Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 52 gasten bekijken dit topic.

razorx

#1995
Citaat van: jeroen74 op 04-03-2012 23:36:48
Maar wel fel rood oplichten als er iets aan de hand is natuurlijk ;)

Net zoals bij Saab's night panel: als de tank bijna leeg is, of de temp wordt te hoog, dan gaat dat metertje+verlichting alsnog aan; of als je boven de 140km/h komt, licht de rest van de schaal op.
Is heel mooi, maar gaan we niet doen.
Alles heeft zijn prijs. Dit kunnen we misschien voor 100,- verkopen, maar daarboven wordt het echt te gortig.
En schrik niet, de uiteindelijke marge is laag. Denk meer aan kostendekkend.

Vergis je niet in de kosten: Arbeid, materiaal, productie, onze grote vriend de administratie en de belastingdienst.
Daarnaast moet zo'n meter ook makkelijk inbouwbaar zijn voor eenieder met maar een beetje elektra ervaring.
Moeilijk zat om dat te prepareren. ;)

jeroen74

Ja, ik ken het....

Ik heb zelf ook weleens wat projectjes overwogen en interessepeilingen gedaan (en peilingen gevolgd van andere mensen) en vaak is er veel interesse tot het echt concreet wordt, en dan valt de belangstelling opeens heel erg tegen, en/of vinden ze het toch te duur...

Het is ook maar hoe veel je je eigen vrije tijd waardeert financieel gesproken. Als je hetzelfde uurtarief zou hanteren die je je 'echte' klanten berekent kan dit projectje volgens mij alleen maar zwaar verliesgevend zijn ;)

Je printje compleet, zou in massa productie waarschijnlijk maar 5 tot 10 cent kosten ;D Dit soort 'kippenvoer' componentjes kosten in grote aantallen fracties van centen. Een opampje van 16 cent wordt bij ons al een 'duur kreng' genoemd :) (Farnell prijs 1-10: €1,38) Maar goed, dat is een compleet andere, niet te vergelijken, wereld natuurlijk ;)

razorx

#1997
Zo de printplaatjes zijn besteld. Meteen ook de onderdelen besteld.
Daar kom je altijd wat vervelend gedoe tegen: Een spanningsdeler die je nauwkeurig wilt hebben en dat matcht net niet lekker met de bekende weerstand reeksen. Goed je hebt daar handige tooltjes voor op internet, maar dan zijn die waarden weer niet te verkrijgen, of gaan per 5000.
1% nauwkeurige condensatortjes zijn ook niet altijd "gratis", zeker niet als ze ook nog bepaalde afmetingen en een bepaalde capaciteit moeten hebben.

Het ontwerp is behoorlijk aangepast of eigenlijk compleet nieuw. Het was nog even wat gedoe om er een enkellaags print van te maken van 2,5cm*2,2cm.
Ik werk voor elektronica CAD/CAM werk altijd in Altium Designer. Een heerlijk pakket dat je begeleidt en controleert van schema tot print. Simulatie zit er ook in, maar dat heb ik nooit gebruikt. Het pakket werkt met ontwerp regels, die je zelf moet invoeren. Zo voorkom je dat je bij het maken van de print lay-out een spoortje van een paar tiende millimeter gebruikt voor een signaallijn die een paar Ampere aan moet kunnen, maar zo voorkom je ook dat je spoortjes zo dun zijn, dat je printproductiebedrijf het niet meer aankan. Output na controle in een zip bestandje naar je printboer en een week later liggen de printjes op de mat.

Meteen soldeerpasta en Bestron kookplaatje besteld. Ik heb heel wat video's op internet bekeken en kwam net als veel anderen tot de conclusie dat ze ideaal zijn voor kleinschalig enkelzijdig reflowen.

Ik ben heel benieuwd hoe het SMD solderen op deze manier gaat bevallen en vooral de tijdswinst/verlies ten opzichte van de ouderwetse "through hole" methode.

Verder me nog verbeten op een stammetje van een denneboom die de haard in moet. Iemand, ik weet niet wie, heeft mijn Stihl niet teruggegeven.
Werd dus een naar langdradig klusje met een handzaag.

Als het wat warmer wordt, moet ik een deur van Nrfh aanpakken. Een fietser, vermoed ik, heeft tijdens de gladde periode een lelijke streep over mijn deur getrokken. Een ondiepe deuk van 20cm lang. Wordt  nog een leuk klusje. Misschien dat ik het laat doen, deze ziet er niet makkelijk uit.

Als ik mezelf zo teruglees zie ik dat de toon van deze post wat mopperig is. Raar, eigenlijk een heerlijke dag gehad met prachtig weer en nu een brandend stukje dennehout in de haard naast me.

-edit- De ATI videkaar uit mijn mediacenter gehaald. Ze zijn voor alles goed behalve video afspelen. Na een dag, een week of twee weken komt er een storende pixelatie van het beeld. Van alles geprobeerd, maar het lijkt een ATI probleem te zijn.
Nu zit er een passief gekoelde Nvidea in, meteen een scherper beeld. Mezelf beloond met een lekkere full HD 27" monitor, heerlijk.

maruska

en wellicht een glas lekkere w*hiksky ernaast ?
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

razorx

Citaat van: maruska op 11-03-2012 21:08:12
en wellicht een glas lekkere w*hiksky ernaast ?
Daar noem je wat. Vandaar mijn neerslachtige toon. Al een jaar lang een ernstig whiskey tekort.
Maar weer eens een flesje Laphroaig of iets anders obscuurs kopen. "As we get it" van Ian Macleod is ook geen straf.

razorx

Het displaytje is binnen en de onderdelen ook. Nu is het wachten op de printjes.

Even iets heel anders, misschien een projectje: Verwarming wanneer het echt nodig is. Niet in de auto maar thuis.

Qua elektra al een stevig jaarlijks bedrag kunnen bezuinigen door overal led verlichting te hebben en wat slimme schakelaars op de juiste plaats. Ehh 185,- per jaar.

We leven onregelmatig. De klokthermostaat heeft dus geen zin. Handmatig de temperatuur lager zetten wordt vaak vergeten. Dus wanneer wil je de kachel aan? Als er leven is dat warmte wil.

In een kantoorsituatie is kan dat makkelijk zijn. Bij ons op kantoor is het licht altijd aan als we werken. Dus if licht then warmte.
Ook prettig als bij overwerk de klok van de thermostaat overruled moet worden. Slim aangepakt kan dat geld schelen en extra comfort geven.

Thuis is dat anders, door de ligging van het huis schijnt er overdag veel licht naar binnen, dus dat is geen criterium om de thermostaat haar werking te laten doen.

Wie oh wie oh wie heeft een leuk idee om te bepalen of de CV warmte moet geven of niet? Een bewegingsdetector is geen optie. Ik kan ook twee uur stil zitten. Ik wil hier absoluut geen PC voor reserveren die dit slim aanpakt. Eigenlijk wil ik alleen weten hoe je bepaalt of er behoefte aan warmte is, zodat je kan bepalen of de thermostaat haar werk wel of niet mag doen.

Bedankt voor het meedenken!

-edit- ik weet dat er slimme en dure thermostaten te koop zijn, maar ik wil even van scratch denken.

ulkeman

hoe oud is je cv ketel?

je kunt energie gaan besparen door zonneboiler,
of de verwaming snachts niet of nauwlijks lager te zetten.


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

grijzev70tdi

Hangt er ook wel vanaf hoe goed je huis ge isoleerd is denk ik?
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Boemeltje

Citaat van: razorx op 13-03-2012 23:01:03
Het displaytje is binnen en de onderdelen ook. Nu is het wachten op de printjes.

Even iets heel anders, misschien een projectje: Verwarming wanneer het echt nodig is. Niet in de auto maar thuis.

Qua elektra al een stevig jaarlijks bedrag kunnen bezuinigen door overal led verlichting te hebben en wat slimme schakelaars op de juiste plaats. Ehh 185,- per jaar.

We leven onregelmatig. De klokthermostaat heeft dus geen zin. Handmatig de temperatuur lager zetten wordt vaak vergeten. Dus wanneer wil je de kachel aan? Als er leven is dat warmte wil.

In een kantoorsituatie is kan dat makkelijk zijn. Bij ons op kantoor is het licht altijd aan als we werken. Dus if licht then warmte.
Ook prettig als bij overwerk de klok van de thermostaat overruled moet worden. Slim aangepakt kan dat geld schelen en extra comfort geven.

Thuis is dat anders, door de ligging van het huis schijnt er overdag veel licht naar binnen, dus dat is geen criterium om de thermostaat haar werking te laten doen.

Wie oh wie oh wie heeft een leuk idee om te bepalen of de CV warmte moet geven of niet? Een bewegingsdetector is geen optie. Ik kan ook twee uur stil zitten. Ik wil hier absoluut geen PC voor reserveren die dit slim aanpakt. Eigenlijk wil ik alleen weten hoe je bepaalt of er behoefte aan warmte is, zodat je kan bepalen of de thermostaat haar werk wel of niet mag doen.

Bedankt voor het meedenken!

-edit- ik weet dat er slimme en dure thermostaten te koop zijn, maar ik wil even van scratch denken.

Een infraroodsensor ;D

Azirafl

Citaat van: razorx op 13-03-2012 23:01:03

Wie oh wie oh wie heeft een leuk idee om te bepalen of de CV warmte moet geven of niet? Een bewegingsdetector is geen optie. Ik kan ook twee uur stil zitten. Ik wil hier absoluut geen PC voor reserveren die dit slim aanpakt. Eigenlijk wil ik alleen weten hoe je bepaalt of er behoefte aan warmte is, zodat je kan bepalen of de thermostaat haar werk wel of niet mag doen.

Bedankt voor het meedenken!

-edit- ik weet dat er slimme en dure thermostaten te koop zijn, maar ik wil even van scratch denken.

Iets met rf-id? (geen idee of het werkbaar zou zijn)

razorx

Citaat van: ulkeman op 13-03-2012 23:09:36
hoe oud is je cv ketel?

je kunt energie gaan besparen door zonneboiler,
of de verwaming snachts niet of nauwlijks lager te zetten.
Thanx Stephan,

De ketel heb ik een jaar terug geplaatst.
De ketel is gereed voor een zonneboiler, een goede, maar ingrijpende optie. Staat wel in het plan, Ik weet alleen nog niet genoeg.

Als ik me goed herinner hebben jullie aardig wat slimme voorzieningen, of ben ik abuis?

volvobug

Bewegingssensor en druksensoren in de stoelen voor als je stil zit  :D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Boemeltje

Óf zo'n Raspberry Pi met wat input spul. Is eigenlijk geen volwaardige PC hè :P

ulkeman

Citaat van: razorx op 13-03-2012 23:12:44
Citaat van: ulkeman op 13-03-2012 23:09:36
hoe oud is je cv ketel?

je kunt energie gaan besparen door zonneboiler,
of de verwaming snachts niet of nauwlijks lager te zetten.
Thanx Stephan,

De ketel heb ik een jaar terug geplaatst.
De ketel is gereed voor een zonneboiler, een goede, maar ingrijpende optie. Staat wel in het plan, Ik weet alleen nog niet genoeg.

Als ik me goed herinner hebben jullie aardig wat slimme voorzieningen, of ben ik abuis?

er is idd genoeg qua aanbod ja.
zal is kijken of ik je wat informatie en dergelijke kan opsturen.

verder aan extra schakelaars druk sensoren of iets dergelijks gaat niet werken denk ik.
bij elke beweging slaat de ketel aan wat denk ik gaat lijden tot meer verbruik.


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

razorx

Nee ik zoek echt naar, mits mogelijk, naar een pure en simpele oplossing. ;)
Iets in de trand van op het kantoor: Licht aan->thermostaat mag werken. Uiteraard altijd als aanvulling op een strak klokthermostaat ritme.
Ik weet dat te veel laten afkoelen energie kost.