Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

elmarconi

Citaat van: razorx op 06-10-2008 00:13:58
Nu de cosmetica (Lak roest en zo).

Mja, ik ben niet meer zo poetserig.  ;)
Roestpreventie ok, maar verder hang ik tegenwoordig de "funktie voor vorm" filosofie aan...

--
Autogas Inside . . .

razorx

Citaat van: elmarconi op 06-10-2008 00:26:15
Citaat van: razorx op 06-10-2008 00:13:58
Nu de cosmetica (Lak roest en zo).

Mja, ik ben niet meer zo poetserig.  ;)
Roestpreventie ok, maar verder hang ik tegenwoordig de "funktie voor vorm" filosofie aan...


Ik ben ook wel poets moe.
Maar ja als je toch roestpreventie doet...
Ga zo pitten, slaap goed!

-D©©©L-

Citaat van: razorx op 05-10-2008 19:21:34
Tja soms ben ik een dogmatische vastgeroeste aambei.

Sinds het vervangen van de verdamper kwam code 4-1-1 terug.
4-1-1 staat voor foutief TPS signaal. Aangezien de TPS (aftermarket van fcp) nieuw is kon het m.i. daar niet in liggen.

De makkelijkste manier om de code te veroorzaken was plankgas geven.
Ik verzon de vreemdste theorieën waardoor 4-1-1 veroorzaakt kon worden met goede TPS.

Ten einde raad VolvoJaap opgebeld, wist dat hij nog een TPS had liggen. Die had ik hem immers eerder verkocht.
Hij had er zelfs nog twee.

Thuuisgekomen mijn TPS eruit en alle drie meten tussen pen 1 en drie.
Let wel de uiterste standen zijn anders dan bij gemonteerde TPS!
In de hoogohmigste stand vrijwel geen verschil 2,65kOhm voor de twee goeden en 2,81k voor mr. Evil.
In de laagohmigste stand de Bosch en de Italiaan van Jaap exact 895 Ohm.
Het exemplaar van mij 1235 Ohm. Aha!

TPS vervangen, error opwekkende truukje diverse keren geprobeerd: Geen errors.
Rijdt nu weer als een hitsige wilde Gnu (Uit te spreken als Gnö á lá Peter Sellers).

Zo zie je maar weer dat ook nieuwe onderdelen defect kunnen zijn en hoe valse aannamen je van een oplossing afhouden.
Rest de vraag of dit stelselmatig geldt voor deze aftermarket reeks van fcp of dat het alleen dit exemplaar is.

Nog bedankt Jaap!

Een tevreden knorrende Knorrie Big de verschrikkelijke soms luisterende naar de naam Yits en een vaag handeltje in de lijnolie hebbende.

Uit vadis...

De gasklepstandgever die hier in de stand vollast afgebeeld is, heeft twee sleepcontacten die de bewegingen van de gasklep volgen, een weerstandsbaan (1) en een contactbaan (2). De aansluiting 1 is via de regeleenheid met de massa verbonden en de aansluiting 2 met een constante spanning van 5 V. Afhankelijk van de stand van de contacten wordt via de aansluiting 3 een uitgaand signaal verkregen dat van 0,5 V bij stationair lopen tot ca 4,5 V bij vollast variÙert.
De gasklepstandgever behoeft niet ingesteld te worden, omdat de regeleenheid zelf snel leert welke signalen overeenkomen met een helemaal open en helemaal dichte gasklep..

Ben dus erg benieuwd of het met de huidige TPS wel goed blijft gaan.

R o b


razorx

Citaat van: -D©©©L- op 06-10-2008 00:38:16
De gasklepstandgever die hier in de stand vollast afgebeeld is, heeft twee sleepcontacten die de bewegingen van de gasklep volgen, een weerstandsbaan (1) en een contactbaan (2). De aansluiting 1 is via de regeleenheid met de massa verbonden en de aansluiting 2 met een constante spanning van 5 V. Afhankelijk van de stand van de contacten wordt via de aansluiting 3 een uitgaand signaal verkregen dat van 0,5 V bij stationair lopen tot ca 4,5 V bij vollast variÙert.
De gasklepstandgever behoeft niet ingesteld te worden, omdat de regeleenheid zelf snel leert welke signalen overeenkomen met een helemaal open en helemaal dichte gasklep..

Ben dus erg benieuwd of het met de huidige TPS wel goed blijft gaan.
Ik ben er ook benieuwd naar.
Ik vermoed dat de waarden die de TPS gaf buiten het "acceptabele" berijk lagen voor de ECU.
En dat de ECU dan zegt: Ik ga wat anders leren maar niet dat wat je me nu voorschoteld.

De auto reageert wel anders met een correcte TPS.
Met de foute TPS was de spanning met dichte gasklep iets meer dan 0,7V.

razorx

#275
Even een update (Fred de 20V 93'er):
De ECU heeft haar leerfase na stroomloos te zijn geweest nog niet afgerond (pas bij 25 start en rijd cycli).
Druk geprobeerd error 4-1-1 op te wekken, geen resultaat.
Mijn lieverd merkte ook op (ik had bewust niets verteld) dat de auto veel vinniger rijdt.
Deze roffel heeft inmiddels een mooie rijcultuur.
Loopcultuur is iets geheel anders.  ;)

Door een fout van KPN, zijn lekker bezig laatste jaar, was mijn eerste mailtje over de TPS naar FCP gebounced.
Gisteren opnieuw gestuurd. Ben benieuwd naar hun reactie.

Wat anders: ben net zoals vele andere forummers een hater van tikjes piepjes en wat Dies meer zij.
Als je één geluidje verholpen hebt, dan is er ruimte voor dat andere geluidje om hoorbaar te zijn.

1e geluidje: end links stabilisatorstang: verholpen
2e geluidje: motorsteun bij bak: bouten krijgen een dagelijkse WD40 douche voor het weekend, dan mag ie er uit.
3e geluidje: Een leuke: Tweede kleine tikje bij remmen of bochten naar rechts.

Die derde is grappig: Op deze '93er (deels MY94) horen oude de oude draagarmen. Nieuwe Meyle HD's er in gezet.
Met wat afslijpen van de stuuruitslagbegrenzer past het nieuwe model immers ook (dank aan Emiel).

Maar dan: Het plastic antisteentjeswaterenbaggerkapje van de draagarm zal bij invering een metalen uitstulping bij de draagarmbevestiging raken en maakt een zacht maar hoorbaar tikje.

Stanleymes, stukje van het plastic wegsnijden en weer een geluidje minder!

Op naar de lijnolie.
P.S. Ondertussen gemeene plannetjes aan het bedenken voor de bouten van de onderste motorsteun  :evil: ghe ghe ghe!

razorx

Wat een perfect sleutelweer!
Vroeg opgestaan om er een nuttige dag van te maken.

De motorsteun bij de bak was bij Fred niet meer zo jofel. Dus vervangen maar.
Al eerder heb ik de vervanging van de "Lower Torque Rod" beschreven, zie indexpagina.
Ik ga dus niet over ieder detail emmeren.

Bij Nrfh zaten de twee horizontale bouten vreselijk vast. Nou bij Fred ook!
De auto hoeft voor deze klus niet op de brug. Wel een hydraulische krik om het carter te steunen. Krik het carter een paar cm. omhoog, dan heb je wat meer ruimte om je ringsleutel rond te draaien.
Fred is verlaagd, dus zeker noodzakelijk.

Na een kwartiertje en wat tikken met de hamer kwamen de bouten los. De twee grote moeren zijn makkelijk met een lange ratel.

Oud en nieuw:


Close up van de oude, die was al mooi ingescheurd:


De nieuwe er in:

Nee geen olielek meer een WD40 lek  :evil:

En weer een bijgeluidje minder.
By the way nog steeds geen TPS errors  :eusa_dance:

Op naar wat lastigers.
Groeten uit een zonnig land,
Yits.

Misha

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

#278
Citaat van: Misha op 11-10-2008 14:00:28
Nu de krukaskering ?  :evil:
;D
Nee ik ben haar aan het lakken.
Die Volvo busjes zijn wat krap qua inhoud grr.
Nou ja de andere plekjes komen wel later.

Moeilijk vak: zilver metallic lakken, je ziet alles.

razorx

Vanmorgen een ander ergernisje opgelost.
Knipper naar rechts: tik-tik-tik.
Knipper naar links: kataklop-kataklop-kataklop

Al even tijdelijk een andere aansturing er in gezet maar dat maakte geen verschil.
Dus de connectors van de knippers voor losgehaald. Die hebben door de buitenlucht wel wat te doorstaan.
En jahoor, lekker vies. Schhongemaakt met een wattenstaafje en wat WD40. Stekertje een paar keer er in en weer er uit.
Zuurvrije vaseline er op.

Resultaat: Een ergernis minder.

razorx

Dag Roffelaars!

Ik hoop dat het morgen niet regent, want ik heb er zin in:


Gr. Yits

Misha

Citaat van: razorx op 18-10-2008 17:07:40
Dag Roffelaars!

Ik hoop dat het morgen niet regent, want ik heb er zin in:


Gr. Yits
En ik hoop ook van niet.
Je hebt plannen !

Ook vast een brander aangeschaft ? Ze willen nog wel eens vastzitten..


Wat ik dan wel verplicht ben te vragen; waarom heb je geen RVS-slangen genomen ? Kosten de helft en doseren zoveel lekkerder..

Veel succes maar weer, en ben benieuwd naar de ervaringen met de easybleed.. Wil ergens dit jaar ook nog de slangen vervangen, misschien kunnen wij elkaar treffen..

Gr,
MIsha

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Citaat van: Misha op 18-10-2008 17:28:28
Wat ik dan wel verplicht ben te vragen; waarom heb je geen RVS-slangen genomen ? Kosten de helft en doseren zoveel lekkerder..

Veel succes maar weer, en ben benieuwd naar de ervaringen met de easybleed.. Wil ergens dit jaar ook nog de slangen vervangen, misschien kunnen wij elkaar treffen..
Wat het eerste betreft, simpel weg omdat ik blond ben  ;) .

Het tweede ben ik ook benieuwd naar en uiteraard altijd welkom.

Het nulde, de brander: Ik ben heel benieuw hoe vast ze zitten. Zekerheidshalve een open ringsleutel 14 gekocht.

Groeten van Yits

reneetje

Eesibleed is makkelijk als je alleen bent , maar als je ff een hulpie hebt is dat tooltje zonde geld. :eusa_angel:
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

razorx

Citaat van: reneetje op 18-10-2008 17:41:42
Eesibleed is makkelijk als je alleen bent , maar als je ff een hulpie hebt is dat tooltje zonde geld. :eusa_angel:
Ik ben morgen niet alleen, maar ben bang dat als ik mijn lieverd om hulp vraag bij de gaspedalen, dat ze erop gaat tapdansen.
Ik ken haar een beetje..