Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Iets heel anders:

Kat Pardon heeft vandaag euthanasie gekregen om hem meer ellende te besparen.
Reden: iets wat een abces leek maar niet was, te snel escalerend. En veel meer. De lieverd was inmiddels vermoedelijk rond de 16 jaar.

In de winter van 2000 als ik het goed heb, was er een erbarmelijk gemiauw te horen in de tuin van ons kantoor.
Kijken, geen kat.

Na een paar dagen was ik het zat en overnachtte ik op kantoor, met een zak kattenvoer als lokmiddel.
Ja hoor midden in de nacht lukte het me hem binnen te lokken.

Die nacht sliep hij boven op mijn hoofd. Een heerlijk gevoel. Vanaf die dag zijn die kat en ik onvoorwaardelijk vriendjes geworden.
De volgende dag kwam ik met een kater thuis. ;)

Enfin een apart geval die kat: Door het buitenleven had hij geleerd om van zich af te bijten.
Onze twee andere katten, echt geen sukkels, zaten bibberend onder het bed als hij door de kamer liep.

Na enige gewenning schikte ze zich met elkaar.
Het was een vreemde kat. Toen één van onze wat minder voorzichtige pleegkinderen hem pestte eindigde dat in een achtervolging door de woonkamer.
Kat rent achter kind en probeert hem in de billen te bijten.
Uiteindelijk bleef kat Teun de baas, maar als Pardon buiten was, dan moest hij vechten. Ook tegen die veel te grote kater van de buren.
Keer op keer verloor Pardon, maar hij zou doorgaan totdat die ander er genoeg van zou krijgen.
Vaak kwam hij onder de schrammen thuis.
Maar het is hem wel gelukt. Die andere kat had geen zin meer in het gezeur en bleef weg.

Ondertussen kregen wij een jong poesje erbij. Hij vond haar heel lief en besloot haar plakjes worst te brengen.

Het was ook zo'n kat die je na een vakantie in de armen sprong. Waarschijnlijk een hond in een kattenlichaam.
De lieverd volgde mij overal. Bij een vakantie naar Malmedy mocht hij mee in de auto, hij vond het fantastisch.

Toen hij daar op een vreemde plek te ver wegliep hoefde ik hem maar te roepen en hij kwam vrolijk aanhuppelen.

Naar mate Pardon ouder werd werd hij milder. De kinderen mochten hem aaien. Hij beet niet meer in mensen die hij niet mocht.
Ik verdenk hem er nog steeds van dat hij dacht dat ie een pitt-bull was, en dat hij die eventuele inbreker wel even zou villen.

Oh ja, ik vermoed een nicotineverslaving, als ik rookte, kwam hij wel heel dicht bij me zitten.

Wat een karakterkat en knuffel.
We hebben hem vanavond in de tuin begraven, oh wat zal ik hem missen.

Maar ja zonder dood bestaat er ook geen leven.

Marc O.

Mooi beest met karakter, zo te horen. Sterkte!
...The Nile isn't just a river in Africa...

V70geRwin

mooie waardige afscheidsrede, leuk dat je die met ons deelt. Sterkte met het gemis van je maatje.

Freakybaby

Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

GeertG

Mooi verhaal en mooie herinnering.
Sterkte met gemis.
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

razorx

Dank jullie voor het medeleven.

Hij heeft een mooi leven gehad, en ja aan alles komt een eind.
Het is goed zo.

Van het weekend maar eens wat verzinnen om de rammels uit de estate planken boven de ringtank te halen.
Eerst maar eens helemaal zonder rijden om zeker te zijn of dat de bron is.

Groeten,
Yits.

pwassink

Mooi verhaal over Pardon Yits, en begrijpelijk ook zoiets ..

tav die rammelarij en of herrie, ik heb best een tijd in de achterbak meegereden om eens een
duidelijke indicatie te krijgen wat en vooral waar het nu rammelt, echter mijn lange lijf weegt ook nogal wat en vele kraakjes zijn dus afwezig als ik mezelf opkrul achter de achterbank.  :eusa_wall:

iIk ben toen een keer gewoon vrij rigoreus geweest, hb de hele kofferruimte
gestript, echt alle bekleding,planken,rollo, zijpanelen etc eruit, dan kom je erachter wat dat dempt.
Toen heb ik alles schoongemaakt en eens goed bekeken op schuif en tikplekken,
op vele plaatsen wat zwart plakvilt geplakt en een paardedeken over de lpitank
gelegd, planken liggen ook op een driedubbel laagje plakvilt etc etc

Wat bij mij erg kon kraken waren de beide kunstof binnenpanelen onder de achterste zijruiten, daar zit af fabriek een rubber strip op, die lag bij mij ergens onderin, dit paneel kraakte en schoof dus erg m met wat industrial dubbelzijdig tape die rubberstrook weer vastgezet en de contactvlakken (grijze schuurplekjes) van vilt voorzien. toen ik alles weer inelkaar had ook t slot nog eens iets opgesteld en ik kan zeggen dat ik een behoorlijk stille 855 heb nu ..

Peet

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

razorx

Ik kruip juist achter mijn laptop en zie je bericht, Peter.

Alle planken zijn er uit.
De achterbank is naar voren.
De bouten en banden van de LPG tank mochten ook wat aangedraaid worden.

Ik ga het zo radicaal aanpakken als jij.
Die kunststof strips onder de achterste zijruiten zijn inderdaad een drama, rubber strip? Mmh, eens zoeken.

Zekerheidshalve ook mijn veer rechtsonder eens bekeken.
Indertijd was ik verbaasd over de positionnering van mijn achterveren en dacht die fabriekshalve 180 graden gedraaid en dus verkeerd gemonteerd waren. Zodanig dat de veren bij invering delen konden raken.

Het verhaal van toen:
Correct positionneren achterveren

Later zag ik dit bij meer 850's. Kan voor leuke knars of klonk geluiden zorgen.

Wat schetst mijn verbazing toen ik zojuist zag dat de veer "uit zich zelf" zo'n 30 graden verdraaid was.
Ik houd niet van losjes aandraaien, dus waar dat kan zet ik zaken goed vast, zo ook de moer onder die veer.
Gezien de manier waarop de achterveren op hun plaats worden gehouden, is dat verdraaien/verschuiven ook niet helemaal vreemd.
Misha heeft hier ook eens dolle pret mee gehad.

Maar eens naar een "kale" setup achterin werken en langzaam opbouwen. Er komt pas wat bij als het voorgaande stil is.

Groeten,
Yits.

P.S.: LPG staat koud, proost!

pwassink

Dat LPG drinken houden we erin,

Goed voor de regio en de aandelen hier  :eusa_dance:
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

UserID6342

Mooi stukje over Pardon Yits en sterkte met het gemis !  De estate staan bekend om hun diverse rammels enzo, maar ik wens je alvast succes met het vinden ervan.  Kan een echt monnikenwerk zijn.

Misha

Hele ruimte vullen met PUR-schuim, dan met een stanleymes de ruimte weer opensnijden ? :eusa_think:

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Citaat van: Misha op 22-06-2010 22:37:45
Hele ruimte vullen met PUR-schuim, dan met een stanleymes de ruimte weer opensnijden ? :eusa_think:

Niet verkeerd lijkt me. Met pur gevulde estate.  ;D
Achter de plastic strips zou het een optie zijn.
Veel plekken heb ik nu opgevuld met brandwerend zelfklevend noppenschuim.

Ik wil het 100% oplossen, en ook zeker zijn dat het niet van de achterophanging komt.

Kan nog wel een klusje zijn dat zoeken en elimineren.

De twee tussenkoppelingen van de transversaal armen lijken op het oog goed, maar dat zegt niet veel.

Wel grappig van die zelf verdraaiende achterveer. Ik moest meteen aan een bepaald vloekmoment over de constructie denken.

razorx

Richtsteun rechts achter vervangen
Nrfh 270300km

Met kramp in de spieren begroet ik u oh nobel volk!

Tijd om de richtsteun, afstandssteun, silentblock of hoe je hem ook noemt rechtsachter te vervangen.
Links komt nog.

De reden: Wat zweverigheid achterin bij hogere snelheden.
De rest van de achterophanging is, afgezien van de transversaalkoppelingen, nogal nieuw.
Het plaatje hieronder zegt niets: Het rubber om de as mag wegurften, zolang het om de kogel en in de horizontale as maar goed is.
Om de kogel was het nog goed, maar de speling binnen de as was enorm.

Eerst maar eens wat kabels en slangen vrijmaken van de steunplaat.

De richtsteun zit aan de transversaalarm vast met een aan de bovenkant geribbelde bout. Na losdraaien van de moer zou je die bout naar boven kunnen tikken. Ehh staal op aluminium = vastrotmans.
De transversaalarm met een blokje hout haar bewegingsvrijheid naar boven ontnomen.
Als ik zodirect ga tikken moet die tik niet in de arm verdwijnen.

Al eerder geprobeerd met een gewone hamer, no way.
Enfin de boel een lekker WD40 badje gegeven (veel).

Bij de bouwmarkt leverde het uitzoeken van een geschikte moker wel grappige taferelen op.
Ik wil natuurlijk voelen hoe zo'n ding in werkhouding in de hand ligt.
Dus liggend op de rug het huismerk, Stanley en Bahco geprobeerd. Bevreemd zag men mij aan, daar al liggend en hamerend naar iets onzichtbaars boven zich.

Het verschil was te groot, het werd Bahco. Lichtere steel en betere grip.

Een lekkere jens met de 1kg moker (Volvo schrijft 2kg voor) en ja hoor:

Steunplaat met wat periferie los, carosseriebout richtsteun er uit:

Eigenlijk adviseer ik iedereen voor het volgende deel het originele Volvo tooltje te gebruiken.
Loshalen, met een truukje, is goed te doen, maar vastzetten kost veel meer tijd dan nodig is.
Met het juiste gereedschap zou dit een simpel snel klusje kunnen zijn.

Mijn richsteun uitperstooltje bestaat uit een misbruikte veerspanner, iets van de voorwielophanging, WD40 en wat kracht:

Plop!

Plopperdeplop!

De nieuwe plaatsen was minder leuk.
Nogmaals koop, maak of leen een tooltje. Ik heb het al vloekend en tierend met twee lijmklemmen en één hand te weinig gedaan.

Dat was de rechterkant.

Semi P.S.: Volvo schrijf voor alle bouten te vervangen. Dit heb ik ook gedaan, maar gezien de conditie van het oude materiaal, zou alleen de bout en moer van de paspen door de transversaal nodig zijn. Ach het kost ook geen drol, better safe then sorry.

Tijdens het sleutelen kwam ik wat minders tegen: Het eerste verval van de transversaalarm koppeling.
Aan de onderkant zie je de verpaupering.

Was alleen vanuit een bepaalde hoek te zien.

Als ik dat eerder had geweten, had ik de hele arm er onderuit gehaald.
Het zij zo.

Ik heb recht op een heerlijk koel blikje bier.
Proost!
Yits.

Met dank aan het weblog van Marco -dcccl-, Spekkie99 en Ozark Lee (Matthews site)
En Haasje voor een heel aardig aanbod tot assistentie.
Ik wilde de ellende echter zelf ondergaan, ook om op eventuele ideetjes te komen.

Vulk

haasje

De 2 kleine linkbussen (of transversaalarm koppeling zoals jij hem noemt, zijn op zich redelijk makkelijk te vervangen, MITS je de bouten eruit krijgt (heeft nog een vage herinnering aan een gevecht van een uurtje of 4 om er 1 bout uit te krijgen). Maar ga je het andere silentblock niet vervangen?