Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 44 gasten bekijken dit topic.

KIM

Citaat van: razorx op 02-04-2012 19:51:11
Mijn vraag: Zo laten of het toch uitmiddelen over een seconde of tien?

Kom je terug op je initieele doel? Als je real-time temp. meter gaat maken, dan zul je moeten leven met de schommelingen, anders ga je op een automobielfabrikant lijken  ;D

razorx

Ghe ghe.
Bedankt voor de reacties. Hier kan ik wat mee en jullie hebben een punt.

Ik zit ook nog met de gedachte te spelen of een temperatuurbalk misschien leuk of beter is.
Zeg maar zoals een ouderwetse draaispoelmeter maar dan digitaal. Je ziet de trend dan beter.

UserID6342

Denk dat idd realtime meer wenselijk is Yits.  Anders loop je volgens mij achter de feiten aan te rennen lijkt me.  En ach, een bewegend metertje is altijd leuk natuurlijk ;D

razorx


Misha

Tja, het is natuurlijk wel leuk maar waar gaat het nu werkelijk om: je wilt de koeling van je motor in de gaten houden.
Dus eigenlijk wil je veel eerder weten wat de temperatuur op kritische plekken in in blok is.

De watertemperatuur is daar natuurlijk de makkelijke manier voor maar het zegt op zich ook niet alles.
Je ziet al dat de temperatuur bij rijden redelijke sprongen kan maken, maar het daadwerkelijk effekt op de koeling van de motor zal daar niet erg veel van onder de indruk zijn, daar wil je veel eerder weten wat het daadwerkelijke effekt op de metalen delen is.


Dus stel ik voor om ook nog een waterstroommeter te monteren en dan te berekenen en weer te geven wat de chill-factor is in realtime.  :eusa_whistle:

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

viking_in_shorts

Citaat van: razorx op 02-04-2012 20:36:32
En zo iets als indicator:
http://www.ebay.nl/itm/51-Seg-42mm-Bargraph-meter-DC5V-input-1-5V-Red-Gr-available-for-Ultrasonic-/160774688713?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item256eeb0fc9

Hoeft niet het zelfde te zijn, maar iets in die richting. Wat denken jullie daarvan?

Mijn eerste idee was "NEEE"
Maar .. toen kwam mijn tweede idee: als je daar nou eens de delta van de laatst (lopende) 10 seconden op laat zien?

Dat lijkt mij een over het algemeen vrij rustig beeld geven, totdat er iets mis is, want dan slaat hij ook uit.

razorx

#2091
@Misha: Malloot  ;D  :-*  ;)
@Viking: Zo iets zou inderdaad wel eens heel bruikbaar kunnen zijn. Iets wat je op een fatsoenlijk mengpaneel ziet.

-edit- soort van slimme VU meter. met peak hold

Misha

Citaat van: razorx op 02-04-2012 20:43:38
@Misha: Malloot  ;D  :-*  ;)

Wacht maar, het gaat toch wel malen als je gaat slapen.  :evil:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Ludo

#2093
Je kan het maar zo gek maken als je wil.
Uiteindelijk is er niks duidelijker of functioneler, om een temperatuur af te lezen zoals op de meter op vorige pagina.

Als je de weerman vraagt, hoe koud/warm het word, noemt hij ook een getal.
Hij zal niet zeggen 2 of 11 streepjes op de balk...  :eusa_wall:   :evil:

The Volvoboy

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

jeroen74

[kritisch]
Nu moet er natuurlijk getest worden wat de indicatie doet bij catastrofaal koelwaterverlies. We gaan er vanuit dat dat te zien moet zijn, maar is dat ook echt zo? En wat lees je dan precies af? Het is leuk om iets te meten, maar je moet het ook weten te interpreteren.

En gaan we nu continue naar zo'n verspringend uitlezinkje zitten te kijken tijdens het rijden? Het kan binnen enkele seconden mis gaan, dus je moet ongeveer elke seconde kijken naar dat ding.
[/kritisch]

Zo'n bargraph uitlezing is nuttiger, het is niet voor niets dat digitale instrumenten nooit echt aangeslagen zijn. Een alarmpje dat aanspringt als de temperatuur te snel verandert lijkt mij nog het nuttigst. Als dat tenminste de verschillende faalmechanismen afdekt.

Jack v

eigenlijk is dat idee van Mischa zo gek nog niet. Er zou eigenlijk een waterdruk sensor in moeten die een signaal geeft zodra de druk wegvalt.

:eusa_think: :eusa_think: :eusa_think: :eusa_think:
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

jeroen74

Bij vliegtuigen wordt ook vaak de uitlaattemperatuur gemeten. Sterker nog, in elke 850 zit er al een lampje voor een oververhitte uitlaat; alleen de sensor+electronica zijn alleen in Japan geleverd ;D

Zijn ook als after market metertjes te krijgen.

Vraag is, als er iets mis is met de koeling, is dat goed te detecteren middels een sterk afwijkende EGT?

razorx

Via de Exhaust Gas Temperature, lijkt me niet puur.
Een waterdruk meter zou een optie kunnen zijn, maar luchtbellen zijn er altijd wel die pak je dan ook mee.

Ik houd het op het paneelmetertje van de vorige pagina. Nogmaals bedankt voor de input..

Jack v

de temp van de uitlaat loopt niet gelijk op als de koeling wegvalt dat duurt wel even denk ik. Er zit achterop het blok een koelwateraftapplug als daar nu een druksensor in zou komen. Is alleen de vraag hoe hoog zou de waterdruk zijn die er bij warme motor is.

ik denk niet dat als je systeem warm is Yits dat er nog luchtbellen zijn  vooral na verlop van tijd zijn die er echt wel uit. Het systeem staat immers onder druk.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.