Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

arjenT5R

Citaat van: pwassink op 01-05-2011 22:41:07
Citaat van: razorx op 01-05-2011 22:27:44
Citaat van: Misha op 01-05-2011 22:24:51
Yits is best aardig.
Als hij zijn lijnolie maar krijgt op tijd.
;D LPG valt ook niet verkeerd moet ik zeggen.

Is ook na wat peinswerk best heel logisch Yits ..

Vroegah , om maar met een westerse term te beginnen had met het immers over :

http://www.tijdschriftencanon.nl/media/MB_I01e_TF95_1980_04_p070.png
Iets waar jij je best op mag beroepen mijnsinziens dan  ;)

Tja later alweer wat later kwamen ze met dit:
http://www.grolsch.nl/Template/RootSite/BinaryResource/Assets/HistoryContent/a5eus0ic.jpg

En zeg nu eerlijk, waarom zou je tegen zo'n meissie ingaan ?  ;D

Een plop voor yits  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ben

@Yits
Valt me beetje tegen dat je niet meteen een remote hebt ingebouwd. Dan had je 'm op afstand kunnen monitoren.
Nu blijf je maar in onzekerheid.  :eusa_pray: Verbeterpuntje  :P  BIG- XXXL-brother.

)()()sT

UserID6342

Wederom leuke verslaglegging Yits, maar ik had gisteren ipv een LPGtje toch lekker een biertje genomen met dat mooie weer en na die klus :)

razorx

Nrfh, 286dkm aandrijfas

Al een tijd hoor ik bij bochten naar links een roekelderoekel rechts.
Homokineetmans. Normaal een onderdeel dat heel lang mee kan gaan.

Gewoon een geval van onoplettendheid. Twee jaar geleden ontdekte ik dit:

Ik heb de ashoezen en het vet toen braaf vervangen, maar geleidelijk aan nam het geluid toe. De schade was er al en kon alleen maar erger worden.

De afgelopen donderdag Dirk gebeld. Die benadrukte dat het veel minder werk is de complete as te vervangen dan in een te krappe ruimte te frotten met een te vervangen homokineet.
Gelukkig had hij nog een as liggen.

Ik was van plan een pagina's lange analyse van ieder onderdeel van de aandrijfas te maken met foto reportage die tot in de meest overbodige details zou verdiepen.  Maar het lot of Dirk wilde anders. ;)

Aangekomen bij Dirk heeft hij de klus van me overgenomen. Je ziet wel dat het bij een routinier even wat sneller en soepeler gaat.
Dus alleen een beschrijving van zijn werk:
Auto in de hoogte, wiel er af, dop36 moer los. Een luchtsleutel is wel een geweldig stuk gereedschap.
Ondertussen deed ik wat onduidelijke dingetjes, dus ik zal proberen de reconstructie te maken.
-edit- Onderkant schokbreker los.
Tijd om de naaf los te tikken.
Dirk aan het werk.

Dit zijn momenten dat je beseft dat die voorgeschreven loctite niet alleen onzinnig is, maar ook hinderlijk.
Dirk gaf de hamer over aan mij. Geen resultaat. Hamertje had toch echt een kop van een kilo of twee.

Gelukkig was Jos er ook. Niet alleen gezellig maar ook wat sterker. Daarnaast pakte hij het slim aan.
Wij hamerden zijdelings, je kan niet goed mikken en niet hard genoeg slaan.
Met zijn rug naar de auto en de naaf vrijwel recht onder hem had hij het ding redelijk snel los.

Tijd om de as uit de bak te trekken. Gebruik hier geen kracht maar een impuls bij.
Duw de as iets naar de bak en trek hem dan met een korte ruk naar je toe.

Dirk plaaste de nieuwe as in rap tempo.
Ik mocht nog even spelen met het luchtgereedschap. Erg leuk spul, maar ik denk dat je echt wat ervaring moet krijgen om te weten hoe vast je iets zet met dit soort gereedschap.

-edit- Plaats de bouten van de schokbreker zo nouwkeurig mogelijk in de oorspronkelijke positie.
Zou houd je je camber het zelfde. Je kan de "afdrukken" van de bout hiervoor gebruiken.

Voor mij was het tijd om naar huis te gaan en twee heel lieve ouders te eten te hebben.
Heerlijk geen reroekelderoekel in de bochten meer!

Dirk bedankt!
Yits

-edit Wat aanvullingen over de onderste schokbrekerbouten en het camber.
Ik rijd met een vrij negatief camber, vergeten aan Dirk te vertellen. dus moet ik nog even aanpassen.

The Volvoboy

Ik wist niet dat er Columba's onder de blauwe zaten ???
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 686.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Persus - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 389.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 355.000km

BarryB

Met een luchttol zet je niks vast, een luchttol is er om iets los te maken.

Je heb wel doppen die bij een bepaald aantal Nm stoppen.

Bij kwikfit zijn ze dol op luchttollen, daar zette. Ze zelfs lichtmetaal vast met een tol.

razorx

Citaat van: The Volvoboy op 07-05-2011 21:49:28
Ik wist niet dat er Columba's onder de blauwe zaten ???
Alweer een tijd. Indertijd overgenomen van Rovelra.

Heel raar, maar autocosmetica interessert me niet zo.
Ik kan wél genieten van een tot in de puntjes verzorgde roffel van een ander maar spoilers of prachtige velgen voor mij. Ehh nee.

Een slecht rijdende auto stoort me veel meer, net als roest.

Ik moet er ook bij zeggen dat dit een praktische keuze is, iedere euro kan je maar één keer uitgeven.  ;)

Vulk

Niks mooiers dan Columba's onder een 850 trouwens.

elianmars

Citaat van: Vulk op 07-05-2011 22:19:23
Niks mooiers dan Columba's onder een 850 trouwens.

Titans zijn toch echt nog mooier  ;)

The Volvoboy

Onder een T-5R ja, maar ik vind Columba's onder een 'geen T5-R' toch echt mooier ;) En onder een x70 vind ik Perfo's het mooist :D
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Persus - 398.000km

Misha

Sentinels natuurlijk. :P

Zonder dollen; ik vind Perfo de ultieme velg om te zien. Jammer dat ze er niet in 17" zijn.

Sterker nog: ik vond Perfo's al mooi voordat iik Volvo's iets vond, weet nog dat ik regelmatig dacht wat zonde van zo'n velg op zo'n ouwelullenauto. :D
Citaat van: Claudia
Misha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45
Ja, zie je wel, Misha snapt het

The Volvoboy

Citeerweet nog dat ik regelmatig dacht wat zonde van zo'n velg op zo'n ouwelullenauto.
;D

UserID6342

Citaat van: BarryB op 07-05-2011 22:01:23
Met een luchttol zet je niks vast, een luchttol is er om iets los te maken.

Je heb wel doppen die bij een bepaald aantal Nm stoppen.

Bij kwikfit zijn ze dol op luchttollen, daar zette. Ze zelfs lichtmetaal vast met een tol.

Ga hier geen discussie voeren in Yits zijn topic, maar ik snap niet waar je die wijsheid vandaan haalt ?? ?? ?? Met goed gebruik kun je met een luchttol zowel los als vast draaien, ja zelfs alu wieletjes als je maar weet waar je mee bezig bent.  Je reinste kwats dus, die uitspraak en ook niet echt gepast !

razorx

Multimedia PC voor in de woonkamer

Goedenavond lijnolievrienden!

Een tijdje terug trof ik dit ogenschijnlijk door mij geplaatste bericht aan:
Citaat van: razorx op 23-04-2011 23:46:18

Parse error reading sequential data from author grijzev70tdi:
Unknown object N,
not fount in database, database version 1.0 datestamp 1996. Will try later.
Kernel panic while updating on object evil.
System halted at 23-04-2011 23:45 random time zone.

Daar ik dit bericht absoluut niet gepost heb, ging ik op onderzoek uit. Ja hoor één van mijn onder linux draaiende schotelontvangers was gehacked door een anderhalf jaar oude ruwharige cavia. Bij ondervraging bleek dit nare dier wel vaker uit mijn naam te posten. In zijn archief vond ik nog ernstiger plannen.
Na het verhoor heb ik het dier met documentatie en al voor de kippen geworpen.

Terug naar die schotelontvanger en wat daar omheen hangt.
De multimedia bronnen in deze kast zijn:
Een embedded linux mediaplayer
Een embedded linux schotelontvanger
Een PC

Allen aangesloten op de versterker en de TV.

Ik ergerde mij er al een tijd aan dat ik zowel voor beeld als geluid teveel handelingen moest plegen om een andere signaal bron te kiezen.
Naarder is het voor Saskia, die beroepsmatig dan weer de éne geluidsbron voor opname moet kiezen en dan weer de andere voor weergave. Ze is zangeres en monteert haar eigen geluid. Ze wil opnemen en monteren en niet zitten modderen met een heleboel input en output kabeltjes.

Een audio patch paneel zoals je in studio's vindt is een oplossing maar niet in de woonkamer.

Langzaam aan ontstond het volgende idee:
De netwerk performance van de media player is extreem slecht. Dit soort apparaten hebben meestal een softwarematige netwerkkaart. 4MB/s is vaak de max.

Dat apparaat moet dus weg. De in de zelfde kast ingebouwde PC kan het zelfde.
Al piekerende besefte ik dat de gebruikersvriendelijke bediening met de remote van de media player toch wel erg fijn is.

Om een lang verhaal kort te maken: Het is tijd voor een nieuwe PC.
De wensen:
-De behuizing moet "audio compatibel" zijn, met volumeregelaar en knoppen
-Afstandbedienbaar via een gebruikersvriendelijke interface die in niets aan een PC doet denken.

-Tja als we dan toch bezig zijn, waarom niet meteen een schotelontvanger kaartje er in? Weer een apparaat weg uit het meubel.

'snachts kan de nieuwe PC meteen nóg een extra backup maken van de server.

De behuizing is de MC-1200 van MS-Tech geworden:

Nadeel van de meegeleverde voeding is het lawaai van de ventillator. Daar komt dus een beter exemplaar in.
Het moederbord moet natuurlijk een HDMI aansluiting hebben voor het HD-TV werk.
Wordt waarschijnlijk van Gigabyte uit de ultra durable reeks. Van de honderden exemplaren die we van dit merk hebben geleverd is er na al die jaren nog geen één teruggekomen. Of een Intel bordje.
Koeling en processor wordt even uitzoeken. Zaken als rekenkracht en koude zijn niet compatibel.
(Heat pipe?)

Als er toch een andere voeding in de kast komt, waarom dan niet een zwaardere van b.v. 550W?
In de kast is misschien nog genoeg ruimte over voor een Tripath versterker.

Deze laatste klinkt door wat slimmere techniek absoluut beter dan onze NAD versterker, zodat die ook uit het meubel weg kan.

Al met al weer een leuk projectje om aan te beginnen. Het afmaken van car PC 3 wordt dus weer uitgesteld. ;)

De lijnolie staat weer koel dus proost!

Yits.