terug richting Amsterdam. In Diemen aangekomen heb ik de remvloeistof van Saskia haar roffel vervangen.
Officiëel moet dit om de twee jaar. Een beetje afhankelijk van de rij omstandigheden. In heel grote lijnen houd ik me hier aan. Het makkelijkste is het als je de nieuwe remvloeistof koopt in een andere kleur. Zo zie je meteen wanneer een leiding doorgespoeld is. Ik benadruk nogmaals: Gebruik bij het ontluchten alleen topkwaliteit gereedschap op dat kwetsbare koper. Normaal gesproken moet  je het met een halfopen ringsleutel van b.v. Stahlwille prima redden. Gebruik de "knorhaan" alleen als noodoplossing.

-edit- De hoofdreden dat een gewone ringsleutel minder voldoet is dat die meer inkepingen heeft.
Het raakvlak en dus de grip is minder dan bij een speciale sleutel die letterlijk niet kan slippen.

Voor de werkwijze: Zie een paar posts terug. Daar beschreef ik het erg summier, dus ik heb die post wat aangepast. Ook merkte ik als spelende met de toevoerdruk, dat een druk van iets boven de 1Bar nog het fijnste werkt. Gaat gewoon lekker rustig. Zo krijg je ook geen "wilde" remvloeistof.

Roffel Fred is met zijn 418dkm toch echt toe aan een "beurt" voor de koppeling en alles wat daar bij hoort. Vanmiddag een heerlijk ritje gemaakt naar onze koppelingspecialist Dennis. Het was een heerlijke rit: Prachtig weer, rustig op de weg.

Al roffelende kreeg ik heel langzaam aan een bevreemdend gevoel. Er klopte iets niet. Het werd stiller en het leek alsof alles in slow-motion ging. Het gevoel dat ik heel langzaam onwel aan het worden was bekroop me. Naar mijn gevoel gingen we kruipend vooruit. Zou sterven zo voelen? Ik keek op de kilometer teller: Die gaf exact 100 kilometer per uur aan. Vandaar dat slow motion gevoel. Ik kon ook niet harder rijden of inhalen, want iedereen om mij heen reed met exact dezelfde snelheid, 100km per uur. Alsof je in een film of een andere wereld was beland.

Dit geeft een heel vreemd verkeersbeeld en ik vroeg me af wat er aan de hand zou zijn. Zou er misschien sprake zijn van een extreem soort verkeerscontrole? Zo ééntje waar ze lik op stuk beleid toepassen en iedere hardrijder standrechtelijk executeren? Ik keek naar de kentekens van de auto's om me heen. Misschien was ik wel in één of andere bizarre colonne beland.

Dit bleek de waarheid te zijn: Alle kentekens waren Duits. Vrij uniek om in Nederland door uitsluitend Duitse auto's omringd te zijn. Dit volk staat bekend om haar spreekwoordelijke discipline, maar om nou letterlijk met zijn allen exact 100 op de teller te rijden omdat dat de maximale snelheid is grenst aan een extreme welwillendheid jegens een eventele leider.

Verder niets ten nadele van dit verder buitengewoon hoffelijke en vriendelijke volk. Dit blijft gewoon een kwetsbaar punt bij onze oosterburen. Er restte mij niets anders dan de eerste afslag ergens naartoe te nemen en de route met normale snelheid te, ik wou bijna zeggen vervolgen, maar ik houd het op voortzetten.

;)

Broabander

Hahaha mooi omschreven Yits, met die Duutsers ;D

Vind Maastricht ook altijd een mooie en leuke stad om te zijn. Mijn vriendin heeft er een jaar gewoond en als zij naar college was kon ik me prima vermaken om alleen maar wat door de stad te slenteren.

Kan me ook zo voorstellen dat we later in het zuiden van Limburg terechtkomen. Zij is er geboren en getogen, voor mij voelt het altijd wel als een warm bad.


Zal tegen die tijd Ben eens benaderen, voor een naamswijziging ;D
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Ben

Citaat van: Broabander op 27-05-2012 21:22:02
Hahaha mooi omschreven Yits, met die Duutsers ;D

Vind Maastricht ook altijd een mooie en leuke stad om te zijn. Mijn vriendin heeft er een jaar gewoond en als zij naar college was kon ik me prima vermaken om alleen maar wat door de stad te slenteren.

Kan me ook zo voorstellen dat we later in het zuiden van Limburg terechtkomen. Zij is er geboren en getogen, voor mij voelt het altijd wel als een warm bad.


Zal tegen die tijd Ben eens benaderen, voor een naamswijziging ;D

Emigrant ?

Broabander

Hahaha, ik zat meer te denken aan 'Limburger' maar deze is nog wel beter ;D
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

UserID6342

Fijn om te lezen Yits dat jullie een leuk weekend hebben gehad in Maastricht !

Jos!

#2202

Ha die Yits, wat is 't toch altijd weer een genot om jouw blog te lezen. Buiten het feit dat ik je onderzoeken en onderwerpen prachtig vind om te volgen is 't gewoon een feestje om te lezen, geweldig!!

wimped

  :) Sluit me volmondig  ;D bij jos aan.

wim

razorx

Fred 418dkm Koppeling, drukgroep, bakolie, krukaskeerring en onderste motorsteunen.
Zo,

Moe, maar voldaan thuisgekomen. Vlak na het eten kreeg ik een belletje van dennis850estate dat hij klaar was met de koppeling van Saskia haar roffel. Dus meteen in de trein gesprongen om roffel Fred op te halen. Dennis had meteen wat andere zaken aangepakt aan die logischerwijs met dezelfde klus meegenomen kunnen worden. Dat doordenken stel ik erg op prijs. Niet alleen het koppelingswerk en de voor de hand liggende krukaskeerring en bakolie, maar hij heeft meteen de twee onderste motorsteunen vervangen. Die twee lompe kegelvormige dingen die de motor "dragen". Was wel nodig ook, ééntje was zo goed als volledig doorgesleten.

Even korte tijd met Dennis bijgebabbeld, maar ik wilde ook niet te laat thuis zijn want het was een pittig dagje. Dus even heel kort het leven in een notedop doorgenomen.

De koppeling van Sas ging de laatste tijd zo zwaar, dat onze kuiten op die van het Kaukasische voetvolk gingen lijken. Geen prettig gezicht. Wat een verademing als je dan weg mag rijden met een verse koppeling: Zo heerlijk licht en doseerbaar! Morgen laat ik nog even wat plaatjes zien van de ralle motorsteunen en de koppeling met drukgroep. Nu voel ik me een beetje als één van die twee motorsteunen. Behalve mijn kuit, die voelt zich juist als een jonge god in de branding. Voor verdere vragen verwijs ik jullie naar het kuitenforum.

Tijd voor een heerlijk koel glas lijnolie.
Proost!