Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

razorx

De eerste (index pagina) is bijgewerkt.
Het is wat gedoe zo'n blog maar het is ook leuk om terug te kijken.
Op de fouten, op wat je leert en als referentie.

GeertG

Geweldig werk (en mooie blog)  :eusa_clap:
Lees al tijdje mee als mede LPG rijder en lijnolie liefhebber  ;D
Neem er vandaag maar eentje extra  ;)

LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

turbogat

Citaat van: razorx op 10-09-2008 00:50:44
Het is wat gedoe zo'n blog maar het is ook leuk om terug te kijken.
Op de fouten, op wat je leert en als referentie.


En ook voor ons natuurlijk dus ga er vooral mee door  ;D

razorx

#243
Burp. Proost!

Goed nieuws: De Jumpy is verkocht.
We hadden tijdelijk drie autos: de Jumpy op diesel, Nrfh (de blauwe estate) en Fred (de zilverkleurige sedan).

De Jumpy is voor een te lage prijs weggegaan, maar er is zo een overschot aan deze wagens dat het niet anders kon.
Dus we rijden nu volledig op LPG.

Vanavond even gevoeld aan veerschotelrubbbers bij Fred zijn voorkant.
Die mag ik dus gaan vervangen: Aan de linkerkant kon je het rubber zo lospellen.

Nog iets vreemds, links staan de stootrubbers aan de bovenkant op normale afstand (zo'n 5mm) van de plek waar die tegen aan mag stoten.
Rechts ligt dat rubber er tegen aan. Zal ik rekening mee moeten houden als ik ga bestellen. Maar proberen te voorspellen wat nog meer vervangen moet worden.
Vermoed overigens wel dat de wagen ooit een klap aan de linksvoor heeft gekregen (overgespoten aan die kant).

Maar dat zal even duren, want morgenavond vertrek ik naar Ierland.

Een vriend is jarig en we hebben besloten hem te ontvoeren.

Heerlijk:
-'sochtends Iers ontbijt
-overdag vissen op zee of wandelen
-'savonds Guiness en lekkere Ierse muziek en heel veel kletsen over vrouwen, auto's en het leven.

Groeten van Yits

razorx

Goedenavond Roffelaars!

Mijn OMVL (Reg90/E) verdamper was aan een revisie toe.
Gezien de prijs van een revisiesetje (plm. 60 euro incl. B.T.W.) en de prijs van een nieuwe verdamper (plm. 130 euro incl. B.T.W.) besloten om het mezelf makkelijk te maken en de verdamper te vervangen.
Het reviseren van een verdamper schijnt nogal secuur en tijdrovend werk te zijn. Ook een reden.

Zeker als je met gas aan de gang gaat is het een eis de minpool van de accu er af te halen.
Als je de accu er helemaal uithaalt heb je lekker de ruimte.

De nieuwe verdamper:


De accu eruit en een blik op de oude verdamper:


Je kan de verdamper op twee manieren loskrijgen:
-De gasslang van de afsluiter loskoppelen. Als de pomp niet lekt ontsnapt er een hoop gas dat in de leidingen zit en kan je verder. Dan kan je de solenoid losdraaien van de verdamper. e.t.c..
-Of de verdamper zelf in zijn geheel met een omdraaiende beweging losdraaien van de solenoid. Dat dit zo moet/kan heeft te maken met de richting van de schroefdraad van het koppelstuk tussen de solenoid en de verdamper. In ieder geval bij mij.

Ik koos voor de laatste optie.
Als je het koppelstuk loshebt moet je het even schoonmaken. Je wilt immers geen gaslek.
Bij mij was er sprake van een simpele koper op koper verbinding zonder ringetjes.

Meteen nieuwe slangenklemmen gekocht. RVS, oogt mooier, blijft langer goed en kost niet eens zoveel meer:


De LPG installateur was zo aardig de slangen voor de koelvloeistof en het gas naar de mixer lang genoeg te laten.
Zo kon ik er een stukje vanaf snijden om de slangenklemmen hun werk te laten doen op een maagdelijk stukje rubber.

De nieuwe verdamper er in:


Starten op benzine en de benzine ECU een minuutje of wat laten wennen.
Motor warm, over op LPG. Weer een minuutje of wat stationair, daarna een minuutje of wat op 3000rpm.
Op gevoel de grote regelschroef afgesteld.
De huidige doctrine van OMVL is dat de kleine regelschroef gewoon dicht moet.

Morgen met de computer aan de gas ECU fijnregelen voor een mooie lambdawaarde.

Uiteraard langdurig gecontroleerd op lekken.
Hé ik mag een peuk opsteken!

Fred liep al een stuk mooier stationair na recente werkzaamheden, maar dit is echt keurig!
Al met al een leuk klusje ondanks dat het halverwege donker werd.
De tijdsduur viel mee, ietsje meer dan een uur.

Op naar de lijnolie!
P.S. De eerste pagina bevat de index van deze weblog.

Misha

Het is zeker leerzaam om de oude open te schroeven. Maar jou een beetje kennende ben je daar al mee bezig.
Kan nog wel wat water uit lopen.

Ben benieuwd hoe de membramen erbij hangen/liggen !
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Citaat van: Misha op 19-09-2008 21:37:35
Het is zeker leerzaam om de oude open te schroeven. Maar jou een beetje kennende ben je daar al mee bezig.
Kan nog wel wat water uit lopen.

Ben benieuwd hoe de membramen erbij hangen/liggen !

Goed ingeschat! Hij zal inderdaad opengaan.
Ben nu wat te lui en volg even de perikelen qua economie.
Gr. Yits

Enno

Citaat van: razorx op 19-09-2008 21:17:51
Fred liep al een stuk mooier stationair na recente werkzaamheden, maar dit is echt keurig!

Is leuk om te vernemen dat een auto door allerlei ingrepen stukje bij beetje steeds mooier gaat lopen. Hoewel dit geen volvo onderdeel is wat je nu hebt vervangen geeft het wel aan dat je van een oude auto weer een nieuwe kunt maken.

Leuk om je belevenissen door te lezen.

razorx

#248
Gedreven door de voorspellende krachten van Misha, de oude verdamper opengemaakt:

Het kleine membraan:


De grote:


Van blubberdieblubber dus. Her en der lekte wat pakkingen ook.

De oude verdamper rammelde ook als je hem omkeerde. De boosdoener:


Dit veertje hoort tussen de grote stelbout en een hevel.
Hij kan er alleen maar uitvallen als de grote stelbout te ver uitgedraait wordt.
Dames en heren u bent gewaarschuwd!
Verklaart wel dat de grote regelbout niets deed.

Nu weer even een sprong van het verleden naar de toekomst.

De eerste keer na wat langer rijden met de nieuwe verdamper error 2-3-2 (lange termijn te rijk of te arm bij stationair) en 4-1-1 (TPS signaal buiten berijk). De tweede keer alleen 4-1-1.

Het lijkt me sterk dat de behoorlijk nieuwe TPS het begeeft bij het aanschouwen van een nieuwe verdamper, maar toch even gemeten.
Laptop via interface aan de OMVL ECU gehangen en met kontaktslot in positie twee de verschillende TPS waarden gemeten.
Stationair 0,71V is geen beauty maar zowel de benzine als de gas ECU leren vanzelf wat de stationairwaarde is dus dat moet geen punt zijn.

ECU's zijn ook maar computers, dus een poging gedaan met hun beperkte logica mee te gaan:
Als de ECU via de lambda sonde een mengsel ziet dat absoluut niet overeenkomt met de stand van de gasklep en de waarde van de MAF dan kan de ECU twee dingen roepen:
1. Mengsel is niet goed niet.
2. Jij TPS niet lekker niet
De eerste keer riep de ECU 1 en 2, de tweede keer alleen 2.
Aanvulling 10-10-2008: De ECU had groot gelijk, de nieuwe TPS is doodgewoon niet fris.

Omdat er bij mij sprake is van een OMVL Millennium, dus met regmatic (stappenmotor voor continue gas-lucht regeling) is het instellen van de grote regelschroef onmogelijk: De regmatic zal blijven corrigeren.

Dus een andere poging: Regmatic aansturing los, de grote regelbout net zo lang ingedraaid tot hij dreigt af te slaan en dan weer een stukje terug. De kleine regelbout is volgens de huidige mening van OMVL obsolete.

Resultaat lijkt OK, maar wil het wat langer dan kort aanzien  ;).

Netter is het de lambda waarde te meten. Helaas geeft de OMVL ECU alleen de gesimuleerde lambda waarde door naar de laptop. Op benzine zie je wel de echte lambda waarde. Eerdaags dus maar een voltmeter aan de lambda sonde hangen en gaan voor een iets rijk mengsel bij 3000rpm.

Samengevat: Wat theorie, wat gespeculeer en slecht taalgebruik van de ECU.

Op naar de lijnolie!
Yits.

razorx

Citaat van: Enno op 20-09-2008 09:20:38
Citaat van: razorx op 19-09-2008 21:17:51
Fred liep al een stuk mooier stationair na recente werkzaamheden, maar dit is echt keurig!

Is leuk om te vernemen dat een auto door allerlei ingrepen stukje bij beetje steeds mooier gaat lopen. Hoewel dit geen volvo onderdeel is wat je nu hebt vervangen geeft het wel aan dat je van een oude auto weer een nieuwe kunt maken.

Leuk om je belevenissen door te lezen.
Het blijft dankbaar werk.
Vandaag wat minder dankbaars:
Metallic lak overspuiten. Gewone lak red ik wel maar hier komt wat meer bij kijken.
Iets voor een herkansing.

razorx

En nu maar hopen dat het zaterdag niet regent:



Anders hebben we altijd de Roffel nog!

V70geRwin


Enno

Heb je nu de IPD Veerpootlagers?.....zie ik dat goed?

Ze zitten nu onder de zwarte volvo ;) die ik niet meer heb inmiddels. Qua prijs waren deze veerpootlagers wel erg aantrekkelijk i.v.m het originele exemplaar...

razorx

#253
Citaat van: Enno op 02-10-2008 23:30:54
Heb je nu de IPD Veerpootlagers?.....zie ik dat goed?

Ze zitten nu onder de zwarte volvo ;) die ik niet meer heb inmiddels. Qua prijs waren deze veerpootlagers wel erg aantrekkelijk i.v.m het originele exemplaar...
Ze liggen nu in de kast in de slaapkamer. Vanwege de katten.
Sas slaapt al. Dus wil nu niet kijken. Het is zeker mooi spul, afwerking en zo.
Was een combi setje van fcpgroton.

Erg leuk bedrag.

Prettigste waren de Meyle HD reactie armpjes voor de stabilisatorstang.
Zoals jij mij al eerder aangaf (voor de draagarmen): Meyle niets mis mee.
Ze hebben nog veel meer mooi spul.

-D©©©L-

Zijn dat HD armpjes ? Beetje dun... niet ?  :eusa_think:

Dit is pas HD   ;D



32 mm  :P