Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

razorx

#450
Vervangen linker voordeur

Goedenavond met limousines gezegende vrienden!

Dit verslag zal qua foto's wat minder zijn omdat ik overdag geen camera had.
Achteraf heb ik wat foto's van wat objecten gemaakt.

Vandaag de linker voordeur van Fred vervangen. Dit lijkt makkelijk, maar ik kwam toch wat obstakels tegen.
Voordat je definitief aan de gang gaat is het verstandig de binnenbekleding alvast los te halen, zodat je ziet wat je aan clipjes en zo moet bestellen.

Het  loshalen of plaatsen van een deur is goed in je eentje te doen. De problemen zitten in wat kleine gemenigheidjes.
Haal de binnenbekleding los. Het kan zijn dat er nog een lange bout zit in een van de vier luidspreker schroeven achter het rooster (gewoon losklikken). Bij mij was die afwezig.
Maak de spiegel los als je die moet overzetten. De bouten hiervoor zitten achter het zwarte plastic driehoekje bij de voorruit.
Deze kan je zo losklikken.

De deurbedrading gaat met een connector het frame in. Draai deze los.

Plaats een garagekrik met houten blok er op onder het midden van de deur. De krik moet de open deur net steunen.
Draai de torx van de deurvanger en vervolgens de scharniertorxen van onder naar boven los.
Houd met je vrije hand de deur vast. Hoppatee, dat was makkelijk.

Nu de rest (grafstem).

Zekerheidshalve had ik de zwarte sierstrip losgehaald (naar voren schuiven dan pas lostrekken).
Niet ten onrechte, het is een logische roestplek:


Loszittende verf met een mesje losgepeuterd.
Na een half uur zoeken naar mijn flesje Noverox had ik er genoeg van. De Gamma is gelukkig op twee minuten afstand van me. Ik kon daar gelukkig geen Noverox vinden maar wel wel wat anders:


Het hoofd bestanddeel van roestomvormer is fosforzuur. Dit goedje is daar ook op gebaseerd.
Noverox heeft in mijn ogen één groot nadeel: Die melkachtige troep die er door heen zit. Voordat de gummiachtigheid daarvan weg is ben je minstens twee dagen verder. Voordat je dat weg hebt en kan gaan lakken ben je wel wat tijd kwijt.

Dit spul van HG is wat puurder van samenstelling, gewoon vloeibaar verdund fosforzuur. Ik denk niet dat er veel meer in zit.
Het is ook even een heel stuk goedkoper.  :eusa_dance:

Nog zo'n voorspelbaar lelijk plekje:


Goed. de nieuwe deur mag er in.

Deur op de garagekrik met houten blokje. Nu eerst de bovenste scharnierschroef er losjes in en dan naar beneden.
Vergeet de deurvanger en het hoesje niet.  ;)
Het beste kan je de deur in de volgende volgorde stellen.
1. Hoe horizontaal de deur hangt. Dit doe je met meer of minder tussenplaatjes onder de scharnieren.
2. De hoogte van de deur.
3. Hoeveel de deur onder en boven naar buiten of binnen staat.
Dit laatse gaat het makkelijkst met licht aangedraaide bouten.

Al met al kostte me dit redelijk wat tijd. Maar dan oogt het ook mooi.
Alles wat moet smeren (scharnieren en zo) van "witvet" voorzien.

Nu was het tijd om wat afgebroken clipjes materiaal te vervangen.
Hier nog een gevolg van een ruwe behandeling in het verleden:


Ik ontdekte dat de nieuwe deur een loshangende raamgeleider had.
Oorzaak:


Goed dan maar de raamgeleider uit mijn oude voordeur gehaald. Hij zit alleen vast met het torxje onder je rode deurwaarschuwingslichtje. De bovenkant is vastgeklemd.

Tot mijn grote verbazing bleek die op de plek waar de "nieuwe" gebroken was, gelast te zijn.
Kennelijk standaard een zwak punt bij onze roffels.

Als je toch met je raamgeleider bezig bent, kit het rubber dan even vast aan de omhulling. Ze gaan graag schuiven. Polymax is hier prima voor.

Soms heb ik bij het klussen negatieve klusmomenten. Deze was matig negatief.

Het slot met handgreep overzetten is behoorlijk negatief.

Het gaat nergens over en voordat je het weet ben je heel veel tijd kwijt.
Ik heb er eindelijk een handigheidje opgevonden (schrik niet de eerste keer was ik een paar uur kwijt).

Ik zal het illustreren aan het plaatje van een standaard 850 handgreep:


Eerst het officiële gedeelte.
Montage:
Draai de twee bouten van de slotvanger lichtjes los.
Linkerkant (bij linkerdeur) er eerst in.
Dan met aangetrokken handgreep de slotpen in zijn T vormig gaatje laten vallen.
Normaal zou je dan de haak op onmogelijke manier tegelijk goed moeten plaatsen.
Niet op letten.
Die haak kan je van de binnenkant van de deur via het gat (de bekleding is er immers af met wat gefrot correct positionneren.

Even een wetenswaardigheidje: Het lijkt een gewone bout waar die haak om hangt, maar het is een stelbout die een aantal vaste posities kent.

Al met al: De deur hangt er mooi recht in. Onder de raamrubbers zat vreemd genoeg geen roest.
Onder de sierstrip een beetje. Deuren stellen kost tijd, neem die ook.
En de handgrepen, ach het is ietsje makkelijker geworden.

De roestomvormer mag vannacht lekker haar werk doen.
Voor mij zit het werk er vandaag op.

Lijnolie komt pas na het polijsten en poetsen en het plaatsen van de sierstrips.
Dan maar Grolsch!  :eusa_dance:
Het is altijd een lekker gevoel als je wat tegenslagen hebt overwonnen.
Oh ja: Met alle vervangen clipjes en kabelklemmetjes is de deur rammelvrij!

Groeten van Yits


haasje

Als je nu de volgende keer met het monteren van je deurgrepen even het slot uit de deurgreep haalt (zit geborgd met een veerlip), haak je je greep er zo in, als die op zijn plaats zit schuif je je slot er terug in en zit hij direct goed.

razorx

Citaat van: haasje op 11-04-2009 21:42:25
Als je nu de volgende keer met het monteren van je deurgrepen even het slot uit de deurgreep haalt (zit geborgd met een veerlip), haak je je greep er zo in, als die op zijn plaats zit schuif je je slot er terug in en zit hij direct goed.
Dank je Haasje! Zal wel een soort van rtfm zijn  ;)

haasje


Taranis

Die raamgeleider is inderdaad een standaard zwak punt, heb 'm bij m'n GLT ook gerepareerd op diezelfde locatie.

Maar waarom vervang je de deur? Zo slecht is ie toch niet? De roest even bijwerken en je hebt weer een prima deur?

-D©©©L-

Citaat van: razorx op 11-04-2009 21:20:29
Tot mijn grote verbazing bleek die op de plek waar de "nieuwe" gebroken was, gelast te zijn.
Kennelijk standaard een zwak punt bij onze roffels.

Owja joh ? Die las zit er inderdaad al even.  ;D

Thys


Misha

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

#458
Citaat van: Taranis op 12-04-2009 01:03:56
Die raamgeleider is inderdaad een standaard zwak punt, heb 'm bij m'n GLT ook gerepareerd op diezelfde locatie.
Maar waarom vervang je de deur? Zo slecht is ie toch niet? De roest even bijwerken en je hebt weer een prima deur?
De afbeeldingen zijn van de nieuwe deur. Die roestplekjes zijn inderdaad zo weggewerkt,
De oude deur had een gemene deuk net op de hoekige plek onder het raam.
Iets voor later.

@Marco en Thijs: Ja de kans is groot dat jullie die las kennen  ;)

Vandaag maar verder met de deur rechts achter. Die heeft net zo'n naar deukje.

razorx

#459
Citaat van: haasje op 11-04-2009 21:42:25
Als je nu de volgende keer met het monteren van je deurgrepen even het slot uit de deurgreep haalt (zit geborgd met een veerlip), haak je je greep er zo in, als die op zijn plaats zit schuif je je slot er terug in en zit hij direct goed.
Toch het slot er weer uitgehaald om te kijken. Curiosity killed the cat.
Ik heb x70 handgrepen op mijn 850. Om het slot er uit te halen moet je niet in een gaatje duwen maar aan een lipje trekken.
En inderdaad, klus van een paar seconden, ; eusa_wall(of_shame).

razorx

#460
Goede morgen roffelaars!

Eerst Bah! Vanavond een eend doodgereden. Was te voorkomen als ik met normale snelheid had gereden. Zal mijn rijstijl aanpassen. Voel me hier echt .. bij en die eend niet meer.


De rechterachterdeur vervangen.

"Nieuwe" deur op een oude workmate:


Als je het torxje hierachter losdraait hoef je de sierstrip alleen naar voren te schuiven.
Ik deed het luier, vanachter losklikken, hoort niet.


Na een dikke 15 jaar ziet het er bij een verder mooie deur zo uit:

Dit zijn Alter-I sierstrips. Die zijn smaller dan de Alter-II's. Er af, misschien leuk voor een ander.

Dasty er op, spons en water en dan royaal afspoelen:


Wat houdt dat Volvo spul zich goed:

Her en der wat roestomvormer toegepast maar niet veel narigheid.

De oude deur mag er uit. Ik heb raamzwengels achter.
Klepje van de zwengel van binnen naar buiten losklikken.

Nu de zwengel er uit. Hier kwam mijn afgedremelde schroevendraaiertje van pas.
Normaal gebruik ik die voor de remschoenpennen achter.


Dit is de enige lange bout voor de luidspreker achter die het binnenpaneel ook vasthoud.
De rest zit allemaal onder (torx 15).


Oude x70 handgreep op de nieuwe deur, of is het nieuwe handgreep op een oude deur?


Bij de achterdeuren moet je de kabelboom er zo uitwurmen:


Ahum, nieuwe oude deur was vast van een oliesheik uit Dubai: Elektrische ramen.


Er zal vast wel wat op dit forum over de bekabeling hiernaartoe geschreven zijn. In de deur komt die in ieder geval niet aan.
En even denken hoe ik de zwengelaar links achter goedkoop elimineer.
Die urft onderop de foto zijn lijmrestanten.

Even een impressie van het stellen van de deur:

Ja het voorscherm is vies en de deur niet  ;) . Het voorscherm is vermoedelijk ooit overgespoten maar denk dat er weinig tot geen kleurverschil is na schoonmaken.

Bijna, nu de uitwaartse kanteling nog:


Het echte poetsen komt als de diverse schade plekjes volledig klaar zijn.
Maar het ziet er al een stuk vrolijker uit  :eusa_dance:

Morgen Vandaag hoop ik naast de zorg voor de kippen ook te kunnen poetsen.
Een prettige dag!

Yits



razorx

#461
Poetsmans

Zeer tevreden over de roestoplosser (lees roestomvormer) van HG. Gewoon een nononsense product dat doet wat het moet doen.

De deuren en motorkap zitten er in dus is het tijd voor een beloning voor de roffel: Poetsmans!

Daar waar nodig nog wat krasjes en dofheid verwijderd met de diverse commandanten:


Meteen een stiefkindje van de schoonmaakbeurten onderhanden genomen:
Het afvoerkanaal onder de achterklep en de gootjes.
Was hard nodig want het rechter "afvoerputje" was goed verstopt.




Vervolgens wat mos aan de onderkant van mijn achterruit verwijderd (tegen en op het rubber).

Daarna de boel in de hardwax en als toetje lijnolie op de strippen, hier nog nat:


Had te veel honger en was te moe van het poetsen om verdere plaatjes te maken, maar ik ben tevreden met het resultaat.
Her en der had ik in detail verder kunnen gaan, maar had er de puf niet meer voor.

Frustratiedingetje : Ëén van de ballasten van de Xenon verlichting van de blauwe roffel scheidt er na precies één seconde mee uit. Vermoedelijk het soldeerwerk aan een overloaddetectieweerstand of een spoel, maar de boel is behoorlijk ingegoten.

P.S. Een invalide kipje heeft nu een persoonlijk mini verblijf voor de nacht gekregen. Het diertje, zeer goed gemutst kan niet op stok. Ze heeft nu een schoon droog plekje waar ze kan liggen. Wat zijn de dagen kort!

elianmars

Citaat van: razorx op 13-04-2009 01:03:56

Bij de achterdeuren moet je de kabelboom er zo uitwurmen:
http://www.paerl.it/volvo/rad9.jpg






Zit er niet in de B-stijl, net als bij de X70, een stekker?

Ik wist het ook niet en heb ook de complete kabelboom uit de deur gepeuterd  :eusa_shifty:

BartusKN

Citaat van: elianmars op 13-04-2009 23:05:00
Citaat van: razorx op 13-04-2009 01:03:56
Bij de achterdeuren moet je de kabelboom er zo uitwurmen:
http://www.paerl.it/volvo/rad9.jpg

Zit er niet in de B-stijl, net als bij de X70, een stekker?


Naar mijn weten niet, ik moest dikke speaker kabels doorvoeren en dat moest nogeens hierbij doorheen.

Ontopic.  Ziet er wel erg gelikt uit. !

UserID6342

Citaat van: elianmars op 13-04-2009 23:05:00
Citaat van: razorx op 13-04-2009 01:03:56
Bij de achterdeuren moet je de kabelboom er zo uitwurmen:
http://www.paerl.it/volvo/rad9.jpg
Zit er niet in de B-stijl, net als bij de X70, een stekker?
Ik wist het ook niet en heb ook de complete kabelboom uit de deur gepeuterd  :eusa_shifty:
Zover ik weet wel hoor, heb deze kabel nu al bij een aantal 850's vervangen voor eentje met de aansluiting voor electrische ramen en bij iedere auto die ik heb gedaan zat er gewoon een stekker in de B-stijl.  Was / is wel zo makkelijk, raamunit compleet eruit halen, kabelboom verwisselen en elec. raamunit erin.