Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

macfocus

Meet Berrie,

Half Maine Coon, half Noorse Boskat.
Voor een kwart met stamboom al interesseert me dat niks.
Een ruime 8 kilo.

Wil wel eens uithalen als je te lang door aait.
Komt nooit op schoot en is eigenlijk een grote schijtert.
WAs laatst echt doodsbang voor het zwembad wat in de tuin stond.....

I started out with nothing and got most of it left (Seasick Steve)

elianmars

Wat grappig dat dat beestje (.....) af en toe bij jullie langs komt!  :D

razorx

Goedenavond!

De roffel moet nog even wachten. Ik wacht op een gerepareerde "workmate" en dan vervang ik de nokkenas keerring aan de distributiekant. Hmm hoezoe? Wel de distributie moet los en ik moet iets hebben om de riemspanner te spannen vóór de terugbouw. En ook even geeen zin. ;)
De handremmen moet ik onder handen nemen en er ligt nog een setje remklauwen klaar. Dit alles voor later.

Wat dan wel? Een tijdje terug hebben we twee elektrische scooters gekocht. Heerlijk. Stil, zo goed als onderhoudsvrij en extreem lage kilometer kosten. En 'smorgens iedere dag een volle "tank".

Eerst maakte ik mij zorgen over de prijs van een nieuw accupack. Als je pech hebt komt die op €1250,-. Wel zo snel zal dat niet nodig zijn want beide scooters hebben een LiFePO4 accu. Dat is wat beter maar ook veiliger dan de conventionele Li-Ion. Maar wel een heel stevig bedrag.

Toch knaagde het. Hoeveel zou een vergelijkbaar battery pack kosten in China? Moah 500 euro. Scheelt even. Dat geknaag in mijn hoofd nam ernstige vormen aan. Onze e-scooters hebben een actieradius van 40km. Prima voor bezoek aan klanten, de boodschappen, maar als we touren is dat net even te weinig. wat als ik dat met extra accu's met de zelfde techniek op kan krikken naar een actieradius van 80km?

To cut a long story short: Eerst maar een battery pack gekocht van 48V 10Ah, met de helft van mijn huidige capaciteit van 20Ah. Dus ik kom op 30Ah, wat goed zou zijn voor een actieradius van 60km. Als dat zou werken ga ik verder.

Ik bespaar jullie even de theorie hoe je dat doet met meerdere battery packs met ieder hun eigen Battery Management System. Voorlopig kan ik stellen dat de missie geslaagd is.

Het nieuwe extra battery pack:

Je hebt het met zo een e-scooter te maken met serieuze spanningen en stromen. 48V DC(!) is met zweethandjes zeer gevaarlijk en stromen met pieken van boven de 30A zijn heftig als het misgaat.

Een fijne 50A connector van Anderson:

Op de, zwaardere, originele accu zit het zelfde type connector met een capaciteit van 120A. Now we are talking ;D.
Na wat rekenen wist ik dat 14AWG als dikte voor de draden naar het extra pack genoeg was. Wat soldeer en krimp werk.

Ik bespaar jullie even de theorie waarom en hoe dit kan met gescheiden Battery Management Systemen. Het kan! Bij het aan elkaar koppelen van Battery packs met dit Voltage, maar vooral deze capaciteit, is het zo nu en dan wel even spannend. Ook al weet je dat het moet kunnen.

Ik zorgde er voor dat beide accu's ongeveer even vol waren. DC Ampere tang ter controle. De eerste koppeling:

1,9A als egalisatiestroom. Best! Na langdurig testrijden was ik zeker dat ik de actieradius van de scooter van 40km naar 60km verhoogd had. Het werkte. YES!!

Gerustgesteld kon ik verder met mijn project. Waar zou ik die extra accu inbouwen? Onder de seat was een ruimte die letterlijk gemaakt lijkt voor dit battery pack.

Nu was het tijd de inbouw definitief te maken. Ik haalde de originele accu er uit om de aftap op de definitieve plek te maken. Best een groot ding. Waarom is die zoveel groter dan wat ik heb gekocht, terwijl de capaciteit maar het dubbele is?

Ha leuk: Een accu met canbus!

Best handig want daarmee kan je zo nodig zien welke cel uitgevallen is.
Nadat ik de originele accu opengemaakt had snapte ik waarom die zo groot is. Volledig opgebouwd uit Samsung 18650 LiPO cellen.

Dat vreet ruimte.
Op zich geen verkeerde keuze. Tesla gebruikt een vergelijkbare systeem in het groot. Al doen zij veel meer voor het behoud van die cellen. Een goede koeling bijvoorbeeld.

Nissan is hier met de Leaf in warme landen aardig mee in de mist gegaan. Zij dachten de koeling achterwege te kunnen laten. Verder met de scooter waar de energiehuishouding toch ietsje rustiger is.

Nu ben ik zekerheidshalve nog reeksen testen aan het doen. Wat er gebeurt als de ene accu de andere bij laadt. Wat bij laden door de motor brug afwaarts, wat in rust. Wel weet ik dat moderne BMS systemen, een battery pack enorm helpen en mij dus ook met dit project.
Leuke materie is het zeker!

Als het goed blijft werken bestel ik nog een 48V 10Ah pack en zit ik op een actieradius van 80km.

Tijd voor een koel glas lijnolie,

Proost!

cornelis-b

Geweldig project weer Yits en kijk uit want dit soort accu's zijn net "lastrafo's" als de draden elkaar raken ;D ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

razorx

Wat meer van het zelfde: Wat gebeurt er met de F1 en de diverse andere races tot en met de motorsport? Of beter gezegd: Wordt elektrisch racen een aparte klasse?

cornelis-b

Formula E Yits, ben wel benieuwd naar de accupack's ;D

http://www.fiaformulae.com/en
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

volvobug

Weer geweldig zitten hobbyen, love it  :D :eusa_clap:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70geRwin

Leuk Yits en netjes aangepakt, bring on the packs  ;D

Overigens is de huidge (complete) cel van de nieuwe Nissan Leaf een erg mooi ontwerp!

NinaPaul

CiteerVolledig opgebouwd uit Samsung 18650 LiPO cellen.

Tikfoutje? Li-ion (LiNiCoMnO2)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

classicT5

Gaaf, mooi gedaan Yits en goede uitleg.

Pas presentatie gezien over mobiele EV chargers (voor bv gestrande teslas met lege accu op snelweg ed), interessante techniek.

de Boeing

Gaaf! mag ik mijn (saaie maar prima) hybride even langs brengen voor een accu vergroting?  ;D :evil:

maar zonder gekheid, weer interessant om te lezen!

razorx

Citaat van: NinaPaul op 23-06-2018 10:04:25
CiteerVolledig opgebouwd uit Samsung 18650 LiPO cellen.

Tikfoutje? Li-ion (LiNiCoMnO2)
Nee.
LiFePO4 is zo een mond vol. Daarom spreekt men ook wel over LiPO. ;)

Snellebaksteen

He Yits, waar heb je die accu vandaan? Ik heb ook een e-scoot. Een doodsimpel ding met lood accu's die ik graag wil upgraden.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

razorx

Citaat van: Snellebaksteen op 23-06-2018 21:39:35
He Yits, waar heb je die accu vandaan? Ik heb ook een e-scoot. Een doodsimpel ding met lood accu's die ik graag wil upgraden.
Heei, dat is een tijdje terug qua babbel. Hoeveel Volt en welke capaciteit? Wellicht is er dan zelfs iets te vinden dat de zelfde behuizing heeft.

Snellebaksteen

Ik heb een IO 1500 GT. ( http://www.ioscooter.nl/scooters/techniek.html )
Gekocht met kapotte accu's en een kapotte lader (gevolg en oorzaak...) voor een schokkende 25 euro. Er stond bij aanschaf nog geen 1000km op.
Er zitten vier stuks 12 volt accu's in.
Zoiets als dit: https://www.pro-akkus.de/Greensaver-SP38-12-12V-38Ah-Blei-Akku-Zyklenfest-Hochstrom
Ze zitten een beetje onhandig door de scoot heen verstopt en met veel te dunne draadjes verbonden. Veel verlies, weinig efficientie.
Ik heb op het gemakje 4 stuks accu's verzameld voor gemiddeld 25 euro per accu en heb alles met een verknipt setje startkabels van de Action aan elkaar geknoopt. Ik gebruik hem niet veel, de actieradius is ongeveer 40km, ruim voldoende om met 25km/u naar de kroeg te zoemen en weer terug.
Met het "startknopje"kun je een tijdelijke boost geven waardoor hij harder rijdt, heel grappig.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.