Welke banden gaan we nemen

Gestart door KART, 16-01-2003 14:49:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Turbobiker

Citaat van: JaapT-5 op 26-07-2007 19:50:04
Overigens vraag ik mij af (maar ik ben geen internationaal recht specialist) waarom het in Duitsland gebruiken van een auto die in Nederland is toegelaten voor gebruik in het verkeer 'zomaar' strafbaar kan zijn...

Omdat je auto moet voldoen aan de daar geldende regels... (zijn wel wat uitzonderingen op natuurlijk, maar bijvoorbeeld banden en verlichting moet in orde zijn)
De Tussenpaus

JaapT-5

#811
Na lang aarzelen dan toch maar reageren op wat ik heb aangericht. ::) :
Kennelijk heb ik de verkeerde toon aangeslagen ten aanzien van de "risico"inschatting. Ik wist voor aankoop dat de Michelin's met -H niet harder mogen dan 210 km/uur. Ik wil die snelheid niet eens benaderen. Dat gegeven hoeft (en zal) mij niet in de weg staan aan het gebruik van de banden.
Overigens, ik heb de turbo (écht) vanwege  (diesel)performance (>300 Nm trekkracht) en die te kunnen gebruiken zonder een dieselmotor mee te hoeven nemen (en het hele jaar dieseltoeslag in de MRB te moeten betalen); voor m'n lol sleur ik een zware caravan over vrijwel iedere denkbare route en bergpas naar en door Frankrijk.

En dan de opmerkingen over het gebruik in Duitsland. 't Blijft mij bevreemden dat mijn auto in z'n huidige staat in Duitsland illegaal zou zijn. Zonder dat zelfs aannemelijk is dat misbruik plaatsvindt kàn geen straf worden gegeven.
Nogmaals: de auto is in Nederland geregistreerd en voldoet aan de nederlandse wet en regels.
Op grond van internationale overeenkomsten mag ik dan in andere landen rijden. Denk ook eens aan de britten die met de meest vreemdsoortige voertuigen de britse kentekenkeuring doorstaan en vervolgens ligt de wereld voor ze open.
Wel geldt (overal en voor iedereen) dat "beperkingen" gerespecteerd moeten worden. Ik ken twee beperkingen: trekhaak en banden. Ik mag geen aanhanger zwaarder dan 1500 kg trekken. De auto mag van Volvo 1600 kg trekken, op het plaatje van de trekhaak staat echter max. 1500 kg.  Die trekhaak is echt voor mijn type Volvo gemaakt en goedgekeurd. Zou dit dan voor de Duitse diender ook strafbaar zijn?
Zo ook mag ik in Duitsland niet harder dan 210 km/u, van Volvo wel, door de beperking van mijn banden niet. En zolang de Duitse diender niet vaststelt dat ik die beperking negeer kan hij daar niets mee doen.
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)

Gmid

Snorry, zo zijn de regels nu eenmaal. Kan discussie aangaan, maar dat verandert niets aan de regels van de afzonderlijke landen in een europa dat bijna één is.  :eusa_wall:

Gewoon een sticker Vmax = 210 op je dash plakken, dan loop je ook geen risico op onverhoopt gezeur in duitsland. Even schikken lijkt me handiger dan de discussie aangaan met een groene.
Volvo C30 '12

-D©©©L-

#813
Citaat van: JaapT-5 op 26-07-2007 23:35:59
Wel geldt (overal en voor iedereen) dat "beperkingen" gerespecteerd moeten worden. Ik ken twee beperkingen: trekhaak en banden. Ik mag geen aanhanger zwaarder dan 1500 kg trekken. De auto mag van Volvo 1600 kg trekken, op het plaatje van de trekhaak staat echter max. 1500 kg.  Die trekhaak is echt voor mijn type Volvo gemaakt en goedgekeurd. Zou dit dan voor de Duitse diender ook strafbaar zijn?
Je zal er niet op bekeurd worden, maar bij een (zwaar) ongeval zal het wel verschijnen in een technisch onderzoeksrapport. Dat is met banden niet anders, dat zit vast op dat wat er in het tank-klepje vermeld staat. Een stickertje op het dashboard maakt dat verhaal anders, wordt ook veel gedaan met winterbanden.  :)
Qua verlichting is het wat afwijkend, in duitsland word een 850 met xenon subiet afgekeurd. Een nederlandse auto mag dat wel gewoon hebben (mits niet verblindend). Raar maar waar.  ::)

JaapT-5

Goed, die sticker zak ik plakken -wanneer ik (onverhoopt) in Duitsland moet zijn, zie ook niet echt uit naar de discussie met de germaanse gendarme.
De opmerking over het technisch rapport kan ik plaatsen, lijkt mij ook logisch.
Ik wil wel weten (uit belangstelling, is voor mij niet relevant) wat er gebeurt zodra een 850 die met xenonlampen is uitgerust die lampen in Dld. gebruikt.

..en daarna weer on topic... :)

Groet,

Jaap
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)

-D©©©L-

Citaat van: JaapT-5 op 27-07-2007 12:34:18
Goed, die sticker zak ik plakken -wanneer ik (onverhoopt) in Duitsland moet zijn, zie ook niet echt uit naar de discussie met de germaanse gendarme.
De opmerking over het technisch rapport kan ik plaatsen, lijkt mij ook logisch.
Ik wil wel weten (uit belangstelling, is voor mij niet relevant) wat er gebeurt zodra een 850 die met xenonlampen is uitgerust die lampen in Dld. gebruikt.

Dat verwoordde ik dus niet zo duidelijk, ik probeerde te zeggen dat je daarmee wel in duitsland mag rijden. Een auto uit met nederlands kenteken moet voldoen aan de nederlandse toelatings eisen, en hoe mag het, dus daar ook met die auto.
Ik weet niet wat er gebeurd als je bij een ongeval betrokken raakt en de tegenpartij gaat zeggen dat ze verblind werden. Een foto van je eigen lichtbeeld hebben lijkt me dan de enige tegenbewijs mogelijkheid die je hebt.


ewing

Citaat van: -D©©©L- op 27-07-2007 12:44:41
Ik weet niet wat er gebeurd als je bij een ongeval betrokken raakt en de tegenpartij gaat zeggen dat ze verblind werden. Een foto van je eigen lichtbeeld hebben lijkt me dan de enige tegenbewijs mogelijkheid die je hebt.

Het lijkt mij dat de bewijslast rust op de tegenligger om aan te tonen (c.q. voldoende aannemelijk te maken) dat de koplampen van de roffel hem/haar verblindt hebben. Voor zover hij/zij hierin slaagt, is het enige mogelijke tegenbewijs een foto van het lichtbeeld met daarbij gevoegd een verklaring van een deskundige, dat het lichtbeeld voldoet aan de wet-/regelgeving.

Eugene

Zwaar getwijfeld tussen 3 banden:  Alle 3 komen ze erg goed uit de verschillende tests.

Pirelli Pzero Nero. Erg tevreden over, maar wel de duurste.
Dunlop SportMaxx. Goedkoopste, maar geen ervaring mee.
Bridgestone RE050A. Wint vele tests en moet erg goed zijn in de regen.

Heb voor de laatste gekozen..... Ben erg beniuwd 8)

If it's not blown, it sucks...

Enno

en een RE050 zonder A dan...?

V70geRwin

#819
Citaat van: Enno op 02-08-2007 09:48:33
en een RE050 zonder A dan...?

Kijk hier maar eens. ANWB test in dezelfde test een groot verschil tussen de merkvervangingsband RE50 en de "normale" RE50A, 1 ster tegen 4 sterren.

Het hele verhaal:

Link naar de ANWB

De PDF met de testresultaten:

PDF je


mehn


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

-D©©©L-

Een /M0 band is geen normale RE050. (zonder-A) De gewone RE050 kan je prima rijden.

V70geRwin

Citaat van: -D©©©L- op 02-08-2007 10:11:24
Een /M0 band is geen normale RE050. (zonder-A) De gewone RE050 kan je prima rijden.

Is dit dan nog een derde variant van deze band?

mehn

Citaat van: -D©©©L- op 02-08-2007 10:11:24
De gewone RE050 kan je prima rijden.

Dan zéker die met A nemen, die moet dan megagoed zijn ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Eugene

RE050A is idd mega goed volgens de verschillende tests :P

RE050 is opzich een prima band, maar vooral in de regen minder goed dan de RE050A. De /M0 is gewoon rotzooi.

If it's not blown, it sucks...