Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Misha

Alle KPN providers schermen poort 25 af, is al jaren bekend.
Volgens eigen zeggen om SPAM te voorkomen; ik vind het gewoon niet kunnen. Internet is Internet.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

pwassink

Citaat van: Misha op 27-09-2009 22:34:49
Alle KPN providers schermen poort 25 af, is al jaren bekend.
Volgens eigen zeggen om SPAM te voorkomen; ik vind het gewoon niet kunnen. Internet is Internet.

uh uh

Xs4all is ook Kpn als je wat verder loert ..  ;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Misha

Citaat van: pwassink op 27-09-2009 22:37:53
Citaat van: Misha op 27-09-2009 22:34:49
Alle KPN providers schermen poort 25 af, is al jaren bekend.
Volgens eigen zeggen om SPAM te voorkomen; ik vind het gewoon niet kunnen. Internet is Internet.

uh uh

Xs4all is ook Kpn als je wat verder loert ..  ;)
ok, xs4all is al sinds de oprichting de 'rebel' en heeft als enige die voorwaarden vast kunnen houden inderdaad.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

pwassink

Citaat van: Misha op 27-09-2009 22:43:36
Citaat van: pwassink op 27-09-2009 22:37:53
Citaat van: Misha op 27-09-2009 22:34:49
Alle KPN providers schermen poort 25 af, is al jaren bekend.
Volgens eigen zeggen om SPAM te voorkomen; ik vind het gewoon niet kunnen. Internet is Internet.

uh uh

Xs4all is ook Kpn als je wat verder loert ..  ;)
ok, xs4all is al sinds de oprichting de 'rebel' en heeft als enige die voorwaarden vast kunnen houden inderdaad.


Gelukkig wel ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

razorx

Citaat van: pwassink op 27-09-2009 22:48:21
Citaat van: Misha op 27-09-2009 22:43:36
Citaat van: pwassink op 27-09-2009 22:37:53
Citaat van: Misha op 27-09-2009 22:34:49
Alle KPN providers schermen poort 25 af, is al jaren bekend.
Volgens eigen zeggen om SPAM te voorkomen; ik vind het gewoon niet kunnen. Internet is Internet.

uh uh

Xs4all is ook Kpn als je wat verder loert ..  ;)
ok, xs4all is al sinds de oprichting de 'rebel' en heeft als enige die voorwaarden vast kunnen houden inderdaad.


Gelukkig wel ..

Nog steeds hebben ze binnen de KPN de vrijheid om hun eigen richting te kiezen.
Blijf erbij dat hun tarieven absurd zijn. Het leeuwendeel van hun verbindingen loopt via het standaard KPN netwerk en is dus net zo slecht als een Planet of HetNet abonnement.

Nu zou je als meelezer kunnen zeggen: Ik zit bij Planet/HetNet/Deeltje XS4ALL en ik heb internet en geen problemen wat zeur je nu?

Wel de binnenstad van Amsterdam, en daar zit groot geld kampt al jaren met problemen met de KPN verbindingen. Regelmatig uitval. Voor de privé abonnementen soms tot drie weken lang.
Vreemd genoeg lopen de verbindingen van oorspronkelijk slechte providers zoals UPC en tele2/versatel abnormaal stabiel en snel.

Qua co-locatie zitten wij goed bij XS4ALL. Heel indrukwekkend als je daar bent en  beseft dat dat ene gebouw 6 MegaWatt verbruikt en haar koeling uit een nabijgelegen meer betrekt.

De herrie is onvoorstelbaar, stel je maar een paar duizend niiet zuinig bemeten servers voor die staan te loeien. Ehh per kamer.

Een ongelofelijk aantal krijgt geen onderhoud, dus hebben een beepende speaker vanwege harddisk uitval of een valende redundant voeding.

Ik probeer mijn werkzaamheden daar zo kort mogelijk te houden. :)
Dus check, sumulatie en dat een paar keer herhalen.

Het is wel leuk. ;)

EVV

#665
Citaat van: Misha op 27-09-2009 22:34:49
Alle KPN providers schermen poort 25 af, is al jaren bekend.
Volgens eigen zeggen om SPAM te voorkomen; ik vind het gewoon niet kunnen. Internet is Internet.
KPN biedt hier wel een work-around voor, ze bieden een mail proxy aan. Ik heb zelf thuis ook mijn eigen mail server met een KPN verbinding, werkt zonder problemen. Voordeel is dat die ook de mail bewaard mocht je verbinding een keer weg vallen. Ik kan zo gauw de handleiding niet terug vinden op de kpn site, maar moet nog wel ergens een pdfje hebben hoe je het allemaal instelt.

edit: gevonden

viking_in_shorts

Citaat van: razorx op 27-09-2009 21:07:27
http://www.paerl.it/volvo/wwwserver.jpg

De kast is aardig vol geworden met 4 hot pluggable SAS harddisks, een dubbele voeding een Cisco Pix en een switch.


Weet niet of je vaker dit soort kasten in elkaar heb gedraaid, maar ik zou oppassen met warmte uit de hdd's

Ik geloof dat wij bijna 60% uitval hadden van onze nas-servers omdat de HDD's het niet hielden. Beter is het om ze aan de voorkant "uit te laten steken" zodat ze hun warmte kwijt kunnen, zoals bv HP / cpq servers het hebben.
(PS: ik zie de hdd's niet maar dat kan aan mij liggen  :-[ )

razorx

Citaat van: EVV op 28-09-2009 09:19:05
Citaat van: Misha op 27-09-2009 22:34:49
Alle KPN providers schermen poort 25 af, is al jaren bekend.
Volgens eigen zeggen om SPAM te voorkomen; ik vind het gewoon niet kunnen. Internet is Internet.
KPN biedt hier wel een work-around voor, ze bieden een mail proxy aan. Ik heb zelf thuis ook mijn eigen mail server met een KPN verbinding, werkt zonder problemen. Voordeel is dat die ook de mail bewaard mocht je verbinding een keer weg vallen. Ik kan zo gauw de handleiding niet terug vinden op de kpn site, maar moet nog wel ergens een pdfje hebben hoe je het allemaal instelt.

edit: gevonden
het vervelende van deze oplossing is dat de mailrelay server van KPN gebruikt wordt.
Die filtert op spam en ik wil juist heel veel spam.

Enfin, op ons kantoor adsl van x$4all mag poort 25 wel.
Onze oude mail server al onze mail via SMTP laten forwarden naar de testserver.
Op één van onze domeinen komen minimaal 3000 spammetjes en andere ongein per dag aan.

Zit nu met vrij simpele middelen op een 95% spam reductie. Morgen kijken of er ook normale mail als spam beschouwd wordt.

Citaat van: viking_in_shorts op 28-09-2009 09:55:30
Citaat van: razorx op 27-09-2009 21:07:27
http://www.paerl.it/volvo/wwwserver.jpg

De kast is aardig vol geworden met 4 hot pluggable SAS harddisks, een dubbele voeding een Cisco Pix en een switch.


Weet niet of je vaker dit soort kasten in elkaar heb gedraaid, maar ik zou oppassen met warmte uit de hdd's

Ik geloof dat wij bijna 60% uitval hadden van onze nas-servers omdat de HDD's het niet hielden. Beter is het om ze aan de voorkant "uit te laten steken" zodat ze hun warmte kwijt kunnen, zoals bv HP / cpq servers het hebben.
(PS: ik zie de hdd's niet maar dat kan aan mij liggen  :-[ )

Drie harddisks zitten links achter het front in een aparte geventilleerde kast.
Je noemt inderdaad een raak punt. Het is moeilijk de temperatuur in de kast onder controle te krijgen.

Bij een omgevingstemperatuur van iets boven de 26 graden worden de harddisks bij normale belasting ongeveer 35 graden.

Bij vollast (disk stress test) of een RAID rebuild maximaal 40.

De CPU was lastiger. Pas nadat we wat brackets en de floppy houder uit de kast hadden werd de CPU bij 100% load niet warmer dan 60 graden.

Twee onderbemeten fannetjes die in de weg van een grote fan stonden hinderden een goede luchtstroom enorm.
Aan de achterkant moesten we de loze brackets vervangen door exemplaren met gaatjes.

In de colocatie ruimte is het 24 graden.

Groeten,
Yits

viking_in_shorts

#668
Citaat van: razorx op 28-09-2009 20:03:07
Citaat van: viking_in_shorts op 28-09-2009 09:55:30
Citaat van: razorx op 27-09-2009 21:07:27
http://www.paerl.it/volvo/wwwserver.jpg

De kast is aardig vol geworden met 4 hot pluggable SAS harddisks, een dubbele voeding een Cisco Pix en een switch.


Weet niet of je vaker dit soort kasten in elkaar heb gedraaid, maar ik zou oppassen met warmte uit de hdd's

Ik geloof dat wij bijna 60% uitval hadden van onze nas-servers omdat de HDD's het niet hielden. Beter is het om ze aan de voorkant "uit te laten steken" zodat ze hun warmte kwijt kunnen, zoals bv HP / cpq servers het hebben.
(PS: ik zie de hdd's niet maar dat kan aan mij liggen  :-[ )

Drie harddisks zitten links achter het front in een aparte geventilleerde kast.
Je noemt inderdaad een raak punt. Het is moeilijk de temperatuur in de kast onder controle te krijgen.

Bij een omgevingstemperatuur van iets boven de 26 graden worden de harddisks bij normale belasting ongeveer 35 graden.

Bij vollast (disk stress test) of een RAID rebuild maximaal 40.

De CPU was lastiger. Pas nadat we wat brackets en de floppy houder uit de kast hadden werd de CPU bij 100% load niet warmer dan 60 graden.

Twee onderbemeten fannetjes die in de weg van een grote fan stonden hinderden een goede luchtstroom enorm.
Aan de achterkant moesten we de loze brackets vervangen door exemplaren met gaatjes.

In de colocatie ruimte is het 24 graden.

Groeten,
Yits

Huh?
26 graden?  Wat voor schijven zijn dat precies?

Ik heb zelf 3 schijven in RAID5 staan en deze worden niet veel gebruikt. Temp van deze dingen staat op 48 graden. Fotootje bijgevoegd. Het gaat dus om de witte temp. meter (oven temp meter) met een voeler tussen de schijven in. Ca 5 cm erboven (de grijze temp meter) geeft wel een stuk minder aan, maar die ventilatie ruimte heb jij niet denk ik.

Weet je zeker dat jouw schijven niet warmer gaan worden?


razorx

Nee 26 graden omgevingstemperatuur, ik bedoel in de kamer waar we testten.
En in de kast waait een halve orkaan.

In totaal 11 fans die de lucht langs de juiste plekken moeten dirigeren.
Daarnaast hebben de harddisks door de kastconstuctie ook passieve warmteafvoer.
Het is vrij vermoeiend werken als je naast zo'n blazend monster zit.

razorx

#670
Goedenavond, ohh nobele lijnoliesnuffelaars!

Elders hebben jullie al kunnen lezen over mijn ontevredenheid over de diverse GPS muli DTV TV Bluetooth ellende die op dit moment uit China komt. Ik ga niet nog eens uitwijden over de details. Maar het is waar naar haar geld. ;) Thats it.

Ok.

Ik heb het besluit genomen: Een echte Car-PC is de enige weg.
Waarom:

Audio
Speakers wil je zelf kiezen, net als het filter en de versterker(s). Goed geluid is wel zo prettig.
Behalve bij een paar merken komt goed geluid zelden uit een klein kastje. Simpel gezegd.

OS
Windows Mobile of CE, nou nee. Wil brede hardware ondersteuning voor de flexibiliteit. Dus XP.
Die flexibiliteit komt heel erg van pas als een van de apparaten in de perifirie toch onder de maat blijkt te zijn.
Doodgewoon vervangen door iets anders. Juist in die XP omgeving zijn dat niet de kosten.

Periferie
DVD en CD - ouderwets, films en muziek staan op memory stick, hd of weet ik wat voor extern apparaat.  :evil:
Radio - een must
GPS - een must
TV - een optie
Wifi - ach kost niets extra
UMTS - een optie
Bluetooth - een must
Mail en surfen, kan handig zijn of VPN-nen met je werk.

Kortom een leuk project!

Er bestaat op dit vlak wat soort van kant en klaar werk. Ehh duur.

Dus maar lekker zelf aan de gang.

Net een 7"inch touchscreen en USB GPS SIRF-3ontvanger besteld.
Het voordeel van XP als platform is dat ik het lekker op mijn laptop kan testen.

Qua vormfactor van het moederbord heeft nano-ITX mijn voorkeur: Nog net een normale backplane.
Fanless heeft prioriteit.
SPDIF audio op niet ben ik nog niet uit. Ook i.v.m. kosten.

De kwaliteit van de codecs is van de meeste merken goed, zeker bij Realtek.
De bedrading op het moederbord, de ontkoppeling van de voeding en de gebruikte condensatoren bepalen veel meer.

Vandaar dat ik SPDIF ook als een optie zie. Zie het maar als probleemverschuiving naar de versterker. Ieder zijn vak.

Ben benieuwd.

Groeten,
Yits.

confruo

ik mis nog een elmscan 5 met bijbehorende software ... ?

viking_in_shorts

Ik ben t helemaal met je eens. Ben benieuwd wat t je gaat kosten.

pwassink

#673
Yits,

K mis rds / tmc 

daaraan al gedacht mbt mogelijke navigatie ?
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

viking_in_shorts

Citaat van: pwassink link=topic=25665.msg727003#msg727003 date=
Yits,

K mis rds / tmc  gedacht mbt mogelijke navigatie ?

da's toch radio? (was n puntje must) icm wat software