Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 33 gasten bekijken dit topic.

The Demon

Misschien ook het vermelden waard dat als je geen originele gasveren gebruikt je op moet letten met open doen van de klep?
Met die neppers kan je de bankrekening van de tandarts aardig spekken zal ik maar zeggen.  ;D

razorx

Citaat van: The Demon op 11-02-2016 21:11:32
Misschien ook het vermelden waard dat als je geen originele gasveren gebruikt je op moet letten met open doen van de klep?
Met die neppers kan je de bankrekening van de tandarts aardig spekken zal ik maar zeggen.  ;D
Klopt helemaal. Ik zou ook geen imi nemen. Daarom raadde ik die Stabilus 3958IA exemplaren aan. Die zijn gelijk aan het origineel maar wel wat goedkoper. ;)

-edit- wat preciezere verwoording.

UserID6342

Toch zijn dit altijd wel de leuke klusjes om te doen ;D  En idd, standaard een bezemsteel o.i.d eronder voor je de schokker lostrekt ;D

razorx

#7713
Goedemiddag!

Ik krabbel goed uit mijn overspanning. Heb me voorgenomen niets te forceren en vooral plezier te hebben!

Helaas neemt mijn lichaam wraak op mij.  Als gevolg van die overspanning heb ik nu chronische netelroos. Dit heeft niets met roos te maken. Het is een allergische reactie van het lichaam op een stof waar je allergisch voor bent. Soms ontstaat die reactie ook door pure stress. Erg naar het voelt alsof je naakt in de brandnetels bent wezen rollen. Echt geen feest.

Als je met je klachten naar de huisarts gaat krijg je koelende zalf en een antihistamine mee. Ik waarschuwde al dat ik door een leven lang hooikoorts niet reageer op veel antihistaminen, maar dat mocht niet baten. Wat antihistaminen verder en na een doorverwijzing naar de dermatoloog krijg ik nu Semprex. Met 10 pillen van 8mg per dag houd ik het dragelijk. Morgen heb ik weer een afspraak met de dermatoloog.

Tijd voor de leukere dingen.
Sinds ik er geen duur kantoor in de Amsterdamse Pijp op na houd, ben ik bezig mijn werkruimte in het bedrijfsgedeelte van ons huis in te richten. Ik heb daar veel lol in. Het doel is met een minimum aan middelen en ruimte een maximale effectiviteit te bereiken.

Het elektronica gereedschap houd ik strict gescheiden van het auto spul. Ik had mijn gereedschap in laden, maar dat werkt niet voor dit doel. Vandaar dat ik begonnen ben met het inrichten van wat universele gereedschap panelen.




Ik ontdekte dat het tijd werd mijn universeelmeters te vervangen/aan te vullen. Waar ik bij een oscilloscope hoge eisen stel en een Tek heb, maakt het me voor een voltmeter niet zo veel uit. Een Fluke die vijf cijfers achter de komma nauwkeurig is, heeft voor mij geen zin. Wel wil ik dat de meter snel is, heel snel.

Ik heb twee metertjes besteld. Een Chinese Mastech pen meter. Ik vind pen meters erg fijn omdat je je blik niet van je probe af hoeft te wenden om het display uit te lezen.


En een Hioki. Dit is een opkomend merk uit Japan. Het gaat hier om één van hun instap modellen de 4212. Voor mijn doel zat én heel veilig.


Het is een heerlijk zonnige winterdag. Een perfecte gelegenheid om de TPS te vervangen. Niet dat die brak was maar in het topic van Dirk staat een linkje naar een adres waar je ze voor 22,95 kunt kopen. Origineel Bosch!
http://www.besteonderdelen.nl/bosch-1150157.html
Bedankt voor de tip!

Meteen een goede gelegenheid om de gasklep te checken op vervuiling:

Niet spannend.

De oude TPS:


Opmerkelijk is dat op de verpakking van de nieuwe "Made in Germany" staat en op de sensor zelf "Made in Korea".

Wel, ik kom aan het laatste deel van dit relaas.
Van Piet en Maarten kreeg ik een kopietje van een programma-tje waarmee je je injectoren goed en makkelijk kunt calibreren. Dit werkt voor gewone ECU's maar ook voor ECU's met een Ostrich.

Met een Ostrich is het calibreren standaard al niet veel werk, maar met hun programma ben je in 20 minuten wel klaar.
Voor de mensen zonder Ostrich is dit programma echt een uitkomst. Normaal moet je bij iedere calibratiestap je ECU er uit halen en opnieuw flashen. Schiet niet op. Nu kunnen zij dynamisch de juiste waarden bepalen.

Nu zat ik al met goede fuel trims op benzine én op LPG. Maar een PB van Pim Remeus triggerde een vraag bij me. Hij rijdt net als ik met een aparte mapping voor LPG. Wel zo mooi. Hij meldde me dat de injector calibratie op LPG moeizaam verliep.
Ik herinnerde mij dat ik daar ook moeiete mee had en dat ik moest kiezen voor een andere aanpak.

Het lukkte me wel op de opbrengst en de dode tijd van de donkerbruine LPi injectoren te vinden. Maar in de praktijk gaat er dan toch het één en ander niet goed.
Tijdens het calibreren gaat alles normaal en doet het verstellen van de dode tijd van de injectoren precies dat wat je ook onder benzine ziet. Dit calibreren geschied "open loop" zoals men dat noemt.

Als je vervolgens "closed loop" gaat rijden zie je dat de dode tijd vrijwel geen invloed heeft op de fuel trims bij stationair. Uiteindelijk is het me in het verleden en ook nu gelukt een goede matching voor de donkerbruine injectoren te vinden:


Ik vermoed dat de LPe de benzine injectietijden op een niet lineaire manier converteert naar LPG waarden.
Wat voor mij het beste werkte was de calibratiewaarde voor de dode tijd gewoon over te nemen van wat je eerder gevonden hebt en wat na te corrigeren met de injectorconstante/opbrengst.

Genoeg inspanning voor vandaag. Op naar een lekkere maaltijd.

Eet smakelijk!
Yits.

volvobug

Vervelend van die netelroos Yits, maar fijn om te lezen dat je weer met van alles bezig bent  :) en dat het de goede kant op gaat!
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

elianmars

Ai, netelroos is geen pretje. Sterkte ermee!

V70geRwin

Ordenen en organiseren en niet alleen in je hoofd, goed bezig Yits.
Sterkte met de gordelroos.

UserID6342

Heel goed bezig Yits en fijn om te lezen  :eusa_clap: :eusa_clap:  Gewoon je eigen ding en in je eigen tempo doen en klaar.  Mooi dat je je eigen werkplek al zover hebt nu, heerlijk dadelijk lekker vanuit huis je eigen toko bestieren.

Netelroos is erg vervelend, maar ook dat komt goed !

big ben

Citaat van: razorx op 27-02-2016 16:54:19
Goedemiddag!

Ik krabbel goed uit mijn overspanning. Heb me voorgenomen niets te forceren en vooral plezier te hebben!

Yits.

:eusa_dance:  Goed nieuws Yits, ! en beterschap met dit "netelige " rozen  ;)

classicT5

Geniet van de mooie dingen in je leven Yits

Vulk

Merk je daar wat van die TPS te vervangen?
Gaan die vaak kapot?

razorx

#7721
De oude was nog goed. Maar voor het bedrag kon ik hem niet laten liggen.
Bij de 10V was hij na een dikke 15 jaar op. Bij het eerste verval reageert de wagen wat korrelig op gas geven. Later wordt dat erger en is iedere smoothheid weg. Cruisen kan ook lastiger worden. Zie het als de volume regeling van je stereo die kraakt. Letterlijk het zelfde.
Normaal kosten ze iets van 75 euro staat me bij. Die 24 is dan echt een koopje.

FrankvdAa

Citaat van: razorx op 28-02-2016 19:21:30
De oude was nog goed. Maar voor het bedrag kon ik hem niet laten liggen.
Bij de 10V was hij na een dikke 15 jaar op. Bij het eerste verval reageert de wagen wat korrelig op gas geven. Later wordt dat erger en is iedere smoothheid weg. Cruisen kan ook lastiger worden. Zie het als de volume regeling van je stereo die kraakt. Letterlijk het zelfde.
Normaal kosten ze iets van 75 euro staat me bij. Die 24 is dan echt een koopje.

Hier kan ik mij helemaal in vinden, van de week de TPS ook vervangen en de gasresponse is vele malen beter en vloeiender.
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

Snellebaksteen

Ik zie dat jij exact hetzelfde automatische striptangetje heb als ik. Dat rode dingetje. Heel fijn tangetje!
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

elmarconi

Citaat van: razorx op 27-02-2016 16:54:19
En een Hioki. Dit is een opkomend merk uit Japan.

Nounounou, opkomend...
De 3166 hebben we hier al sinds 2001.
Doet het nog steeds voortreffelijk.  ;D

PS: beterschap
--
Autogas Inside . . .