Welke banden gaan we nemen

Gestart door KART, 16-01-2003 14:49:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

rody

wijsheid is beste banden achter.
alleen als niet alle banden hetzelfde zijn kun je beter de verschillende banden achter leggen.
dit in verband met naar links-of-rechts trekken.

als je rustig rijd breekt bij een voorwielaandrijver de achterkant niet zo snel uit.

Eugene

als je door de bocht gaat maken de voorbanden de weg voor de achterbanden niet vrij, net dan kan de achterkant uitbreken...

Ik heb liever onderstuur dan overstuur ;)

If it's not blown, it sucks...

thuur

Citaat van: Eugene op 20-05-2007 22:37:58
als je door de bocht gaat maken de voorbanden de weg voor de achterbanden niet vrij, net dan kan de achterkant uitbreken...

Ik heb liever onderstuur dan overstuur ;)

Ik geloof best dat de beste banden achter "horen" i.v.m. stabiliteit en weggedrag. Maar niet vanwege aquaplanning, eerder wegens (zijdelingse) grip en de balans van de auto voor/achter. De vooras is nu eenmaal sneller gecorrigeerd ja ;D


Gr 8)

Taranis

Citaat van: thuur op 21-05-2007 00:07:14
De vooras is nu eenmaal sneller gecorrigeerd ja ;D

[koppig-modus]
Dus kun je daar ook wel met iets mindere banden toe. Achter kun je niets corrigeren dus heb je daar je beste banden nodig.
[/koppig-modus]

Kon het niet laten ::)

peterr

Er zitten na 45.000 km weer nieuwe Hankook K104's onder de R. Was voldoende tevreden om ze nu weer te nemen. Moet wel zeggen dat het verschil met de oude banden wel te merken is nu er weer net nieuwe verse omzitten.

Emiel

#800
Bridgestone Potenza RE750 in 215/40ZR17:

Fijne band, wel meer afrolgeluid dan met de vorige banden (Dunlop). Met normale regenval blijft het wegcontact goed. Grip met droogweer is erg goed. Zelfs op de Ring viel ie qua grip helemaal niet tegen.

28/12/2008 EDIT; IK WAS JONG EN ONTWETEND...WAARDELOZE BANDEN.


JCviggen

Citaat van: thuur op 21-05-2007 00:07:14
Citaat van: Eugene op 20-05-2007 22:37:58
als je door de bocht gaat maken de voorbanden de weg voor de achterbanden niet vrij, net dan kan de achterkant uitbreken...

Ik heb liever onderstuur dan overstuur ;)

Ik geloof best dat de beste banden achter "horen"

Beste banden hoeven niet achter, enkel mogen ze achter niet té slecht zijn tegenover de voorkant. De achterkant heeft minder grip nodig. Heb niks overstuur ook al liggen de beste banden vooraan. Als je echt rotbanden aan de achterkant hebt dan is't natuurlijk anders.

Anyway, ik heb gisteren 2 Yokohama Parada spec-2 banden 215/45/17 87W aangekregen uit duitsland, laat nog wel weten hoe die't doen.
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

JaapT-5

#802
Wat een lang draadje, en dan kom ik ook nog.
Ik moet in ieder geval nieuwe voorbanden, daar zitten nu Fulda Carat Extremo (plm 53.000 km oud), die zijn gecupt en ze maken een geweldige herrie..De garagist biedt aan 4xMichelin Primacy, netjes in 205/50/16. Gemonteerd en gebalandeerd en zo voor € 550,-  En da's mèt 'n bonnetje... ;) Woensdag wordt het spul vervangen.

Ik had op m'n 740 GLE óók Michelin als vervanging van Uniroyal 'raintire' of zo. Die Michelins waren geweldig het leek wel alsof ik er voor die tijd karrewielen onder had zitten. Daarna werd het stil...
Ben nu benieuwd hoe de 850 het op Michelin gaat doen.

Ik laat nog wel horen hoe't bevalt.

Groet,

Jaap
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)

Misha

Citaat van: JaapT-5 op 23-07-2007 21:52:01
Wat een lang draadje, en dan kom ik ook nog.
Ik moet in ieder geval nieuwe voorbanden, daar zitten nu Fulda Carat Extremo (plm 53.000 km oud), die zijn gecupt en ze maken een geweldige herrie..De garagist biedt aan 4xMichelin Primacy, netjes in 205/50/16. Gemonteerd en gebalandeerd en zo voor € 550,-  En da's mèt 'n bonnetje... ;) Woensdag wordt het spul vervangen.

Ik had op m'n 740 GLE óók Michelin als vervanging van Uniroyal 'raintire' of zo. Die Michelins waren geweldig het leek wel alsof ik er voor die tijd karrewielen onder had zitten. Daarna werd het stil...
Ben nu benieuwd hoe de 850 het op Michelin gaat doen.

Ik laat nog wel horen hoe't bevalt.

Groet,

Jaap
Wellicht ten overvloede; de Pilot Primacy  is een uitloper die wordt vervangen door de Pilot Primacy HP, die niet in 205/50/16 te krijgen is, alleen in 205/55/16.
Maakt verder niets uit natuurlijk, maar dat je het weet.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

JaapT-5

Dank voor de aanvulling. Dat van de  'HP' zal betekenen dat de volgende bandenwissel (nog) godkoper kan worden; -55- is een veel meer voorkomende maat en dat zal de prijs wel drukken.
Hoop ik...
Voor over 'n jaar of 4...

Groet,

Jaap
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)

JaapT-5

#805
En toen was het klaar! 't is de Michelin XSE 205x50R16 87H. Garagemeneer waarschuwde nog om niet echt harder dan 210 te rijden. Nou dat zal ik dan maar niet doen dan. En die turbo heb ik alleen maar om zuinig te rijden. Tòch.

Wat een heerlijkheid, een 850 die zonder "brommen en dreunen" 80 rijdt... De auto lijkt wel omgebouwd naar vliegend tapijt.
Ik ben tevreden.
Nu eraan denken om de spanning geregeld te controleren en de zaak te roteren.
De Fulda's hebben het uiteindelijk van 120k tot 172k volgenouden, da's niet slecht maar kan veeeeeel beter. Let maar op.
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)

ed

#806
Ik snap het niet. Je legt banden onder een auto die misschien wel 250 loopt die niet harder mogen dan 210 :eusa_wall: :eusa_wall:
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Gmid

Citaat van: JaapT-5 op 25-07-2007 21:33:53
En toen was het klaar! 't is de Michelin XSE 205x50R16 87H. Garagemeneer wardchuwde nog om niet echt harder dan 210 te rijden. Nou dat zal ik dan maar niet doen dan. En die turbo heb ik alleen maar om zuinoig te rijden. Tòch.

Dit klinkt erg alsof je denkt dat t gewoon een regeltje is, waar je 'voor t officiele' even ja en amen op moet zeggen. Dat is het dus echt niet. De banden die je hebt gekocht zijn gemaakt om niet harder dan 210 te gaan. Daarboven zijn ze niet betrouwbaar en dus onveilig.

En zodra je de duitse grens over gaat ben je ook nog best wel strafbaar bezig. Daar moet je namelijk banden hebben die de snelheid aankunnen wat je auto volgens fabrieksopgaaf kan rijden. Dat zijn deze banden ook niet.

Volvo C30 '12

-D©©©L-

Citaat van: Gmid op 26-07-2007 11:30:01
Citaat van: JaapT-5 op 25-07-2007 21:33:53
En toen was het klaar! 't is de Michelin XSE 205x50R16 87H. Garagemeneer wardchuwde nog om niet echt harder dan 210 te rijden. Nou dat zal ik dan maar niet doen dan. En die turbo heb ik alleen maar om zuinoig te rijden. Tòch.

Dit klinkt erg alsof je denkt dat t gewoon een regeltje is, waar je 'voor t officiele' even ja en amen op moet zeggen. Dat is het dus echt niet. De banden die je hebt gekocht zijn gemaakt om niet harder dan 210 te gaan. Daarboven zijn ze niet betrouwbaar en dus onveilig.

En zodra je de duitse grens over gaat ben je ook nog best wel strafbaar bezig. Daar moet je namelijk banden hebben die de snelheid aankunnen wat je auto volgens fabrieksopgaaf kan rijden. Dat zijn deze banden ook niet.



Of een sticker op het dashboard met daarop de vermelding: "Vmax = 210 km/h"

JaapT-5

#809
Tjeumig... heren toch...
De auto is kwestie is een 2.0-20V-turbo-met automaat. De auto zou volgens de fabrieksspecificatie van 12 jaar geleden mogelijk wel 225 km/uur hebben kunnen halen. Als dat in Duitsland tot problemen zou kunnen leiden ben ik oprecht dankbaar voor de waarschuwing!
Overigens vraag ik mij af (maar ik ben geen internationaal recht specialist) waarom het in Duitsland gebruiken van een auto die in Nederland is toegelaten voor gebruik in het verkeer 'zomaar' strafbaar kan zijn...
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)