Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

daanium

1. razorx 70classic
2. Ries van de Zilverschuit 70classic
3. T5-4life 70classic formaat
4. BBS de Altijd weer Donderen Classic
5. classicT5 70classic
6. TonV70R  70classic
7. de Boeing 850R
8. Lammert 850
9. Daanium 70classic toch maar niet, omdat ik geen juiste bin heb :)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

MrCain

Citaat van: daanium op 20-02-2017 12:20:33

Voor de grap eens proberen of ie werkt => kans bestaat dat het gewoon werkt bij jou  ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

peteRRR

Blog van Yits is ook wel om enthousiast van te worden hoor  :eusa_whistle:

Door dit enthousiasme heb ik vandaag met een stuk papier een PVC buis doormidden gezaagd op
de boortol :eusa_dance:

Zou zeggen kan niet,....maar zo dacht ik er ook over :eusa_doh:

Gewoon voor de leuk.

Groet ;D
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

razorx

Citaat van: peteRRR op 20-02-2017 14:55:14
Blog van Yits is ook wel om enthousiast van te worden hoor  :eusa_whistle:

Door dit enthousiasme heb ik vandaag met een stuk papier een PVC buis doormidden gezaagd op
de boortol :eusa_dance:

Zou zeggen kan niet,....maar zo dacht ik er ook over :eusa_doh:

http://i64.tinypic.com/14d24hh.jpg

Gewoon voor de leuk.

Groet ;D
Gheghe geweldig!

Lammert

Is de iwaw meter nog steeds gebaseerd op een Arduino? Dwz, na een eventuele bin upgrade kan je zelf een nieuwe software versie in de Arduino laden om ook foutcodes te kunnen laten zien?

daanium

Citaat van: MrCain op 20-02-2017 14:17:48

Voor de grap eens proberen of ie werkt => kans bestaat dat het gewoon werkt bij jou  ;)
Ik denk het dat eens tijd gaat worden dat ik naar Yits toe ga, de goede man heb ik nog nooit een hand mogen schudden, volgende maand eens wat organiseren?
Dan kunnen we die iwaw meter eens testen/aansluiten, mits Yits dat allemaal wil natuurlijk

Piet

Citaat van: daanium op 20-02-2017 17:51:21

Voor de grap eens proberen of ie werkt => kans bestaat dat het gewoon werkt bij jou  ;)
Ik denk het dat eens tijd gaat worden dat ik naar Yits toe ga, de goede man heb ik nog nooit een hand mogen schudden, volgende maand eens wat organiseren?
Dan kunnen we die iwaw meter eens testen/aansluiten, mits Yits dat allemaal wil natuurlijk

Gaat niet werken... jouw bin zendt geen logframes uit ...

daanium

Ow, nouja, dan gewoon voor de gezelligheid :D

Piet

Dat gaat wel werken denk ik  ;)

daanium

razorx

razorx

De onderdelen en de printjes heb ik zojuist besteld.
10 exemplaren. Kan ik er altijd nog eentje kapot maken en heb ik reserve.

De onderdelen, het Arduino bordje en het display komen allen van verschillende adressen maar met 21 dagen zou het in theorie binnen moeten zijn.

De printplaatjes komen van Eurocircuits. Net als Vermeulen niet de goedkoopste, maar ze zijn goed en denken mee als ze iets raars tegen komen. Is ook wat waard. Voor grotere aantallen kan je altijd in China of India terecht maar voor dit soort aantallen die ik het liever hier en dan maar wat duurder.

Op papier maak ik een ruwe schets, dat ik al snel teken in Altium Designer.

Ik zit sinds kort op versie 16. De autorouter is ongelofelijk verbeterd, maar de stabiliteit is wat minder geworden vergeleken met versie 10.

Ik heb nu eindelijk door hoe je actuele componenten direct via Design Vault uit internet kan plukken om die direct in je schema te gebruiken. Ook de fysieke afmetingen en aansluitingen van een component kan je zo wegplukken om direct te gebruiken. Geen lastige conversies of tijd vretende klussen waarbij je eerst je onderdelen zelf moet tekenen/definiëren voordat je ze eindelijk kan gebruiken.

Schema's tekenen, zelfs bij een uiterst simpele als deze, vind ik ontspannend en leuk werk.
Toen het schema getekend was en de componenten hun juiste versie van de behuizing was het tijd dit naar het printplaat ontwerpgedeelte te sturen.
Eerst vertel je het CAD pakket wat je ontwerp regels zijn. Zaken als hoe dicht componenten bij elkaar mogen staan en hoe dik de koperbaantjes op de print moeten worden. Dan één druk op de knop en je PCB (print) programma weet wat jij van plan bent.

Ik geef de onderdelen altijd handmatig hun positie, maar hoe de spoortjes moeten komen te liggen kan de software jaar in jaar uit steeds beter zelf berekenen.

Dan nog wat klein handwerk achteraf. De computer blijft mij continu controleren of ik niet afwijk van het oorspronkelijke schema. Lijkt irritant maar is heel fijn.

Als laatste de output files gegenereerd voor de "printboer". Hierin worden niet alleen de printspoortjes weergegeven maar ook de vorm en dikte van ieder gaatje in de print. Hierdoor kunnen de boor en freesmachines later volautomatisch aan de slag.

Bij Eurocircuits hebben ze een heel mooie PCB visualizer. Die bekijkt de bestanden die jij geupload hebt en geeft weer hoe Eurocircuits jouw bestanden interpreteerd. Ik heb nog nooit verschillen gezien met mijn weergave overigens. Het vermijd wel discussie en daar is het fijn voor.
Dat ziet er zo uit:

Het printje dat ik ontworpen heb is eigenlijk een soort moederbord met voeding. Hierop komen wat onderdelen, een Arduino processor bordje en een LCD display. Omdat de combinatie van een Arduino bordje en een LCD display met beschermde voeding wel heel praktisch is voor andere doeleinden dan alleen een Iwaw metertje heb ik het voorzien van een extra 8 inputs/outputs met connector. Ze zijn analoog, digitaal, I2C, PWM. Dit soort extraatjes maken het bord ruimer inzetbaar.

Enfin nu komt het wachtende gedeelte van het project.
Wachten? Nee. Kijken wat ik met de OBD logging van Piet ga doen en verder met de 2e en 3e 3d printer.

Leuk dus.
Groetjes,
Yits.

Ries van de Zilverschuit

Hmmm, zo extra input: biedt dat mogelijkheden om een oliedruksensor aan te sluiten en de druk te weergeven bijvoorbeeld? Of komt daar een hoop extra voor kijken, ook qua programmering?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

razorx

Dat is niet zoveel extra werk. Het mooiste is via de ecu natuurlijk. Ik dacht dat Piet hier wat voor had. Dan kan je het meteen meeloggen. Maar de mogelijkheid via de Iwaw is er ook. ;)

san

Citaat van: Piet op 20-02-2017 17:53:20
Citaat van: daanium op 20-02-2017 17:51:21

Voor de grap eens proberen of ie werkt => kans bestaat dat het gewoon werkt bij jou  ;)

Gaat niet werken... jouw bin zendt geen logframes uit ...

Dus dit werkt alleen maar op turbo modellen en niet op de "gewone" modellen.