Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

elianmars

Citaat van: razorx op 18-10-2008 17:37:18
Citaat van: Misha op 18-10-2008 17:28:28
Wat ik dan wel verplicht ben te vragen; waarom heb je geen RVS-slangen genomen ? Kosten de helft en doseren zoveel lekkerder..

Veel succes maar weer, en ben benieuwd naar de ervaringen met de easybleed.. Wil ergens dit jaar ook nog de slangen vervangen, misschien kunnen wij elkaar treffen..
Wat het eerste betreft, simpel weg omdat ik blond ben  ;) .

Het tweede ben ik ook benieuwd naar en uiteraard altijd welkom.

Het nulde, de brander: Ik ben heel benieuw hoe vast ze zitten. Zekerheidshalve een open ringsleutel 14 gekocht.

Groeten van Yits

Als het vast zit, zal die open sleutel ook niet helpen.

Misschien kun je er nu alvast een beetje kruipolie op spuiten?

Succes morgen!

razorx

Citaat van: elianmars op 18-10-2008 18:16:09
Citaat van: razorx op 18-10-2008 17:37:18
Citaat van: Misha op 18-10-2008 17:28:28
Wat ik dan wel verplicht ben te vragen; waarom heb je geen RVS-slangen genomen ? Kosten de helft en doseren zoveel lekkerder..

Veel succes maar weer, en ben benieuwd naar de ervaringen met de easybleed.. Wil ergens dit jaar ook nog de slangen vervangen, misschien kunnen wij elkaar treffen..
Wat het eerste betreft, simpel weg omdat ik blond ben  ;) .

Het tweede ben ik ook benieuwd naar en uiteraard altijd welkom.

Het nulde, de brander: Ik ben heel benieuw hoe vast ze zitten. Zekerheidshalve een open ringsleutel 14 gekocht.

Groeten van Yits

Als het vast zit, zal die open sleutel ook niet helpen.

Misschien kun je er nu alvast een beetje kruipolie op spuiten?

Succes morgen!
Citaat van: elianmars op 18-10-2008 18:16:09
Citaat van: razorx op 18-10-2008 17:37:18
Citaat van: Misha op 18-10-2008 17:28:28
Wat ik dan wel verplicht ben te vragen; waarom heb je geen RVS-slangen genomen ? Kosten de helft en doseren zoveel lekkerder..

Veel succes maar weer, en ben benieuwd naar de ervaringen met de easybleed.. Wil ergens dit jaar ook nog de slangen vervangen, misschien kunnen wij elkaar treffen..
Wat het eerste betreft, simpel weg omdat ik blond ben  ;) .

Het tweede ben ik ook benieuwd naar en uiteraard altijd welkom.

Het nulde, de brander: Ik ben heel benieuw hoe vast ze zitten. Zekerheidshalve een open ringsleutel 14 gekocht.

Groeten van Yits

Als het vast zit, zal die open sleutel ook niet helpen.

Misschien kun je er nu alvast een beetje kruipolie op spuiten?

Succes morgen!
Even gekeken, maar niet om eigenwijs te doen, al ben ik het wel:
Door de constructie heeft kruipolie hier volgens mij weinig kans door te dringen op de plek waar je het hebben wil.
In het ergste geval zal een brandertje me moeten helpen.

Enno

Geduld & nog eens geduld. Heb je niet twee sleuteltjes nodig? Sleutel 14 & sleutel 10/11.....

razorx

Citaat van: Enno op 18-10-2008 19:12:15
Geduld & nog eens geduld. Heb je niet twee sleuteltjes nodig? Sleutel 14 & sleutel 10/11.....
Ik zal geduldig zijn.
Sleutel 10/11 heb ik niet in halfopen versie, maar wel als steek.
Ik neem aan voor een koppelstukje of zo voor achterste remslangen?

Enno

volgens mij had ik beide sleutels nodig om de voorzijde los te krijgen......

razorx

Citaat van: Enno op 18-10-2008 19:24:56
volgens mij had ik beide sleutels nodig om de voorzijde los te krijgen......
Ik zal morgen even kijken. In het ergste geval is de Praxis in A'dam z.o. morgen open.
Bedankt voor de tip.

razorx

#291
Goedenavond, met een stevige rugpijn zit ik dit verhaaltje te typen.
Vandaag krijgt Fred nieuwe remslangen voor en achter en wordt daarna ontlucht.

Wat heb je nodig:
1. Geduld
2. Schoon werken, je wilt geen troep in je remsysteem, dus alle bagger van te voren weghalen voor je maar iets losdraait (ook bij de vuldop)
3. Nieuwe ontluchtingsnippels, ik zal later vertellen waarom.
4. Absuluut goed gereedschap

Het laatste is heel belangrijk want je gaat aan een aantal koperen moeren draaien en koper is heel zacht.
Zeker in het stadium waar de slangen hun koude las nog muurvast zitten heb je met een steek- of zelfs ringsleutel maximale kans de kop dol te draaien.

Dus het speciale gereedschap (Een GOED sleutelsetje spreekt vanzelf):
-Eezibleed voor het ontluchten (erg handig) en een opvangpotje
-Een antimilieudelicten opvangbakje voor wat lekkende remvloeistof
-open ringsleutel no. 14
-Goede griptang (Gedore of zo) hoort niet maar soms zijn zaken zoals ze zijn.
-De knorhaan rechts in het plaatje hieronder, komt zeer van pas bij de koperen moeren bij de achterste remslangen:

Zo'n sleutel zet zich zelf vast en kan bijna niet slippen.

Goed, de boel goed schoongemaakt, ook de vuldop. Vulgat luchtdicht afdekken.

Begin bij het losdraaien van de remslangen altijd aan de kant waar de koperen moer als tegenstuk zit.
De voorste remslangen. Hier heb je de open ringsleutel 14 nodig, een open ring 11 kan van pas komen voor de koperen moer maar niet bij mij. Het speciale gripsleuteltje werkte hier ook niet, dus de Gedore killer.
ABS kabeltje even uit de weg halen.
Nogmaals zorg dat je niet slipt op het koper, want dan ben je verder van huis.:


Goed die ging los.
Nu de kant bij de klauw. Die zat vaster dus nog klein beetje vaster schrikken met de hamer:


Nu kon hij losgedraaid worden.
Als je het doet zoals ik, doe het dan wel met beleid. Op de volgende manier kan je enorme krachten zetten:


Nieuwe slang er in, begin bij de klauwkant:


Dan de "koperkant". ABS kabeltje terug in klemmetje:


Nu de achterkant: eigenlijk is een brug hier wel erg pretig. Linksachter is nog wel te doen maar rechtsachter is niet leuk.
Begin weer met de koperkant: Open ring no 14 op de slang, het gripsleuteltje aan de achterkant.
Een zaklamp maakt het leven prettiger:


Bij herhaling nog even de genodigden:


De boel vastdraaien is een stuk makkelijker. Draai niet te strak.


Hij zit er in:


Ontluchten, zo'n 1 persoonsontluchtingssettje is erg fijn.
De manual van het setje zegt max 2 Bar. Volvo zegt 2 á 3 Bar.
Twee Bar bleek mooi te werken.

Opvangbakje met slangetje achter:


Het Eezibleed bakje en de reserveband voor de luchtdruk:


Achter ging het ontluchten prima.
Voor brak de nippel.  :eusa_wall: .

Als je gaat ontluchten is het verstandig de nippels mee te vervangen:
De achterste zijn van koper, de bout waaraan je draait wordt er per keer ontluchten minder mooi op.

Voor had de nippel het gewoon gehad. Als die eerder was vervangen was dit met zeer matige kracht, nooit gebeurd.
Vond het wel welletjes, het was inmiddels donker en als dit soort zaken gebeuren moet je stoppen of pauzeren.

Wat doe je met een afgebroken nippel:
1. Je kan, niet mooi, ontluchten op je remslangen
2. De afgebroken nippel er uithalen door:
2.1 De nippel er voorzichtig zonder het draad te beschadigen uit te boren. Daarna mag je de troep uit de klauw halen.
2.2 Omgekeerde tap er in en hopen dat je hem loskrijgt. Lastig want de tap die je er indraait laat de bout uitzetten.
2.3 WD40 weekje lang. Beetje uitboren Torx er in slaan, hittebehandeling (Kort) en hopen dat hij losgaat en troep er uit.

Ik ga voor 1. en 2.3.
Daarna ontluchten en de koppeling ook ontluchten.

Samenvattend: Geduld, goed gereedschap en het moet een beetje meezitten (of niet).

Tijd voor een glaasje lijnolie.

Proost!
Yits

-edit- Voor het ontluchten of verversen van het remsysteem kan je beter investeren in een Powerbleeder van Motive. Lees hier verder:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg1589654.html#msg1589654

elianmars

Knap dat je 't voor elkaar hebt gekregen, hoor!

Bij mijn ex-850 wilde de (universele) garage niet eens aan de achterremslangen beginnen, zo vast zaten ze  :eusa_shifty:

Ik heb voor het verversen en ontluchten dit geval gebruikt:



Hoef je je reserveband niet leeg te laten lopen  ;D

razorx

Citaat van: elianmars op 19-10-2008 23:08:10
Knap dat je 't voor elkaar hebt gekregen, hoor!

Bij mijn ex-850 wilde de (universele) garage niet eens aan de achterremslangen beginnen, zo vast zaten ze  :eusa_shifty:

Ik heb voor het verversen en ontluchten dit geval gebruikt:



Hoef je je reserveband niet leeg te laten lopen  ;D
Als eerste, leuk die altijd optimistische reacties van je.
Ik deel die levenshouding!

Van die achterste slangen kan ik me heel goed voorstellen.
Je komt er gewoon niet lekker bij. Zelfs met een brug zal het geen feest zijn.

Was ook te zien aan de toestand van de achterste slangen.
Het is per slag(rechts) 10 graden draaien, ja en dan heb je er nog wat te gaan. Moet toch echt gebeuren.
Dat is een mooi setje overigens. Maar ik heb ook zo'n leuk Michelin setje om weer opte pompen.

Klaar ben ik overigens niet, zit nog met die gebroken nippel frrhh!

Groeten van Yits

-D©©©L-

Ik ontlucht de achterste klauwen door gewoon de olie te laten lopen tot de belletje weg zijn. De zwaartekracht doet de rest.

KMvrtr

Citaat van: elianmars op 19-10-2008 23:08:10
Ik heb voor het verversen en ontluchten dit geval gebruikt:




Zo'n tankje heb ik ook. Zelf gemaakt.
Werkt uitstekend.

razorx

#296
Vandaag tussen het werk door even tijd genomen om de klauw met de gebroken nippel er uit te halen.

Er bleek meer aan de hand: Het rubber om de zuiger was van flubberdieflubber.
Revisie klauwen gehaald, boel netjes met siliconenvet ingesmeerd. Schoenen er in.
Ontluchten met de EZ-bleed (een aanrader) en testen.
Let op dat je meerdere ontluchtsessies doet:
EZbleeden tot de beletjes weg zijn. Pedaal intrappen en weer EZbleeden.
Dit bleek ik drie keer te moeten herhalen, toen was het pas belletjesvrij.

Starten. Ik was natuurlijk benieuwd en ja het rempedaal drukt nu bijna tegen mijn kin.
En wat remt dat lekker!
Resumerend: Rondom nieuwe slangen, Net ingeremde schoenen, verse remolie en voor nieuwe klauwen.

Fred remt als een reiger.
Groeten van Yits en het is nog te vroeg voor de lijnolie.
Oh ja ook nog de Twin Aeromax ruitenwissers er af gehaald, heb niets met die dingen.

razorx

#297
Gisteren wat gevochten met een knok zie:
klikmans

Verder op Fred ruitenpolijst van Turtle uitgeprobeerd.
Op een bijna 15 jaar oude ruit mag je niet veel verwachten, krasjes en steenslag krijg je niet weg.

De ruit is wel een stuk schoner/doorzichtiger geworden.
Bijkomend voordeel is dat ruitenwissen aanmerkelijk stiller is geworden.

De (nieuwe) wissers hadden toch wat onenigheid met de urft die zich op de ruiten verzameld had.

Zondermeer een aanrader.

Enno

Citaat van: razorx op 26-10-2008 20:30:14
Gisteren wat gevochten met een knok zie:
klikmans

Verder op Fred ruitenpolijst van Turtle uitgeprobeerd.
Op een bijna 26 jaar oude ruit mag je niet veel verwachten, krasjes en steenslag krijg je niet weg.

De ruit is wel een stuk schoner/doorzichtiger geworden.
Bijkomend voordeel is dat ruitenwissen aanmerkelijk stiller is geworden.

De (nieuwe) wissers hadden toch wat onenigheid met de urft die zich op de ruiten verzameld had.

Zondermeer een aanrader.

Ik hoop toch echt 16 jaar oude ruit.....

razorx

Oef!
Ja zo'n super mini notebook is met typen toch even wennen. Mijn 26 jaar oude voorruit is weer 15.

Met dank aan Turtle Glaspolijst!