Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

The Demon

Oh Oh!!!

Iets of iemand slaat door!

viking_in_shorts

razorx

Frustrerend. Vandaag maar weer eens een ritje op LPG gedaan.
Boven de 4500 RPM krijg ik met mijn vrijwel nieuwe donkerbruine LPi injectoren niet genoeg brandstof in de motor.

Wat ik zo als oorzaken kan verzinnen is het volgende:
-De gereviseerde pomp trekt het toch niet meer
-Aanstuur elektronica pomp defect
-Drukregelaar defect
-Afsluiter opent niet volledig
-Filter verstopt
-Benzine injector onderbreek relais defect

Morgen de LPe maar uitlezen, verwacht een "KPA to small" foutmelding.

razorx

Al iets tegengekomen. Al staat de storing hier vermoedelijk los van. Aangezien de wagen bij vollast te arm loopt op LPG.
De connector van het benzine onderbreek relais hing op half zeven aan het relais. Helpt niet echt.
Weer stevig vast geklikt.

Morgen maar eens een ritje met de laptop maken om het pomptoerental en de LPG druk te loggen.

daanium

Tussen 12u en 14.30u zullen we van de weg blijven :P
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

razorx

Gelukkig zit niet alles tegen.
Het high load LPG gedrag is even een uitzoeker, maar ik heb ook wel een zeer tijdsbesparende vordering geboekt.

Het gaat over het overshoot of undershoot probleem bij de aansturing van turbo's.
Je wilt geen boost spikes of het tegendeel, een te traag reagerende turbo.

Motronic 4.4 werkt met een wens load en met hoeveel inzet die load bereikt moet worden.

Stuur je een turbo te krachtig aan om een bepaalde druk te bereiken, zal de druk ver over de wensdruk heen schieten, om daarna door de correctie van het systeem ver onder de wensdruk te komen, met vervolgens weer en iets minder extreme correctie naar boven. Vinden drijfstangen niet leuk.

Stuur je juist te slap aan, dan duurt het te lang voor je je wensdruk bereikt.

Er is dus een ideaal, al zal je qua pk's geen verschil zien, de wagen zal wel degelijk heel anders aanvoelen.

Wat opleiding op het vak meet en regeltechniek hielp me om een berekening methode te vinden die de gelogde data via Excel terug koppelt naar nieuwe tabellen.

Lijkt simpel maar is het niet. Hiermee kom ik perfect op het doelvermogen op ieder moment. Maar net iets te langzaam.
Waarom? In een ideaal snel regelend terugkoppel systeem, moet je er voor zorgen dat je je doel, in dit geval een stevige acceleratie, nét even voorbijschiet. Maar wel zo weinig dat het systeem niet in paniek de boel naar beneden gaat corrigeren.

Daar is een technische term voor, de zèta waarde.Bij een zèta van 1 kom je exact op je gewenste waarden maar wel wat laat. Op exact die waarde zit ik nu.
Bij een zèta van 0,707 functioneert een regelsysteem ideaal. Dat betekent, één kleine overschoot bij acceleratie. Lees een minimaal boostspikeje van je turbo en daarna geen oscillatie, maar een stabiele load/turbodruk.

Als je een zèta van 1 hebt zoals ik nu, met en fractie te traag opbouwende druk, is het niet heel moeilijk om naar die ideale waarden toe te gaan.
Belangrijkste is dat je begint met die zelfde stabiele zèta waarde van 1 over het hele bereik. Geen over of undershoot. Dan verhoog je je duty cycle waarden voor de TCV met misschien maar 2 % en zit je redelijk goed.

Dat laatste percentage moet zich nog bewijzen in de praktijk. Het gaat hier immers om een niet lineair feedback systeem. Daarentegen is een niet lineair systeem wel weer redelijk lineair bij zulke kleine aanpassingen.

Wat het vinden van optimale waarden voor een teruggekoppeld systeem altijd lastig maakt zijn twee dingen: Niet lineariteit en tijdsvertraging.

Zucht. Dat stukje theorie is er uit.
Ik hoop dat het nog een beetje te volgen was.

Wat ik bereikt heb is dat ik een aantal tabellen waaronder de turbo gerelateerde, in één keer na een logging vrijwel automatisch kan aanpassen naar de optimale waarden. Een ritje of twee á drie is voldoende om deze ideaal waarden te bereiken.

En belangrijker: De rekenmethode blijkt te werken om die zèta van 1 te bereiken. Nu naar de 0,707 maar dat is een relatief kleine stap.

PimR

:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: netjes yits! Weer een stapje dichterbij perfectie

jeroen74

Kritisch gedempt systeem dus, niet over- of ondergedempt. Ben je niet bang dat dit typisch zo'n afregeling is die gevoelig is voor invloeden van mechanische slijtage, zodat de perfecte waarden nu over een jaar resulteren in een stuk slechter gedrag?

Bij de stationair regelaar doen ze volgens mij wat moeite om die regeling zelflerend (adaptief) te maken. Zouden ze dat ook deze regellus gedaan hebben?

Ik heb de afgelopen dagen geleerd op mijn werk dat regelingen die afgesteld zijn om de laatste promille performance uit het systeem te persen bijzonder gevoelig zijn voor de kleinste invloeden ;)

classicT5

Heb al verschillende verhalen gelezen over problemen met de TCV. Schijnen betere constructies voor te zijn:

http://www.grainger.com/product/6JJ52

Ook IPD levert zoiets, maar is identiek, alleen stukje duurder ;-)

Misschien dat vervangen van de TCV een preventieve optie is? Omdat je nu bezig bent in het regelsysteem van de turbo? Mij lijken die air solenoids beter dan het Volvo systeem, maar heb er nog geen ervaring mee.

Piet

Een zeta van 0,707 ... en hij gaat als een boeing!
Moeten nog wel afspreken wie van ons op welke tijd in welke richting probeert op te stijgen op de A1 :)

razorx

Ghe ghe.

Wat het arm lopen op LPi boven de 4000rpm aangaat het is duidelijk: De gereviseerde pomp.

De laptop aan de LPG computer gehangen.
Zoals verwacht de foutmelding "KPA too small" wat duidt op een te lage druk.
De pompdruk bij stationair klopte. Ok via de laptop de pomp als test op een hoger toerental gezet, nog steeds goed.
Weer een stapje hoger 1500rpm. Hier begon de pomp onregelmatig te lopen. Bij 2000rpm werd het ritme onrein. De pomp startte, stopte en startte weer. Whoei, whoei, whoei was het geluid.
Daarboven werd het helemaal een drama. Lijkt de website van de ING wel.

Ik wilde meteen een nieuwe pomp bestellen. No way, dank aan ING.

KIM

Meten = weten = bloeden  ;D

Het houdt je lekker van de straat zo.

Mijn 4.4. projectje staat een beetje stil door de komst van de XC. Inmiddels heb ik wel de druksensor en de Spartan hier liggen dus zal ik gauw eens een afspraakje maken.
Keep up the good work!

razorx

Omdat problemen nooit alleen komen zojuist het derde probleem getackled.
De 3" LMM kwam niet verder dan 4,45V. Hierna ging hij hard clippen. Dat ziet er anders uit dan wanneer je simpelweg op het limiet van je turbo zit.
Hieronder zie je hem keihard clippen.

Het ging hier om een nieuw exemplaar. Er komt een nieuwe aan.
Een goede LMM moet redelijk dicht bij de 5V kunnen komen als output.

Was weer mooi voor vandaag. ;)
Resumerend: Onderbreekrelais connector, LPi pomp en de LMM.

V70geRwin

Ik heb de A10 vandaag voor je gemeden en gelukkig met resultaat  ;)

Piet

Citaat van: razorx op 29-06-2014 14:04:14
Resumerend: Onderbreekrelais connector, LPi pomp en de LMM.

Moneypit..... zo'n 850/70, een bodemloze.
Vooral de getunede versies