Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

razorx

#600
Dinsdag morgen:
De koffers in de auto, wat lekkernijen voor onderweg en het thuisfront mee.

We hadden nog een lichte kater van de Pelinkovac (Kroatisch kruidendrankje) maar het weer was mooi, er zouden geen files zijn dus wat kon ons deren.

De Kroatische snelwegen zijn als fluweel en al snel reden we 150 à 160. Het was warm dus als bijrijder zat ik een beetje weg te soezelen tot mij opviel dat het motorgeluid toch iets anders was dan normaal. Schuin keek ik op de metertjes en zag dat de koelvloeistof temperatuur fluctueerde van laag naar normaal. Gelukkig waren we vlak bij een pompstation.

Aldaar als eerste gekeken naar de kontakten van de temperatuursensor en het vloeistofniveau. Niets aan de hand.
Met een door de hitte wat mistige blik verder rondgekeken tot ik een stuk rubber ontwaarde van 30cm lang en een paar millimeter dik. Het stuk rubber had een hoog multiriem gehalte en inderdaad:

Naar later bleek had ik bij het vervangen van de dynamo, de uitlijning van de riem niet gedaan in de veronderstelling dat de dynamo zo 1,2,3 geplaatst kan worden. Niet dus.
Wilde niet met deze stervende riem verder rijden. Had geen zin in een plots uitvallende stuurbekrachtiging.

Gelukkig had ik mij bij de ANWB verzekerd voor pech onderweg en eventueel vervangend vervoer. Twee uur later en redelijk gestoofd door de hitte kon ik de roffel op de oplegger rijden en mochten wij in de cabine stappen. Op naar Zagreb waar een Volvo garage zou zijn. Lag gelukkig op de geplande route.

Onderweg werd ik gebeld door de ANWB met het bericht dat de kosten niet vergoed zouden worden. Hoezo?
Wel meneer, uw auto is ouder dan negen jaar, was het antwoord. Boeiend, wel accoord gaan mij te verzekeren ook het bedrag incasseren en geen tegenprestatie leveren. Dit krijgt nog een juridisch staartje. Wat hun wel of niet rechtsgeldige algemene voorwaarden ook vertellen.

Een paar uur later kwamen wij in Zadar aan, niet bij de Volvo garage, die was dicht, maar bij een "garage"
die nog open was. De vriendelijke man die ons ontving had inmiddels een nieuwe Bosch riem geregeld.

Eh, die niet paste. Ok samen met hem gingen we op weg naar het onderdelen huis.
net voor sluitingstijd kregen we een andere riem mee die goed moest zijn.
Tussendoor moest ik van hem nog getrakteerd worden op een drankje op een terras.
Het duurde mij allemaal veel te lang. Maar die vriendelijkheid en gastvrijheid kon ik niet weigeren. We zijn immers in het zuiden.

Ook tussendoor besloot de gasveer van mijn achterklep kapot te gaan. Pfffffft, kon ik nog wel hebben.

Snel laste de garagist een tooltje voor de riemspanner in elkaar:


Ondertussen kregen we van hem en zijn vrouw van alles aangeboden: Bramenwijn (heerlijk), alcoholvrij bier voor mij en allemaal hapjes.

Het was zover, de riem zat er op, klonk goed.
Na wat nakletsen en vele uren later weer op pad.
We kregen nog wat flessen zelfgesookte drank mee en hoefden niets te betalen voor de reparatie.

Zagreb uit, door Slovenië op weg naar Maribor, de grens met Oostenrijk. Dit is een binnenweg, dus niet harder dan 80.

Mm. Één van de Xenon koplampen viel uit. Durf te wedden dat het de ballast is, rommel die goedkope setjes die ik heb gekocht.
Goed de andere gaf licht voor twee dus maar verder.
Ergens in een geweldig hotel overnacht, nog wat gelach achteraf en pitten.

De volgende morgen toen we weer wat snelheid maakten zag ik te temperatuurmeter weer de zelfde verdachte signalen geven. Ik snap het verband overigens niet tussen een slippende riem en een fluctuerende koeltemp. meter.

Grrrr!

Auto aan de kant, kap open en kijken: De riemspanner stond op zijn uiterste stand en de riem was bezig op zoek te gaan naar een andere omgeving dan mijn auto.

Deze Bosch riem was dus (iets) te lang.
Ik had geen zin weer een halve dag te wachten met al het gedoe er omheen. Ik begon nu toch wel echt humeurig te worden.
Probeerde in de brandende zon wat te verzinnen. Hoe kreeg ik meer spanning op die riem zodat hij zou blijven zitten.

In de buurt van een halve zonnesteek kreeg ik een ingeving: De dynamo heeft op zijn poelie een dikkere richel als rand.
De riem daarom heen geleid. Hoort niet maar je moet wat.
Starten: Mmm, bleef mooi op zijn plek zitten.
Saskia gevraagd 3000 toeren te maken: Riem bleef nog steeds zitten.
Even voor het beeld, aan de linker kant zit de riem om het smalle gedeelte waar hij hoort, aan de rechterkant zit hij wat strakker om de richel.

Als veiligheidsmarge besloten wij niet hoger dan 2000 toeren te gaan en regelmatig de stand van de riem te inspecteren.

Als je 80 rijdt op de Duitse wegen worden ze daar niet echt vrolijk van. We werden continu ingehaald door vrachtwagens of vliegende bolides.

in het begin controleerden we de riem heel vaak, maar die leek zich bij dit beperkte toerental goed te houden.

Ik moest denken aan een stukje tekst van Whatchamacollit:
Snelheid mijn vrienden is een relatief begrip, en bezien in dat licht is elke snelheid bereikt in een 850 een belevenis op zich.

80 km/h is op de Duitse wegen een belevenis.
Het werd avond. vaker en vaker wisselden wij elkaar af. Gewoon heel vermoeiend rijden.
Wat is dat een roteind als je zo langzaam rijdt.

Uiteindelijk kwamen wij vanmorgen om een uur of drie aan.
Heel blij dat het toch zonder sleepwagens en extra gedoe gelukt was.

Vanmiddag een nieuwe riem bij Furness gehaald, morgen of overmorgen eerst goed uitlijnen en dan de verse riem er in.

Toch heb ik genoten van deze ervaring: Zowel van de ausdauer van mijn lieverd als van die aardige mensen met hun verkeerde riem.

Claudia

Pfffff.....

Geloof dat ik niet meer zo 'blij' over m'n 850 zou typen na zo'n terugreis.
Benieuwd wat je met de ANWB kunt/gaat regelen!
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

Misha

ANWB zuigt.
Te grote multiriemen zuigen ook.
Te warm zuigt ook. Zeker nakaterse heetheid.

Mmmmm..


Blij dat je weer thuis bent !
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

razorx

#604
Ach, de wereld is nog niet vergaan en ik heb het al met al heerlijk gehad.

Sommige ervaringen vergeet je niet.
Nog wel grappig: Tijdens het tweede riemdrama had ik het echt veel te warm.
Zonder overdrijven: Boven de 35 graden ga ik zonder koeling systhematisch richting onredelijkheid.

Ik zit met mijn laptop vlak bij de auto in Vadis te kijken naar wat voor noodconstructies mogelijk zijn met beperkte middelen.
Terwijl ik de laatste druppel water op mijn nek liet vallen in de ijdele hoop op wat verkoeling komt er een goedwillend iemand die wel te drinken had naast me zitten en vraagt iets in de trant van: Haben Sie Probleme?

Ongetwijfeld een medemens met goede bedoelingen maar helemaal op het verkeerde moment.
Ik ben zeer vredelievend ingesteld, maar dit soort ruis tovert de meest vreselijke horrorbeelden op mijn netvlies.

Rest mij maar één ding: Met de vriendelijkste blik antwoord ik rustig en vooral duidelijk articulerend:
Die ausgelaufen Puffergetriebe ist verschoben und deshab muss ich die Synchronisationsanlage verbessern damit das System ein bessere verwaltung bekommt.

De man ging weg en ik kon weer verder.

Saskia zag het gebeuren en wachtte op het moment dat ik klappertandend onder het slaken van de meest vreselijke ongearticuleerde keelklanken de arme man overal bijtend van het parkeerterrijn zou verjagen.
Het viel mee.

Zie jullie binnenkort!

Claudia

Citaat van: razorx op 23-07-2009 21:23:27


Rest mij maar één ding: Met de vriendelijkste blik antwoord ik rustig en vooral duidelijk articulerend:
Die ausgelaufen Puffergetriebe ist verschoben und deshab muss ich die Synchronisationsanlage verbessern damit das System ein bessere verwaltung bekommt.

De man ging weg en ik kon weer verder.




;D ;D ;D

Hoe ik ook m'n best doe......kan me jou gewoon níet boos voorstellen...of sjaggo.
Volgens mij blijf jij áltijd wel ergens lichtpuntjes zien! :)
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

UserID6342

Jezus, wat een verhaal Yits !  Maar ondanks alles heeft de roffel zich toch goed gehouden (die riem was niet zijn/haar schuld) en jullie al helemaal.  Wat een geduld.  IDD proberen wat je voor elkaar kunt krijgen bij de anwb want dan stop ik ook meteen met die club.  Mijn auto is 17 jaar en ook ik heb buitenlandservice en nog meer van die ongein er allemaal bij afgesloten.  Als dat geen zin heeft of ze helpen je niet dan ga ik ook maar eens een beetje terugvorderen bij die toko.

Freakybaby

Balen van de problematische terugreis Yits. Mooi dat je op een goede manier weer thuis gekomen bent en je de vriendelijk bedoelde hulp niet vermoord heb.

Adviesje voor de volgende keer, ga achter een vrachtwagen aan rijden, 2000 of 2150 rpm zal het verschil niet maken, en maakt heel veel verschil in ergernis bij overige weggebruikers.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

V70geRwin

 :eusa_clap: voor je inventiviteit en de stevigheid van de riem.
als het je overkomt baal je maar het is al snel een verhaal om hart om te kunnen lachen  ;)

belangrijkste is dat je weer veilig thuis bent en er weinig schade aan hebt overgehouden.
je hebt vast nog nooit zo zuinig gereden  :evil:

thuur

Heeeeel verstandig dat je niet bent doorgereden met de rafelende multiriem! :eusa_clap:

Moet meteen denken aan mijn 5 cilinder diesel trauma: flard van de multiriem was onder de distributieriem geslagen. Motor sloeg direct van tijd. Na veel ANWB bezoeken, hoge garagerekeningen, lange wachttijden en bijkomende drama's heb ik de auto 1 op 1 ingeruild tegen de eerste de beste middenklasser wat de dichtsbijzijnde garage had staan :-\


Respect voor jullie geduld!!


Gr :D

Taranis

Citaat van: Claudia op 23-07-2009 19:56:32
Geloof dat ik niet meer zo 'blij' over m'n 850 zou typen na zo'n terugreis.

Ik ook, ding zou linea recta Marktplaats op gaan  >:(

Maar mooi dat je het weer gehaald hebt!

Ben inderdaad wel benieuwd wat je met de ANWB kunt regelen. Ouder dan 9 jaar heb ik nergens in de voorwaarden kunnen vinden en was voor mij de reden om voor de ANWB te kiezen ipv Route Mobiel.

razorx

Problemen zijn er om op te lossen dus aan de slag!

Even wat bespiegelingen terzijde. Toen mijn multiriem begon te rafelen dacht ik aan een aantal zaken:

Ik wil niet plotseling, terwijl ik met hoge snelheid door de bergen rijd, zonder stuurbekrachtiging zitten. Maar het verhaal van Thuur met de geknapte multiriem van een diesel stond me ook bij. Scheuren tot daar aan toe. Maar als ie knapt...

Als er iets mis is denk ik altijd achteraf hoe had ik het kunnen voorkomen.
Op 8 november heb ik de Dynamo van Nrfh vervangen door een revisie exemplaar van een bekend revisiebedrijf met de naam van een bekende rockband  ;) .

Naar achteraf blijkt hebben zij mij een dynamo verkocht voor een 90 serie Volvo. De poelie is iets anders.
Ik kan hier heel klagelijk en zielig over doen, maar als techneut had ik ook kunnen checken. Les één in de techniek: Vertrouw niemand, ook jezelf niet.  ;)

Na zo'n 20dkm zijdelingse krachten te hebben ondergaan dacht de multiriem: Ik heb het gehad met die poelie, wegwezen!
In Kroatië een te lange riem gekregen. Kroatië is absoluut geen Volvo land. Dus achteraf gezien mocht ik blij zijn een riem te hebben waarmee wij thuis kwamen.

Inderdaad die terugrit met 80km/h was zuinig: All in 5,6l op 100km gereden (ongecorrigeerd voor LPi).

Aan de slag!
Niets mis met de 90 serie dynamo, dus besloot ik de oude poelie die ik bewaard had over te zetten op de "nieuwe" dynamo.
De polie van de oude dynamo ging met gepast geweld los.
Ik heb met mijn beperkte laservaring een tooltje gemaakt voor de moer (onderste):


Normaal gesproken had ik de poelie van de nieuwe dynamo los kunnen halen met de dynamo er nog in.
Ware het niet dat Atilla de Hun de poelie van de nieuwe dynamo had vastgezet met 200Nm of erger.

Op het middelste stuk waar je een 10mm "veelpens torx" moet zetten moest ik veel te veel kracht zetten. Mijn eerste 10mm "bit" brak door!

Ok tijd voor een kop koffie en even nadenken.
Nog een ok en besloten de dynamo er dan maar uit te halen. Dan maar wat meer werk.

Let even niet op de open ECU behuizing hieronder, wilde eerst nog meer ruimte vrijmaken maar dat was niet nodig.
Koelslang even op zij, zit anders te veel in de weg. Ik houd van ruimte als ik klus.
Stuurpomp er uit en opzij gelegd:


Dynamo er uit.
Dit was het geweld dat nodig was om de poelie los te krijgen:


Rechts een 90 Volvo poelie en links een 850 poelie. Het verschil is duidelijk.
Ik had dit bij de montage van de dynamo toch echt moeten zien  :eusa_wall:


Enfin oude poelie op de nieuwe dynamo. Netjes even het gruis van de diverse poelies afgeblazen:


Toen mocht de dynamo en de stuurbekrachtigingspomp er weer in.
Tipje: Draai de bouten van de dynamo niet meteen vast aan. Het past allemaal heel precies, dus eerst handvast.
Dan je stuurpomp en bracket, ook handvast.
Nu mag er vastgedraaid worden.
Niet vergeten hoeveel bouten je op die rare positie moet vastdraaien (zo sneu als je er één vergeet):
Dynamo: 3
Stuurpomp: 4
Bovenkant bracket: 1

Boeltje zit weer op zijn plek zoals het hoort:


Eventuele vertekening komt door de lens van mijn el cheapo camera  ;) .
Koelvloeistof een beetje aangevuld en roffelen maar!

Groeten van een tevreden Yits.

P.S.: ANWB krijgt nog billenkoek.

Freakybaby

Mooi dat het allemaal weer klopt Yits.

De ANWB moet doen wat ze zeggen te leveren, helaas moeten ze daar soms aan herinnerd worden. Hoop dat ze niet al te moeilijk doen (hun afdeling moeilijk doen is best goed georganiseerd).
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

razorx


razorx

Tijd om de klapsleutel van een Volvo baard te voorzien.

De originele sleutel opengewipt:


Baard bibbert van angst in afwachting van de Dremel:


En de Volvo baard zit er in met transponder:


Even wat minder slims: Één van mijn transponders heeft een inkortactie  :evil: niet overleefd. Dus als iemand nog twee transponders met de zelfde code heeft liggen houd ik mij van harte aanbevolen.

Leuke en handige gimmick zo'n klapsleutel, maar een echte Volvo sleutel vind ik toch fijner aanvoelen.

Fredje de zilveren roffel was met zijn 15 jaar toch echt aan een nieuwe schakelaar voor het kontaktslot toe.
Als de de sleutel draaide sloeg hij al af voor de klik.

Een goede handleiding voor het vervangen vind je op:
http://volvospeed.com/Repair/ignit_switch.php

Daarom alleen de binnenkant van de schakelaar  ;) :


Vraag me af wat hiervan te redden zou zijn. Maar dit is weer zo'n onderdeel waar ik niet mee wil spelen.