Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

razorx

#8775
Voor ME7 verwijs ik naar dit bericht van Piet:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg1708347.html#msg1708347

Ik heb deze bewust wat opvallend gemaakt. Kom hier zeker mee weg. APK keurmeesters zoals ik ze ken zijn leuke mensen ge
ïnteresseerd in auto's.

Het ging me ook om wat anders: De veerpootbrug als handig bevestigingspunt voor wat lastige periferie.

Welke LPi rijder ergert zich niet wezenloos aan dat onderbreekrelais dat lullig met een parkertje ergens half vast bungelt?
De connector van het onderbreekrelais voor de LPG is ook zo een beruchte. Door de slechte kwaliteit van die connector wordt de term onderbreekrelais wel heel veel eer aangedaan ;) .
Zou het niet netter zijn dat relais incl. connector te fixeren aan de VPB? Vergelijkbaar met de veerpootbrugsjoemelschakelaarhouder?
Mmh, wat extra elektronica onder de kap qua sensoren en logging? Het is een goed bereikbare plek met een mooi centrale ligging.  :eusa_think: Anyway, weer wat leuke ideëen ;D .

-Edit- over dat ontdekken en al dan niet legaal zijn maak ik me absoluut geen zorgen. Kijk naar een LPG installatie van b.v. OMVL en wat daar aan schakelaartjes aan zit. ;)

Piet

Op deze manier gebruik maken van de veerpootbrug om extra electronica kwijt te kunnen is supermooi.
Je kan er nog aardig wat kastjes op kwijt ook..

Om de softwareswitcher te bedienen is elke schakelaar goed, ook eentje in het dash.

BBS

Citaat van: razorx op 26-12-2016 20:03:42
Voor ME7 verwijs ik naar dit bericht van Piet:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg1708347.html#msg1708347

Ik heb deze bewust wat opvallend gemaakt. Kom hier zeker mee weg. APK keurmeesters zoals ik ze ken zijn leuke mensen ge
ïnteresseerd in auto's.

Het ging me ook om wat anders: De veerpootbrug als handig bevestigingspunt voor wat lastige periferie.

Welke LPi rijder ergert zich niet wezenloos aan dat onderbreekrelais dat lullig met een parkertje ergens half vast bungelt?
De connector van het onderbreekrelais voor de LPG is ook zo een beruchte. Door de slechte kwaliteit van die connector wordt de term onderbreekrelais wel heel veel eer aangedaan ;) .
Zou het niet netter zijn dat relais incl. connector te fixeren aan de VPB? Vergelijkbaar met de veerpootbrugsjoemelschakelaarhouder?
Mmh, wat extra elektronica onder de kap qua sensoren en logging? Het is een goed bereikbare plek met een mooi centrale ligging.  :eusa_think: Anyway, weer wat leuke ideëen ;D .

-Edit- over dat ontdekken en al dan niet legaal zijn maak ik me absoluut geen zorgen. Kijk naar een LPG installatie van b.v. OMVL en wat daar aan schakelaartjes aan zit. ;)
Je brengt mij eerlijk gezegd wel op een paar ideetjes Yits :D
Inderdaad een kastje voor het ontbreekrelais en een mooi kastje waar die drie andere relais in kunnen.
Alles netjes gemonteerd aan de kapstok ;D
Volvoloos....

innocenti


peteRRR

Prachtig weer,...zou misschien wel goed zijn om dan een hitteschild over de turbo of net onder de VPB
te maken,....weet nog uit de GT Turbo tijd dat ook net boven de turbo de ontsteking,s module/Bendix 208/209 hing en dat dat
door de hitte wel eens stuk ging en werd dan naar de andere kant van het schutbord/parafaan verplaatst.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Ries van de Zilverschuit

Met hoeveel mappen rij je nu dan rond, Yits? Twee of drie, waaronder een apk-correct? En hoe schakel je de ecu dan?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

UserID6342

Yits heeft, voor zover ik weet, een Ostrich ECU erin zitten en kan hem zo aanpassen binnen en paar seconden is dat gedaan.  Is iets heel anders als het moeten flashen van de 4.4 / 4.3 ECU.  Natuurlijk werkt deze setup ook met een Ostrich.

Denk je er wel aan Yits dat de VPB er af en toe helemaal af moet ?  Dus dat alle kastjes e.d. makkelijk en snel demonteerbaar moeten zijn.

CarismaMSX

Komt er dus op neer dat je een LPG daily mapping wilt, een LPG APK mapping en een benzine mapping. Een soort drie standen schakelaar.......of zie ik het verkeerd?

razorx

Nee het is gelukkig veel simpeler. Ik rijd met twee mappings: Benzine en LPG. Beiden geoptimaliseerd voor de respectievelijke brandstof.

Dus een benzine tune voor octaan 98 en een LPG tune voor een octaan gehalte van 104 plus wat aanpassingen op dat rare maar leuke LPG. ;)

De LPG mapping heeft een lambda van 1,09 bij cruisen en stationair. Mooi voor iedereen, de motorloop en mijn portomonee na een snelwegrit. Verdere besparing haal ik uit een veel kortere verrijkings fase van de motor bij een koude start en nog wat andere zaken.

De benzine mapping heeft een lambda van 1,00 bij cruisen en stat. Verder bevat die mapping een vergelijkbare tune. Het enige dat de schakelaar doet is een geforceerde benzine mapping. Goed voor een APK keur. Dan draait de motor immers met een Lambda 1 waarde onder deellast. Na de APK gaat de schakelaar weer om en rijd ik merkbaar zuiniger. Het scheelt stevig.

@Dirk: Goede vraag. Het geheel is makkelijk demontabel mocht je de veerpootbrug willen demonteren. Wanneer doe je dat? De meest voorkomende situatie is tijdens het vervangen van een deel van de veerpoot. Dan hoeft dat extra kastje aan je veerpootbrug niet eens los. Je maakt de veerpootbrug zelf los en legt hem met de elektronica iets naar achteren of voren. Rest er één ding: Is de bedrading naar die extra elektronica wel lang genoeg? Let daar op.

Piet

Je kan de benzinemapping APK-waardig houden, bruikbaar voor benzine en LPG.

Met een schakelaar override je dan de automatische mapswitching vanuit de gasinstallatie.
Op die manier wordt die benzine mapset voor zowel voor benzine als lpg geselecteerd bij de APK.
Je hebt dan eigenlijk de conventionele situatie.

Schakelaar terug en je hebt weer een autmatisch werkende mapset switching.

(Yits was me inmiddels al voor .... ;D)

razorx

Ghe geh. Dat is exact wat ik gedaan heb.
En nogmaals ik wil geen goede sier maken met het gedeelte wat een ander doet: Piet heeft de elektronisch aangestuurde mapswitching gemaakt en de wideband regeling. Ik heb die leuke opties benut. ;)

CarismaMSX

Wel mooie constructie, hoe werken de Bifuels van Volvo? Hebben die ook twee mappings?

Bij de S60 T5 moet ik nog eens uitproberen wat ie op ARAL 102 doet. Maar op EURO 95 rijdt ie vanwege LPG mapping veel slechter op benzine als op LPG.




UserID6342

Citaat van: razorx op 27-12-2016 00:13:27
@Dirk: Goede vraag. Het geheel is makkelijk demontabel mocht je de veerpootbrug willen demonteren. Wanneer doe je dat? De meest voorkomende situatie is tijdens het vervangen van een deel van de veerpoot. Dan hoeft dat extra kastje aan je veerpootbrug niet eens los. Je maakt de veerpootbrug zelf los en legt hem met de elektronica iets naar achteren of voren. Rest er één ding: Is de bedrading naar die extra elektronica wel lang genoeg? Let daar op.
Denk ook aan bijvoorbeeld motor- of turbowissel, dan is het makkelijker als die gehele stang even pleiterikken is van de auto :)

Piet

Citaat van: CarismaMSX op 27-12-2016 07:05:11
Wel mooie constructie, hoe werken de Bifuels van Volvo? Hebben die ook twee mappings?

Nope

Citeer
Bij de S60 T5 moet ik nog eens uitproberen wat ie op ARAL 102 doet. Maar op EURO 95 rijdt ie vanwege LPG mapping veel slechter op benzine als op LPG.

Als de mapping geoptimaliseerd is voor LPG zal ie voor benzine een sterke neiging tot knock hebben.
Zeker op RON 95.

razorx

Citaat van: Dirk342 op 27-12-2016 07:52:06
Citaat van: razorx op 27-12-2016 00:13:27
@Dirk: Goede vraag. Het geheel is makkelijk demontabel mocht je de veerpootbrug willen demonteren. Wanneer doe je dat? De meest voorkomende situatie is tijdens het vervangen van een deel van de veerpoot. Dan hoeft dat extra kastje aan je veerpootbrug niet eens los. Je maakt de veerpootbrug zelf los en legt hem met de elektronica iets naar achteren of voren. Rest er één ding: Is de bedrading naar die extra elektronica wel lang genoeg? Let daar op.
Denk ook aan bijvoorbeeld motor- of turbowissel, dan is het makkelijker als die gehele stang even pleiterikken is van de auto :)
Daar heb je wel een punt. Zo een enkele schakelaar is best, maar als er een kerstboom aan elektronica aan die VPB komt te hangen wordt het minder leuk.