Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

razorx

Bij nummer vier is het proces onder controle:


Thermostaat stand 1. Zodra het printje bij het afkoelen een een beetje normale temperatuur heeft van de bakplaat af.

razorx

Leuk nieuws,
Het digitale KVS temperatuur metertje werkt.

{beginofneuzel}
Maar eerst wat geneuzel voor de toekomstige reflowers. Met een infrarood thermometer heb ik de opwarmcurve van de kookplaat opgemeten. 1 graad Celcius per seconde. Iets aan de langzame kant maar dit mag. Het afkoelen gaat te langzaam. Logisch de kookplaat is vrij dik. Dus het printje na de reflow fase er heel voorzichtig afhalen en op een werkblad dat niet te veel koelt leggen. De eerste 90 graden gaan dat met 4,5 graden per seconde, daarna koelt het printje af met 1 graad per seconde. Dit mag.
Een oventje is dus toch beter. Aan het eind van de reflow fase zet je het deurtje open.
{endofneuzel}

Het conversieprintje is zo gemaakt dat hij als piggy back bordje achter op de meterunit kan.


Klein ergernisje over de fabrikant van de voltmeter: Vin- en Vin+ zijn met elkaar omgewisseld en Vin- is verbonden met de massa.
Dit was snel opgelost, maar een onnodige slordigheid.

De praktijk:

Door de ongelukkige belichting met flits lijkt het alsof je de niet oplichtende segmenten ook ziet, dat is niet zo.

Voor het gemak wat draadjes tijdelijk via een paneeltje naar de meter getrokken. Hij blijft er voorlopig uit voor ijkingen, modificaties of wat dan ook.

Opvallend is dat de ECU zoals eerder gebleken de temperatuurwisselingen van de KVS keurig doorgeeft.
Schommelingen van vijf graden komen voor tijdens een rit.

Nu maar een weekje of meer testen en meten.

Nu heb ik als maximum 100 graden (99,9). Het lijkt mij beter de schaal met een factor 10 te verschuiven.
Zodat ook temperaturen van boven de 100 graden worden weer gegeven. Daarnaast is dat continu verspringende getal achter de komma erg onrustig.

Het meedimmen met de rest van het dashboard moet ik ook nog testen. Te lui om vanavond nog een draadje af te tappen.

The Volvoboy

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

The Demon

Complimenten  :eusa_clap: :eusa_clap:

Wanneer zijn ze verkrijgbaar denk je?
En komen ze dan met inbouw handleiding?

Groet,
The Demon.

razorx

Ik denk dat ze binnen een maand te leveren zijn.
Eindeloos testen en testen. En dan de display units bestellen.
Ik wil nog even kijken naar een leuk LCD alternatief waar Marco mee kwam.
Jack is druk bezig met inbouwpaneeltjes.

Uiteraard met een handleiding. ;)

Het is in ieder geval vreselijk leuk om te maken.

Jack v

inbouw paneeltjes zijn reeds naar je onderweg Yits.  Goed werk man  :eusa_clap:
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

razorx

Wat denken jullie van het meetbereik, is 100 graden voldoende of niet?

Ik vermoed het laatste.

arjen850

Citaat van: razorx op 27-03-2012 23:22:08
Wat denken jullie van het meetbereik, is 100 graden voldoende of niet?

Ik vermoed het laatste.

Jack en Yits, ik volg het met grote intresse. geweldig wat jullie uit dokteren, en als het mooi "valt" in de auto, is mijn intresse nog groter, dus jack zorg dat hij mooi ingebouwd wordt he ;D

mehn

Citaat van: razorx op 01-03-2012 19:38:27
Dit is de eerste en de laatste keer dat ik het via de bc doe.
Het oogt mooi, maar veel te veel gedoe.

Citaat van: razorx op 01-03-2012 19:38:27
Als het mee zit maken Jack en ik hier een projectje van, maar dan met losse inbouwmeter.

Ik zou het wel willen hebben maar dan zéker niet via een extra meter. Juist in de BC, helaas...

Sterker nog, ik zou ook wel de olietemperatuur van de motor en van de automaat er nog bij willen hebben, eventueel via een 2e info schakelaar  :eusa_whistle:

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ludo

Citaat van: arjen850 op 27-03-2012 23:26:59
als het mooi "valt" in de auto, is mijn intresse nog groter,

Mooi of niet, als het maar functioneel is.  ;D

Citaat van: razorx op 27-03-2012 23:22:08
Wat denken jullie van het meetbereik, is 100 graden voldoende of niet?

Ik weet dat bij de turbo's de temperatuur hoger kan oplopen.
In sommige gevallen grijpt het motormanegement ook pas in bij 115°.

UserID6342

Geweldig werk Yits en Jack  :eusa_clap: :eusa_clap:.  Ben het qua meetbereik wel met Ludo eens dat je 'm boven de 100 graden wel moet kunnen zien. Het is KVS wat er in zit en dat heeft gecomprimeerd een hoger kookpunt als water.  Even uit de losse mouw en getallen fictief, KVS heeft als kookpunt 115 graden en water 100 graden.

jeroen74

Dat cijfertje achter de komma is nutteloos, is valse precisie. Dat is leuk als de hele keten gekalibreerd is (en jaarlijks opnieuw). Weg ermee dus. De extra range lijkt me nuttiger ;)

Citaat van: mehn op 27-03-2012 23:32:49

Ik zou het wel willen hebben maar dan zéker niet via een extra meter. Juist in de BC, helaas...

Sterker nog, ik zou ook wel de olietemperatuur van de motor en van de automaat er nog bij willen hebben, eventueel via een 2e info schakelaar  :eusa_whistle:

Dat moet toch niet zo moeilijk zijn om te maken... :eusa_whistle:

elmarconi

Citaat van: jeroen74 op 28-03-2012 07:47:39
Dat cijfertje achter de komma is nutteloos, is valse precisie. Dat is leuk als de hele keten gekalibreerd is (en jaarlijks opnieuw). Weg ermee dus. De extra range lijkt me nuttiger ;)

Precies. Doet het metertje ook negatieve getallen aangeven bij flinke vorst? Verder dan -99°C lijkt me vrij nutteloos ;)
--
Autogas Inside . . .

mehn

Citaat van: elmarconi op 28-03-2012 08:52:15
Citaat van: jeroen74 op 28-03-2012 07:47:39
Dat cijfertje achter de komma is nutteloos, is valse precisie. Dat is leuk als de hele keten gekalibreerd is (en jaarlijks opnieuw). Weg ermee dus. De extra range lijkt me nuttiger ;)

Precies. Doet het metertje ook negatieve getallen aangeven bij flinke vorst? Verder dan -99°C lijkt me vrij nutteloos ;)

Lijkt me sowieso niet handig; negatieve koelvloeitsoftemperatuur ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

elmarconi

Citaat van: mehn op 28-03-2012 09:26:36
Citaat van: elmarconi op 28-03-2012 08:52:15
Citaat van: jeroen74 op 28-03-2012 07:47:39
Dat cijfertje achter de komma is nutteloos, is valse precisie. Dat is leuk als de hele keten gekalibreerd is (en jaarlijks opnieuw). Weg ermee dus. De extra range lijkt me nuttiger ;)

Precies. Doet het metertje ook negatieve getallen aangeven bij flinke vorst? Verder dan -99°C lijkt me vrij nutteloos ;)

Lijkt me sowieso niet handig; negatieve koelvloeitsoftemperatuur ;)

Bij een koude start kan het m.i. toch echt wel fors onder de 0°C zijn.
--
Autogas Inside . . .