Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 33 gasten bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Matthieu123 op 01-03-2013 15:28:02
En weet jij wat normale waardes zijn voor de ltft en stft?

In beide gevallen 0% toch? Dan hoeft de ecu niet bij te regelen om arm of rijk lopen te voorkomen. Maar dat zou idealiter zijn, denk ik.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

razorx

#3226
De ECU streeft naar een STFT van 0 en doet dit door indien nodig de LTFT bij te stellen. Idealiter zijn beide waarden 0.
In de praktijk zou je extreem complexe tabellen moeten hebben om dat onder alle omstandigheden vol te houden.

Om die leuke Loctite 2k lijm voor de injectorhouders toe te passen heb je of een heel duur lijmpistool nodig of een gewone en het volgende:
Loctite Adaptor kit 97956 voor 50 ml duocartridges (1:1) voor twee componenten lijmen (x1): EUR 15.95
Weer te bestellen bij xtrack.nl

Nog even de specs van de lijm voor de injectorhouders gelezen. Er zou hier inderdaad sprake moeten zijn van oppervlaktespanning. Dat is fijn.
Als je de lijm tijdens het harden subtiel verhit zou hij eerst dunner moeten worden en vervolgens de capillaire weg volgen.

Dus bij kamertemperatuur aanbrengen rondom de "kier" bij de bij mij nog onverlijmde houders. In precies gedoseerde hoeveelheid. Subtiel verhitten en de lijm zou tussen de injectorhouder en het spruitstuk moeten kruipen. Uiteraard vooraf de boel met een speciale cleaner schoonmaken. Spannend klusje. Met deze lijn heb ik dit niet eerder gedaan, met gewone 2k een vergelijkbare klus succesvol volbracht. Ik ga er voor, maar wel in een verwarmde ruimte en nog niet meteen.

jeroen74

Waarom moeten die dingen eigenlijk erin gelijmd worden? Hebben ze die gaten in het spruitstuk uit de losse hand geboord of zo? Moet toch perfect gasdicht te krijgen zijn met een (nauwkeurige) klempassing, en de boel te monteren door het spruitstuk flink te verwarmen in een oven, de houders in de vriezer.... of is dit gewoon een gek idee?

razorx

Alleen knellen deden ze eerst, met een soort van pop verbinding. Werkt in de praktijk op lange termijn niet.
Het spruitstuk is van Alu en de houders ook. Dus ik denk dat ze een temperatuurtruuk te complex/duur vonden.

razorx

#3229
Citaat van: Ludo op 01-03-2013 15:26:07
Citaat van: razorx op 01-03-2013 00:56:20
Uit 1998, de tijd van de 6 injectoren...

de kans is groot dat er meer wagens niet optimaal afgesteld zijn.

In 1998 bestond het nog niet, 6 injectoren voor een 5 cilinder is pas begonnen na 2002.
Zo lang je motor standaard is, zit je ruim goed.
Het verhaal word pas anders vanaf dat je er meer vermogen wil uithalen.

Citaat van: dbs1 op 01-03-2013 15:12:23
ze zijn begrijpelijkerwijs niet ál te scheutig met informatie.
Met deze info van hun helpdesk moet ik het doen vrees ik, maar ik ben al blij dat er iets van informatie loskwam.

Daar moet je het helaas, inderdaad mee doen.
Zelfs de inbouwers krijgen de informatie niet.

Sorry Ludo, ik typte larie. De wagen stamt uit 1998 maar de Lpi uit 2007.  :eusa_wall:
Op zich vind ik het LPi systeem van Vialle briljant qua eenvoud en logica, maar wat je zegt. Ze zijn niet scheutig als het gaat om informatie, fouten of tools vrijgeven. ;)

Ries van de Zilverschuit

 Als ik alle informatie in de topics hier bij elkaar optel, vind ik dat we best een eind zijn wat de kennis over Lpi betreft. Nu de laatste zwarte gaten nog.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

razorx

#3231
Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 01-03-2013 23:40:23
Als ik alle informatie in de topics hier bij elkaar optel, vind ik dat we best een eind zijn wat de kennis over Lpi betreft. Nu de laatste zwarte gaten nog.
Je verwoordt het perfect. Het zijn die laatste beetjes. Tegelijk ook de lastigste als we volledige controle over het systeem zouden hebben.

Het stoort me zo, niet zelf parameters in te kunnen stellen. Ik ben zelf niet in staat LPiDiag te kunnen kraken om toegang te krijgen tot de hogere niveaus qua rechten. Misschien ook een ongewenst onderwerp op dit forum. Ik denk wel dat ik de lijst van commando's voor de LPe te pakken heb.

Als ik de belangrijkere zaken achter de rug heb wil ik eens een Telnet sessie met de LPe houden. Als dit lukt zie ik meteen waar de beveiliging zit: In LPiDiag of de LPe zelf.

Zal wel uit mijn afwijking komen dat ik zaken zelf wil bepalen. ;)

KIM

Ooh, ik vind dit zo machtig interessant he. Tesamen met het turbotuner verhaal beginnen mijn hersenen wel op hol te slaan hoor.
Helaas ben ik geen programmeur maar meer een diagnosticus en derhalve een sucker voor parameterlijsten.

Motronic 4.4 staat inmiddels wel op mijn verlanglijstje.

razorx

#3233
TT 267dkm, SRS storing, rammeltje, inbouw Grom Bluetooth, plaatsing Brodit telefoonhouder
(En de lichtjes van de BC vervangen)

Goedenavond!

Zeer tevreden en dit keer eens niet totaal verkleumd typ ik dit bericht.
Ik heb een aantal klusjes waarbij het bovendek van het dashboard los moest gebundeld. Zo kon ik lekker opschieten.

Tussendoor kwamen Henk en Anton gezellig buurten en konden wij elkaars wagens bewonderen. Wat een prachtwagen hebben zij!

De draden van de passagiersairbag zijn ooit losgerukt van hun connector. Dan zit je met dit:


Haal je het bovendek los, maak dan eerst de diverse connectoren los. De airbag en wederzijde van nieuwe, andere, connectoren voorzien. Was even een puzzeltje om de polariteit uit te zoeken.

Daarnaast hebben Nrfh en TT een zeer irritant dashboard rammeltje dat van de linkerkant lijkt te komen. Bij nader onderzoek bleek de oorzaak in een beetje speling tussen de tellerunit bevestiging en het bovendek te liggen. Zowel het bovendek als de tellerunit van wat heel dun "tochtstrip" voor luidsprekers voorzien.





Rammeltje weg.

Toen was het tijd om de Parrot er uit te halen. Niets mis mee, maar ik had al een Grom interface. Die ging ik uitbreiden met een Bluetooth interface.

Voor degenen die niet weten wat een Grom USB is: Dat is een kastje dat je op b.v. een SC-901 kan aansluiten. Zo kan je met behoud van de originele looks muziek van je iPod of USB stick via je oude radio afspelen. Als je hier nog een Bluetooth interface bij koopt, kan je handsfree bellen met je iPhone of met je Android. Daarnaast uiteraard muziek afspelen en het geluid van je navigatie over je versterker laten gaan.

Als ik een auto nog niet ken ben ik altijd bang om achter de radio te kijken. Wat voor onomkeerbaar genoei zal ik nou weer aantreffen. Niets van dat alles. Jesse had de boel heel net ingebouwd. Ik hoefde alleen wat connectors los te trekken en terug te plaatsen en de Parrot was er uit.


Het feest kon beginnen.


De Grom Bluetooth interface:


Het geheel weggewerkt en vastgezet:


Om mijn HTC telefoon prettig op te hangen had ik een actieve Brodit houder gekocht. Mooi degelijk spul dat perfect op het Volvo inlegpaneeltje past.

De oorspronkelijke oplaadkabel naar de sigarenaansteker doorgeknipt en voorzien van een USB steker. Die kon weer mooi in de vanaf nu onbenutte USB aansluiting van de GROM. Waar haal je anders even makkelijk zonder ingrijpen 5V vandaan?

Als gebruikersinterface gebruik ik "CarHome Ultra". Een fijne toepassing. Zeg maar een soort van Centrafuse voor Android. Zo heb ik toch een soort van Carputer zonder het innerlijke uiterlijk van mijn wagen aan te tasten.


Het geheel even getest. Ik ben erg tevreden. De geluidskwaliteit is goed en het handsfree bellen ook. De bijgeleverde Grom microfoon heb ik niet gebruikt. Jesse had een Peiker zwanehals microfoon ingebouwd en die doet het gewoon goed.

Tussendoor kwam mijn turbodruk metertje nog binnen. Die komt later want mijn plannen zijn wat veranderd qua inbouw. Ik heb nog één vrij schakelaar paneeltje. Daar komt een vertikale indicatie met balkjes een aangestuurd door het grote kastje op de foto.


Nu nog even zorgen voor hout voor de haard, een lekker bad en een pot bier.

Proost!

MrCain

Gewoon weer lekker bezig Yits! De Grom staat ook duidelijk op mijn verlanglijstje!
En hoe bevallen nu de bruine?
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

razorx

@MrCain: Ik weet het nog niet. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om echt te testen.

UserID6342

Mooi werk weer Yits en proost !  Trek er hier ook zo eentje los  :eusa_dance:

razorx

Citaat van: MrCain op 02-03-2013 18:19:00
Gewoon weer lekker bezig Yits! De Grom staat ook duidelijk op mijn verlanglijstje!
En hoe bevallen nu de bruine?
Ik heb me vanavond op een nationale weg even wat minder zedelijk gedragen. Ik weet het het is geen echte snelwegtest, maar één ding viel me duidelijk op.
De turbo boost komt bij mijn wagen laat en heftig. Dat is niet veranderd. Wat wel veranderd is is dat ik op LPi eindelijk merk dat het een 20 klepper is. Eerst kakte hij na de boost wat in. Dat inkakken gebeurde vanaf zeg maar 5000rpm. Nu met de donkerbruine injectoren voel je dat de wagen er boven de 5000rpm op LPi nog steeds enorme lol in heeft en je nog veel meer toename van de druk in de rug geeft.

Allemaal subjectief. Uiteindelijk wordt het toch meetwerk. ;)

RonaldCBR

Toch prettig dat je na alle moeite verschil merkt! Leuke Blog ook, steek er veel van op.

Ludo

Citaat van: razorx op 02-03-2013 20:05:00
Allemaal subjectief. Uiteindelijk wordt het toch meetwerk. ;)

Volgend item op je lijstje is een afr meter?.